Jump to content

Photo

Bron | Broen - en Svensk/Dansk kriminalserie


  • Please log in to reply
37 replies to this topic

#1 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 14 October 2011 - 16:16

Posted Image

Även om setupen med ett lik mitt på Öresundsbron har lite... "jag har en cool ide".. över sig så är detta en riktigt bra serie.
Den spelar en hel del på kontrasten mellan Sverige och Danmark.
Ett stort plus för att den tar upp problem som, åtminstone jag tycker, är aktuella.
En perfekt balans mellan humor och allvar där enda minustecknet skulle vara Sofia Helin som man undrar hur i hela friden hon kunde komma så långt inom polisyrket :) men det är ett litet minus.
Bra skådespelare, suveränt filmat, bilderna över Malmö och Köpenhamn fick mig att tappa hakan.
Hemsida - http://svt.se/2.164296/bron
SVT Play - http://svtplay.se/t/162763/bron

Inte missa!

Hmmm, jag resizade bilden men det verkade inte ta?

#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 October 2011 - 17:04

Tack för tipset! Ska kolla in den om jag nu bara kommer ihåg det! :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 October 2011 - 17:47

Jag tycker denna serie är klockren, den är som ljusår från Beck och Wallander och vad allt de heter (trots att jag gillar dem så märks även klara skillnader).
När det gäller Sofia Helins karaktär så är jag lika förvånad också fast det är mer som ett plus för mig för det är uppfriskande att se en polis med nån sorts bokstavskombination/störning.

Winter is Coming


#4 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 October 2011 - 18:44

Ja, det här är riktigt bra. Jag var lite orolig för att de skulle överdriva kontrasten danskt/svenskt och att den skulle bli klyschig, man det har de än så länge undvikit tycker jag. Det finns skillnader, ja, men det är rätt subtila. Både Kim Bodnia och Sofia Helin är riktigt bra i sina roller - Sofias roll är ju helskön, och det blir ju riktigt kul när hennes kollegor hela tiden försöker släta över hennes grodor :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2011 - 11:12

Försöker mig på att följa den här, men jag har missat ett par avsnitt. Saga är stjärnan förstås. Misstänker en viss salandersk inspiration. Inte för att karaktärerna i själva verket är särskilt lika. Både Saga och Lisbeth är krimininalberättelsehjältinnor som inte passar in, men det innebär mest att det de har gemensamt är det de inte har gemensamt med de "vanliga", men det räcker för att associationen ska göras när det här programmet dyker upp just nu. Det nämns något om att hon är väldigt bra på sitt yrke. Det bygger förstås på att hon är väldigt bra på vissa saker och att de uppväger det hon har svårare för. Om det är sannolikt att det skulle fungera i verkligheten, vet jag inte, men jag tycker i alla fall att det blir ganska intressant. Hur själva intrigen yttrar sig är ju i alla fall väldigt överdrivet. Typiskt en sådan grej som man kan komma undan med i Hollywood, men som lätt blir utskrattad om den görs i våra nejder. Jag tycker i alla fall att det har funkat rätt bra hittills.

#6 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 15 October 2011 - 13:38

Med SVTPlay behöver du inte missa nåt avsnitt ;)
Vet inte hur länge till avsnitt 1 är uppe dock.

#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 October 2011 - 10:03

Jag har sett första och tredje avsnittet. Fjärde är inspelat så det kanske blir av att jag kollar det innan femte kommer. Andra blir nog inte av, eftersom jag redan sett tredje...

#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 November 2011 - 20:31

Ni som missade den här serien borde se till att fånga den, finns tillgänglig på SVTPlay tom. 23/12. Riktigt spännande och välspelad, med oväntade komiska stunder från Sofia Helin.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 November 2011 - 21:50

Jag såg sista avsnittet nyss. Nu undrar man ju... Blir det någon fortsättning? Och borde det bli det?

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 December 2011 - 09:14

Skulle inte förvåna mig, de lämnar ju allting rätt vidöppet. Utan någon uppenbar krok till fortsättning, vilket man väl får vara glad för idag ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 November 2012 - 20:14

Även denna tv-serie har en fortsättning på gång, men jag har inte sett så mycket skrivet om det. På några norska sidor står det i alla fall att en norrman ska vara med. Fast som dansk. Och också till denna söks det statister.

#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2013 - 21:44

Är ni nyfikna på hur den amerikanska versionen blir? Här har ni en promo i varje fall.

 



#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 August 2013 - 23:33

Söndag 22 september börjar SVT1 att sända säsong 2. Tid får vi återkomma till längre fram.



#14 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 12 August 2013 - 18:20

Redan? härligt!



#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 August 2013 - 23:23

Det är i varje fall vad SVT själva säger. :)



#16 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 14 October 2013 - 12:08

SVT har hunnit till avsnitt 4 i säsong två, och jag kan varmt rekommendera den här säsongen också. Bra historia, möjligen mer trovärdig än förra (men ändå så klart lite överdriven) och samspelet mellan Martin och Saga är på topp. Toppinsatser av båda skådisarna som klarar av att visa de små, små steg i utveckling som skett hos dem. Gillar skarpt scenerna där Martin möter sin forne kompanjon i fängelset - Kim Bodnia är lysande i sin återhållna ilska där. Visst kunde man önska att det ibland var något annat än gråtrista miljöer hela tiden, men det är ju seriens tema.

Lite kul att jämföra Sofias Saga med Claire Dane's Carrie i Homeland: båda med mer eller mindre bokstavskombination men med helt olika utfall och resultat.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#17 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 October 2013 - 22:15

Japp Bron fortsätter att leverera, klart bästa svensk tv gjort på år och dar. Själv ska ge mig på amerikanska versionen och se om den har något att erbjuda.


Winter is Coming


#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 November 2013 - 00:41

Det var det det. Andra säsongen avklarad. Tredje säsongen är under utveckling. Det finns ännu inget officiellt beslut på att den kommer att bli av, men det kan man nog räkna med att den blir. (Det sägs förresten även att den amerikanska versionen ska få en andra säsong, men som använder ett eget manus i stället för att bygga på andra säsongen av originalserien.)

Medan första säsongen innefattade miljöaktivism och grejer som visade sig vara en fasad för en skurkskurk , hade andra säsongen miljöaktivister som visade sig ha blivit utnyttjade av en skurkskurk som visade sig ha blivit utnyttjad av miljöaktivister. Och att dessa leds av en... tja... skurkskurk . När vederbörande dök upp och sköt Gertrud antog jag att det var ett sätt att etablera en ärkefiende inför tredje säsongen , men det verkar som att det ännu inte är bestämt om tredje säsongen ska handla om det över huvud taget.

Som källa till några av ovanstående påståenden anger jag eftersistaprogrammetchatten från igår. Jag tog en titt när den var igång. Ställde en fråga också, men fick inte svar.

 

Och nästa vecka är det i stället robotdags...



#19 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 December 2013 - 15:19

Fick vänta en vecka innan jag såg sista delen pga. frånvarande fru. Gillade säsong två även om själva kriminaldelen kanske kändes lite spretig och osäker, framför allt då att sista avsnittet kändes som ett pålägg ("Det finns en till!") . Det kunde de ha gjort bättre dramaturgiskt. Men det är ju fortfarande väldigt kul att följa Saga och Martins "utveckling": jag skulle inte ha något emot en tredje säsong.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 December 2013 - 23:15

Jag tyckte nog att andra säsongen inte var fullt lika bra som första, speciellt tycker jag att Saga vart lite för ofrivilligt komisk. Däremot var Martin fortfarande en klockren karaktär. Jag hoppas få se en tredje säsong nu när de visat en storskurk i bakgrunden!


Winter is Coming


#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 May 2014 - 23:18

I väntan på en tredje säsong av Broen/Bron (är den officiellt beräftad?) så sänder SVT just nu The Tunnel som är den fransk-brittiska versionen. Sändningen sker i SVT Flow med ett nytt avsnitt varje måndag (verkar det som). Avsnitten ser ut att ligga kvar runt 30 dagar eller så. Man har hittills sänt 3 avsnitt och samtliga finns kvar att se ett bra tag framöver. Man kommer även att visa hela rasket i sina vanliga tv-kanaler, SVT1 närmare bestämt. Start där är satt till måndag 4 augusti, klockan 21.45.



#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 21 May 2014 - 11:39

Såg det också, och serien har fått bra betyg. Men iom att det verkar vara samma handling med bara mindre förändringar i personportätten har jag inte kommit mig för att se den. Sån extrem Bron-afficionada är jag inte ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 May 2014 - 01:58

Nä, det är väl bara jag som är nyfiken på att se alla internationella versioner bara för att se hur dessa är, dels för sig själva, men givetvis även hur dom står sig mot originalet. Tar mig nog en titt på ovanstående tips, men väntar nog med det tills det kommer att visas i tv.



#24 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 June 2014 - 21:51

I väntan på en tredje säsong av Broen/Bron (är den officiellt bekräftad?)



Nu verkar den tredje säsongen vara bekräftad och så även att Kim Bodnia lämnar serien då han är besviken på manuset till den tilltänkta säsong 3.

 

I slutet av september inleds inspelningarna av tredje säsongen av Bron. Totalt blir det tio avsnitt, en timme långa, som ska sändas hösten 2015.

Men den här gången får huvudkaraktären Saga Norén, spelad av Sofia Helin, klara sig utan sin danska kollega Martin Rodhe. Den danske skådespelaren Kim Bodnia, som har gjort rollen de två första säsongerna, har valt att hoppa av.

– Vi har haft olika uppfattningar om säsongens innehåll. Kim Bodnia var inte nöjd med hur rollkaraktären utvecklades. Det är tråkigt att det blev så men man får gå vidare och acceptera det, säger Anders Landström, producent på filmbolaget Filmlance som gör serien tillsammans med det danska bolaget Nimbus.

När beskedet från Kim Bodnia kom var redan en stor del av manuset till serien färdigt. Nu har manusförfattarna, med Hans Rosenfeldt i spetsen, tvingats skriva om delar av det.

– Men själva huvudhistorien är intakt. Det här skapar ju också en massa möjligheter att få in nya karaktärer och utveckla serien, säger Anders Landström.

Vad huvudhistorien går ut på i den nya serien kan han inte avslöja, men SVT:s dramachef Christian Wikander lättar lite på förlåten:

– Det här innebär att rollfiguren Saga förlorar en kollega och får börja interagera med andra karaktärer, något som blir en utmaning för henne. Det blir en del av historien, det finns dramatik i det, det är tufft för henne.

Precis som vid de tidigare säsongerna kommer huvuddelen av inspelningarna att ske i Malmö. En del inspelningar görs i Köpenhamn och några scener tas i Ystad eftersom Film i Skåne och Ystad-Österlen Filmfond är med och finansierar.

Malmö stad satsar omkring en miljon, uppdelat på tre år, för att kunna utnyttja uppmärksamheten kring regionen som serien ger.

Totalt har Bron en budget på över 100 miljoner kronor.

– Det ligger på den nivån. Det är ungefär som fem, sex medelstora svenska långfilmer, säger Anders Landström.

De internationella framgångarna för Bron har varit enorma. Serien är såld till omkring 120 länder över hela världen och både England/Frankrike och USA har gjort egna versioner som nu båda är inne på andra säsongen.

– Vi får väldigt många förfrågningar från bolag som vill göra egna versioner. Bland annat vill ett filmbolag i Sydkorea göra en variant som ska utspela sig på gränsen mellan Syd- och Nordkorea, säger Anders Landström.

Nu på tisdag befinner sig företrädare för serien tillsammans med skådespelaren Kim Bodnia på tv-mässan i Monte Carlo där serien blivit nominerad till bästa dramaserie och Kim Bodnia till bästa manliga skådespelare.

Källa: Sydsvenskan



#25 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 June 2014 - 19:36

Synd att man blir utan honom. Inte helt ologiskt, i och för sig, med tanke på hur andra säsongen slutade, men det känns också som att det var en lite för viktig grej för att bara lämnas. Hur som helst verkar det ju som att de tar till vara läget. Vi får väl se hur det gör sig. Och man kan ju alltid hoppas på att han kommer tillbaks i en senare säsong.