Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#76 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 August 2011 - 13:50

Dumbo

Det var första gången som jag såg den här filmen. Jag kan tycka att handlingen är lite överdrivet elak på sina ställen och att det nästan går till överdrift. Det är väl också den enda riktiga invändningen som jag har. Handlingen är annars fint berättad och att den är rätt sorglig ser jag inte som något negativt då Disneyfilmer annars brukar strö socker på strösockret så att säga. Bra att man här visade den andra sidan på myntet och lät den delen få ta överhanden. Dom mindre kanske tycker att den här filmen är lite svår att ta till sig just för att handlingen är både elak och sorglig, men som vuxen så tycker jag inte att det tar emot nämnvärt mycket. Möjligtvis elakheten som sagt. Sett till animeringen så var den riktigt fint med en lätt känsla av vattenfärger i färgläggningen. Speciellt miljöer och bakgrunder. Allt i bilden känns levande och jag tyckte att både karaktärer som omgivningen var lika välgjorda. Det är imponerande med tanke på hur länge sedan det var som filmen gjordes och att det på den tiden var mycket mer vanligt att karaktärer kändes levande medans miljöer och bakgrunder var mer stela och intetsägande. Den svenska dubben blev jag inte helt övertygad av men jag vet inte om den här filmen kanske har fått sig en omdubb, det verkar inte vara alltför otroligt. Rösterna som sådana var väl bra, och det var mer att dom inte passande till respektive karaktärer i filmen som drar ner intrycket. Musiken och sångnumren var rätt sparsmakat i min mening och kanske att det gott kunde ha varit lite mer drag under galoscherna. Speltiden var rätt kort, runt 60 minuter för att vara exakt och det var rätt skönt. Kanske att handlingen tog lite stryk av det, men hellre det än en Disneyfilm som inte vet när den ska sluta utan bara fortsätter, och fortsätter, och fortsätter.

#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2011 - 16:11

Dumbo har jag inte sett sedan jag var liten parvel - men minns den som direkt obehaglig (kanske pga anledningarna du nämner).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#78 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 August 2011 - 16:36

Jag skulle nog reagera så med om jag var en liten parvel och såg den filmen.

Ikväll hade jag tänkt att sätta tänderna i (;))* Bambi (1942). Den har jag inte heller sett tidigare.

*Det påminner om när någon lustigkurre hade ställt den filmen där filmen Saw II egentligen skulle stå. Bambis nya tagline blev minst sagt intressant. ;)

#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2011 - 17:40

Jag minns att jag upplevde (ungefär samma ålder) partier i Pinocchio som obehagliga också men inte i samma magnitud som Dumbo.

(Hittade en fråga jag glömt svara på).

Jag har sett två spelfilmer med. En med Sabu från 1942 som jag minns med värme. Sedan så har jag någon gång även sett den med Jason Scott Lee från 1994 som jag inte riktigt minns hur den var. Är det samma filmer som du också har sett?

Jag hade 1942:an på köp-VHS - minns den som bra och antagligen färglagd. Dock så tog jag det lite udda beslutet och spela över den med nyversionen från 1994 eftersom jag då ansåg den vara bättre. Bägge skulle jag inte ha något emot att se om faktiskt. Minns dem båda som rätt bra.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 10 August 2011 - 19:09

Den svenska dubben blev jag inte helt övertygad av men jag vet inte om den här filmen kanske har fått sig en omdubb, det verkar inte vara alltför otroligt.


Det finns tre dubbningar av Dumbo, en från 40-talet, en från 70-talet och så en från 90-talet.
Vad beträffar filmen så minns jag den som okej, har nog inte sett den på mer än 10 år.

Däremot har jag sett Oliver & gänget från 1988 och det var trevlig underhållning för stunden. Filmen bygger mycket löst på Oliver Twist av Charles Dickens, och det är väl i princip bara grundstoryn (eller knappt det) och ett par namn (Oliver, Fagin, Dodger...) som filmen har gemensamt med förlagan. Animationen är inte så märkvärdig, men passar filmen. Av sångerna föll jag mest för låten som spelas under förtexterna och även den här låten är bra. Tempot i filmen är någorlunda jämnt, men det finns vissa partier som är sega. Oliver & gänget är inget mästerverk, men definitivt underhållande och sevärd.

Edited by Erika, 10 August 2011 - 19:16.


#81 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 August 2011 - 19:11

I svensk översättning verkar det finnas tre tillgängliga titlar att köpa. Den ena heter Peter Pan och finns bara som ljudbok (CD samt MP3) och den andra boken heter Peter Pan och Wendy. Den sista är Peter Pan : den röde piraten.

Min gissning är att Peter Pan och Peter Pan och Wendy är samma bok.



Men det är ju inte sagt att jag måste läsa dom på svenska och då blir det helt plötsligt fler titlar tillgängliga att köpa.

Om det ändå blir på svenska du läser, propagerar jag för den gamla översättningen i vilken Tinker Bell heter Tinker Bell och Neverland heter Aldriglandet. Jag har förvisso inte jämfört kvaliteten hos olika översättningar av boken i andra avseenden, men den översättning jag har läst måste givetvis vara den enda rätta, i och med just att det är den jag har läst. (För övrigt har jag inte lyckats lista ut när namnen Tingeling och Landet Ingenstans dök upp. Var det i och med översättningen av Disney-filmen eller fanns de redan innan? Nu verkar vi inte bli av med dem i alla fall. Men Wendy får i alla fall heta Wendy. Lena heter hon, så vitt jag vet, bara i Disney-filmerna. Min mamma kände dock bara till det namnet på henne, och drog därför, när jag i min barndom tog hem en bok med namnet Peter Pan och Wendy från skolbiblioteket, slutsatsen att det var fråga om en annan Peter Pan. Men jag har inte tagit reda på om det beror på att hon är Disney-skadad eller på att hon i sin egen barndom har påstött en ännu äldre översättning.) Annars finns det ju goda argument för att läsa på originalspråket om man någorlunda förstår sig på det. I synnerhet när det gäller barnböcker, med tanke på att de gärna undviker de mer svårtillgängliga orden.



Den sista boken verkar vara en samling av berättelser. Den kallas för The admirable Crichton ; Peter Pan ; When Wendy grew up ; What every woman knows ; Mary Rose.

Lite efterforskningar ger ledtrådar om att det är fråga om en samling av några av Barries pjäser. When Wendy grew up: An afterthought är en epilog till Peter Pan. (Barrie hade väl bombats med "Vad hände sedan?" från publiken i fyra år eller så.) Den blev nå'n sorts extranummer vid något tillfälle när pjäsen spelades. Boken Peter and Wendy kom först ett par år senare, så den scenen ingår även i den.



Så jag verkar ha ett bra utgångsläge för att kunna fördjupa mig lite i varje fall och det är glädjande. :)

Ja. Bibliotek är en bra uppfinning. När det gäller Barrie själv, så har jag upptäckt att även Ian Holm har fått spela honom. I The Lost Boys från 1978. (Jag tror att jag kan beskriva den som "inte den med vampyrerna".)



Dumbo har jag inte sett sedan jag var liten parvel - men minns den som direkt obehaglig (kanske pga anledningarna du nämner).

Åh. Jag kan inte erinra mig att Dumbo var otäck. Jag var nog i och för sig inte jätteliten när jag såg den. Den gjorde inget större intryck på mig över huvud taget, och får placeras tillsammans med rådjuret och den prickiga hunden i högen för föga engagerande Disney-filmer. En sak som har det stundom har anmärkts på i Dumbo är de stereotypa negerkråkorna. Var den grejen något ni reagerade på när ni såg filmen nu?

#82 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 10 August 2011 - 19:15

Edit: Det blev fel.

Edited by Erika, 10 August 2011 - 19:15.


#83 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 August 2011 - 20:02

Dumbo har jag inte sett sedan jag var liten parvel - men minns den som direkt obehaglig (kanske pga anledningarna du nämner).

Åh. Jag kan inte erinra mig att Dumbo var otäck. Jag var nog i och för sig inte jätteliten när jag såg den. Den gjorde inget större intryck på mig över huvud taget, och får placeras tillsammans med rådjuret och den prickiga hunden i högen för föga engagerande Disney-filmer. En sak som har det stundom har anmärkts på i Dumbo är de stereotypa negerkråkorna. Var den grejen något ni reagerade på när ni såg filmen nu?

Lustigt nog så minns jag den inte som "otäck" utan bara "obehaglig". Dumbo skulle jag väl egentligen behöva se om, minns vagt något om kråkor men inte några specifika detaljer. Kan hålla med om Bambi - väldigt snygg animerad och med en kvalité som slår mycket som produceras idag men storyn är aningen oengagerande.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#84 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 August 2011 - 13:26

Jag tar mitt omdöme för Bambi först och kommenterar övrigt i ett enskilt inlägg sedan.

Jag hade tänkt att se Dinosaurier (2000) idag.

---

Bambi

Jag blir lite förvånad över att jag finner flera av Disneys äldre långfilmer som rätt långdragna och ointressanta filmer. Jag har länge gått omkring med tron om att dom skulle vara något alldeles speciellt eftersom alla pratar sig varma om dom filmerna. Dom är ju på intet sätt dåliga, men dom är inte heller speciellt bra. Främst faller det på att handling och karaktärer inte engagerar och istället är det småsaker samt teknisk fernissa som står för filmernas styrka. Det tillsammans med att jag kanske har gått för mycket efter vad andra säger och att filmerna inte lever upp till mina förväntningar. Bambi är exakt en sådan film. Den är ett slice-of-life där det egentligen inte händer speciellt mycket och det som händer som mest är den berömda vardagslunken. Inte speciellt intressant eller spännande med andra ord. Den här filmen är i sin tekniska briljans en fröjd att se och höra på. Animationen är väldigt tilltalande och härligt retro. Musiken är mycket ljuvlig och den svenska dubben helt okej. En del karaktärer är mer intressanta än andra och föga förvånande så är det dom som står i fokus, t ex Bambi själv som är mest ointressant och dom som har mindre roller och istället dyker upp lite här och där som är dom bättre. Med facit i handen så ser det ut som att min strategi med att vänta och se på mina absoluta favoriter till sist var att föredra, för då har jag något att se fram emot och som väger upp mot filmer som denna som jag varken finner vara bra eller dålig. Vissa av filmerna ska jag försöka att se om någon gång i framtiden för att utröna om dom är sådana som växer med tiden eller om dom helt enkelt är filmer som man alltid tycker samma sak om.

Edited by Piranhaconda, 11 August 2011 - 14:35.


#85 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 August 2011 - 14:33

Jag minns att jag upplevde (ungefär samma ålder) partier i Pinocchio som obehagliga också men inte i samma magnitud som Dumbo.

(Hittade en fråga jag glömt svara på).

Jag har sett två spelfilmer med. En med Sabu från 1942 som jag minns med värme. Sedan så har jag någon gång även sett den med Jason Scott Lee från 1994 som jag inte riktigt minns hur den var. Är det samma filmer som du också har sett?

Jag hade 1942:an på köp-VHS - minns den som bra och antagligen färglagd. Dock så tog jag det lite udda beslutet och spela över den med nyversionen från 1994 eftersom jag då ansåg den vara bättre. Bägge skulle jag inte ha något emot att se om faktiskt. Minns dem båda som rätt bra.


Pinocchio kunde jag också uppleva som lite överdrivet elak på sina ställen i handlingen, precis som jag gjorde med Dumbo.

Intressant det du skriver om Djungelboken från 1942. Nu måste jag ta reda på om jag har filmen i svartvitt eller en färglagd version.

Jag skulle inte ha något emot att se om båda filmerna vi pratar om. Det var många år sedan man såg dom senast.



Den svenska dubben blev jag inte helt övertygad av men jag vet inte om den här filmen kanske har fått sig en omdubb, det verkar inte vara alltför otroligt.


Det finns tre dubbningar av Dumbo, en från 40-talet, en från 70-talet och så en från 90-talet.
Vad beträffar filmen så minns jag den som okej, har nog inte sett den på mer än 10 år.

Däremot har jag sett Oliver & gänget från 1988 och det var trevlig underhållning för stunden. Filmen bygger mycket löst på Oliver Twist av Charles Dickens, och det är väl i princip bara grundstoryn (eller knappt det) och ett par namn (Oliver, Fagin, Dodger...) som filmen har gemensamt med förlagan. Animationen är inte så märkvärdig, men passar filmen. Av sångerna föll jag mest för låten som spelas under förtexterna och även den här låten är bra. Tempot i filmen är någorlunda jämnt, men det finns vissa partier som är sega. Oliver & gänget är inget mästerverk, men definitivt underhållande och sevärd.


Tack för hjälpen Erika. Det är bra att ha med dig här i tråden och att du både svarar på frågor och skriver vad du tycker om filmerna.

Jag ska göra en efterforskning och se vilken dubb som jag såg Dumbo med. Det känns som att det borde vara den från 1990-talet kan jag tycka.

Trevligt att du har sett Oliver & Gänget. Den filmen tyckte jag om vill jag minnas och det är en som jag ser fram emot att få se om. Jag har bara sett den en gång och jag hoppas att den lever upp till alla starka och positiva minnen som jag har av den. Och låten som du länkar till var det sväng i! :D

Men det är ju inte sagt att jag måste läsa dom på svenska och då blir det helt plötsligt fler titlar tillgängliga att köpa.

Om det ändå blir på svenska du läser, propagerar jag för den gamla översättningen i vilken Tinker Bell heter Tinker Bell och Neverland heter Aldriglandet. Jag har förvisso inte jämfört kvaliteten hos olika översättningar av boken i andra avseenden, men den översättning jag har läst måste givetvis vara den enda rätta, i och med just att det är den jag har läst. (För övrigt har jag inte lyckats lista ut när namnen Tingeling och Landet Ingenstans dök upp. Var det i och med översättningen av Disney-filmen eller fanns de redan innan? Nu verkar vi inte bli av med dem i alla fall. Men Wendy får i alla fall heta Wendy. Lena heter hon, så vitt jag vet, bara i Disney-filmerna. Min mamma kände dock bara till det namnet på henne, och drog därför, när jag i min barndom tog hem en bok med namnet Peter Pan och Wendy från skolbiblioteket, slutsatsen att det var fråga om en annan Peter Pan. Men jag har inte tagit reda på om det beror på att hon är Disney-skadad eller på att hon i sin egen barndom har påstött en ännu äldre översättning.) Annars finns det ju goda argument för att läsa på originalspråket om man någorlunda förstår sig på det. I synnerhet när det gäller barnböcker, med tanke på att de gärna undviker de mer svårtillgängliga orden.


Översättningen är gjort 1988 i den version av Peter och Wendy som går att låna på biblioteket. Den man kan köpa är utgiven 2006 men det finns ingen uppgift om vilken översättning det rör sig om. Dom andra två versionerna av Peter och Wendy som går att låna på biblioteket är på engelska. Den version av Peter Pan som går att köpa som ljudbok är utgiven 2009 men inte heller här finns det uppgifter om när översättningen är gjord. Så vill man ha en som är längre tillbaka i tiden så är ju boken från 1988 att föredra. Äldre översättningar än så får jag väl leta efter på antikvariat, second hand eller så.

Jag läser mycket på engelska så det är inte helt hugget i sten än om jag kommer att läsa böckerna översatt eller på originalspråk.

Intressant det där du nämner om översättningen. Jag reagerde på att Wendy fick heta Lena i Disneyfilmen, men det måste väl ha att göra med att försvenska så mycket som möjligt. Wendy är ju inget vanligt svenskt namn och det var väl i samma veva som man även omnämnde Neverland som Landet Ingenstans. Kanske att dom tänkte att barnen skulle ha lättare att förstå då? Dock kan jag inte hitta någon information om hurvida det verkligen var i samband med att filmen kom som detta skedde eller om det dök upp i något annat sammanhang tidigare.

Tack för din anekdot kring du, din mamma och boken. Alltid trevligt att få höra om saker som ligger någon annan varmt om hjärtat. :)

Den sista boken verkar vara en samling av berättelser. Den kallas för The admirable Crichton ; Peter Pan ; When Wendy grew up ; What every woman knows ; Mary Rose.

Lite efterforskningar ger ledtrådar om att det är fråga om en samling av några av Barries pjäser. When Wendy grew up: An afterthought är en epilog till Peter Pan. (Barrie hade väl bombats med "Vad hände sedan?" från publiken i fyra år eller så.) Den blev nå'n sorts extranummer vid något tillfälle när pjäsen spelades. Boken Peter and Wendy kom först ett par år senare, så den scenen ingår även i den.


Tack för hjälpen. Bra att veta hur det ligger till. :) Då får jag försöka att kolla upp i vilken ordning som man ska läsa berättelserna i denna samling så att man inte ger sig i kast med att läsa en epilog först eller så.

Så jag verkar ha ett bra utgångsläge för att kunna fördjupa mig lite i varje fall och det är glädjande. :)

Ja. Bibliotek är en bra uppfinning. När det gäller Barrie själv, så har jag upptäckt att även Ian Holm har fått spela honom. I The Lost Boys från 1978. (Jag tror att jag kan beskriva den som "inte den med vampyrerna".)


The Lost Boys har jag inte sett tidigare men jag blev sugen på att göra det. Den verkar vara riktigt intressant. Tack för att du tipsade mig om denna. Det var väldigt snällt av dig! :)

Dumbo har jag inte sett sedan jag var liten parvel - men minns den som direkt obehaglig (kanske pga anledningarna du nämner).

Åh. Jag kan inte erinra mig att Dumbo var otäck. Jag var nog i och för sig inte jätteliten när jag såg den. Den gjorde inget större intryck på mig över huvud taget, och får placeras tillsammans med rådjuret och den prickiga hunden i högen för föga engagerande Disney-filmer. En sak som har det stundom har anmärkts på i Dumbo är de stereotypa negerkråkorna. Var den grejen något ni reagerade på när ni såg filmen nu?


Några negerkråkor minns jag inte så det var inget jag reflekterade över. Det jag reagerade över är att filmens handling är utstuderat elak på sina ställen. Att flera av dom andra karaktärerna behandra Dumbo som skit och mobbar honom. Nu bygger ju handlingen lite på att Dumbo ska vara utsatt men dom hade ju inte behövt överdriva så mycket som jag tycker att dom gör, bara för att få fram sitt budskap. Det kan jag uppleva som direkt obehagligt och då kan man ju undra hur en liten parvel upplever den delen av handlingen och även den sorgliga biten därtill. Det känns som overkill av Disney helt enkelt.

Edited by Piranhaconda, 11 August 2011 - 14:42.


#86 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 August 2011 - 12:39

Nästa film att ses blir: Toy Story (1995)

---

Dinosaurier

Den första helt datoranimerade filmen från Disney om jag förstod det hela rätt. Och sett till det visuella så är filmen vackert gjord, även om det känns lite stelt och konstgjort ut på sina ställen. Man kan väl säga att det märks att det är deras första film som är gjord på det här sättet. Nu tror jag inte att dom har gjort något liknande efter det och man kan ju fråga sig varför. Sett till det tekniska så skulle det vara intressant att se fler sådana här filmer, även om jag föredrar traditionell animering. Men man undrar ju lite om Disney själva kan vara med och konkurera med t ex Pixar, DreamWorks eller dom andra ledande filmbolagen inom genren. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig ointresserad om man ser till hur den här filmens handling och karaktärer är. Återigen serveras jag en handling som inte engagerar mig. Här finns det dock mer fart och äventyr än i dom senaste filmerna, men det räcker inte riktigt till. Filmen framstår som ett slice-of-life för mig i vilket fall som helst. I vanliga fall har jag absolut ingenting emot en sådan film, men jag har upptäckt att det inte gör sig bra till animerad film. Den svenska dubben är väldigt anonym och slutresultatet är varken bra eller dåligt. Det bara är. Karaktärerna är även dom rätt oengagerande. Ingen sticker direkt ut och efter ett tag börjar jag få svårt att hålla reda på vem som är vem och det beror inte på att dom är så många, utan att man helt enkelt slutar att bry sig och jag lägger fokus på helt andra saker i filmen istället. Som att t ex sitta och titta på dom vackra miljöerna i filmen och låta dessa samt musiken ta mig tillbaka i vår historien. Men som jag har sagt så många gånger tidigare så är inte det tillräckligt för att den här filmen ska vara bra. Jag vill ha mer än teknisk och visuell fernissa.

Edited by Piranhaconda, 15 August 2011 - 11:54.


#87 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 August 2011 - 12:47

Intressant det där du nämner om översättningen. Jag reagerde på att Wendy fick heta Lena i Disneyfilmen, men det måste väl ha att göra med att försvenska så mycket som möjligt. Wendy är ju inget vanligt svenskt namn och det var väl i samma veva som man även omnämnde Neverland som Landet Ingenstans. Kanske att dom tänkte att barnen skulle ha lättare att förstå då? Dock kan jag inte hitta någon information om hurvida det verkligen var i samband med att filmen kom som detta skedde eller om det dök upp i något annat sammanhang tidigare.


Saken är att Wendy inte var ett vanligt engelskt namn heller. Visst låter det snarare engelskt än svenskt, men det är ju också rätt tydligt i historien att Wendy är engelsk. Ska man komma ifrån det måste man också översätta London till en annan stad.

Men det kan finnas olika anledningar att ändra ett namn när man översätter. Disney-filmen innehåller ju en del sång, så var det i samband med den de namnen dök upp, kan det ju ha berott på att de rimmar på något eller har ett antal stavelser eller en betoning som passar en melodi.

På tal om saker, så hörde jag sista delen av radioteaterns version av Alice i Underlandet i morse. Där hade förekomsten av vissa typiska engelska fenomen lösts genom att berättaren påpekade att berättelsen utspelas i England (och där har domare peruker och så vidare). Det kan ju ifrågasättas om Underlandet faktiskt hör till England, men det grundas ju i alla fall så att säga på engelska synvinklar. Dessutom tyckte jag att det var rätt kul med meningar som "...eftersom det fortfarande var i England".

#88 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 August 2011 - 13:09

Toy Story

Vilken besvikelse! Och jag är faktiskt lite chockad då jag alltid har tyckt om den här filmen när jag har sett den tidigare. Jag vet inte om jag börjar bli mätt på Disneyfilmer eftersom jag ser en nästan varje dag och att jag borde ta en paus. Eller om det är filmen i sig som verkligen är så dålig oavsett när jag ser den. Jag får suga lite på den karamellen. Med risk för att återupprepa mig så är jag mest imponerade av den tekniska aspekten. Filmen är mycket snyggt gjort, i varje fall om man ser till leksakerna. Människorna och en del av omgivningarna är bland det fulaste som jag har sett på länge. Fast det är rätt tacksamt att det är så för då får leksakerna mer liv. Jag gillar idén annars om leksaker som har ett eget liv som vi människor inte vet om. Det är ju inte första gången som en sådan film görs. Handlingen som sådan är ojämn. Det blir lite för mycket av det goda efter ett tag och jag tycker dessutom att filmen var förvånansvärt seg trots att det är full fart från början till slut. Men det finns scener som är riktigt bra och även mycket roliga. Sedan tycker jag att det blir på tok för många karaktärer i filmen att hålla reda på. Här kunde man gott ha minskat antalet lite och med det även gjort karaktärerna mer intressanta. Nu är det bara ett par som lyckas att vara det. Dubben är riktigt bra och jag tror faktiskt att jag föredrar den framför originaltal, även om jag måste understryka att även den är bra. Det ska bli intressant att se vad jag tycker om Toy Story 2 och Toy Story 3. Jag har inte sett den senaste filmen medans jag har gjort den med den andra. Det var även den som var min favorit av dom båda innan film tre kom på tal. Jag hoppas ju att dom ska vara bättre än den första filmen.

#89 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 August 2011 - 14:52

Kan mycket väl vara så att du överdoserat. :)

Dinosaurs och Toystory-serien har jag faktiskt inte sett. Den förra har jag nog inte ens hört talas om - snygg rent tekniskt av trailern att döma iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#90 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 August 2011 - 13:34

Jag ska göra ett försök att se Toy Story 2 samt Toy Story 3 dom närmsta dagarna och under tiden så funderar jag på om jag ska ta en liten paus eller ej innan jag fortsätter med resterande filmer.

Det skulle vara kul om du fick se dom filmerna som du är nyfiken på vid något tillfälle. Hoppas för din skull att det blir av någon gång. :)

#91 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 August 2011 - 12:13

Toy Story 2

Den är kanske inte lika bra som tidigare gånger som jag har sett filmen men den är fortfarande bättre än den första filmen. Jag gillar dom nya karaktärerna som introduceras. Kanske att Jessie är lite för gapig men det är inte så att jag störs nämnvärt mycket. Det är även bra att låta filmen utspela sig mycket utanför Andys hem. Jag gillar även alla vinkningar som filmen gör till andra filmer, bland annat den småroliga "I'm your father"-scenen från ESB. Animationen är riktigt bra. Likaså den svenska dubben. Musiken känns lite anonym men det som jag lade på minnet var passande och bra.

I samband med att jag såg denna film så såg jag även kortfilmen Luxo Jr. som väl var lite kul men inte mer än så.

Edited by Piranhaconda, 18 August 2011 - 13:23.


#92 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 August 2011 - 14:28

Toy Story 3

En riktigt bra uppföljare och Pixars snyggaste film hittills. Även om det är jämnt skägg med Wall-E. Handlingen utspelar sig till stor del på ett dagis (eller om det är en förskola) dit Woody, Buzz och alla andra anländer efter att ha blivit förväxlade för leksaker som ska kastas och inte dom som skulle sparas på vinden. För Andy har nämligen blivit så pass stor att han ska börja på gymnasiet (tror jag att det var) och då flyttstädar han i samma veva. Just den delen av filmen var ett riktigt bra utgångsläge tycker jag. Nu skänks istället leksakerna bort till dagiset från helvetet och det blir ett äventyr utan dess like. Flera av dom nya karaktärerna är klart intressanta och hjälper till att föra handlingen inte bara framåt utan dom höjer även kvalitén på densamma. Filmen blandar och ger sett till lika portioner humor som dramatik och spänning. Kanske att delar av handlingen är direkt olämplig för dom minsta. Animationen är som tidigare sagts bland det bästa du kan se inom genren i dagsläget. Musiken är bra och likaså röstskådespelarna. Jag växlade mellan originaltal och dubben och båda fungerade lika bra. Men det är främst för filmens handling och dom härliga karaktärerna som gör att jag tycker om denna film.

På utgåvan av filmen medföljde även kortfilmen Day & Night. Den var riktigt häftigt gjord. Kanske att den som så många andra kortfilmer är just i kortaste laget. Många saknar den där tajmingen som Pixar har i sina kortfilmer. Tror att även denna är gjord av dom, men det märks inte mer än att den är snygg och upplägget är häftigt. Speciellt bra eller rolig är den inte.

Den Lilla Sjöjungfrun

En av mina absoluta favoriter när vi pratar om tecknade Disneyfilmer. En film som jag kan se om när jag vill och hur ofta jag vill och den blir bara bättre för varje gång. Man kan nästan kalla den för musikal för det är många sångnummer i filmen och alla dessa är hur bra som helst. Handlingen är väldigt klassisk och väldigt bra. Det är full fart från början till slut och man lyckades bra med att trollbinda den som tittar. Äventyret är väldigt väl utfört med mycket spänning, dramatik och en stor portion humor. Musiken och sången är bra placerade i filmen och jag rycks alltid med i den när jag ser om filmen. Jag tror att filmmusiken återfinns i mina ägor. Filmen är väldigt snyggt tecknad och på många sätt bättre än dagens datoranimerade filmer. Även om jag givetvis kan tycka om sådana med. Med det skulle behöva göras fler traditionellt tecknade filmer i dessa dagar för att få en mer jämn balans. Den svenska dubben är väldigt bra och praktiskt taget helt perfekt. Här har man verkligen lyckats fullt ut när man rollsatte dubbningen. Faktum är att filmen är så bra dubbad att det nog kommer bli en omöjlighet att se filmen med en omdubb eller med originaltal.

Den Lilla Sjöjungfrun II - Havets Hemlighet

Den här filmen är nästan den raka motsatsen till den förra filmen. Den har förvisso en del bra saker som hindrar mig från att såga den helt och det får man vara tacksam för. Dålig film vill man ju inte så för ofta. Men den här filmen och så många andra uppföljare på Disneys klassiker lider av samma problem och det är att handlingen oftast känns avslutad i den första filmen och att man då får ta till drastiska och oftast krystade metoder för att kunna bygga upp en handling till uppföljaren. Sedan så känns det oftast bara billigt och ett enkelt sätt att fånga in mer pengar och det gör ju knappast filmen bättre. Oftast känns det som att man har stressat fram filmerna och resultatet blir därefter. Den här filmen är knappt godkänd för att den är spännande och rolig men där både handling och karaktärer känns lite väl ytliga och ointressanta. Så det är en film som man nog inte kommer att se mer än en gång, men som man åtminstone vill känna att man har sett. Animationen är snygg men för modern. Det skar sig rätt rejält eftersom jag såg filmerna efter varandra. Kanske att det hade fungerat bättre med ett större mellanrum, men jag tvivlar. Dubben är ingen höjdare och här kanske det hade fungerat bättre med originaltal. Musiken och sångerna är däremot riktigt bra och passande.

Edited by Piranhaconda, 22 August 2011 - 16:19.


#93 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2011 - 12:38

Bernard och Bianca

Jag har ett svagt minne av att jag har sett den här filmen tidigare men jag minns inte mycket av den och när jag nu såg om den så börjar jag tvivla på om jag ens har sett den tidigare. Det kan vara så att det kanske är den andra filmen "Bernard och Bianca i Australien" som jag har sett tidigare. Det får vara hur det vill med den saken. Den här filmen är både bra och fint animerad. Som jag har sagt tidigare så tycker jag om den mer traditionella stilen på animationen i Disneys tecknade klassiker. Den som har bakgrunder som är målade i en stil som påminner om mjuka vattenfärger och där karaktärer och andra mer viktiga saker som står i fokus är tydligt markerade med starkare färger. Kontrasterna som uppstår dessa två lager mellan är väldigt vackra. Denna bit förstärks av filmens handling som är både bra och vacker. Här är det djur som räddar människor istället för tvärtom. Djuren i fokus i detta fall är två möss vid namn Bernard och Bianca. Och det är ett riktigt spännande äventyr som dom ger sig ut på för att rädda lilla Penny från den elaka kärringen Medusa. Kanske att det även i den här filmen finns en del mörka scener som är direkt olämpliga för dom yngsta, men jag tycker att det hela vägs upp med en fint berättad historia om hjältemod så i kontrast till det så kanske det inte är så skrämmande. Själv så uppskattar jag att man i en del Disneyfilmer har vävt in en mörk ådra mitt bland allt det ljusa och sockersöta. Det brukar vara en bra blandning. Ser man till dubben i den här filmen så känner jag igen flera röster från andra Disneyfilmer och det är trevligt. Jag tycker att man har gjort ett bra jobb, även om jag inte är helt nöjd med en del karaktärer och röster. Men det räcker oftast med att växla över till originaltal för att inse att dubben är bättre i alla avseenden. I slutänden så tycker jag att det här är en riktigt bra Disneyfilm och som jag definitivt är glad över att kunna sälla till min samling och tack vare det även ha möjlighet att se om den när jag själv vill.

Med på utgåvan som följde även kortfilmen "Three Blind Mouseketeers" från 1936 med. Den är klart charmig med en dos härlig humor och den är mycket fint tecknad. Kanske att den som i många andra fall är i kortaste laget för det hinner knappt hända något innan den är slut. Det till trots så är den helt okej och kul att ha sett.

#94 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2011 - 14:36

Bernad och Bianca är supercharmig och jag skulle vilja klassa dem som en av de absolut bästa. Skulle inte ha något emot att se B&B i Australien faktiskt. Tror jag får fynda den nästa gång jag skickar efter film. :)

Edited by XC, 23 August 2011 - 14:37.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#95 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2011 - 16:22

Intressant det du skrev i ditt omdöme. Speciellt vad du tyckte om animationen. Jag upplevde det snarare som någonting positivt att dom hade använt sig av en viss återhållsamhet. Jag håller dock med dig om att dom små detaljerna i filmen förhöjer upplevelsen. Jag skulle inte heller ha någonting emot att köpa och se Bernard och Bianca i Australien. Kanske lika bra att passa på nu när den är billig att köpa och innan den försvinner ur sortimentet ett tag.

#96 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2011 - 16:49

Jag upplevde den som lite "billig" då när jag såg den. Det är egentligen inget fel på animeringen - men den känns inte så fyllig som jag skulle vilja att den var. :) Kanske skulle jag rentutav tycka annorlunda idag om jag såg om den.

Vad gillade du min sågning av ST2 då? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#97 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2011 - 17:10

Du får se om Bernard och Bianca när du blir sugen och se om du tycker annorlunda.

Sågningen av ST2 beskrivs bäst med ordet: epic. :D Den typen av länkningar leder ofta till mycket annan intressant läsning har jag märkt. Man kan fastna ett bra tag med att bara läsa tidigare inlägg. ;)

#98 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 August 2011 - 18:12

Bernard & Bianca såg jag för ett par år sedan. Det var en film jag länge hade velat se, eftersom jag tidigare mest var bekant med mössen via uppföljaren och Kalle Ankas Bokklubb... och att jag kanske eventuellt hade sett filmen eller någon bit av den när jag var liten. När jag nu äntligen fick se den levde den tyvärr inte riktigt upp till förväntningarna, även om den har vissa fina ingredienser.

En sak jag har reflekterat över är Disneys förtjusning för hjältar från musvärlden. Förutom Bernard & Bianca, har vi både Basil Mus (riktigt bra film, vill jag minnas) och Räddningspatrullen. (Finns det fler exempel?) Det känns lite som att det alltid ska finnas några gnagare som kämpar för rättvisan. Efter Basil, tar B&B över, och när de har pensionerats, kommer Piff & Puff. (Ja, det kan väl finnas argument mot den uppfattningen, men... Ändå!)

För övrigt var en Disney-film-kväll planerad till i söndags, men den blev inställd på grund av... eh... logistikproblem. Hoppas dock på att jag ska lyckas övertyga en ny sammanslutning av människor om att vi borde se på Tarzan.

#99 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2011 - 18:40

Musse Pigg? ;)

Edited by XC, 23 August 2011 - 18:40.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#100 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 August 2011 - 10:09

Jo, han är också mus och detektiv, men räknas inte, eftersom han inte bor i en musvärld, utan i en fabelstad... om du förstår vad jag menar... vilket jag tror att du gör.