Jump to content

Photo

Microsoft köper Nokia


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 September 2013 - 08:46

Efter några veckor av spekulationer och dementier kom i natt det kanske lite oväntade beskedet att Microsoft köper Nokia på riktigt. 47,1 miljarder skriver Microsoft på checken och man blir ju lite nyfiken då Elop kom från Microsoft till Nokia och nu lämnar den senare för att återvända till Microsoft.

  • »Försäljningen väcker frågor om vilken roll Stephen Elop spelat och om han förberett affären ända sedan han tillträdde som Nokiachef, säger Kalle Kiili, huvudförtroendeman för Nokias högre tjänstemän i Tammerfors. Elop gick över från Microsoft till Nokia hösten 2010.« — [Källa]

Det här lär väl bli en av Ballmers sista insatser innan han kliver ned från Microsoft-tronen och stärker spekulationerna att Elop är den som kommer efterträda honom. Nokia har ju haft lite svårt att hänga med i svängarna när det gäller smartphones och har halkat ned från 1a-platsen till den 3e-platsen bland de största mobiltelefontillverkarna.

  • »"Det var en fråga om överlevnad. Utvecklingen har gått så snabbt framåt för Nokia och man har inte haft möjlighet att fokusera på telefonerna. Egentligen är det samma problem som vi hade med Sony-Ericsson. Det fungerar inte", säger Helena Nordman-Knutson, tidigare telekomanalytiker.
    "Den finansiella ställningen försvagades ju hela tiden. Jag har följt den här utvecklingen i 20 år och sett hur man har monterat ned mobiltelefonaktiviteten i Norden under alla de här åren. Det är väldigt tråkigt. Men jag tror det här var den bästa lösningen."«
    — [Källa]

Gensvaret på börsen lät inte vänta på sig när den öppnade i Stockholm:

  • »Nokiaaktien rusade med över 40 procent till 37–38 kronor medan den numer renodlade konkurrenten Ericsson steg med två procent.« — [Källa]

Jag hoppas det här en en positiv utveckling, jag är väldigt förtjust i min Lumia 900 och lär hålla kvar vid Windows Phone (och troligtvis Nokia) om jag har möjlighet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)