Jump to content

Photo

Strejk hotar Hollywood


  • Please log in to reply
171 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 November 2007 - 15:28

Här finns det intressant läsning om strejken.

#27 cyberhof

cyberhof

    Captain

  • Members
  • 442 posts
  • Gender:Male
  • Location:Starship Enterprise

Posted 04 November 2007 - 18:07

Värst kan det bli för Lost och 24, eftersom de startar så pass sent. Antar att de har få manus klara av de två serierna.


Vad jag har läst på andra forum så tippar folk på att det blir precis tvärt om.
Åtminstonde när det gäller Lost som tydligen har spelat in avsnitt under lång tid utan att ha visat ett enda och vid den tidpunkten när Lost ska visas (om strejken fortfarande håller i sej) så har många andra serier tagit slut och Lost borde då få enorma tittarsiffror.

#28 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 04 November 2007 - 18:16

Borde det inte vara samma med 24, att de redan har spelat in alla (eller åtminstone de flesta) avsnitten.

StarGate Atlantis har väl spelat in alla avsnitt redan? Fast de visas under samma period som övriga serier så har dom väl fortfarande samma inspelnings schema som innan när det var en 'mid sesaon' serie.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#29 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 04 November 2007 - 18:40

24 blev ju försenade på grund av att början på säsongen fick lov att skrivas om.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 November 2007 - 19:41

Vad jag förstått så har vissa serier samlat på sig manus för att kunna använda under strejken. Det sägs vara en orsak att Moonlight fått så många scriptorders.

Förra gången det var strejkt tog ju Star Trek: TNG gamla skrotade och ratade manus från Phase 2 och originalserien och tweakde dem lite för att kunan hålla sig igång. Så de som kan staplar nog manus för att ha under en tid framöver.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 November 2007 - 12:39

Det spekuleras i att en del manusförfattare kan tänka sig att skriva serier medans strejken pågår. Kan vara spännande om det stämmer!! :thumbsup:

http://forums.millar...showtopic=74903
*Hockey och superhjältar*

#32 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 November 2007 - 15:10

Trekmovie.Com - Strike May Cut Heroes Season In Half + Lost, 24 and BSG Also Affected

Edited by Cartman, 05 November 2007 - 15:11.


#33 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 05 November 2007 - 21:20

Det spekuleras i att en del manusförfattare kan tänka sig att skriva serier medans strejken pågår. Kan vara spännande om det stämmer!! :thumbsup:

http://forums.millar...showtopic=74903

YES Kermit!! Tänder stora hopp för att Young Avengers Season2 ska komma ut, och att Ultimate Wolverine/Hulk ska få bli färdigskriven. :thumbsup:

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 November 2007 - 21:27

Allen Heinberg jobbar väl för DC nu, men annars finns det mycket hopp ja. :)
*Hockey och superhjältar*

#35 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 November 2007 - 18:05

Nej, han har skrivit färdigt Wonder Woman.

Han hade inte nåt exklusivt kontrakt där. :)

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2007 - 19:23

Hmm, kan vara bra för mig som även har en jäkla massa serier liggandes och väntar.

Det här har ju puttrar rätt länge, ända sedan förra hösten när Whriters Guilds förbjöd gratis webisodes.
Jag kan förstå det till en viss del med t ex DVD intäkter men internet grejen är bara onödigt gnäll. WGA kräver att manusförfattare ska få betalt som vanligt när de skriver manus till gratis webisodes för TV-serier något som inte manusförfattarna själver håller med om. De som skriver manus till webisodes erbjuder sig oftast själva att göra det och är oftast högt involverad i TV-serien och de som kommer på idén med webisodes.
Jag vet att de som skrev manus till webisodes till Battlestar Galactica säsong 3 och de som skulle skriva webisodes till jericho säsong 1 blev väldigt sura på Whriters Guild när WGA förbjöd dem att göra fler.
Battlestar Galactica lyckades ta sig runt det och visa inför säsong 4 på TV istället under reklampauserna av Flash Gordon men Jericho fick skrota hela sitt projekt som skulle visa hur det gick för överlevande i resten av USA och bytte till manuslösa tråkiga faktafilmer istället.
Ärligt talat, att få TV-kanalerna att betala manusförfattare samma summa som de får per avsnitt för att skriva ett par minuters manus för gratis kortfilmer som läggs ut på internet när manusförfattarna själva vill göra det och inte har något mot att göra det gratis, det är bara löjligt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 November 2007 - 19:33

Problemet är ju att Webisodes inte ger nåt betalt för författarna, utan räknas som "reklam"...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 November 2007 - 19:53

Författarna borde få mer skäligt betalt helt enkelt. Det sympatiserar i alla fall jag med, och om de måste strejka för det, må så vara.
*Hockey och superhjältar*

#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2007 - 19:59

Problemet är ju att Webisodes inte ger nåt betalt för författarna, utan räknas som "reklam"...

Men om författarna frivilligt ställer upp och dessutom är de som kommer på idén att göra webisoderna? Och jag vet att iallafakll med Battlestar Galactica och Jericho så blev författarna sura på WGA för att de satte stopp för det.
Dessutom så är ju webisoder reklam gjorda för att folk ska lockas till TV-serierna.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 November 2007 - 20:02

Det är väl ungefär som om du skulle gå till ett företag och erbjuda dig arbeta gratis för att få ett jobb. Inte heller det är ju möjligt.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2007 - 20:15

Inte lura folk PEak. ;)

Det är fullt möjligt och förekommer. Huruvida det är lagligt är något helt annat.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#42 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 06 November 2007 - 20:19

Jag uppfattade det som att det inte bara är webisodes, utan även när man kan titta på episoderna i REPRIS på internet, alltså samma episoder som gått 2 dar innan på TV, nu på internet. Även om det kanske inte kostar nånting att titta på dessa episoder i repris på internet, så tycker jag nog att författarna har rätt till en del av kakan även där.

Blir ju en hel del reklamintäkter där, från alla banners o dylikt ( icke att förglömma reklamsnuttarna som visas innan varje ep startar) som folk ser då dom flockas till tex Heros hemsida för att titta på gårdagens ep som dom missade. Där är det ju en regelrätt repris i mina ögon, det ska man ha betalt för.

Edited by PredaBot, 06 November 2007 - 20:20.


#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2007 - 20:20

Nej, det är mer som att jobba för ett företag och man frivilligt jobba lite extra gratis för att göra reklam för produkten man gör för om produkten inte säljer bra så blir produkten nedlaggd och man får leta efter ett nytt jobb. Lägg då till man man själv var en av dem som hittade på produkten och man verkligen vill att produkten ska sälja, hur känns det då om någon kommer och förbjuder en att göra den där gratis reklamen för produkten?

Saken är ju den att de är inte tvingade att skriva Webisodes typ "Gör det annars får ni sparken". Det är oftast manusförfattarna som själva kommer till ledningen med förslaget att göra webisodes för att få upp hypen för sin serien för om serien läggs ned så är de utan jobb och har dessutom förlorat ett TV-serieprojekt som kanske känns väldigt viktigt för dem.

Kommer de få rätt ang. webisodes så blir det inte att manusförfattarna får mer betalt utan det blir att företag kommer vägra låta manusförfattarna göra webisodes eftersom de då måste betala för det. Så näst gång t ex de som skriver LOST kommer och säger "Vi skulle vilja göra webisodes till LOST för att locka mer tittare och utveckla LOST-universumet utanför serien." så kommer de få ett stort blankt "Nej.".
Bara det att de som skriver/skrivit Webisodes är mot WGA på den punkten säger väl en hel del om det här?


Det där om repris på Internet, ska de då ha betalt för varje gång någon tittar eller hur skulle det funka? Ska de också få betalt varjegång en kanal i utlandet visar serien också?

Edited by Crusader, 06 November 2007 - 20:24.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 November 2007 - 21:12

Jag har letat överallt på forumen och jag har inte hittat nåt klag från någon författare angående detta. Vart finns det?

En post från en av de författare jag känner till på nätet:

http://www.exisle.ne...&...t&p=1050384

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 November 2007 - 23:07

Tänkte säga detsamma som Peak. Cursader, om du påstår något sådant krävs det att ud backar upp det med länkar. För det där låter föga trovärdigt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 November 2007 - 21:39

Digital Spy publicerade en lista idag om hur stejken affekterar de populära serierna:
US TV - News - US strike show status: Tuesday, Nov 6 - Digital Spy

Edit: Zap2It har också en lista i ämnet:
WGA Strike: Shows Shutting Down - Sitcoms go dark; studios suspend production deals - Zap2it

Edited by XC, 07 November 2007 - 21:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 November 2007 - 21:50

Journeyman: Production continues.

yay :D

CSI: 9 episodes out of 24 ordered taped.

betyder det att när dessa 9 avsnitt visats blir det uppehåll? tills strejken är avblåst?
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#48 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 November 2007 - 22:58

Jericho klarar sig :thumbsup:
Lost är det värre med och Heroes får bara 11 avsnitt fast med ett riktigt slut i alla fall.
Kunde ha blivit mycket värre.

Winter is Coming


#49 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 November 2007 - 11:33

Tydligen så är det på G här i Sverige också, även om man inte kommit så långt som till strejk här ännu:

SvD » Kulturnyheter » Dramatiker hotar varsla om strejk

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#50 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 08 November 2007 - 13:41

Det är väldigt tråkigt att det ska behöva bli så här. Blir ju svart i rutan, så att säga, om detta håller i sig. :( Men även fast det är tråkigt för mig som tittare, så förstår jag författarna helt. Tycker det är självklart att de ska ha dugligt betalt för det man skapar, och vad jag läst (men är inte helt säker på) är att det som de begär är ju en väldigt liten förhöjning. Bolagen drar ju in massviss med pengar från serier och filmer, bara självklart att de som faktiskt jobbar med projekten ska ha bra betalt. Ingen nödvändighet att höja priser, bara dela med sig lite bättre. Tycker musikindrustrin lider av liknande saker, de som skapar är de som får minst av kakan. Helt fel tycker jag, så jag står till 100% bakom författarnas strejk...även om det innebär att man får gräva fram lite gammalt som ligger och skräpar i hemmet. :D

Men i länkarna som XC gav, när de säger att si och så många är inspelade. Innebär detta att de inte blir fler avsnitt, att det inte finns fler manus? Och sen kan man ju undra hur många avsnitt är klara av de serier som bara står "production shut down" på? Vissa av dom är ju igång redan, och kan väl knappast redan ha spelat in alla avsnitt.