Jump to content

Photo

Spotify


  • Please log in to reply
78 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 January 2009 - 21:58

Är det någon som testat Spotify?
Är det bra? dåligt? Värt pengarna om man beslutar sig att betala? osv.

Har funderat på att skaffa mig ett konto (genom Bredbandsbolaget) för att testa fram till April (tror jag det var) nu när dom har en gratisperiod, sen kommer dom visst ta 99kr i månaden, som jag tror även är Spotifys månadsavgift.
Men med tanke på att man lyssnar på lite 'udda' musik ;) så vet jag inte om det är värt besväret, plus att jag antagligen skulle glömma bort att lyssna på musik genom Spotify :lol: eftersom jag är periodare med det på datorn (sen att jag inte går utanför dörren utan min Creative är en annan sak :P )

Läste en artikel i GD alldeles nyss därav uppstart av denna tråd.

Spotify inget för mig! - Nöjeskrönikor - www.gd.se
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 January 2009 - 22:10

Nope har inte testat, tror tjänsten är lite för överhypad för mig.

Bra, läsvärd artikel, förresten. Kan hålla med den i stora drag.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Tom_Hell

Tom_Hell

    Senior Commander

  • Members
  • 300 posts
  • Location:Vintergatan, Jorden, Europa, Sverige, Örebro
  • Interests:Kiss, Star Trek, Spel, Film, Sci-Fi, Fantasy

Posted 12 January 2009 - 06:34

Håller med artikelförfattaren (om Spotify). Är BBB-kund och har kört gratis sedan strax före jul och det finns alldeles för mycket jag saknar. Flera stora artister som jag gillar skarpt har bara med ett fåtal låtar och mestadels från samlingsalbum av typen Absolute. Mindre artister jag gillar finns inte med alls. Men vad fan, på nyårsafton kunde vi i brist på dessa favoriter istället lyssna till Britney Spears senaste. :thumbsup:

Men allvarligt talat, det bästa du kan göra är att prova på det själv. För musiksmak är ju så olika att även om 20 personer skriver i den här tråden att Spotify är skit så kan det ju råka vara näst intill perfekt för dig.
"Var får US Gold alla galna namn till spel ifrån? Jo, varje gång ett obetitlat spel dyker upp håller de en företagstävling med ett lämpligt pris. Det var så Psycho Pigs UXB fick sitt namn, och priset var ett kilo prima bacon."
/Nyhetstext i den engelska tidningen Crash, nr 57 1988

--> Retroguiden - ger dig mervärde på dina gamla spel

#4 RockyB

RockyB

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 67 posts

Posted 12 January 2009 - 16:09

Medan jag skriver detta här så shufflar den fram bland andra Ben E King, Kraftwerk, Mikey Dread och Wendy & Bonnie, vilket jag inte är säker på att du kan höra på Spotify.


Ben E King 240 Låtar
Kraftwerk 215
Mikey Dread 29
Wendy & Bonnie 0


Jag gillar Spotify, ok, allt finns inte där än men det är smidigt om man bara vill höra någon speciell låt eller lyssna på något nytt band.
Visst funkar Youtube men det är ju mycket lättare att lägga till låtar i låtlistor än att söka runt på Youtube hela tiden.

Jag är inte betalande kund, men tycker inte att reklamen är störande. Är ungefär 30 sek och kommer inte alls ofta, ibland inte på en hel dag.
Det brukar (för mig) variera mellan en Norsk resereklam, Kevin Borg och Daniel Lindström från Idol och Spotifys egna.

Edited by RockyB, 12 January 2009 - 16:10.


#5 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 18 January 2009 - 19:57

Jag har två "invites" för den som vill testa. Själv har jag rätt svårt för reklamen och tycker att 99 spänn är i överkant för det utbud de har. Men jag använder det en hel del ändå (mute-knappen hello! :) ), för det är så smidigt och enkelt. Och lagligt...

Edited by dukeofnewyork, 18 January 2009 - 20:02.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#6 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 January 2009 - 19:41

Håller med Duke.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 27 August 2009 - 21:23

Då har jag blivit med Spotify ^_^
Skaffade mig ett konto genom BBB, lika bra att testa Spotify också när jag ändå står på kö för Voddler.

Har bara hunnit lyssnat på ett fåtal låtar, och den reklam jag hört är inte speciellt störande.

Dom verkar ha det mesta med Depeche Mode i alla fall :D , och Duran Duran ser jag nu.
*letar vidare*
Blow Monkeys var länge sen jag lyssnade på.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 August 2009 - 21:38

Jagg reggade ett konto via Frankrike [här] för ett tag sedan och testade. Helt OK, men det stör mig gruvligt att jag inte kan kombinera min befintliga musiksamling med Spotify och jag saknar verkligen min vanliga musikspelare. (Detta löser sig kanske den dag Spotify öppnar sitt API på allvar).

BTW så ryktas det idag att Apple (förståsigpåarnas tvivel till trots) kommer godkänna iFån-klienten till tjänsten.

Edited by XC, 27 August 2009 - 21:40.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 August 2009 - 00:25

Jag reggade mig via England med hjälp av en anonymiseringstjänst för ett par månader sen. (Visste väl att dom skulle vara bra för nåt.)

Jag tycker att det är en bra tjänst men absolut inget jag skulle betala för bara för att slippa reklamen med tanke på utbudet. Just nu är det en studie i frustration där man om vartannat blir sugen på att lyssna på nåt som sedan inte visar sig finnas.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 August 2009 - 09:56

På en skiva hemma hos flickvännen (som inte har mitt musikbibliotek) skaffade jag ett endygnspass för 9 spänn. Det tyckte jag det var värt :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 August 2009 - 13:38

Bra där Georgia :)

Vad gäller iPhone + Spotify:

BBC News 27 August 2009

Spotify app approved for iPhone

Apple has approved the Spotify iPhone application, allowing users to stream music to their handsets.

The company submitted the application to Apple's iTunes App Store for its approval in July.

The application will be free, but will require the user to have a premium Spotify subscription, which costs £10.


På torsdagen kom beskedet många väntat på. Spotifys vd Daniel Ek bekräftar i sin Twitter att musiktjänsten är klar att lanseras för Apples Iphone.

Musikföretaget Spotifys vd och grundare, Daniel Ek, bekräftade nyheten på torsdagskvällen på sin Twitter :

"Jag kan bekräfta att Apple har godkänt applikationen. Vi är glada och har haft en bra dialog med Apple under hela processen", skriver han.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 28 August 2009 - 13:47

Jag tycker att det är en bra tjänst men absolut inget jag skulle betala för bara för att slippa reklamen med tanke på utbudet. Just nu är det en studie i frustration där man om vartannat blir sugen på att lyssna på nåt som sedan inte visar sig finnas.


Tycker ganska lika. Gillar Spotify väldigt mycket men är inte så värst villig att betala en hundring för att slippa reklamen. En del musik har ju försvunnit och en hel del jag fortfarande väntar på att de ska fylla på med. Vet inte varför det tar tid att få in artister (med nya skivor) som finns redan med och samma skivbolag som övriga album?

Hade man haft en iPhone hade jag nog faktiskt varit sugen att betala för tjänsten. Men så är iPhone lite för dyrt för mig. Så jag får nöja mig med mina mp3:or på min gamla mobil istället. :)

#13 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 28 August 2009 - 15:57

Jag använder i princip enbart spotify numera - men med gratiskonto. Ett 30 sekunders reklaminslag var sjätte eller sjunde låt stör mig inte så mycket att jag skulle vara villig att betala en hundring i månaden för det. Jag var mäkta förvånad över att typ 90% av min mp3-samling faktiskt fanns på spotify, så på så här sätt får jag iallafall ett lite bättre samvete än genom att lyssna på mp3.

#14 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 September 2009 - 16:22

Jag tycker det är en bra tjänst som har gjort musik otrolig lättillgänglig där artister också får betalt. Redan så har ju faktiskt upphovsmännen fått högre inkomster från Spotify än digitala tjänster som iTunes. De ger också nya artister en större chans att bli upptäckta.

#15 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 September 2009 - 16:55

Jag är inte så mycket för streaming och sånt, tyvärr. Skall jag ha nåt så vill jag ha en skiva med fint omslag som funkar även om man skulle råka vara utan Internet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#16 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 September 2009 - 17:20

Jag är också traditionell av det slaget att jag föredrar en skiva med omslag i samlingen. För mig personligen har nog min skivkonsumtion ändå ökat med spotify just för att det är lätt att lyssna in sig på, och leta upp en artist. En annan positiv grej med spotify och itunes, och försäljning av musik via filer från internet allmänt tycker jag är att mycket som varit utdaterat och svåråtkomligt sen tidigare har börjat släppas på nytt, förmodligen främst för att det är mycket billigare och lättare att släppa musiken i filformat. Pontus & Amerikanerna var ett sånt exempel för mig, två skivor som jag letat efter hur länge som helst som blev tillgängliga igen tack vare spotify, itunes etc. De skulle förmodligen aldrig släppts igen på skiva.

#17 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 September 2009 - 18:09

Ny Teknik har testat Spotify i mobilen
...Men till skillnad från datorprogrammet kan mobilprogrammet också lagra låtarna i utvalda spellistor. Det innebär att man inte är beroende av vare sig wlan eller 3g-uppkoppling för att ha glädje av Spotify i telefonen.

...
Någon sekund efter att en låt läggs till i en spellista från telefonen dyker den upp i samma lista i datorn. Dator- och mobil-variant är alltså inte två separata tjänster, utan två olika vägar att komma åt sitt Spotify-konto.

Ljudkvaliteten är hög, också över 3g-nätet. Som en konsekvens är tjänsten tämligen dataintensiv. En timmes lyssning drar runt 100 megabyte i datatrafik, så den som tänker sig använda tjänsten över 3G-nätet gör bäst i att ha ett abonnemang med fri data, eller åtminstone ett högt satt tak.

Men smartast är att synkronisera de spellistor man ofta vill lyssna på via ett wlan. Låtarna i spellistorna lagras då lokalt i mobilen. Man sparar då inte bara in på mobil datatrafik, utan får också bättre batteritid eftersom datauppkopplingen inte måste jobba hela tiden man lyssnar.
...
Men till skillnad från datorvarianten av Spotify finns här inga reklamfinansierade gratisabonnemang. Istället krävs ett betalkonto, som kostar 99 kronor per månad.

Tycker det låter rätt intressant. Nästan synd att mycket av det jag lyssnar på inte finns tillgängligt på Spotify.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#18 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 October 2009 - 09:49

5(!) reklamsändningar när jag lyssnade på Muse's senaste skiva i förmiddags :angry: . Om det är en ny taktik tror jag inte de vinner på den i längden.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#19 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 October 2009 - 13:06

Vad finns det för anledning att hålla på att krångla med att regga sig som nåt annat för
att få Spotify att funka? I så fall är programmet värdelöst. Dessutom reklam.

Kommer reklamen mitt i låtarna eller i mellan?

Det finns ju fria internet-radiokanaler med specifika koncept som har reklam mellan låtarna.
Hittade en specifikt för riktig äkta hårdrock.

Vad är det som skiljer med internet-radiokanaler och Spotify? Är väl bara att man kan söka efter låtar.
Vissa internetradio har interaktiva låtar. Så man kan klicka på låten som nyss spelades.

Edited by Supertreck, 03 October 2009 - 13:06.


#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 October 2009 - 13:24

Reklamen kommer mellan låtarna och ibland kommer det inte reklam på en hel helg. De helgerna njuter jag av. :D

Ja, du kan söka musik på Spotify. Du kan även få nya tips på grupper och artister utifrån vad du redan gillar, så det innebär att du kan klicka dig vidare och testlyssna på massa låtar. Sen köper du givetvis skivorna från artisten sen.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 October 2009 - 13:42

Reklamen kommer mellan låtarna och ibland kommer det inte reklam på en hel helg. De helgerna njuter jag av. :D

Ja, du kan söka musik på Spotify. Du kan även få nya tips på grupper och artister utifrån vad du redan gillar, så det innebär att du kan klicka dig vidare och testlyssna på massa låtar. Sen köper du givetvis skivorna från artisten sen.


Det kan finnas låtar som inte är värda för att köpas men passar bra att lyssna för stunden.
Varför köpa låtar som inte har så hög prioritet av egen uppskattning?

#22 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 October 2009 - 15:14

Därför du gillar låtarna, som jag skrev ovan.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#23 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 October 2009 - 11:39

Därför du gillar låtarna, som jag skrev ovan.


Och jag sa att det finns låtar som inte värda att köpas, men duger att lyssna på för stunden.
Nästan hälften på en musik-cd kan vara dålig musik. Men att ha en riktig musik-cd är ju bäst med
fint omslag.

Men då får man ju räkna med att mycket kan vara grisen i säcken man betalat för
när det är vissa låtar som bara är bra.

Vore bra om det fanns en tjänst att göra en egen tryckt musik-cd med fint omslag
lika bra kvalitet som vanliga musik-cd. Alla cd-spelare tar ju inte brända-cd.
Vore ju en fördel om en sådan tjänst fanns.

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 October 2009 - 14:38

Jag talade enbart om det som var värt att köpa, inte något annat.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 October 2009 - 19:09

Jag talade enbart om det som var värt att köpa, inte något annat.


Vad är syftet att jag här försöker argumentera för något.
Att det finns låtar som man anser inte är värda att köpas, men går bra att lyssna på för stunden?

Men detta tycks du aldrig varit med om som åsidosätter allting omedelbart. Man börjar ju undra hm
Men då är det ju ingen ide att ta argumentet inför dig som inte tar till dig argumentet för vad det är

Varför vänder du på allting i så fall?

Så du har aldrig hört låtar som du aldrig skulle köpa men går bra att lyssna på i andra fall?