Jump to content

Photo

Supergirl


  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#26 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 May 2015 - 17:57

Den enda Supergirl jag läste var Peter Davids version, och det var endast för att det var Peter David...

Sedan byttes hon ut mot slutet.. Men jag gillar idén om en Supergirl som börjar sin bana i en demonisk kult och slutar som en ängel... :P

http://dc.wikia.com/...ers_(New_Earth)

Hade faktiskt alla nummer fram till slutet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 May 2015 - 12:53

Har inte prenumererat på hennes tidning sen den omgången som Jeph Loeb startade. Då hette hon inte Linda.

 

Hennes adoptivföräldrar heter dock Danvers i TV-serien.

 

Verkar ju lite dumt att använda sitt kryptonska namn i sitt liksom civila alterego, tänker jag. Men det gjorde hon väl i Smallville också, har jag för mig...

 

 

 

Den enda Supergirl jag läste var Peter Davids version, och det var endast för att det var Peter David...

Sedan byttes hon ut mot slutet.. Men jag gillar idén om en Supergirl som börjar sin bana i en demonisk kult och slutar som en ängel... :P

http://dc.wikia.com/...ers_(New_Earth)

Hade faktiskt alla nummer fram till slutet.

 

Något jag inte riktigt fått klart för mig gällande den versionen: Det är väl första gången Supergirl dyker upp efter att Kara Zor-El dör i Crisis on Infinite Earths? Föreställer det att hon är den första i den nya verkligheten som kallar sig Supergirl eller har det funnits en tidigare som försvunnit?



#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 May 2015 - 18:30

Om jag minns rätt så var väl Matrix Supergirl, nya blivande Supergirl skulle bli offrad av sin "pojkvän" i nån demonisk ritual, men Matrix räddade henne genom att gå ihop med Linda Danvers. Sedan blir de sedvanliga wacky Peter David-historier (jag älskar Peter David)... :P

Sedan mot slutet så rebootade DC naturligtvis allting igen....

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 May 2015 - 07:58

DC rebootade eftersom de enda som läste den tidningen då var du och Peter David ;)


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2015 - 22:00

Jag har faktiskt ett nummer av den, jag också.

 

Hm...

 

Det skulle för all del kunna betraktas som någon sorts logik i att Kara inte kallar sig Linda om det redan finns en annan Linda Danvers.

 

Fast jag vet inte om det är den logiken är applicerbar. Jag menar om Matrix-grejen har försvunnit i någon reboot eller retcon. Vilket jag inte vet om den har.

 

I alla fall så tror jag att hon kallades Linda någorlunda nyligen. Fast inte Linda Lee eller Linda Danvers, utan Linda Lang.



#31 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 01 June 2015 - 08:16

Jag tror det var "New Krypton" storyn...runt 2008 eller så, då Kara kallade sig Linda Lang och hon skulle då vara någon släkting till Lana när hon jobbade i Metropolis. 


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 June 2015 - 15:51

Det kan stämma. Har det hunnit retconnas bort vid det här laget?



#33 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 July 2015 - 17:35

Det här var ju gulligt värre. :D

 

http://www.people.co...-surprises-fans


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#34 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 May 2016 - 05:46

Har just börjat kolla på denna. Har hunnit med två avsnitt än så länge. Helt okej, men det finns ju alltid grejer man reagerar på. Är här någon mer som spanar?



#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 May 2016 - 10:36

Nope, mitt tv-schema har varit för fullspäckat. Går den på någon kanal på våran latitud?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 May 2016 - 21:12

Kollar denna serie, rätt löjlig emellanåt men ändock rätt charmig, en av DC coolaste superhjältar dyker för övrigt upp i en stor roll också! :thumbsup:

 

För övrigt så byter den kanal och går över The CW nästa säsong. ganska logiskt det är ju en CW serie redan B)


Winter is Coming


#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 May 2016 - 17:49

Jag har nu nått fram till crossover-avsnittet. Och det var ju rätt trevligt. Konstigt dock att det praktiskt taget inte refereras till det alls i Blixtens egen tv-serie. Vad jag förstår så utspelas "World's finest" mitt i "Versus Zoom". Narnia-tid, liksom.

 

Men den stora följdfrågan blir ju... Om vi nu antar att alla DC-tv-serier hör till samma multiversum... Vilken crossover skulle ni vilja se härnäst? Man får väl anta att den måste göras som ett (eller flera) avsnitt av en pågående tv-serie, men det finns ju inget som hindrar att den andra Jorden är en nedlagd serie. Så länge skådespelarna fortfarande lever, alltså.

 

Jag har en idé om vad jag önskar mig här...



#38 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 March 2017 - 23:28

Märkliga sammanträffande är att varför Superman är borta,, samma sak i en film på 80-talet. Varför måste Superman lämna jorden, vad har han för ärende? Hur kan upphovet till frånvaro sker när Supergirl dyker upp? Men om andra dyker upp med krafter som inte är släkt så sker inte upphovets frånvaro.

 

För att Superman var först så betyder det att en kvinnlig superhjälte efter mannen blir underlägsen att inte kunna mötas direkt i manuset

Superman måste  friladdas för att ge kvinnan handikapp att göra sina ackord. Hade Supergirl varit först så skulle mannen inte anses underlägsen som direkt kan medverka. Superman behöver inte nån periodisk handikapp att göra ackord.

 

Så blir kvinnan underlägsen i alla fall. som måste ha redigerad daddakomplex



#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 March 2017 - 19:23

Du har inte sett tv-serien eller?

 

Men genusaspekten är intressant. En manlig superhjälte kan få en kvinnlig avföljare, men motsatsen händer nästan aldrig. Spindelkvinnan är Spindelmannen fast tjej. Hade Spindelkvinnan kommit först hade det nog inte blivit någon Spindelman. Eftersom mannen betraktas som norm tillför man något genom att göra honom till kvinna. Gör man kvinnan till man har man där emot inte tillfört något, och således brukar man inte heller göra så.

 

Och eftersom Stålmannen är så känd som han är går det inte riktigt att göra en tv-serie om Stålflickan utan att referera till honom.

 

Därför känns det som att hon kanske inte är den vettigaste figuren att bygga en tv-serie kring. Så... intressant att de ger sig på det ändå.

 

Förresten kanske det där inte bara gäller exakt den typen av förhållanden. Det sägs ju att en Venom-film är på gång. Kan man göra en sådan utan att referera till Spindelmannen?



#40 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 April 2017 - 20:00

Nu har jag sett säsong ett och två via HBO. Får vänta tills fler säsonger kommer.

Frågan är varför en tjej ska göra bort sig och klanta sig och vara avsevärd klenare

 

Beskivningen till serier är ju

Supergirl får pröva sin trovärdighet många gånger efter massa misstag, som florerar på nätet

 

Varför behöver inte Superman det, var han felfri från början?



#41 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 05 April 2017 - 22:41

http://tvseriesfinal...on-two-ratings/

 

Vi kan notera att det är osäkert om det blir en säsong 3 när serien tappade tittarsiffror och lämnat linjär kanal.

Nu ligger serien på is..det kanske läggs ner.

 

Varför gick serien Lois & Clark bättre som fick 4 säsonger.



#42 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 April 2017 - 02:41

Så märkligt, när serien är tillgänglig på streamtjänster så dör tråden, fåtal har tittat som inte leder till någon omdiskuterad debatt. Eller var serien så dålig så folk inte kunde ge nåt utlåtande?

 

Rök utan eld?



#43 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 10 April 2017 - 16:08

 

 

Varför gick serien Lois & Clark bättre som fick 4 säsonger.

 

 

Förmodligen för att det var (mer eller mindre?) den enda superhjälte-serien som gick på TV på det glada 90-talet. Det lilla jag minns (och med nostalgibrillorna på), så var de sista säsongerna inte nämnvärt bra. Men det var vad som fanns. Nu finns det gott om serier som utspelar sig i superhjältarnas värld. Bara det s.k. Arrowverse har väl 3-4 olika shower, Supergirl inräknat. Och en eller två på G. 

 

Kan inte uttala mig så mycket om Supergirl-serien, tappade den lite någonstans därefter då de körde sin "crossover-vecka" runt avsnitt 6(ish?). 


Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#44 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 April 2017 - 22:38

På grund av för låga tittarsiffror så kan serien läggas ner, det anser jag är synd när Supergirl blivit varm i sina kläder så har man bara sett två årskurser för att bli superhjälte men karriären.kanske man inte får se.



#45 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 April 2017 - 22:04

Jag kan notera att folk var mer intresserade att diskutera när fåtal hade sett serien, efter det så tenderade det till att tråden dog.

Folk var inte intresserade att ge sitt utlåtande när serien landat på streamtjänster

 

Jakten var spännande men bytet ointressant.  :huh: 



#46 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 17 May 2017 - 10:54

Har precis börjat kolla Supergirl så är 3/4 genom säsong 1! Gillar den skarpt! :) Klichén "bästa killkompis som är olyckligt kär" är dock väldigt tröttsam, men den verkar har spelats ut, i alla fall där jag är nu.

Hade inte velat ha Cat Grant som chef, men gillar henne som karaktär! Olikt det lilla jag sett Calista Flockhart i innan.

Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#47 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 04 June 2017 - 21:32

Förnyad till en tredje säsong tror jag. Säsong 2 är mycket bättre än första också :)


Winter is Coming


#48 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 June 2017 - 15:27

Förnyad till en tredje säsong tror jag. Säsong 2 är mycket bättre än första också :)

 

Jomen det är ju nu det är meningen att den riktiga handlingen ska utlösa sig än att fått se när Supergirl har misslyckats

och bli uppläxad i två säsonger. Ska det sluta så sorgligt att hennes kille måste resa bort för att luften var förgiftad

 

Det börjar med en tjej som väljer att utnyttja sina superkrafter och blir Supergirl, hon får utstå mycket uppläxning

och misslyckas en hel det. Så slutar det med en förtvivlad Supergirl

 

Här fokuseras relationsförhållande och tvister värre än serien Lois & Clark


Edited by Supertreck, 10 June 2017 - 15:27.


#49 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 June 2017 - 13:48

De andra tre tv-serierna håller jag på att ta mig igenom senaste säsongerna av. För tillfället tycker jag bäst om Supergirl, men jag har alltså inte sett slutet på säsongen än, så jag väntar med att lägga mig i diskussionen som pågår om programmet.

Men nu har jag det.
 

 

 

Ska det sluta så sorgligt att hennes kille måste resa bort för att luften var förgiftad

Vi får väl se vart det där leder. Om de ska få vara ihop på distans eller om det finns direktiv om att hjälten inte får bli för lycklig. Maggie fick ju inte gifta sig med Batwoman, men nu kanske hon å andra sidan få blir svägerska till Stålflickan i stället.

 

Konstigt sätt att rädda Mon-El för övrigt. Är han säker från den blyhaltiga luften bara för att han sätter sig i ett litet rymdskepp? Det verkar ju inte ha inenhållit någon annan luft än vad den tog med från Jorden.

 

Dessutom är det konstigt att Mon-El över huvud taget heter Mon-El. Och i synnerhet att ingen reagerar på det. I originalet heter han egentligen Lar Gand men får namnet Mon-El av Stålmannen... Eller Stålpojken, rättare sagt.

 

På tal om det, verkar det också dumt att Kara kallar sig för Kara, men det har jag nog redan pratat om. Hm... Ja, det har jag.

 

Och när jag ändå är igång och klagar, så vill jag påpeka den här tv-serien har en konstig tolkning av Fantomzonen. Konstig betyder väl egentligen bara att de har ändrat från förlagan. Och det får man ju. Men då ska väl ändringen tillföra något? Det tycker jag inte att den gör.

 

Men för att återgå till det justnua: Vem var det egentligen vi såg skickas iväg i slutet av senaste avsnittet? Kan det ha varit Doomsday ? Det är den enda gissningen jag kommer på i alla fall.



#50 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 July 2017 - 22:39

 

De andra tre tv-serierna håller jag på att ta mig igenom senaste säsongerna av. För tillfället tycker jag bäst om Supergirl, men jag har alltså inte sett slutet på säsongen än, så jag väntar med att lägga mig i diskussionen som pågår om programmet.

Men nu har jag det.
 

 

 

Ska det sluta så sorgligt att hennes kille måste resa bort för att luften var förgiftad

Vi får väl se vart det där leder. Om de ska få vara ihop på distans eller om det finns direktiv om att hjälten inte får bli för lycklig. Maggie fick ju inte gifta sig med Batwoman, men nu kanske hon å andra sidan få blir svägerska till Stålflickan i stället.

 

Konstigt sätt att rädda Mon-El för övrigt. Är han säker från den blyhaltiga luften bara för att han sätter sig i ett litet rymdskepp? Det verkar ju inte ha inenhållit någon annan luft än vad den tog med från Jorden.

 

Dessutom är det konstigt att Mon-El över huvud taget heter Mon-El. Och i synnerhet att ingen reagerar på det. I originalet heter han egentligen Lar Gand men får namnet Mon-El av Stålmannen... Eller Stålpojken, rättare sagt.

 

På tal om det, verkar det också dumt att Kara kallar sig för Kara, men det har jag nog redan pratat om. Hm... Ja, det har jag.

 

Och när jag ändå är igång och klagar, så vill jag påpeka den här tv-serien har en konstig tolkning av Fantomzonen. Konstig betyder väl egentligen bara att de har ändrat från förlagan. Och det får man ju. Men då ska väl ändringen tillföra något? Det tycker jag inte att den gör.

 

Men för att återgå till det justnua: Vem var det egentligen vi såg skickas iväg i slutet av senaste avsnittet? Kan det ha varit Doomsday ? Det är den enda gissningen jag kommer på i alla fall.

 

 

Man kan ju undra vad syftet är att visa när Supergirls karriär går som en bergochdalbana, men Superman ska inte klanta sig som gör sin roll perfekt. I Supermanfilmerna så finns det ingen verksamhet mot farliga utomjordingar och han kan verka oberoende.