Jump to content

Photo

Marianne


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 August 2011 - 12:24

Svensk indie-drama-skräckis inspelad i Östersund med sådan vacker titel... Måste ju bara lägga upp den här! Posted Image


Posted Image

Regissör, manus: Filip Tegstedt
Skådespelare: Thomas Hedengran, Tintin Anderzon, Peter Stormare

Handling:
En familjetragedi med mystiska omständigheter gör att Krister får allt svårare att sova. Till slut hamnar han i ett tillstånd av sömnparalys. Det är i alla fall vad hans psykolog tror. I själva verket kan han vara hemsökt av en känd gestalt i svensk folktro – en mara. Upptäckten kan förändra allt. Inte minst relationen till hans 18-åriga dotter Sandra.

Officiella sajten
imdb.com

Visats på Fantasia International Film Festival
4 av 5 i betyg av Fangoria

http://www.youtube.com/watch?v=aL9P_elnlp8&feature=player_embedded

Skön musik och teasern visar tydligt att fokus ligger mer på drama än ren skräck.

Edited by Georgia, 05 February 2012 - 17:58.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2011 - 18:59

Gillar postern. Och svensk genrefilm skall givetvis promotas. Helt rätt där - fattar inte att vi inte tänkt på det tidigare. :)

Kan inte bigripa varför du fastnat så för titeln, den är väl inte lika häftig som "död snö" tex? ;) :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 August 2011 - 20:26

Kan inte bigripa varför du fastnat så för titeln, den är väl inte lika häftig som "död snö" tex? ;) :P

Vadå? Själv tycker jag titeln verkar jätteläskig! :P
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 August 2011 - 20:33

Bäst titel EVER! :lol:

(Hoppas bara filmen nu lever upp till den...)

Btw. Så lämpligt att mitt 6000:e inlägg hamnade i denna tråd! Perfekt! *nöjd*

Edited by Synon, 06 August 2011 - 20:35.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2011 - 20:59

Så bra att man kan nästan tro du planerade det hela faktiskt. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 August 2011 - 19:21

Rena rama egotrippen här :lol2:

Undra om den kommer komma upp på bio eller går direkt till DVD?
Antar att det är ett givet köp för någon här på forumet :P
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 07 August 2011 - 20:06

Ego FTW! :lol:

Undrar jag också. Kan tänkas att SF får för sig att visa den med tanke på de goda recensionerna den fått plus - inte att förglömma - en viss Peter Stormare medverkar ju... Men mest troligt blir det direkt-till-DVD. Självklart ett givet köp som kommer att pryda sin plats i hyllan. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2011 - 21:19

Du får väl mejla SF och säga till dem. ;)

Hylla? Jag trodde det skulle bli inom glas och ram? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 05 February 2012 - 12:19

Njutafilms släpper den på DVD 11 april 2012!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 31 May 2012 - 11:21

Tis 5/6 visas den på SVT 2! Kl 22.45 närmare bestämt. http://svt.se/tv-tabla/2012-06-05

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 June 2012 - 18:28

Sådärja, då har jag äntligen sett filmen. Vad tyckte jag då? Som familjedrama var det hyfsat ok, dock var det så stora brister i det tekniska (foto och ljud) att filmen gjorde en djupdykning tack vare det. Amatörmässigt utfört. Skådespeleriet vacklade och skräcken lyste med sin frånvaro (med tanke på att marknadsföringen och omslaget fokuserade på just det temat: inte bra alls). Manuset var faktiskt ok, det var bara genomförandet som inte höll. Men det finns ju sämre filmer än denna.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.