Jump to content

Photo

Stephen King


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 August 2007 - 12:49

Jag letade överallt, men fann ingen allmän tråd om denne man, bara specifika trådar för olika böcker och filmer, så jag tyckte det behövdes en då jag läste en notis i min dagstidning Göteborgs-Posten igår som jag inte kunde låta bli att dela med mig av till er. happy.gif
_________________

Stephen King signerade i smyg

Alice Springs: "Hjälp, en vandal", tänkte en kund som såg en person komma in i samma bokhandel och börja klottra i böckerna. Kunden larmade butiksägarinnan Bev Ellis som strax därpå fann "vandalen" i mataffären tvärs över gatan. Vid en presentation visade han sig vara författaren Stephen King. Fem av de sex signerade böckerna av författaren, som Ellis beskriver som "charmerande", kommer att säljas på välgörenhetsauktion. Den sjätte köptes av kunden.


Edited by Garm, 04 March 2016 - 19:50.
Tillägg av tagg.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 August 2007 - 13:00

:lol: Är inte så lätt alla gånger. :)

Förekommer det ofta att författare går in i bokhandeln och spontansignerar böcker? :unsure:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 18 August 2007 - 14:37

Jag skulle inte tro att det förekommer särskilt ofta. Det är nog tämligen unikt. :lol:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 18 August 2007 - 18:34

Snudd på life imitating art. :D Kanske inte av "Lida" klass, men detta hjälper knappast hans fobi för att visa sig offentligt.
Climbing to the Moon...

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 August 2007 - 14:22

Jag har läst vid ett flertal tillfällen att han har spontant signerat böcker, så jag tror nog att det är vanligare än vi tror. Han hade väl en roadtrip genom USA för ett antal år under vilken han skrev Desperation då han gick in i alla bokaffärer han passerade och signerade samtliga av hans böcker som fanns in hyllorna.

Frågan är bara vem som inte känner igen Stephen om man skulle få syn på honom. Om han inte har ansträngt sig för att se annorlunda ut så skulle jag lätt känna igen honom. Han har ett så speciellt utseende.

Edited by Cartman, 09 December 2008 - 16:45.


#6 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 22 August 2007 - 21:46

Coolt.
"There once was a man from Nantucket..."

#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 December 2008 - 16:29

Entertainment Weekly - Stephen King: 10 Best Books of 2008

Följ länken för att läsa mer utförligare motiveringar till valen

10. The Good Guy, Dean Koontz
9. Old Flames, Jack Ketchum
8. The Girl With the Dragon Tattoo, Stieg Larsson <---
7. Hollywood Crows, Joseph Wambaugh
6. Heartsick/Sweetheart, Chelsea Cain
5. Nixonland, Rick Perlstein
4. The Tenderness of Wolves, Stef Penney
3. When Will There Be Good News?, Kate Atkinson
2. The Garden of Last Days, Andre Dubus III
1. The novels of Robert Goddard


Entertainment Weekly - Stephen King's Top 10 Albums of 2008


Har för mig att det brukar dyka upp en liknande lista med fokus på årets bästa filmer, men någon sådan kan jag inte hitta just nu iaf. Intressant att en svensk författare letade sig in på hans lista över årets bästa böcker. :)

Edited by Cartman, 09 December 2008 - 16:30.


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 09 December 2008 - 17:13

Ah... *flyttar ljudboken några snäpp högre upp i "skall lyssna"-högen*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 13 December 2008 - 04:35

Snubblade över en bok av Kings son häromsistens när jag surfade runt på några boklådor. Hur är han som författare?
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#10 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 December 2008 - 14:21

Jag gillar honom, om du menar Joe Hill. En och annan recensent är som vanligt skeptisk, men han har de rätta generna.

Kanske dags att liva upp den här tråden med lite recensioner. Småspoilers för allt som recenseras, naturligtvis.

Autopsy Room 4 (Obduktionsrum 4), novell från Everything's Eventual/Allt kan hända.

Howard Cottrell hittas på golfbanan mellan två hål. Lyckligtvis så sticker hans ben ut ur buskarna, så att golfarna bakom hittar kroppen.

Howard skickas på Obduktion. Problemet är att Howard inte är död. Howard har just blivit biten av en exotisk orm som förlamar honom till den grad att han inte kan röra en tum, att han verkar helt död. Men Howard är medveten om allt som händer, och han skjutsas just in i Obduktionrum 4...

Bygger på Louis Pollocks novell "Breakdown" från 1947, där huvudpersonen råkar ut för en bilolycka, och tros vara död. Tydligen så var den största inspirationen "Alfred Hitchcock Presents"-versionen.

http://www.imdb.com/title/tt0508134/

Ok novell. Inget extraordinärt, men helt ok. Betyg: 5 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#11 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 December 2008 - 10:57

Sådan far, sådan son? King själv är väl inte heller hyllad v recensenterna, så varför skulle hans son bli det? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#12 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 December 2008 - 13:44

Var det "Heart-Shaped Box"?

Den enda bok jag har läst iaf... Utöver det har Joe Hill (Antar det är han eftersom Owen inte skrivit så mycket) väl bara skrivit några noveller vad jag vet.

Recension: http://blogcritics.o...6/08/174256.php

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 December 2008 - 12:42

Jag har läst både En hjärtformad ask (Heart-shaped box) samt Vålnader (20th Century ghosts) och jag gillar verkligen En hjärtformad ask. Bra skriven, höll mig intresserad från början till slut och var en sådan där bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

EDIT: Liljas-Library.Com - Heart-Shaped Box: Review

Entertainment Weekly - Stephen King Reveals His 10 Best Movies of 2008

Följ länken till för att läsa mer utförligare motiveringar till valen

1. The Dark Knight
2. Slumdog Millionaire
3. Wall-E
4. Tropic Thunder
5. Funny Games
6. The Bank Job
7. Lakeview Terrace
8. The Ruins
9. Redbelt
10. Death Race


Edited by Cartman, 15 December 2008 - 12:50.


#14 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 08 January 2009 - 15:41

Avdelning onödig metafiktion.

Roman i bok blir verklig

I Stephen Kings roman "The Shining" skriver Jack Torrance en bok som innehåller endast en fras, repeterad om och om igen. Nu har boken lämnat fiktionens värld.

Den amerikanske konstnären Phil Buehle har nämligen låtit trycka en bok i Torrance namn där raden "All work and no play makes Jack a dull boy" upprepas över 80 sidor, skriver The Guardian.


Låt oss hoppas på en *begränsad* första upplaga.

#15 Lilja

Lilja

    Commander

  • Members
  • 199 posts
  • Location:Örebro

Posted 08 January 2009 - 23:29

Avdelning onödig metafiktion.

Roman i bok blir verklig

I Stephen Kings roman "The Shining" skriver Jack Torrance en bok som innehåller endast en fras, repeterad om och om igen. Nu har boken lämnat fiktionens värld.

Den amerikanske konstnären Phil Buehle har nämligen låtit trycka en bok i Torrance namn där raden "All work and no play makes Jack a dull boy" upprepas över 80 sidor, skriver The Guardian.


Låt oss hoppas på en *begränsad* första upplaga.


Ett bevis på vad som händer när folk har för mycket tid över...

Lilja

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 09 January 2009 - 00:46

Eller behöver tjäna pengar snabbt. ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 April 2009 - 16:02

King sätter punkt - efter 25 år | Kulturnyheter | SvD
Skräckmästaren Stephen King har skrivit färdigt sitt epos "Under the dome" - 25 år efter att han påbörjade den grandiosa, tusensidiga romanen. I höst ges boken ut, rapporterar The Guardian.

Stephen King fick idén till "Under the dome" i början av 80-talet och började att skriva på romanen då.

- Men projektet var alldeles för stort, så jag lät det rinna ut i sanden. Men idén var fantastisk och försvann aldrig ur mitt medvetande, säger Stephen King.

Och nu har han äntligen satt punkt för berättelsen, som totalt omfattar 1 120 (!) sidor.

"Under the dome" utspelar sig i en liten stad i amerikanska Maine, som en dag isoleras av en osynlig kupol i skyn.

- Plan kraschar in i den, en trädgårdsmästare skadar sin hand, människor skiljs från sina familjer på grund av kupolen. Ingen kan ana vad barriären innebär, var den kommer från och när - om - den kommer att försvinna, säger Stephen King.

Han jämför också bokens teman med klassikern "Pestens tid" från 1978.



som totalt omfattar 1 120 (!) sidor.

1120 sidor är väl ingenting när det gäller honom och hans böcker.

Blir nog att läsa när den kommer på svenska.

Edited by Georgia, 04 April 2009 - 16:02.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 April 2009 - 17:24

Va fan! Den här idén hade jag ju redan arbetat ut för att skriva om... Crap. :(

(Nåja, jag för nöja mig med att den inte är skönlitterär utan rollspelslitterär. :P )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 April 2009 - 17:30

Vad synd att Matt Groening hann tjuvkika över hans axel och göra Simpsons the Movie först :P


:)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 October 2009 - 15:08

Omslag till "Under the Dome". Riktigt snyggt. :)

Posted Image

simon.worldarcstudio.com

#21 Lilja

Lilja

    Commander

  • Members
  • 199 posts
  • Location:Örebro

Posted 06 October 2009 - 15:11

Ja, ruskigt snyggt. Dessuom är boken väldigt bra.

Lilja

#22 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 October 2009 - 21:32

Omslag till "Under the Dome". Riktigt snyggt. :)

Posted Image

simon.worldarcstudio.com

Läckert!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 October 2009 - 19:13

Slänger in den här artikeln här så länge i stället för bland serietidningarna.

Det här låter intressant.

Stephen King To Co-Write ‘American Vampire’ Comic Book

Acclaimed horror novelist Stephen King is hardly a stranger to comic books thanks to Marvel's adaptations of "The Dark Tower" and "The Stand," and Del Rey's upcoming adaptation of "The Talisman," but the writer is looking to branch out into unchartered territory with entirely original comic book content. According to The New York Times, King will co-write a new series titled "American Vampire" for DC Comics' Vertigo imprint. The title's first five-issue arc will feature two 16-page stories, one written by King and the other written by Scott Snyder. Rafael Albuquerque will illustrate.

"American Vampire" focuses on "a new breed of vampire through the lens of different eras in American history," according to The Times. Snyder's story features a vampire named Pearl seeking fame during the jazz age, while King tells the tale of "Skinner Sweet, the first American vampire who does not fear the sun."

Perhaps more interesting than King's involvement in the comic book is how he got involved in the first place—essentially through a fan letter, as co-writer Snyder sent King a pitch on "American Vampire" in the hopes of securing a blurb from the famed author.

"He wrote back saying he really liked it and would do a couple of issues if anyone would let him," said Snyder.

It's unclear how King's involvement in the Vertigo property will effect his relationship with Marvel, if at all—but the prospect of entirely original comic book content from the novelist is certainly exciting for his fans, myself included!



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 November 2009 - 13:34

DreadCentral.Com uppmärksammar återigen Lilja's site. Spännande nyheter den här gången.

Stephen King Promises Another Dark Tower Book.

During last night's "Times Talks Live with Stephen King" to promote the author's latest novel Under the Dome, Stephen King revealed some pretty big news about a possible eighth book in the series.

According to King-centric site Lilja's Library, Zach Dionne of GQ provided the following quote:

King stated he will write another Dark Tower novel. It will center around supporting characters and revolve around some important events between Wizard and Glass and Wolves of the Calla. One fan asked him to make sure ___Oy___ comes back, and King said not to worry, that ___Oy___ would return.



#25 Lilja

Lilja

    Commander

  • Members
  • 199 posts
  • Location:Örebro

Posted 12 November 2009 - 13:36

King har nu meddelat att det bli ytterligare en Dark Tower bok. Arbetstiteln är The Wind Through the Keyhole och så här skriver jag själv på min egen sida (alltid kul att citera sig själv ;) ):

King stated he will write another Dark Tower novel. It will center around supporting characters and revolve around some important events between Wizard and Glass and Wolves of the Calla.

Lilja