Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 1


  • Please log in to reply
168 replies to this topic

#26 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 February 2008 - 21:51

Har sett de 3 första avsnitten nu, inget avsnitt var speciellt dåligt men inga höjdar avsnitt heller. Halvsov medan jag kollade på avsnitt 3 så jag missade några delar.

Bästa replik: “Hah! It’s not like your breasts aren’t dangerous enough.”.

:lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 February 2008 - 11:57

01x03

Bra avsnitt. Rätt många roliga scener, speciellt när Gabby ska skaffa sig ett vapen och får överge det första förslaget, ett stort svärd och nöja sig med en fin liten dolk. Xena's blick när Gabby tappar dolken är obetalbar samt den häftiga kommentaren som XC skrev i sin tidigare post.

Även Gabby's kommentar om varför hon inte passar bra som hustr till någon är cool. "Use what you're good at. But I'm not good at anything except talking" :D

Även Gabby's knock på Manus är klockren.

01x04

Avsnittet har sina höjdpukter men jag tycker det är lite av ett "mellanavsnitt". Rätt komiska start då Gabby börjar prata om vad det kan vara som gör lätena i början av avsnittet, katt och vad det är hon säger. Hur man nu inte kan skilja på en katt och en bebis läten. ;)

Blicken som Xena ger när hon får se barnet samt hennes kommentarer avslöjar rätt snabbt att hon inte ger mycket för den livsstilen just nu. Jag gillar scenen där Xena avväpnar ledaren för gänget som försöker hänga Pandora, det är vad jag kallar för effektiv stridsföring. ;)

Även hur hon löser situationen på krogen genom att göra en eldkastare av ölen är cool samt hur hon med vad man skulle kuna tro vara en "vulcan nerve pinch" oskadliggör krogens ägare. Avsnittets replik kommer i slutet då Xena säger "You speak of pleasure" och sedan knockar killen i slutet (har tappat bort hans namn).

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 February 2008 - 21:39

01x04: Det charmiga med Xena är just att mellanavsnitten som det här är sevärda och innehåller några riktigt oförglömliga scener. I början när Gabrielle gissar läten är kul. "Är det en katt? En stor katt? Eller, en grip, ja. En stor grip med en katt i munnen". Redan här så ser vi hur Gabrielles fantasi skenar i väg med henne och är lite av en hint om hennes kommande karriär som "the battling bard". :) I övrigt så är det kanske inte den mest vattentäta intrigen - det torde vara uppenbart för de flesta redan i början hur det kommer att sluta. Men vad gör det? I det här fallet så är det själva resan som är viktig. :D Den uppmärksamme såg givetvis att pandoras box öppnar sig lite när den faller ur väskan i grottan. Så kanske var det inte så konstigt att lådan var tom när den far i golvet där på slutet. ;) Och precis som Carty säger, Xenas ansiktsuttryck när de tittar ned i korgen är så talande.

Edited by XC, 20 February 2008 - 21:41.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 February 2008 - 09:02

Den uppmärksamme såg givetvis att pandoras box öppnar sig lite när den faller ur väskan i grottan. Så kanske var det inte så konstigt att lådan var tom när den far i golvet där på slutet.

Det missade jag.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#30 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2008 - 10:08

GG: Då kanske det var nördvarning på mig där. :lol:

01x05: Det här mina vänner är det allra första avnittet av Xena som jag såg. :D Är inte särskilt förtjust i det om jag skall vara ärlig. Ganska genomskinlig intrig och jag fattar fortfarande inte varför Gabrielle drog iväg med prinsen in i fiendeläger... Jaja. Man spelar fortfarande på naivitet vad gäller henne. Men det retar mig.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#31 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2008 - 12:56

01x05

Jag är inne på samma linje som XC. Handlingen med dess intriger är inte av den bästa sort och stundtals ganska intetsägande. Ett typisk Xena-avsnitt som är rätt nedtonat med humor och som fokuserar lite mera på handlingen. Bästa scenen är fortfarande när Xena tar hand om dom odrägliga männen på matstället i början av avsnittet. :lol:

#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2008 - 13:00

Japp håller helt med sig om bästa scen där. Annars gillar jag scenen i fängelset. 'för lite kommunikation. det är problemet ingen pratar.' :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 February 2008 - 13:07

:lol:

-Ja, den är bra den med. Det är rätt fascinerande egentligen att man fortfarande sitter och ler åt samma scener i en serie som man först såg för så många år sedan.

#34 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 21 February 2008 - 16:10

01x05

Bästa scenen är fortfarande när Xena tar hand om dom odrägliga männen på matstället i början av avsnittet. :lol:

Håller med. Gabrielle helt ovetande. :lol: Jäklar vad vig Xena är, vika benet jäms med kroppen och sparka mannen. :o Tänk om man kunde göra så.

Edited by GaterGirl, 21 February 2008 - 16:10.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 February 2008 - 16:35

Den scenen är också kul. Tillsammans med Gabrielles lite oskyldiga "sorry, that happens sometimes". :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2008 - 20:30

01x06: Det första riktigt dramatiska avsnittet, Xena inför rätta och Gabrielle som hennes advokat. Första avsnittet som Ares aktivt försöker vinna tillbaka Xena och man ser också hur hon vacklar lite. Ett slut som kanske inte är helt uppenbart - men som tydligt visar vem som är listigast av Xena och Ares. Upprättelse, men ingen ursäkt. Gillar avsnittet.

Edited by XC, 25 February 2008 - 13:04.
Lade till episodnummer

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2008 - 12:59

01x06

Bra start på avsnittet då Xena återigen visar att hon ställer upp för människor som hon inte ens känner. Bra att man inte får veta att det är Ares som fightas där i början på en gång utan att det dröjer ett tag. Givetvis blir Xena huvudmisstäntk för dödandet och skadandet av byborna och ska ställas inför rätta, dock är en del av befolkningen mer av en lynchmobb och mer än gärna tar saken i egna händer istället för att låta Xena få en rättvis rättegång. Fint att Gabby ställer upp för Xena och försöker hjälpa henna, även om det till en början inte går så bra samt att hon även får stryk av Xena så ger hon inte upp. Jag gillar slutet hur hon mer eller mindre lurar Ares och tar sig ur situationen på ett bra sätt.

Ett klart bra avsnitt med vikt på dramatik istället för humor.

#38 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 February 2008 - 13:56

01x07

Xena och Gabby möter titaner... :D

Jag älskar fighten Xena har i början av avsnittet där hon först gör någon form av bakåtvolt upp mot en trädstam för att sedan göra en "spring-och-sparka" attack som slår knock på nästan samtliga motståndare. Helt enkelt cool och smidigt löst. ;)

Gabby har en riktigt stor inlevelse när hon för första gången är i grottan och läser upp "bönen" (eller vad man ska kalla det). Den scenen får mig alltid att småle. Även att Gabby lever sig in i rollen som gudinna är kul, kanske dock inte alltid så smart som vi fick se.

Snyggt hur dom har löst det hela med titanerna, dom ser verkligen stora ut och det var bara vid en scen som man tydligt såg att det var trickfilmat. Annars kan man ju tänka på hur bra dom löste den här typen av saker på den tiden då serien kom. :)

Bästa kommentaren i avsnittet. "Disperse these ruffians" och sedan säger det bara *smack* :lol:

#39 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 26 February 2008 - 21:41

Enligt TV3 så har Xena nu hittills haft mellan 35-45.000 tittare per avsnitt. Ganska bra för en sådan sändningstid.

Micke

#40 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 February 2008 - 22:20

För att vara mitt i natten så är det bra tycker jag :)

Kanske ska ta och se om Xena nu medan det går på TV.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 February 2008 - 09:07

01x07: Inte ett av mina favoritavsnitt. Tycker inledningsscenen är bäst. En sak som jag i princip alltid stört mig på att att Xena inte sätter munkavel på veckans storskurk (Rhodos?). Jag tycker dessutom att det är snyggt kameraarbete avsnittet igenom. Ett annat störande moment är att Titanerna utgår från att Gabrielle är en gudinna, med tanke på att vilken oskuld som helst tycks kunna väcka/söva dem bara versen uttalas rätt så kan de inte ha höga tankar om människor. :) -- OK.

01x08: Hercules första (av två) gästspel i serien. Tycker han passar in i avsnittet, och Hurst och Lucy gör ett ganska bra jobb med att förmedla den spänning som torde finnas mellan dem sedan Warrior Princess (HTJ-01x09). Gillar avsnittet. Kul detalj: om man är uppmärksam så sermna att hela berget skakar när Xena kastas in i det. :) -- OK.

Edited by XC, 27 February 2008 - 09:08.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 February 2008 - 12:38

Kul med så bra tittarsiffror, det kanske gör att TV3 fortsätter med övriga säsonger framöver. :)

Har inte sett avsnitt 01x08 ännu, gör det ikväll och återkommer i morgon.

#43 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 February 2008 - 17:31

Kul detalj: om man är uppmärksam så sermna att hela berget skakar när Xena kastas in i det.

Berg skakar ju inte. :rolleyes: :P

The Titans: Ok avsnitt. Gillade inte Hyperion (??).

En sak som jag i princip alltid stört mig på att att Xena inte sätter munkavel på veckans storskurk (Rhodos?).

Rhodos var väl en av byborna som hjälpte den andra skurken (Hesido).

Är det inte samma grottöppning som är med i avsnitt 7 och 8? (föreställande olika grottor)

Gabrielle har visst inga problem att hitta killar. :)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 February 2008 - 17:39

Det är säkert samma grottöppning, man återanvände rekvesitan ganska friskt i både hercules och xena. :)

Och du har rätt. jag slarvade och kollade inte upp namnet i morse. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 27 February 2008 - 17:42

Det gör man säkert i många serier, tex Stargate SG-1 och Atlantis har också återanvänt olika platser, rekvisitor i flera avsnitt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#46 blodeuedd

blodeuedd

    Captain

  • Members
  • 419 posts
  • Location:Finland - på Pampas slätten
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 27 February 2008 - 18:20

Älskar, älskar Ares avsnitt :wub: :wub: (och de med Karl Urban ;)
Stor del varför jag fastnade för serien, jepp I am bad. Men vad kan man säga.

Kommer faktiskt inte ihåg ett enda av avsnitten hittils, kan faktiskt hända att jag aldrig såg dem för kommer inte ihåg när jag upptäckte serien.
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 February 2008 - 19:24

Håller med dig om att de flesta av Ares-/Urban-avsnitten är bra (även om jag kanske inte ser Kevin Smith och Karl Urban som de stora utropstecknena i avsnitten. ;) )

Edited by XC, 27 February 2008 - 19:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 February 2008 - 13:55

01x08

Hercules!!! :D

Tycker att Kevin Sorbo passar bra som honom och han tillsammans med Xena visar sig ju vara en bra och häftig kombination. Annars tycker jag att avsnittet är sådär, lite väl rörig handling för mitt vidkommande. Saker man kan konstatera med avsnittet är att Gabby uppenbarligen inte är lättväckt (med tanke på striden i början), testet som Xena går igenom i början av avsnittet var rätt läckert konstruerat, försäljaren dom träffar på är extremt enerverande, hela berget skakar i slutstriden precis som XC påpekade samt att slutstriden var rätt kul att se på, inte minst för dom mindre bra visuella effekterna men även för att Xena och Hercules fightades jäkligt bra tillsammans.

#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 February 2008 - 14:10

Den där försäljaren spelas av Paul Norell som normalt även spelar Falafel i (främst) Hercules (ni vet, allas vår favorit snabbmats uppfinnare). Och den som gillade striden i börja av avsnittet, en av de bästa scenerna i det här avsnittet imo, kommer antagligen älska A Day in the Life. :lol:

Edited by XC, 28 February 2008 - 14:14.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 February 2008 - 17:15

01x10: Det finns ett antal ologiska detaöjer i avsnittet, som att vissa är i sådan smärta att döden är enda lösningen, men samtidigt så verkar Toxius och gänget (trots vad som borde vara dödliga så) vara helt smärtfria. En annan detalj är att Gabrielle i detta avsnitt bör kläder och ett halsband som hon tekniskt sett inte får förrän i nästa avsnitt. Inte säker tom det är en miss i produktionen eller om avsnitten helt enkelt är i fel ordning. (Har läst båda versionerna). Men strunt i det, jag gillar det här avsnittet och scenen då Gabrielle gömmer sig undan Toxius män i sällskap med en råtta är då för härlig.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)