Jump to content

Photo

Pavarotti


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 September 2007 - 17:42

Pavarotti är död

Avled i sitt hem tidigt i morse

Operasångaren Luciano Pavarotti är död.

Den världsberömda och älskade tenoren avled efter en längre tids sjukdom i sitt hem tidigt i morse.

Pavarotti blev 71 år gammal.

Dödsfallet bekräftades för nyhetsbyrån AP i ett e-postmeddelande av hans manager, Terri Robson.

– The Maestro utkämpade en lång och tuff strid mot cancern som slutligen tog hans liv. Men han behöll ända in i det sista den karaktär som präglade både hans liv och gärning, skriver Robson i meddelandet.

Tenoren avled i sitt hem i Modena klockan fem i morse. Utanför huset har vänner och beundrare vakat de senaste dagarna, rapporterar Sky News.
Drabbades av cancer

Luciano Pavarotti drabbades av cancer i bukspottkörteln för två år sedan. Han opererades i juli förra året och togs åter in för behandling i augusti. De senaste dagarna förvärrades hans tillstånd och han var medvetslös den sista tiden.

Pavarotti räknades som den största tenoren i sin generation. Men den avskedsturné han planerade att genomföra blev aldrig av. Sedan operationen förra året har världsstjärnan inte uppträtt.

För den stora publiken är Pavarotti mest känd som en av de tre tenorerna, tillsammans med Jose Carreras och Placido Domingo.
”Omisskännlig klangfärg”

– Jag har alltid beundrat hans rösts gudagivna glans, den omisskännliga klangfärgen som spände över hela hans register, säger Domingo i ett uttalande från Los Angeles, enligt AP.

– Jag har alltid älskat hans humor och flera gånger när vi uppträdde som Tre tenorer glömde vi bort att det var en konsert inför en publik, eftersom vi hade så roligt vi tre tillsammans.

Sitt genombrott fick Pavarotti i La Boheme i London 1963, då han fick hoppa in som ersättare till operasångaren Giuseppe di Stefano.

Operastjärnan, och nära vännen, José Carreras befann sig på turné i Karlstad när han nåddes av beskedet.

- Det är en väldigt sorglig stund, för operavärlden som förlorat en de största rösterna men även för mig personligen som förlorat en nära vän, säger José Carreras till SVT Värmlandsnytt.


R.I.P
sad.gif


Edited by Garm, 16 March 2016 - 00:34.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 September 2007 - 19:01

Inte oväntat då han varit sjuk länge, men sorgligt ändå. En av de allra största. Vilken röst han hade!

:(
Support your local search and rescue unit - get lost.