Jump to content

Photo

Spider-Man


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2007 - 12:59

Köpte min första Spidde-tidning på flera år idag.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 March 2007 - 13:47

Så vad tycker herr Peak?
*Hockey och superhjältar*

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2007 - 14:07

För tidigt att säga, med tanke på den tunna tidningen. Längtar tillbaka till den tiden då Spiddetidningarna låg på 64 sidor eller så.. :P Har dock inte varit inne i Spidde-träsket på ett bra tag nu pga dålig ekonomi och sånt.

En sak jag fundrar över är om tidningarna inte är synkade... Först har vi ASM 539 där Peter har ny dräkt och tydligen arbetar för nån gubbe/organisation som jag inte fått grepp om än, dels SSM 23 där han har "vanliga" dräken och verkar vara lite mer "standard.

Snyggt papper iaf.. Dyrt för 48 sidor, dock.. :P

Får ta och snabba på lite med den där 60-sidiga tidningen jag går igenom för "Marvel Chronology" förresten (nejdå, jag har inte glömt bort det underforumet.. :P )

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 March 2007 - 14:19

De hoppade framåt i utgivningen, skippade "the Other". Spidde har fått en ny dräkt av Tony Stark/Iron Man, och det är också han som han jobbar med, förutom att han då är medlem i New Avengers.
*Hockey och superhjältar*

#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2007 - 14:22

Får väl lägga in en bildsignatur i ett litet tag för att fira köpet.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 01 March 2007 - 15:27

Jag köpte tidningen idag och tyckte att den var suverän.
För det första så var det nästan ett halvår sen förra numret kom ut, för det andra så var papperskvalitén suverän och för det tredje så var serierna helt OK. :) :hurrah:
´´ Leve Stan Lee´´

#7 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 01 March 2007 - 16:41

Snygg signatur, Peak! Jag håller med dig! :)

Låter iaf positivt att de hoppade över The Other, tycker nästan de kunde hoppa på Civil War direkt. Om de kör två amerikanska tidningar per tidning skulle de kunna köra ena halvan Civil War och den andra halvan Spidde-serier.

Förresten, vad händer med Marvel-klubben? Dog den ut i och med Egmonts sista nummer, eller fortsätter den? Det skulle vara rätt så kul om de fortsatte numrera varje nummer, även om Marvel-klubben aldrig tilltalade mig direkt.

Edited by Spidde, 01 March 2007 - 16:43.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 01 March 2007 - 20:41

Marvelklubben verkar död. Hur många nummer kom de upp i sammanlagt?

Och "Civil War" startar när i Sverige? (Borde gå att räkna ut från där vi är nu och framåt)...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 01 March 2007 - 20:53

Om man räknar så blir det väl antagligen om ett halvår.
´´ Leve Stan Lee´´

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 March 2007 - 22:17

Köpte första nya Spindelmannen idag. Är riktigt glad att de satsade på så bra papper, det känns som de verkligen lagt krut på det. Ser gärna redaktionella sidor istf reklamen framöver, jag minns när Marveklubbensidorna var riktigt levande och hoppas nåt sånt kan nås igen. Det kan inte bara vara mangafans som är så engagerade. Jag tror dock att det lilla superhjälteutbudet i sig är lite av ett hinder då så många väljer att ladda ner eller prenumerera utomlands ifrån.

Jag gav själv upp på de svenska serierna för 14 år sen och prenumererar genom Alvglans. Jag hoppas dock det går bra för de nya utgivarna och att de kan toppa förra utgivarens max (5 serietitlar från Marvel samtidigt). Jag får dock dåliga vibbar av att den första url som möter mig går till en amerikansk site och inte utgivarens egna dedikerade dito...

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 March 2007 - 18:43

Har läst numret själv nu, och det är en epok som går i graven... :(

Rest in peace Janne Eriksson, du var en stark kraft för supergodheten i detta mörka och kalla land. Vet inte HUR länge Janne har varit med i superserie-utgivningen i sverige, men det förefaller vara under flera förlag, och decennier. ( Läste en Månadens Äventyr med Legends nyligen, och den var han redaktör för) Synd att han inte fick fortsätta sitt arbete, och dessa nya, okända människor som bara kallas "red" vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. :|

Numret i sig tyckte jag var lite väl DYRT för en så tunn tidning. Sänk det med en 5'a så nöjer jag mig säkerligen, då papperet var av utmärkt kvalité. Äventyren där i då? Ja, har haft delade meningar om Spiddes nya dräkt, men nu tycker jag nog att den är lite häftig ändå! Med sina "Iron Spider"-finesser och allt. :)

Storyn Feral verkar inte vara nån riktig höjdare dock, mest pga Angel Medina som jag tycker aldrig borde ha ruskats liv i igen, från 90-talets hemska hemsak MÖRKER. BORT med han! Att Marvel i detta tidevarv med människor som Bryan Hitch och Simone Bianchi fortfarande anställer såna bisarra talanger är ju nästan skrämmande...

Synd att dom hoppade över The Other, för nu blir det ju jobbigt att spåra upp alla nummer, för mig som bara har internet ibland... >_<

Sen instämmer jag med att dom borde publicera Civil War, då jag bedömmer den som att vara den bästa crossover Marvel gjort sen Secret Wars. :) Kanske läge att vi gör en kronologisk reading-list för den åt medlemmarna här? För dom som vill hänga med i det hela då det drar igång i sverige, en lista över alla TIE-ins och specials.

#12 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 March 2007 - 18:45

Ja... Men vars är KERMITS tyck och tänk om detta?? Trodde han skulle göra sin röst hörd om detta... :( Sen vill jag förstås höra om han nu anser att Schibstedts "red" är bättre på att översätta än Janne... ska bli intressant att höra. Om han nu bara ids posta nån gång..

Synd med Janne, men å andra sidan fick jag en snilleblixt! :) Om nu Janne är arbetslös mer eller mindre, så kanske han kan rekryteras till SSS??! ^^

#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 March 2007 - 19:43

Haha! Det är snällt att du bryr dig om min åsikt, Predabot. :)
För det första är det synd med Janne, men jag är tillräckligt gammal nu att minnas både Marvel-Christian och She-Hulk, som egentligen var mer personliga i sitt "tilltal" i ledare och så vidare. Fast det kan bero på att utrymmet inte fanns längre...jag "sörjer" också verkligen Janne, som verkligen har varit en eldsjäl i Sverige för Marvel såpass länge.

Nåväl, till numret; jag stod inte emot och köpte ändå nummer ett av Schibstedts Spider-Man...och av vad de har gjort så är det ju tummen upp. För det mesta. Översättningarna var mycket bättre än de vi har blivit vana vid, men däremot hade det varit kul om redaktören åtminstone presenterade sig! Halva nöjet med Marvel är att ha någon slags "relation" i och med små kommentarer eller ledare av redaktören.

Den första serien hade jag läst, och jag har kanske lite svårt att se det helt objektivt, för jag gillar varken dräkten eller vad som händer sen. Nu är den rent tekniskt helt okej, teckningarna är kompetenta och manuset också. Allt det här leder också till Civil War som ni kanske kan gissa.

Men den andra serien var inget vidare alls. Jag tyckte om Roberto Aguirre-Sacasas historier i MK 4 och Nightcrawler-tidningen, men det här var en oengagerande historia med teckningar som inte alls föll mig i smaken. Dessutom var det märkligt att ta med den serien, det förvirrar bara läsarna som i första serien ser Spiddes nya dräkt. En liten kommentar att den utspelar sig före vore kanske på sin plats...

Jag känner mig inte särskilt uppmuntrad att köpa Spider-Man när serierna är som de är, men Schibstedt har gjort ett okej jobb med tidningen, med minus för serievalet på den andra serien och att redaktören inte ens presenterade sig.
*Hockey och superhjältar*

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 April 2007 - 11:06

Det har kommit ut två nummer av Schibstedt utgåva av Spider-Man, och jag ska som lite puckad mod försöka sortera kommentarerna lite. :)
*Hockey och superhjältar*

#15 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 10 May 2007 - 15:20

Har just fått ett svar på ett brev som jag skrev till Moa Engman ( Redaktör för Spider-Man ) där hon bland annat säger att de anonyma ledarna beror på någon samproduktion med Norge och att Norge-redaktören skriver ledarna för både den svenska och norska versionen.
´´ Leve Stan Lee´´

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 May 2007 - 16:02

Japp, har också fått det svaret. Vad jag vet är inte Moa redaktör för varken X-Men eller Spider-Man heller...
*Hockey och superhjältar*

#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 May 2007 - 17:40

Även en norrman borde ju kunna sätta ut sitt namn som skribent. Eller så kan väl norrmannen och Moa Engman stå för texten tillsammans.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2007 - 06:45

Ska inte någon göra en tråd om Marvel Special ?
X-Men-numret har ju kommit ut, väldigt många sidor.
´´ Leve Stan Lee´´

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2007 - 06:57

Det finns. Leta lite, det fjärde ämnet uppifrån. ;)

Edited by Kermit, 11 May 2007 - 06:58.

*Hockey och superhjältar*

#20 MARVEL COMICS

MARVEL COMICS

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 11 May 2007 - 14:29

Oj då, ursäkta. :whistle:
Får nog passa på att recensera nr 3 när jag ändå håller på.
Mr. Parker Far till Washington Del 3
Story: 3/5
Teckning: 2/5
Omdöme: Helt okej.
Hände egentligen inte så mycket ( förutom starten av Civil War ) men ändå bra.
Inte världens bästa teckningsstil men den funkar.
Ska bli spännande i nästa nummer när Civil War börjar på riktigt.
Totalt: 3/5

Feral Del 3
Story: 3/5
Teckning: 2,5/5
Omdöme: Ungefär samma här.
Håller inte samma klass som jag tyckte del 2 gjorde.
Teckningen är ju den samma som för gången, inte mycket att säga till om där.
Totalt: 3/5

Med andra ord, ett helt okej nummer.

Edited by MARVEL COMICS, 11 May 2007 - 14:42.

´´ Leve Stan Lee´´

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 May 2007 - 15:06

Ursäkta herr MC, men rankar du verkligen tecknaren i Feral lika högt som tecknaren på Mr Parker?? Det här måste du nog förklara lite närmare... För herren som gör Feral är rent ut sagt totalt och fullkomligt VÄRDELÖS.

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2007 - 15:19

Ja, usch. Storyn är väl för det första som en slags hyllning till Todd McFarlanes "Torment", så alltså inget nytt direkt. Och tecknaren är riktigt usel, håller med herre Predabot där.
*Hockey och superhjältar*

#23 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 11 May 2007 - 15:34

Marvelklubben verkar död. Hur många nummer kom de upp i sammanlagt?


620+, tror jag.

Ursäkta herr MC, men rankar du verkligen tecknaren i Feral lika högt som tecknaren på Mr Parker?? Det här måste du nog förklara lite närmare... För herren som gör Feral är rent ut sagt totalt och fullkomligt VÄRDELÖS.


Ja, usch. Storyn är väl för det första som en slags hyllning till Todd McFarlanes "Torment", så alltså inget nytt direkt. Och tecknaren är riktigt usel, håller med herre Predabot där.


Usch ja. Jag gillar inte heller den där tecknaren. Fast jag får lite dåligt samvete för att jag tycker så, eftersom jag inte tecknar speciellt mycket bättre själv. :blush:

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 11 May 2007 - 15:36

Äsch. Du jobbar inte med det heller. Du betalar däremot pengar för att få en förhoppningsvis välskriven och vältecknad serie. :)
*Hockey och superhjältar*

#25 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 11 May 2007 - 15:41

Äsch. Du jobbar inte med det heller. Du betalar däremot pengar för att få en förhoppningsvis välskriven och vältecknad serie. :)


Det är sant. :) Vet du om tecknaren försvinner snart?