Jump to content

Photo

Joss Whedon gör TV igen - Dollhouse


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 01 November 2007 - 11:16

Jo, enligt Tv-Guide (länken innehåller spoilers) så håller Joss ("Buffy", "Angel", "Firefly") på med en ny serie, "Dollhouse", med bland annat Eliza Dushku.

Skall bli kul, och hoppas att serien lyckas bättre än den utmärkta, men alldeles för korta "Firefly".

Originalartikeln

#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 November 2007 - 12:05

Fox Television... :ph34r:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2007 - 14:24

Jag fattar det inte. Efter Firefly så svor Joss att han aldrig mer skulle göra någon TV-serie med FOX igen.
Sedan, om jag ska vara ärlig, så hade jag hoppats på något mer intresenat än om en prostituerad tjej som kan förändra verkligheten efter mäns tycken och göra den perfekta fantasin.
Visst, det här blir säkert jättebra. Joss har inte gjort något dåligt än. Men jag hade hoppats på mer, om ni fattar vad jag menar.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 November 2007 - 14:28

Låter inget vidare i min mening, hoppas att det ska bli bra gör jag allt men just nu känns det här inte speciellt intressant.

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2007 - 14:43

Precis min mening. Jag hade typ hoppats på något riktigt speciellt typ i stil med Firefly eller Buffy eller kanske en ny serie i Buffy universumet.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 November 2007 - 14:57

Bli inte arga på mig nu men jag tycker det vore på tiden att Whedon pensionerade sig. Jag älskade verkligen Buffy och Angel var ganska bra. Däremot tycker jag Firefly är sjukt överskattad och det han gjort med Marvel börjar mer och mer kännas som ett hårt slag i magen. Ser således inte fram emot det här...alls.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 November 2007 - 15:56

Överallt annars jublar folk, men här är det depressiva klubben istället.. :P


Själva idén tycker jag låter intressant. Nån slags agenter (vad jag förstår) som kan programmeras till att veta och uppföra sig hur de vill, och sedan avprogrammeras till livlösa skal emellan uppdragen. Utom Echo då, som långsamt och osäkert börjar minnas småfragment här och där


Mer info:

http://www.variety.c...3...yid=14&cs=1

Firefly går nog inte att överskatta tror jag. En av de bästa SF-serierna någonsin i mitt tycke.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 01 November 2007 - 16:08

Jag ser med intresse fram emot Echo-serien, det är kanalen jag inte har några som helst förväntningar på. Eller snarare: Jag förväntar mig att de ska förstöra alltihop precis som vanligt.

Firefly är det bästa Joss gjort imho. Där finns grunden till ngt riktigt, riktigt stort som vi tyvärr inte får vara med om. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 01 November 2007 - 17:19

Joss gör bara bra saker så givetvis blir detta bra också (hoppas jag verkligen)

Winter is Coming


#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 November 2007 - 17:34

Roligt. :) En liten nördgasm infann sig. Kan nog bli bra. Fast det är fortfarande coolare med hans serier, jag gillar fortfarande Astonishing X-Men. Vi får hoppas att den här tv-serien får mer chans än Firefly då.
*Hockey och superhjältar*

#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 November 2007 - 17:41

Whedon + Dushku = automatisk succé. ;)

Jag får också en nördgasm! ;)

I alla fall, jag jublar över det här (se Peak! Här!!! :P ). Det verkar ju också som Whedon själv är medveten om det och planerar efter evntualitete. Det är ju beställt sju avsnitt så jag antar att han planerar utifrån möjligheten att serien läggs nedi förtid. Jag gillar inte heller kanalen, men jag ser hellre lite grann än ingenting alls!

:D :D :D

:wub: :wub: :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 November 2007 - 17:46

Precis, hellre litegrann än ingenting alls. :)
Fast det roligaste vore såklart om han skrev mer X-Men. ;)
*Hockey och superhjältar*

#13 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 01 November 2007 - 18:27

Roligast vore väl om han to sina TV-projekt till TV-bolag som tror på honom och hans idéer. When will he learn...?

Pessimisten/realisten inom mig säger:

Whedon + Minear + FOX = Garanterad nerläggning. :(

Edited by Wylie Times, 01 November 2007 - 18:29.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 November 2007 - 18:31

Kan ju vara så att han sprungit till alla andra filmbolag och att FOX var de ända som ville ge honom en chans. Vi vet ju alla hur "högt" TV/Film bolagen tycker om Joss och hans idér/manus. Om de inte slänger dem direkt så skriver de om dem till oigenkännlighet där typ bara replikerna är kvar (Som i "SPEED").
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 November 2007 - 18:50

Snarare så att både Whedon och Dushku båda har kontrakt med FOX fortfarande (Dushku har iaf, vet jag) och de har "first refusal" på alla TV-projekt från dem.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 November 2007 - 20:08

I en artikel som tillkännagav det här skrevs det att Dushku värvade Whedon tillbaka till Fox (alltså, han hadei nte kontrakt innan) och att Dushku för det (och mer) kommer ha en producent-titel.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 01 November 2007 - 22:22

Okej här är en annan artikel:

Oh ye of much faith! Joss Whedon, even after such a devastating experience the director/writer had with Fox during his “Firefly” sci-fi series, is returning to the network famous for clipping SF projects after only 2 or 3 episodes.

He will also be returning with a “Buffy the Vampire Slayer” and “Angel” alum, Eliza Dushku. Together the two will bring “Dollhouse” to Fox, which has committed to at least 7 episodes, and for Fox that’s like an entire season.

The plot behind “Dollhouse,” (named for a special location housing operatives) which is penned by Whedon, follows a group of top-secret people that have been programmed with different personalities, abilities and memories — the programming being determined by the particular mission. After the completion of the mission they have all remnants of the programmed personality traits, including the emotions experienced during that time, wiped-clean from their memories.

One character, named Echo (Dushku), begins to develop signs of self-awarness, even after the memory-wipe, which begins impacting her missions.

It seems that it was actually Dushku who got her old boss to come back to network television after Whedon swore to never return again to the small screen, and particularly to Fox. She told Joss of her new contract with the network and asked for his help in making something good happen as he had done for such shows as “Buffy” and “Angel.”

“He’s my favorite genius,” Dushku said. “And my favorite friend. He’s been like a big brother … and the only person out here I’ve ever wholeheartedly trusted, because he’s never let me down.” Whedon relented and is cautiously returning to television this one time.

“I sat down with her to talk about her options,” stated Whedon. “…and acted all sage, saying things backwards like Yoda and laying out what I thought she should do. But in the course of doing it, I accidentally made one up. I told it to her, and she said, ‘That’s exactly what I want to do.’ ”

From that one meeting “Dollhouse” was born. Whedon will write and executive produce the series and act as overall showrunner. Dushku not only stars in the project, but will also be its producer. Fox is looking at Spring 2008 to begin production on the series.

Källa


Det verkar mao. inte som om Whedon ligger bakom skapelse, utan Dushku. You go, girl! :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 November 2007 - 23:18

Tja, hon lockade tillbaka honom, men kom väl knappast på idén till tv-serien, så tolkar åtminstone inte jag texten...
*Hockey och superhjältar*

#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 November 2007 - 23:40

Joss egna ord:

TVWeek: How did this idea come about?

Joss Whedon: Rather suddenly. It just sort of blurted forth. I was having lunch with Eliza and she was talking about wanting to do something and I made up the show. We went to Fox and they said, "Yeeeaeah!"


http://www.tvweek.co..._to_fox_wit.php

"Dollhouse" came out of a lunch between Whedon and Dushku in September, shortly after the actress had signed a development deal with 20th TV and Fox. Whedon was giving her advice about writers and types of shows that might be good for her but wasn't interested in venturing into TV himself because he was trying to get a couple of movie projects off the ground at the time.

"In the middle of the conversation, I went, 'Oh, God. I thought of the show, and I had the title,' " Whedon said. Dushku came on board immediately. Within a week, the show was set up Fox and 20th TV.


http://www.hollywood......aeaedf6f1ea1

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2007 - 00:26

Tja, hon lockade tillbaka honom, men kom väl knappast på idén till tv-serien, så tolkar åtminstone inte jag texten...


Givetvis är det så det är. Jag läste bara slarvigt. Sorry. :blush:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 November 2007 - 00:34

Men å andra sidan verkar hon haft input angående idén till serien (därav producentrollen), så lite rätt hade du.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2007 - 01:21

Jag kan inte ens klara av att ha fel, tydligen. ;)

I alla fall, det här är årets TV-händelse - alla kategorier!
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 November 2007 - 07:37

Att du sade att du hade fel eller Dollhouse? ;)
*Hockey och superhjältar*

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 02 November 2007 - 10:06

Dolhouse, givetvis. Jag är ingen direkt TV-händelse. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 November 2007 - 10:11

Haha, nej, men jag kunde inte låta bli i alla fall. Filåt. :lol:

Tilläggas bör att jag bara försökte vara rolig och inte menar det här som någon elakartad pik. Om någon störs av kommentaren så ta bort den.

Edited by Kermit, 02 November 2007 - 10:17.

*Hockey och superhjältar*