Jump to content

Photo

Spider-Man 1/2009


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#1 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 19 December 2008 - 05:01

Med tanke på att nr 12 utkom 2 Dec känns det som ett ganska långt gap i utgivningen. Finns det ett nr 13/2009 jag missat?

Spider-Man är för övrigt väldigt bra dessa dagar. Har inga invändningar mot materialet som publiceras. Är det nån som vet hur Spider-Man säljer i förhållande till Spider-Man Kidz? Skulle inte gärna se att originaltiteln gick i graven och att jag lämnades med enbart Spider-Man Kidz (som jag också köper pga tvångstankar) för mitt månatliga Spidde-fix. Då skulle jag nog slänga in handduken i mitt svenska tidningsköpande, har läst oavbrutet sen 1994.

Och vad tror ni om Marvel Specials nya riktning? Jag blev glatt överraskad av Hulk, men besviken när jag såg att Hulkserierna var tagna ur den barnvänligare Hulktiteln. Första halvan var rent värdelös i både manus och bild. Men sen blev jag positivt överraskad igen då serien i andra halvan av numret var drastiskt mycket bättre i både bild och manus. Trots att det rörde sig om samma författare! Jag hade dock ändå hellre sett att de tryckt Planet Hulk eller t.om. Loebs Hulk (Rulk).

Ser inte direkt fram mot Iron Man-numret, då det förmodligen lär innehålla den barnvänliga och homogena versionen av Iron Man istället för, t.ex Warren Ellis Extremis-story. Tycker det är lite konstigt att numret var ute redan den 16e. Då lär ju inte Hulknumret hinna sälja så mycket.

Vad kommer hända med Marvel Special come 2009? Jag ser inget ljus i slutet av tunneln. Säljer inte X-Men av Whedon eller Wolverine lär inte halvdana Hulk och Iron Man "Kidz" göra det heller. Som det brukar vara i seriesverige betyder en omstrukturering en garanterad nedläggning. Jag saknar verkligen Mega Marvel. Jag börjar få känslan av att jag inte är i målgruppen längre. Kanske borde hoppat över till den amerikanska marknaden när de tog bort marvelklubbsnumreringen.

Ledsen för eventuell negativitet i ovanstående, men det är lite nedslående då alla tidningar man stödjer helhjärtat verkar vara i ständig flux och med en fot i graven.

God Jul!

#2 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 19 December 2008 - 09:27

Nr 12 är såvitt jag vet årets sista nummer. Jag tittade lite på Schibsteds norska hemsida och där står följande:

Neste nummer er i salg 19. januar, men Spidey tar turen innom bladsjappa før det. Allerede 5. januar kommer det tjukke spesialalbumet Spider-Man: Med store krefter …

Vi får väl hoppas att det nämnda specialalbumet ges ut i Sverige också (förmodligen omkring 12:e januari i så fall, eftersom Sverige verkar ha utgivningsdatum ca en vecka efter Norge).

Jag saknar också Mega Marvel-upplägget oerhört med noga utvalda (oftast) avslutade historier i tjockare tidningar. Jag tror att det var i senaste numret av Marvel Special som redaktionen efterlyste synpunkter på den framtida utgivningen - jag kommer definitivt att skriva ett mail och föreslå att man efterliknar gamla Mega både till utformning och urval av serier.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 December 2008 - 12:08

Jag ser inte heller något ljus i tunneln för Marvel Special framöver, får spontant känslan av att detta är spiken i kistan. Det var mycket bättre val av serier och bättre upplägg på tiden för Marvels Universum och Mega Marvel. Iofs kan den nya inriktning locka till sig lite yngre läsare men jag vet ärligt talat inte om det är rätt väg att gå. Som det var på tiden för MU och MM så tyckte jag att serierna passade alla åldrar.

För försöka skriva ner mina synpunkter och påverka beslutsfattarna.

#4 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 20 December 2008 - 16:20

Såhär stod det i Marvel Special 11/2008:

Marvel Special som tidningen sett ut sedan början av 2007 med X-Men och Wolverine har nått sitt slut. Skaran av Marvel Special-läsare är något för liten, och vi söker därför andra vägar att hitta nya läsare. För vi har inga planer på att lägga ner tidningen. Tvärtom! Nya skurkar, nya hjältar trängs i dörröppningen till tidningen.

[...]

I skrivande stund är inte planeringen för 2009 bestämd. Har ni några förslag på vilka serier ni skulle vilja se i Marvel Special, tveka inte att mejla dem på marvelspecial@schibstedforlagen.se


Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#5 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 20 December 2008 - 23:16

[...]och vi söker därför andra vägar att hitta nya läsare. [...]

Dvs "kidz"-ifiering av tidningen, som alla andra tidningar; Spider-Man Kidz, Teenage Mutant Ninja Turles och Star Wars. Sorgligt men det kanske iof hjälper till att trygga serietidningarnas framtid med nya serieläsare. Och det vore ju bra.

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 22 December 2008 - 02:11

Ja ni... har faktiskt funderat ett bra tag på att skriva en tråd om Marvel-Specials framtid själv. Ljus ser den ju inte ut direkt. :(

Blev själv glad i hågen då jag såg att självaste HULK prydde omslaget, tills jag såg att det var dom barnvänliga serierna... Blev inget köp då, eftersom jag vill behålla min mentala hälsa.

Wolverine: Enemy of the State, House Of M, New Avengers, Mighty Avengers, THOR, mer utvald X-men ( tex Messiah Complex), Ultimates, Iron Man: Extremis, Invincible Iron Man, RED HULK, Planet Hulk, ja listan på riktigt, riktigt bra Marvelserier som skulle kunnat publiceras istället för dessa barnserier kan göras oerhört lång.

Ska väl spåra upp senaste Spidde, men jag vet inte om den har kommit ut i mina krokar än?

#7 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 22 January 2009 - 20:37

Undrar just hur det ser ut för Marvel Special nu när 2009 är här...

#8 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 23 January 2009 - 11:05

Marvel Special verkar vara nedlagd. Ingen info om Nästa nummer på http://www.tidsam.se

Och på norska seriesajten Serienett.no står följande:

Schibsted Forlag fortsetter med Marvel-utgivelser i 2009, og viktigst her er månedsbladet Spider-Man. Mens heftet Marvel Spesial legges ned fra nyttår, dukker det opp egne seriealbum med superhelttegneserier. Først ut er en spesialutgivelse på 144 sider med Spider-Man, som kommer i salg 5. januar. Etter det Serienett kjenner til, dreier det seg om en samling av miniserien Spider-Man: With Great Power av David Lapham (manus) og Tony Harris (tegninger). Miniserien, som kom i salg i USA tidligere i år, tar for seg hendelser Stan Lee og Steve Ditko ikke utdypet i Spider-Mans opprinnelseshistorie fra 1962. Senere superheltalbum skal blant annet ta for seg Wolverine

Eftersom den svenska Marvelutgivningen produceras tillsammans med norrmännen räknar jag med att Marvel Special är nedlagd även här. Man kan bara hoppas att de album som nämns kommer hit.

Här kan man se det första "Spesialalbumet" som nämns i texten ovan:
http://www.schibsted...album/336307.o2

Edited by DarkBeast, 23 January 2009 - 11:18.

Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 January 2009 - 13:50

Det stämmer säkert. Är inte direkt förvånad om jag ska vara ärlig. Rent spontant undrar jag dock om specialutgivningarna kommer vara någonting som folk kommer att köpa? Om det gäller en "movie tie in" så tror jag säkert det, men inte som dom tänkt göra nu. Nu blir det ju ännu viktigare att satsa på serier som tilltalar alla, vilket dom inte direkt lyckades med i Marvel Special. Där hade dom ju en liten livlina att om ett nr sålde dåligt så fick dom en ny chans med kommande nr då det var en årsutgivning. Här känns det mer som att dom måste/kommer gå efter försäljningen för varje enskilt nr och då gäller det att det blir rätt från början, för annars tar väl även den utgivning slut snart.

Nåväl, det är bara rena spekulationer från min sida. Givetvis tar jag mig en titt på det dom tänkt att ge ut och håller tummarna för att dom väljer ut bra serier som faktiskt säljer.

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 January 2009 - 16:14

Jaha... då var vi nere på EN enda Marvel-titel i sverige, och lustigt nog den enda superhjältetiteln, och en av ytterst få tidningar som inte är humorbaserade.

Hmm... Nåja, en vecka till nästa nummer vad, gossar? Alltid nåt att se fram emot...

#11 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 23 January 2009 - 16:58

Två. Spider-Man Kidz räknas även om den suger. Och det gör den. Varför kan de inte trycka Marvel Age Spider-Man eller nåt annar barnvänligt som inte är så där stötande kasst?

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 23 January 2009 - 17:03

Fast den riktar väl sig till yngre barn, de tycker förhoppningsvis om den och börjar läsa "riktiga" Spider-Man till slut?
*Hockey och superhjältar*

#13 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 11 February 2009 - 00:30

Knocka inte Marvel Adventures. De senare serierna är riktigt fräsiga och den gulliga Hulken växer på en. (En av mina favoriter är där Spidey tvingas vara barnvakt åt Banner så att inget gör honom arg, hela serien är bara en lång strapats i vardagen före det hela Hulkar utför.)

För att inte tala om Tony Starks och Luke Cages fisketävling!

Eller Meteor Men som extremsportande, twitter-fixerade, studentkårs kisar.

Eller en HEL SERIE om hur Doctor Doom firar sin födelsedag?

Marvel Adventures innehåller också bra med guld.

Jag tycker dock det är lite fel att det ska behövas ett "barnvänligt" alternativ till huvudserierna över huvud taget. Men det är en helt annan diskution.

Edited by DanielOlsén, 11 February 2009 - 00:30.


#14 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 13 March 2009 - 10:51

Spider-Man läggs ner i Norge!
http://www.serienett...-man-legges-ned
http://www.schibsted...blader/87327.o2

Har inte hört nåt om den svenska utgåvan ännu, men eftersom de samproduceras så.... :unsure:
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#15 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 13 March 2009 - 19:22

Spider-Man läggs ner i Norge!
http://www.serienett...-man-legges-ned
http://www.schibsted...blader/87327.o2

Har inte hört nåt om den svenska utgåvan ännu, men eftersom de samproduceras så.... :unsure:

Trist. Men de skrev något om en albumserie, är det något som bara körs i Norge eller kan vi förvänta något sådant i Sverige också tro?

#16 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 20 March 2009 - 08:45

Enligt Komika så får nedläggningen i Norge ingen omedelbar effekt i Sverige:
http://komikamagasin...ggs-ned-i-norge
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 March 2009 - 21:40

Vore roligt med en albumserie faktiskt. Finns väldigt mycket bra gammalt material med Spidde som skulle kunna komma i tjocka album.

Vore roligt med en albumserie faktiskt. Finns väldigt mycket bra gammalt material med Spidde som skulle kunna komma i tjocka album.

#18 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 01 April 2009 - 20:59

Är det någon som vet om tidningen går med förlust? eller säljer den inte tillräkligt bra för att uppnå X% avkastning på insat kapital.

#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 29 April 2009 - 16:34

Vet inte riktigt var jag ska posta det här. Men det är relaterat till tidningen i alla fall.
Mod eller Admin får väl flytta inlägget om det passar bättre någon annanstans :)

Resumé: Schibsted lägger ner bokförlag
media

– Det kommer inte att finnas någon personal kvar i Stockholm, säger vd Sanji Tandan till Realtid.se.

Schibsteds svenska förlag har haft en blandad utgivning. I portföljen finns bland annat serietidninger som Spider-Man och Larson, boken ”Förlovningen ”om Victoria och Daniel, samt skön- och facklitteratur.

Men nu läggs hela den svenska verksamheten ner. En del av produktionen kommer flytta till Norge. Utgivningen av romanserier och dotterbolaget Kartago påverkas inte.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 May 2009 - 04:37

Det ser ut som om Spidde sjunger på sista versen i Sverige nu...

http://www.shazam.se...rige-laggs-ner/

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 May 2009 - 14:02

Det... det här är ju ofattbart. :(

Hur i HELVETE kan Spider-man gå i konkurs?? Världens kanske mest kände seriehjälte, strax bredvid Stålmannen och Batman ( batman är nog mer känd än stålis i dagens sverige tror jag faktiskt) och ändå så schabblas tidningen bort på något vis??

Spidde har överlevt flera seriedödar, och har ofta varit den sista superserien i Sverige, som håller fanan högt... Men tydligen drabbas även Peter Parker hårt av den ekonomiska krisen, frilansare som han är.

#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 May 2009 - 14:19

Jo, jag förstår fortfarande inte varför inte Stålis och Batman reder sig i Sverige. Filmerna är ju populära, varför blir inte serierna det då?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 May 2009 - 15:06

Trist, men inte oväntat. Köper inga tidningarna är det väl svårt att fortsätta helt enkelt, och jag har ju inte själv köpt Spidde särskilt regelbundet heller. Kanske hade blivit ändring på det nu när man inte vågar *host* skaffa serierna på annat vis på samma sätt, men nu kan det ju vara för sent alltså. Trodde nog att Schibstedt skulle bli mer långvarigt, men men...superhjältarna går helt enkelt hem på bio, men för det så köper ingen serierna, tyvärr. :(
*Hockey och superhjältar*

#24 Johan Åberg

Johan Åberg

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 68 posts

Posted 13 May 2009 - 12:51

Sorgligt. Väldigt sorgligt. Jag har köpt varje nummer sen 1996, och just nu var serierna bättre än de någonsin varit. Nåväl, jag får väl köpa serien i form av amerikanska TPBs i fortsättningen.

Frågan är väl om nåt annat förlag kommer snappa upp rättigheterna illa kvickt. Men är det ens en lönsam verksamhet längre? Spider-Man Kidz lever vidare, men den har jag slutat köpa då kvaliten lyste med sin frånvaro. Snälla, börja publicera de amerikanska marvel-age titlarna istället för den brittiska smörjan!

#25 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 02 June 2009 - 08:49

Sista numret finns ute nu. Man hann i alla fall få till ett avslut på den senaste följetongen. Dock nämns inget om att det är sista numret, det finns till och med en annons för nästa nummer men jag tror dete är den gamla annonsen som ligger kvar från föregående nummer - datumet för nästa nummer är nämligen i maj :rolleyes:

Spider-Man Kidz ska fortsätta ges ut resten av året har jag hört. Den tidningen har precis bytt format, från magasinsstorlek till vanligt serietidningsformat.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.