Jump to content

Photo

Rome


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 November 2005 - 12:06

Kanal 5 visar blodigt Rom-drama och storslagen Spielbergserie
http://www.dagensmed...p?article=15518

Kanal 5 har köpt in två tunga amerikanska tv-serier för visning under våren 2006. Steven Spielbergs epos Into the west och superdyra och omtalade Rome.

Tv-dramat Rome är en samproduktion mellan BBC och HBO, och har precis visats klart i USA. Serien är inspelad i Italien och utspelar sig år 52 f. Kr, tiden då Romarriket präglades av interna konflikter och stridigheter.

Rome är skapad av John Milius, William Macdonald och Bruno Heller. I rollerna syns skådespelare som Kevin McKidd (Kingdom of heaven), Ray Stevenson (King Arthur) och Ciaran Hinds (Road to perdition). Kanal 5 beskriver serien som "en av historiens dyraste tv-produktioner".

HBO och BBC har tidigare samproducerat den rikligt prisbelönta miniserien Band of brothers.

I den andra storslagna serien som Kanal 5 har köpt in, Steven Spielbergs historiska drama Into the west, får tittarna följa en expedition som beger sig från Virginia till Kalifornien i 1800-talets guldfebriga USA. Några av skådespelarna som medverkar är Matthew Settle (Band of brothers), Skeet Ulrich (Miracles och As good as it gets), och Michael Spears (Dansar med vargar).

Andra inköp som Kanal 5 visar i vår är Three wishes, med artisten Amy Grant i huvudrollen, FBI-dramat Criminal minds, Warner Bros uppmärksammade orkandrama Invasion och actionserien Wanted.

Dessutom visar Kanal 5 OC, Gilmore girls, Joey, One tree hill, CSI, CSI Miami, CSI New York, Law & order, brittiska motorserien Top Gear och Monster garage.

Dagens Media har sökt Kanal 5 för en kommentar om de nya inköpen.
Fredrik Svedjetun
fredrik@dagensmedia.se

"Rome" verkar ju helt klart intressant.

Edited by XC, 20 October 2011 - 11:16.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Imperator Yax

Imperator Yax

    Commander

  • Members
  • 192 posts
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg

Posted 24 November 2005 - 12:11

Såg reklam för detta!
Blir till att sitta bänkad!
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2005 - 12:57

Andra inköp som Kanal 5 visar i vår är... FBI-dramat Criminal minds

En riktig bra serie :)

Kommer nog titta på Rome också.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 November 2005 - 13:16

Rome hade jag tänkt ta en titt på, lika så Invasion. Bra att de kommer på svensk tv. Criminal Minds har jag sett 4 avsnitt av, tycker den var bra. Ska jag också kolla på. :)

Äntligen vettiga inköp av kanal 5 och inte bara en massa dokusåpor.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#5 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 November 2005 - 13:41

Rome är riktigt bra. :thumbsup:

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 24 November 2005 - 13:43

Ser fram emot detta :)Rome låter speciellt bra :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 November 2005 - 13:57

Hoppas bara att det är HBO varianten av Rome. På BBC klippte dom tydligen ner dom tre första avsnitten till två avsnitt.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 November 2005 - 14:30

Jag funderar över om dessa serier kan vara ämnade för den nya "vuxenkanal" som femman startar nästa år ...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 24 November 2005 - 14:47

Äntligen vettiga inköp av kanal 5 och inte bara en massa dokusåpor.


håler med :)

Jag funderar över om dessa serier kan vara ämnade för den nya "vuxenkanal" som femman startar nästa år ...

Kan man fundera på ja, de lägger de nyinköpta serierna för att ha nått att starta med och locka tittare till den nya kanalen..
Rome börjar på Canal + i januari föresten :)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#10 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 25 November 2005 - 20:58

På tal om TV-serier om Romarriket. Har någon av er sett "Jag, Claudius"?
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 November 2005 - 21:04

Har någon av er sett "Jag, Claudius"?

Vem har inte gjort det?
Fanns väl inte så mycket mer att titta på på tv förrut när bara SVT sände.

Såg att dom släppte en box för ett tag sen med serien.


Förrutom Rome, visst dök det upp en liknande serie nästan samtidigt som hette Empire???
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 November 2005 - 21:41

På tal om TV-serier om Romarriket. Har någon av er sett "Jag, Claudius"?

En helt fantastisk serie, där Derek Jacobi excellerade i rollen som Claudius. Man borde kanske skaffa boxen ...
Support your local search and rescue unit - get lost.

#13 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 25 November 2005 - 22:08

På tal om TV-serier om Romarriket. Har någon av er sett "Jag, Claudius"?

En helt fantastisk serie, där Derek Jacobi excellerade i rollen som Claudius. Man borde kanske skaffa boxen ...


Du anar inte hur mycket du just steg i min aktning. :thumbsup:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 26 November 2005 - 00:21

På tal om TV-serier om Romarriket. Har någon av er sett "Jag, Claudius"?

fniss, andra gången du nämner den på kort tid ;)

schysst med nya serier iaf :) hoppas de sänds på schyssta tider också
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 26 November 2005 - 10:32

Jag Claudius , er fortfarende en av mina favorit serier ! har nog sett den alla gånge möjligt.

Som marie funderar jag också på att skaffa boxen även om familjen har alla avsnitt indspelade på video :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#16 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 November 2005 - 22:40

Rome låter mycket intressant och Speilberg gör ju oftast bra produktioner också :)

Winter is Coming


#17 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 25 June 2006 - 09:38

21:00 Rome (22:00)
Brittisk-amerikansk actiondramaserie från 2005. Efter åtta års krig tänker Caesar återvända till Rom men senaten oroar sig över Caesars växande popularitet. Del 1 av 12. Soldaterna Vorenus och Pullo får i uppdrag att återta arméns stulna guldstandar. Caesars svekfulla släkting Atia ser till att hålla sig väl med alla sidor i den framväxande maktkampen. I rollerna: Kevin McKidd, Ray Stevenson, Polly Walker. [362649]


22:00 Rome (23:00)
Brittisk-amerikansk actiondramaserie från 2005. Del 2 av 12. Caesars kusin Mark Antony återvänder till Rom med soldaterna Vorenus och Pullo för att förhandla med senaten. En obehaglig överraskning väntar soldaten Vorenus när han återvänder till sin familj för första gången på åtta år. I rollerna: Kevin McKidd, Ray Stevenson, Polly Walker. [351533]


Edited by Forever Xena, 25 June 2006 - 09:42.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#18 SavedByZero

SavedByZero

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,173 posts
  • Location:Linköping
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 26 June 2006 - 14:55

Har sett serien på Canal Plus och den är väldigt välgjord i detaljer och miljöer :) ett litet problem som jag upplevde var att den kändes nästan lite för modern i hur den skildrar livet i Rom, fick inte riktigt känslan för hur det var på den tiden.
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#19 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 27 June 2006 - 09:25

Som nämnt väldigt välgjord i detaljer och miljöer - men de borde lagt ner mer tid på själva berättandet, det tycker jag vacklar väldigt. Rome är okej, men verkligen inte en av de bättre från HBO. En kommentar om ett avsnitt från TVL: "Det är snyggt, det är inte dåligt, det är inte speciellt engagerande heller."

#20 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 27 June 2006 - 10:49

Håller med ovanstående talare, Rome var mkt vackert och detaljrikt att se på, de har fått med många detaljer om Romarrikets fornstora dagar, vilket tyder på noggrann studering av tiden. Men ja, historien vacklar väl ibland, levererar inte alltid det blod man är ute efter (rent metaforiskt, annars var det ganska gott om blod).

Tänkte på hur de valde att inte stoppa in de gamla slitna klychorna Caesar uttalar vid floden Rubicorn och vid hans slut....varför valde de bort dem?


Edit : la ind spoiler i fall nån skulle tycka at de inte ville veta :) / FX

Edited by Forever Xena, 27 June 2006 - 13:01.

I love the smell of napalm in the morning

#21 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 27 June 2006 - 13:52

Tänkte på hur de valde att inte stoppa in de gamla slitna klychorna Caesar uttalar vid floden Rubicorn och vid hans slut....varför valde de bort dem?

Förmodligen just för att dom är slitna gamla klyschor. Jag saknade dom också men det funkar ändå lika bra utan dom.

Jag tycker det är en riktigt bra serie, inte bara snyggt och välgjort utan även engagerande story och mycket bra skådisar. Jag förväntade mig i början att det skulle koncentreras mer på Caesar och hans närmsta omgivning som i I Claudius men det här funkar lika bra om inte bättre.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#22 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 June 2006 - 19:03

Angående "I, Claudius", så håller jag den som en av de bättre serier jag sett. Ruskigt bra skådespeleri, intriger och karaktärer. Sen är ju inte bakgrunderna, kulisserna och dekoren lika välgjorda och utstuderade som i nya "Rome", men det blir en bagatell i jämförelse med de andra fördelarna.

Men Rome rekommenderas varmt av mig ändå!
I love the smell of napalm in the morning

#23 Psylocke

Psylocke

    Lieutenant

  • Members
  • 85 posts
  • Interests:X-Men, Naruto, musik, filmer, djur, slash/yaoi...

Posted 16 July 2006 - 23:59

Jag förväntade mig i början att det skulle koncentreras mer på Caesar och hans närmsta omgivning som i I Claudius men det här funkar lika bra om inte bättre.


Tänkte samma sak, men om den bara hade fokuserat sig på Caesar så hade den nog blivit lite väl tråkig, man har ju sett så många grejer som handlar om honom, somliga bättre än andra.
Jag gillar att Rome även inkluderar andra karaktärer som man inte får se så mycket av annars (förutom i Asterix, då :P ), som Vorenus och Pullo.


Serien är inte super, men den går an en fredagskväll när man inte har nåt bättre för sig.
DeviantART - Mina teckningar, etc
official NARUTO fanatic!!! yay för NaruSasu yaoi! <3
It was, like, we were all such sort of Jackson followers, that he could've said anything and you'd go, "Yeah, sure"... "So at this point, Aragorn grabs Legolas and tongues him", and you'd go "Oh, yeah, that makes sense". - Orlando Bloom, Return of the King Extended DVD, Cast Commentary
"Yeah, I'm squealing! That's the sound you make when your best friend takes a gun and stabs you in the back right infront of your eyes!" - Shawn Hunter

#24 Thinice

Thinice

    Captain

  • Members
  • 567 posts
  • Interests:Sci-fi i alla dess former, historia (1700-talet, Hellenism, möbeldesign), musik, hockey givetvis...

Posted 05 March 2007 - 21:46

Jag är förvånad att ingen startat en tråd om denna - utan tvekan den mest intressanta serien som går just nu alla kategorier. Femman körde första säsongen tror jag, har väl även gått på Canal+?

Det börjar i alla fall med Julius Caesar och de krig han för i Gallien, hur han så småningom pressas till att vända sina styrkor mot själva Rom för att skydda sina intressen och därmed inleder en ny era för hela riket. Caesar och inbördeskriget är dock bara en del av historien - man får även följa Senaten och dess intriger, livet på gatan, soldaten i fält, etc. Är väl egentligen den första tv/filmproduktionen som försöker ge en mer komplett bild av det romerska riket kring 40 f.Kr.

Helt helt suverän: bra skådespelare, detaljrika (och autentiska) miljöer, sann mot de moraliska värderingar som gällde innan det kristna dygdetänkandet tog fart. Har svårt att hitta några egentliga brister, annat än att de begränsat det till två ynka säsonger. Hade gärna kunnat få bli en långkörare - finns så mycket att berätta.

Ingen?
Climbing to the Moon...

#25 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 06 March 2007 - 08:22

Efter din beskrivning skal jag skaffa hem dvdrne :D

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling