Jump to content

Photo

Vad läser du just nu?


  • Please log in to reply
983 replies to this topic

#926 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 18 April 2011 - 22:31

Jo, det finns dom som tecknar lika bra som Finch, men såvitt jag vet så heter dom killarna Jim Lee, George Perez, Steve McNiven eller varför inte Andy Kubert, nu när du nämnde han, osv. M ao, inte Jay Fabok... (Är han ny? Känner inte igen honom...



Jag har aldrig varit sådär jätteimponerad av Finch förrän jag sett Scott Williams tuscha honom, och då har det sett väldigt proffsigt ut. Jag tror att jag kan säkert nämna minst 15 tecknare jag föredrar framför Finch. Sen om vi ska snacka om aktiva tecknare så kan jag nog komma på rätt många jag gillar bättre. Finchs teckningar ser däremot mycket bättre ut nu, och jag gillar det. Jay Fabok är en relativt ny tecknare, men han har tecknat en del för DC innan, t ex Superman/Batman, och Soulfire för Aspen. Sen kan vi ju komma ihåg det här att Finch själv skulle kunna ha organiserat sitt jobbande lite bättre. Om nu handlingen inte är fantastiskt borde han ha gått om tid på att teckna, men som så ofta så har han inte gjort det. Antingen blir att nån annan hjälper till, eller så blir det inga serier alls. Och oavsett hur konstnärliga och fantastiskt fina vissa tecknare är, så är det svårt att tjäna pengar och locka läsare med en produkt som aldrig kommer till butiken.

Märkte just förresten att du verkligen gillade #1. Vad underligt... Var det verkligen en såpass stor skillnad mellan dom två numren? Jag tyckte dom kändes ganska lika, jag



Som jag nämnde i recensionerna, #1 är ett bra intro till en Batman berättelse. #2 känns utdraget och lite tomt, som ett lite typiskt exempel på att alla historier måste inte berättas så att det blir en fin tpb.

Edited by super85, 18 April 2011 - 22:31.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#927 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 April 2011 - 17:51

Jag har aldrig varit sådär jätteimponerad av Finch förrän jag sett Scott Williams tuscha honom, och då har det sett väldigt proffsigt ut. Jag tror att jag kan säkert nämna minst 15 tecknare jag föredrar framför Finch. Sen om vi ska snacka om aktiva tecknare så kan jag nog komma på rätt många jag gillar bättre. Finchs teckningar ser däremot mycket bättre ut nu, och jag gillar det. Jay Fabok är en relativt ny tecknare, men han har tecknat en del för DC innan, t ex Superman/Batman, och Soulfire för Aspen. Sen kan vi ju komma ihåg det här att Finch själv skulle kunna ha organiserat sitt jobbande lite bättre. Om nu handlingen inte är fantastiskt borde han ha gått om tid på att teckna, men som så ofta så har han inte gjort det. Antingen blir att nån annan hjälper till, eller så blir det inga serier alls. Och oavsett hur konstnärliga och fantastiskt fina vissa tecknare är, så är det svårt att tjäna pengar och locka läsare med en produkt som aldrig kommer till butiken.



Man får nog säga att Finch inte kom till sin rätt förränns han gjorde Moon Knight, tillsammans med Huston. Tog ett tag för han att hitta rätt uttryck, vilket inte är så ovanligt för tecknare som har jobbat i en tydlig "husstil" som Finch. ( tyvärr. Husstilar är hin håles påfund.)

Just Moon Knight gjorde nog faktiskt Finch riktigt stor, även om man kan tycka att Avengers eller Ultimate X-men ( på den tiden) var ett större gig. Antagligen därför DC nappade upp han och gav han möjligheten till en egen Batman-tidning. ;)

Jag skulle dock säga att jag föredrar ändå Marvels tillvägagångssätt, att låta en tidning ta den tid den ska ta, så att säga. Särskilt i ett fall som BTDK, som ju närmast kan jämföras med Astonishing X-men/Spider-man - Wolverine. En tidning som alltså inte är så jättekopplad till kontinuiteten, utan mest ska vara ett showcase för kraftiga talanger. DC har ju då redan två andra Batman-tidningar, så den tredje är ju mest ett sorts grädde på moset, särskilt då i jämförelse med Batman Inc. som ju är den egentliga tidningen som driver den stora storyn i Batman framåt just nu.

Dock så är det underligt att DC inte tar efter Marvel, som verkar ha lärt sig detta nu, att faktiskt göra tidningen bi-monthly och inte släppa den förränns nästan allt är klart...

( jag jämför då med Avengers: Childrens Crusade - Där både Cheung och Heinberg är sjukligt långsamma, och därför har jobbat på serien i ca 2 år innan den började släppas. Nu kommer den ut bi-monthly, vilket funkar bra.)

Fill-ins ogillar jag starkt i dagens serieklimat, där man faktiskt köper en tidning beroende på vem det är som gör den, och inte främst pga karaktärerna. Om man har betalat för Finch, då ska man väl för farao få honom också?? Tänk dig att gå på bio, titta på Arnold Schwarzenegger som Terminator, men sen efter halva filmen så spelas terminatorn helst plötsligt av Jerry Seinfeld?? Sen i sista 10 minutrarna är Arnold helt plötsligt tillbaka...

Mycket nedslående, finner jag det. :|

Läste du senaste Batman Inc förresten? Som återintroducerade Silver Age Batwoman? Vet inte riktigt om jag gillar Morrisons idé att Batwoman skulle vara äldre än Batman, fattar inte riktigt vad det ger för mervärde..? Men det är annars en riktigt bra story, som verkligen använder hela leksakslådan som finns i Batman, på ett kul sätt. =) ( Tango Muerte!)

REKOMMENDERAS INNERLIGT! ^^

#928 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 19 April 2011 - 21:31

Just Moon Knight gjorde nog faktiskt Finch riktigt stor, även om man kan tycka att Avengers eller Ultimate X-men ( på den tiden) var ett större gig. Antagligen därför DC nappade upp han och gav han möjligheten till en egen Batman-tidning.



Ja absolut,klart att DC gav Finch en egen Batman-tidning för att locka honom dit. Även om Finch tecknat Batman förut i Darkness/Batman. Är inte speciellt ovanligt att Marvel och DC erbjuder fina kontrakt till populära serieskapare från konkurrenten. Sen förbättrar det försäljningen när Finch gör omslag.

DC har ju då redan två andra Batman-tidningar, så den tredje är ju mest ett sorts grädde på moset, särskilt då i jämförelse med Batman Inc. som ju är den egentliga tidningen som driver den stora storyn i Batman framåt just nu.



Batman har ju fler tidningar än det, man har Batman, Batman INC, Batman&Robin, Detective Comics och Batman: The Dark Knight. Eller missuppfattade jag dig, är ju visserligen en annan kille under dräkten i några av dem. Och sen ska vi ju inte glömma JLA, Superman/Batman, och alla de miniserier, oneshots etc som DC ger ut med Batman.

Jag skulle dock säga att jag föredrar ändå Marvels tillvägagångssätt, att låta en tidning ta den tid den ska ta, så att säga



Vilket DC gör med t ex Flashpoint. Beror nog vem som är redaktör för tillfället, det där med att "låta en tidning ta den tid den ska ta" är helt ok om man inte först ljuger till kunderna att tidningen ska komma ut varje månad.

Dock så är det underligt att DC inte tar efter Marvel, som verkar ha lärt sig detta nu, att faktiskt göra tidningen bi-monthly och inte släppa den förränns nästan allt är klart...



Igen, handlar om redaktörer och hur proffsiga redaktörer, manusförfattare och tecknare väljer att vara och hur man väljer att respektera kunderna. Det där med långsamma tecknare är inget nytt, eller att vänta tills man faktiskt har material färdigt innan man börjar ge ut nånting. Neal Adams har alltid varit en långsam tecknare, men förut så gjorde man alltid runt 4-5 nummer färdigt innan den första kom ut. För mig spelar det ingen roll hur lång tid det tar egentligen för en tecknare att göra något färdigt, det är betydligt mer störande att bli lovad grejer (som man själv betalar för) som sen inte kommer ut när det ska.


Fill-ins ogillar jag starkt i dagens serieklimat, där man faktiskt köper en tidning beroende på vem det är som gör den, och inte främst pga karaktärerna. Om man har betalat för Finch, då ska man väl för farao få honom också?? Tänk dig att gå på bio, titta på Arnold Schwarzenegger som Terminator, men sen efter halva filmen så spelas terminatorn helst plötsligt av Jerry Seinfeld?? Sen i sista 10 minutrarna är Arnold helt plötsligt tillbaka...



Ja, fast nu skulle ju inte filmbolag acceptera den typen av slapphet från filmfolket. Det är inte så jäkla ofta man ser på en biotrailer, bokar en biljett, åker till biografen, men sen dyker någon upp och säger att regissören inte hunnit klippa det färdigt. eller att man inte kunnat göra det färdigt för att skådespelarna varit t ex upptagna med att göra reklamfilmer istälet. Finns absolut undantag där man gett vissa lite extra frihet sådär, men det är ju vanligare att man hör att regissörer och skådespelare blir utbytta än att filmbolaget skulle acceptera att grejerna inte görs färdigt i tid. Frank Miller och Jim Lee är ju fortfarande inte färdiga med sin "Batman&Robin" berättelse, och #1 kom ut lite efter "Batman Begins" haft premiär. Christopher Nolan har hunnit regissera 3 långfilmer under den tiden medan jag fortfarande väntar på avslutningen på den serien.

Läste du senaste Batman Inc förresten? Som återintroducerade Silver Age Batwoman? Vet inte riktigt om jag gillar Morrisons idé att Batwoman skulle vara äldre än Batman, fattar inte riktigt vad det ger för mervärde..? Men det är annars en riktigt bra story, som verkligen använder hela leksakslådan som finns i Batman, på ett kul sätt. =) ( Tango Muerte!)



Ja, jag prenumererar även på den tidningen. Jag tycker att det är kul att hon är äldre än honom. Det är alldeles för ofta så att de kvinnliga karaktärerna är yngre än männen. Sen att man använder flera tecknare, som Chris Burnham i det här fallet, bidrar ju till att tidningen kommer ut lite oftare.

Edited by super85, 19 April 2011 - 21:40.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#929 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 April 2011 - 07:46

Vet inte riktigt hur det är med det där att man följer serieskapare mer än seriefigurer? Jag inbillar mig att det är mer blandat, och jag är i alla fall en som hellre följer karaktärer. Jag gillar inte riktigt tanken att serieskapare ska vara större än figuren de skriver, vi kan ju t. ex se hur JMS har skött Spider-Man eller Superman, där blev det helt enkelt inte så bra.
*Hockey och superhjältar*

#930 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 May 2011 - 12:42

The Punisher: Die Hard in the Big Easy

Writer: John Wagner

Artist: Phil Gascoine

Colorist: Steve Buccellato

"New Orleans--known throught the world as the "Big Easy." But for Frank Castle, better known as the Punisher, life is anything but easy in Cajun contry. Promises of neverending partying and easy living evaporate as the Punisher discovers that weapons are powerless in the world of supernatural voodoo and black magic.
Storming the swamps of Louisiana on the trail of a drug cartel leads Frank Castle to an insidious new villain--a necromancer with the power to create zombies. The Punisher finds himself six feet under and losing air quickly. But breathing is the last of his worries. He won't need air when he is part of an unstoppable army of the undead..."


Som så många gånger tidigare så får förlagets text på baksidan av albumet, det att låta mycket bättre än vad det egentligen är. Nu är det här albumet förvisso bra, men inte riktigt så bra som jag hade hoppats på. Det gavs ut någon gång i början av 1990-talet och det var väl runt den tiden som jag slukade Marvels serier som mest. The Punisher var lite av en favorit så jag samlade på mig en massa album och tidningar. Och vad passar bättre än att slappa i solen med lite serier.

Det jag gillar mest med det här albumet är dess "setting", alltså miljöerna som handlingen utspelar sig i. Det känns verkligen som New Orleans med dess kultur. Handlingen i sig är rätt enkel och den hinner precis att börja när äventyret är slut. Hade man gjort det dubbelt så långt så hade det kunnat bli riktigt bra. Nu slutar det mest vid okej. Dialogen är riktigt vass och jag kan se framför mig hur the Punisher väser fram sina repliker omgiven av en massa fiender och ljudet av hans smattrande automatvapen. Karaktärerna är okej, men bortom the Punisher så känns många av dom som rena karikatyrer. Nu ska det väl vara så också till viss del eftersom det är en serie jag läser och att man då får ta att allt inte känns realistiskt. Jag gillar albumets fiende, "mortician" som känns som någon man inte vill bråka med. Och just all voodoo som han ägnar sig åt är riktigt cool och passande i handlingen och den miljö som den är förlagd till.

Albumet är bra ritat och färglagt, inget snack om den saken.

Edited by Piranhaconda, 03 June 2011 - 12:51.


#931 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 June 2011 - 12:50

The Punisher: G-Force

Writer: Mike Baron

Penciler: Hugh Haynes

Inker: Jimmy Palmiotti

Background Inker: Ken Branch

Colorist: Gregory Wright & Marie Javins

"When ex-Marine Frank Castle saw his wife and children slaughtered by the Mob, the grief-sticken husband and father vowed to dedicate his life to protecting innocents and punishing the guilty.

Now, as the Kevlar-clad vigilante known as the Punisher, he exacts a grim vengeance wherever he goes. From the crack-ridden alleys of Manhattan to the gleaming launch gantries of Guyana, the Punisher tracks a global crime cartel, a new breed of killers using Star Wars technology to further evil aims. G-FORCE tells the tale of one of the Punisher's most harrowing missions, as he and technical wizard and fellow vigilante Micro Chip relentlessly stalk criminal prey--even into outer space!"


Ett rinktigt underhållande äventyr från början av 1990- talet. Mike Baron lyckas utomordentligt bra med äventyrets manus och sätter tonen från den första bildrutan. Gregory Wright och Marie Javins är grymt duktiga på att färglägga äventyret och tillsammans gör dom detta till ett av dom mer grafiskt våldsamma äventyr som jag har läst av the Punisher från den här tiden.

Äventyrets fiende visar sig vara en riktigt smart man vid namn Willie Chauvin, ledare för företaget Francostar. Han och hans hantlangare gör vad som kan för att ta över världens narkotikahandel. Från rymden, med hjälp av en rymdstation utrustad med en stor laser som kan oskadliggöra konkurensen från dom andra kartellerna på ett behörigt avstånd. Låter det krystat? Det är det också, men just tack vare det så är äventyret riktigt underhållande och det visar sig att the Punisher är lika badass i rymden som han är med båda fötterna på jorden.

En scen som jag verkligen gillade är när the Punisher letar upp stället som ska skicka upp en skyttel till rymdstationen, det ligger långt in i en djungel och väl framme så möter han en stor Anakonda som han hädanefter kallar för Murgatroid. Lite snabbt övermannar han ormen och trycker ner den i sin ryggsäck för vidare användning senare. I rutan efter ryter han fram följande sköna replik.

"Ever try to stuff a sixty pound snake in a rucksack? It should be an olympic event".

Det kanske inte låter så roligt när man läser det här, men i kontext till serien så var det en riktigt rolig replik. Han hade mer att göra med ormen än vad han hade med att övermanna ävetyrets mänskliga fiender.

Jag gillade äventyret rakt av och hittar inte många fel. Ett av dom mer tråkiga skulle vara att det som vanligt är ett lite för snabbt avslutat äventyr. Det vill säga att man trycker in lite för mycket handling på för få sidor. Man kunde antingen ha skalat bort en del scener som inte för handlingen framåt eller så hade man kunnat ge äventyret fler sidor och på så sätt fått dramaturgin mer balanserad. Men det är mer en smaksak skulle jag tro och inget som stör nämnvärt mycket.

Edited by Piranhaconda, 13 June 2011 - 13:14.


#932 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 03 June 2011 - 21:31

Läser lite Uncanny X-Men. Jag har bestämt mig för att läsa igenom Chris Claremonts imponerande 16 år med mutanterna, dels för att jag blir sugen tack vare First Class-filmen och dels för att X-Men var en serie som gjorde väldigt stort intryck på mig när jag var liten. Än så länge har jag läst nummer 94-98, den nya gruppen har börjat lära känna varandra även om Thunderbird tragiskt dött under sitt första uppdrag.
*Hockey och superhjältar*

#933 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 04 June 2011 - 09:02

Piranhaconda

Tack för recensionerna. Jag tycker om att läsa Punisher storys då och då jag också :).

Kermit

Verkar som X-Men First Class kommer ändå bli det bästa man gjort med X-men sen X2, och ok, det måste ju inte säga så mycket efter X-Men 3 och Wolverine men ändå, en förbättring är alltid en förbättring.



Jag fortsätter läsa Batman INC som är en riktigt bra serietidning! :)
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#934 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 June 2011 - 12:48

Tack för dina vänliga ord super85. :) Jag har ett par the Punisher album kvar att läsa så recensioner kommer om dom med.

#935 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 June 2011 - 13:13

Daredevil and The Punisher: Child's Play

Story & art layouts: Frank Miller

Finished art & colors: Klaus Janson

DAREDEVIL: Idealistic lawyer Matt Murdock was blinded in youth in a freak accident that greatly magnified his other senses. When the police can't protect the innocent, the lawyer transforms into the crimson “Man Without Fear.” In Child's Play, DAREDEVIL strives to apprehend an angel dust dealer and save the soul of a boy.

THE PUNISHER: An elemental force dispensing his own brand of justice at gun point to criminals who evade the law. Fuled by revenge over the murder of his family by drug runners, Frank Castle devotes his life to a war on narcotics dealers. THE PUNISHER, not interested in turning offenders over to the judicial system, clashes with DAREDEVIL in the face of their common enemy.



Tidigare publiserad i Daredevil #182-184 (maj-juli) och om jag inte minns helt fel så var året 1981 eller 1982. Albumet jag läste nu publiserades 1988. Det har ett mycket bra förord av Ralph Maccio där han beskriver hur Frank Miller skapade den här berättelsen men att sedan Marvel fick kalla fötter och tyckte att materialet var för vuxet för tidpunkten, varpå det lades på hyllan under några år. Det finns även ett minst lika bra skrivet efterord av Mike Baron.

Jag gillar den här berättelsen mycket. Dels för att manus är så extremt bra, mycket vuxen och hårdkokt. Men även för att man direkt känner att det är Frank Miller som ligger bakom. Hans karakteristiska stil kommer verkligen till sin rätt och för mig så har han alltid gjort den bästa versionen av Daredevil.

Man visar med all önskvärd tydlighet vilka stora problem som droger är, dels för samhället men även för individen. Och då speciellt barn som lätt lockas in i både att vara dom stora pojkarnas hantlangare, men även hur enkelt det är att själv fastna i ett missbruk. Det finns en hjärteskärande scen i berättelsen där den unga Mary, hög på angel dust, kastar sig ut genom ett fönster. Hennes blick är bland det mer skrämmande jag har sett i en serie på bra länge.

Dialogen är dom efterföljande rutorna är helt lysande och ett tecken på Franks briljans om något.

"Darkness doesn't descend on Hell's Kitchen. It spews up from shadowed doorways and back alleys and fire-gutted tenements as if bloated and blackened from a day's worth of pain and missery and suffering. Or perhaps as if hungry for more. And so, as a disguised Daredevil begins his search, Billy O'Koren stalks home. His folks are fighting again, but that's nothing new. It's what they do best. They've had enough practice. Maybe if things were different and they didn't argue all the time he could tell them about Mary and what he was going to do. But things aren't different. They just are. So without a word, Billy hunts for something that he knows his father tucked away in his dresser drawer. Something hard and cold and filled with death. Just like his sister."

Daredevil gör allt han kan för att förhindra att Billy själv ska hämnas på Hogman som är den som ligger bakom hans systers död. Vi har en pojke som är beredd att döda för att få sin hämnd, vi har the Punisher som mer än gärna hjälper till att rensa upp bland slöddret och så har vi rättvisan själv, vår Matt Murdock. Som ni anar så blir det både en á två turer innan det här äventyret är slut. Som sig bör segrar rättvisan, men det är med en något bitterljuv eftersmak då allt inte går riktigt som planerat.

Borsett från handlingen som är på topp, så är även teckningarna och färgläggningen det med. Det är en riktigt fröjd att läsa och leva sig in i detta äventyr och det tar egentligen slut för snabbt. Men man får vara glad åt det lilla, och i det här fallet så är det lilla egentligen någonting riktigt stort.

Edited by Piranhaconda, 13 June 2011 - 13:17.


#936 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2011 - 10:02

Ah, jo, jag är också ett fan av Frank Millers Daredevil. Fast under många kommande år så har DD levt lite väl mycket i Millers skugga, det har varit story på story som är nästan karbonkopior av Millers serier, till och med andra favoriter som Bendis och Brubakers "runs". Jag håller också Kevin Smiths serie "Guardian Devil" med Joe Quesada som tecknare högt.

Den där berättande texten som du beskriver känns kanske lite daterad och klyschig idag, men det var den ju absolut inte då. Och om jag inte minns helt fel så var det Klaus Janson som tecknade, eller var det fortfarande Frank Miller som var tecknaren men att Janson tuschade?
*Hockey och superhjältar*

#937 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 June 2011 - 12:45

Jag har inte så mycket erfarenhet av just Daredevil, mer än några US album samt det som har publicerats här i dom olika tidningarna som gav ut serier från Marvel. Jag ska defintivt ta mig en titt på Kevin Smits version av Daredevil, det låter som att det kan vara en bra sådan. Om du har fler tips på vad man bör läsa om Daredevil så tas dom emot med tacksamhet. :)

När det gäller vem som tecknade så tolkar jag det utifrån texten på insidan av omslaget och som jag återgav ovan, som att Frank mest skissade och att Klaus gjorde resterande av arbetet. Alltså merparten av det och väl är den som kan ses som den som egentligen tecknade just det här specifika äventyret.

#938 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2011 - 13:36

Om du inte har läst så mycket av DD så rekommenderar jag absolut Kevin Smiths serier, även om den är lite mer "old school superhjälte", fast ändå mörkt. Men om du gillar "realism" (det handlar ju trots allt om superhjältar, så för mycket realism blir det ju aldrig) så rekommenderar jag allt Brian Michael Bendis gjorde med DD, det är nummer 26 (volym 2) och framåt. När och om du tragglar dig igenom det så tog Ed Brubaker över manusskrivandet, och även det riktigt bra. Jag gillar dock den lite bortglömda (i alla fall om man jämför med Miller, Bendis och de andra) Ann Nocenti som kom direkt efter Frank Miller. Hon hade verkligen mycket att säga i sina serier.
*Hockey och superhjältar*

#939 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 June 2011 - 17:12

Kermit slog huvudet på spiken på dom flesta bra DD-storiesen där, och jag kan hålla med om Nocenti! =)

Särskilt det faktum att vi får se DD kämpa mot lite fler super-fiender än vad som är brukligt också.
Eller vad sägs om Typhoid Mary (jättebra karaktär, men med fruktansvärt daterad kostym), Blackheart, Mephisto, Pyro, Blob, Dr Doom och självaste ULTRON?! :thumbsup:

Mark Waid's uppkommande DD ska jag ta och kolla in förresten, så den kan kanske vara nåt för Grodan också? =) Det ska tydligen handla om lite mer pre-Miller stuk på serierna där.

Själv hade jag nog tagit DD ännu längre ut ur skuggorna faktiskt, än vad Waid verkar göra. Iväg med han till San Francisco säger jag! Och så på med en ny version av GULA dräkten! Och så kanske en kille som Ed McGinnis som tecknare. :D M ao, helt annorlunda från Miller.

#940 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 June 2011 - 17:22

Japp, jag är också intresserad av Waids Daredevil. Den behöver inte bli FÖR ljus för min smak, men visst har de tagit det ungefär så långt det kan gå med det mörka, särskilt i och med Shadowland. Jag undrar om inte hela poängen med den storyn var just att göra så. De får ju gärna fortsätta visa på att Matt Murdock är en komplicerad man som verkligen har issues, men det vore kul med lite "swashbuckling superheroics" av det gamla stuket igen. Däremot är jag inte så glad i att han nu ska vara med i New Avengers.

Piranhaconda, om jag skulle rekommendera en "run" att läsa efter Millers så är det nog allt du kan hitta av Ann Nocenti, hon gör både "vuxna" serier samtidigt som hon har en egen "röst", till skillnad mot alla de som apat efter Frank Miller lite för mycket (och där räknar jag med Bendis, Brubaker och Diggle).

Sen är det fortfarande så att Daredevil är en av de Marvel-figurer där du kan hitta många bra berättelser. Det finns många mästerverk, särskilt av Frank Miller och Ann Nocenti, tycker jag. Dessutom behöver man inte ha hängt med i tonvis av gammal kontinuitet som med X-Men eller Spider-Man ibland, DD:s berättelser står ofta bra för sig själva.
*Hockey och superhjältar*

#941 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 June 2011 - 12:47

Tack för tipsen. Många som var avgjort intressanta. Jag ska se vad jag kan få tag på att läsa av dessa och hittar jag något av det jag finner intressant så kan man säkert läsa om mina tankar och funderingar kring det jag läser i den här tråden.

#942 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2011 - 09:18

Flashpoint #1-3

Manus: Geoff Johns. Teckningar: Andy Kubert&Sandra Hope.


DCs pågående event är faktiskt riktigt häftig läsning. Storyn är cool. Den går ut på att kontinuiteten ändrats dramatiskt på grund av något/någon (vi får veta vem som är skyldig rätt snabbt) och hur Flash försöker klura ut hur han ska hinna ändra på det innan hans minnen också förändras. Berättelsen går hand i hand med DCs kommande relaunch, och är värd att läsa för att den känns så välgjord. Det finns en jäkla massa tie-ins men man behöver inte läsa dem, de ger ju bakgrunder till de här versionerna av DCs karaktärer, men det är inte nödvändigt för att följa handlingen. Teckningarna av Kubert är lysande. Det är en väldigt snygg serietidning. Många av twisterna på DCs karaktärer är rätt rubbade i Flashpoint världen och där kan jag t ex nämna Batman: Knight of Vengeance av Brian Azzarello. Riktigt oväntad twist i den tie-in miniserien. Värt att nämna är att Flashpoint nu kommit ut i tid 3 månader i rad eftersom DC gav Andy Kubert enormt mycket tid innan första nummret kom ut. Det är kul att läsa serier som faktiskt kommer ut.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#943 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 July 2011 - 16:52

Jag kollar också in Flashpoint litegrann, och jag gillar grejen med Batman. Det känns välgjort och spännande, och Kubert gör ju bra bilder som sagt. Det är lite ovant, men också kul att se honom teckna annat än X-Men, men fasen om jag fortfarande inte är van vid Barry Allen som Flash! :)
*Hockey och superhjältar*

#944 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 July 2011 - 19:32

Har en hög på mitt nattygsbord. Här om dagen påbörjade jag första volymen av The League of Extraordinary Gentlemen.

#945 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2011 - 20:54

Jag kollar också in Flashpoint litegrann, och jag gillar grejen med Batman. Det känns välgjort och spännande, och Kubert gör ju bra bilder som sagt. Det är lite ovant, men också kul att se honom teckna annat än X-Men, men fasen om jag fortfarande inte är van vid Barry Allen som Flash! :)



Fortfarande ovant även om han gjort skapligt mycket Batman de senaste åren? :), eller jo jag förstår det där också, kan vara ibland märkligt att se Tim Sale göra Marvel-grejer (även om han gjort sådana förut också) eftersom man är såpass van vid hans Batman och Superman:For All Seasons.

Gillar den effekten i Flashpoint hur allt känns så främmande och skrämmande! sen då och då känner man lite trygghet, t ex i #3 när hjälten får på sig sin klassiska dräkt t ex. :).
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#946 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 July 2011 - 21:00

Ja, trots att han (jag blandar alltid ihop Adam och Andy, en är väl tillbaka hos Marvel nu, har jag för mig) varit hos DC rätt länge nu så tänker jag i första hand på X-Men när jag tänker på bröderna Kubert.Eller 1602, där de båda väl samarbetade med Neil Gaiman. Vad jag älskar den serien. Ungefär som att jag alltid kommer att förknippa John Romita Jr. med Spider-Man. :)

Sen har jag väldigt svårt att fatta tycke för Barry Allen jämfört med Wally West, tyvärr. Har inte läst lika mycket med honom, men tycker han är träig. Men överlag så tycker jag ändå att DC sköts bättre vad gäller events och sådär, det känns som att det universat är i tryggare händer. Men jag har ju inte samma relation till DC heller.
*Hockey och superhjältar*

#947 Allycat

Allycat

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts
  • Gender:Female
  • Location:Västerhaninge
  • Interests:hej på er
    jag är jätte intresserad av allt som har med superhältar att göra ... tycker om att diskutera mycket :D

Posted 10 July 2011 - 21:08

CIGANT - nr 6 METALLMÄNNEN , Gröna Lyktan och Gröna Pilen - Svarta fågeln

väldigt intresant har aldrig läst den serien förut så jag vet inte så mycket om den, väldigt spännande
vet ej hur mycket jag ska avslöja Posted Image
-----Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker-----

#948 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 10 July 2011 - 21:26

Ja, trots att han (jag blandar alltid ihop Adam och Andy, en är väl tillbaka hos Marvel nu, har jag för mig) varit hos DC rätt länge nu så tänker jag i första hand på X-Men när jag tänker på bröderna Kubert.Eller 1602, där de båda väl samarbetade med Neil Gaiman. Vad jag älskar den serien. Ungefär som att jag alltid kommer att förknippa John Romita Jr. med Spider-Man. :)

Sen har jag väldigt svårt att fatta tycke för Barry Allen jämfört med Wally West, tyvärr. Har inte läst lika mycket med honom, men tycker han är träig. Men överlag så tycker jag ändå att DC sköts bättre vad gäller events och sådär, det känns som att det universat är i tryggare händer. Men jag har ju inte samma relation till DC heller.



Jo, Adam har tecknar väl exklusivt för Marvel, och har gjort det ett bra tag. Han dyker dock upp som författare i vissa DC serier ibland, t ex i sådana projekt som hans pappa Joe Kubert tecknar. Andy har hängt hos DC rätt länge nu. Förstår att du förknippar dem med Marvel, jag tänker ofta på Batman VS Predator när jag tänker på Kubert bröderna. De tecknade ju den serien rätt tidigt på 90-talet. Andy gjorde ju "Whatever Happened to the Caped Crusader" med Gaiman hos DC.

Tycker Johns har gjort ett "sådär" jobb med att ta tillbaka Barry Allen till DCU. Han gjorde det mer lyckat med Hal Jordan i GL:Rebirth tycker jag. Men nu under Flashpoint så har jag verkligen diggat Barry.



CIGANT - nr 6 METALLMÄNNEN , Gröna Lyktan och Gröna Pilen - Svarta fågeln

väldigt intresant har aldrig läst den serien förut så jag vet inte så mycket om den, väldigt spännande
vet ej hur mycket jag ska avslöj




Klassiska grejer Allycat :). Läser gärna dina tanker om den serien.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#949 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 July 2011 - 08:32

Instämmer. Misstänker att jag har tidningen i fråga. Är den från 1979, måhända?

#950 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 July 2011 - 16:16

Ja, jag håller med dig angående Johns, super85. Green Lanterns "återfödelse" var väldigt lyckad, och där kan man väl tala om en lyckad retcon antar jag. Men Flashs rebirth var ganska platt, och...näe. Med Hal Jordan lyckades de i alla fall etablera VEM han är, hans plats i allting och sådär. Fast Barry har väl en lite mer "helgon-image" i och med att han väl dog i första Crisis, men Hal Jordan har ju en lite mer tveksam bakgrund på många sätt. Lite mer intressant på sätt och vis. Men jag föredrar i alla fall Wally West alla gånger. :)
*Hockey och superhjältar*