Jump to content

Photo

Grafiskt Roman


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 28 June 2012 - 19:50

Då jag har en känsla att det behövs mer actionfulla serier i Sverige, så har jag i dagarna haft funderingar till en grafisk roman, med mitt typiska mörka touch. Det blir ett litet projekt som skall vara medan jag arbetar på min serie Eden som är förvånande svår att få en bra början på. Hur som helst. Den här serien: Jag kör på det klassiska att det är en demonjägare i modern värld, detaljerna jobbar jag fortfarande på. Hur som helst behöver jag uppslag och så vidare på demoner, speciellt på sju demoner som är förkroppsligat De Sju Dödssynderna. De har två former, en mänsklig och en demonform. Förutom Girighets och Lusts mänskliga former så är jag i behov av att ge de andra utseenden, både i mänsklig och i demonform, någon som känner sig manad att ge förslag eller idéer? Har som tanke att demonerna skall ha en blandning av de demoner man ser i Diablospelen och i H P Lovecrafts noveller. Eller ifall ni vill, helt öppen för förslag.

Borde förövrigt försöka hålla mig till ett projekt åt gången känner jag.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#2 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 June 2012 - 21:43

Tja, såna koncept kan vara svåra att utföra, speciellt eftersom att det finns flera sorters serier med samma grund idé från the Goon och Hellboy till Baltimore och Atomic Robo. Det enda man kan försöka göra, är att komma på nåt unikt med sin koncept. Ola Skogäng fokuserade mycket på unikt design med karaktärerna och att mycket var trovärdigt enlig svenska städer och sånt. Daniel Thollin körde detsamma med sin serie Tusen Ögon som utspelades i Uppsala.
Så även om du kör enligt Diablo och Lovecraft inspiration, gäller det att tänka på hur exakt vill du berätta det. Alan Moore gjorde en oerhört brutal Lovecraftian skräckserier som The Courtyard och Neonomicon, båda extremt visuel brutala och betydligt trovärdigare mot HP Lovecrafts material än va jag har sett hittills och jag har sett en hel del sjuka saker som denna redan klassiska musik videon:

http://www.youtube.com/watch?v=6QFwo57WKwg

Det finns säkert fler saker man kan studera på som filmer och spel, men frågan är bara exakt vad vill DU berätta om i din idé? Vad är meddelandet i det du vill framföra? Det är mycket man måste tänka på, om man ska göra en idé som redan har gjorts i form av Solomon Kane.

Men iallafall, det kan vara kul att experimentera, och som bonus, en liten bild jag gjorde på DA ett tag sen, baserat på en dröm och en idé för en roman jag har själv velat att skriva, kallad "De Övergivna"

Posted Image

#3 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 June 2012 - 09:25

JO jag förstår att det kan bli svårt, men som sagt, jag jobbar fortfarande med detaljerna, jag har inte någon riktig grundhandling än, jag föredrar att ha karaktärerna klara innan jag riktigt sätter igång. Då jag omöjligt kan ha läst allt så finns det självklart en möjlighet att det som jag kommer på redan kan ha blivit skrivet av någon eller hur och då jag inte ser mig som en mästare på något vis, mer som en dålig amatör faktiskt, så får jag vara lite ödmjuk -_-. Sedan kommer problemet att jag inte är någon skräckfantast :lol:. Så jag tänkte mest köra mitt egna race och hoppas på det bästa, så som jag alltid gör :D.

Tack för bilden förresten.

Edit: Sedan har jag naturligtvis storhetsvansinne och stort ego, så det jag skriver kommer att bli superbra :D

Edited by Sret, 29 June 2012 - 11:16.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#4 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 06 July 2012 - 23:42

Damn it! Som vanligt så svalnar intresset mer och mer. Kanske jag skall göra en Nordens Stjärnor grafisk roman. För det är en serie jag inte skulle tröttna på. Eller endast om Ghast och andra karaktärer kommer in då och då? åh, det här kan utvecklas! Bollat med några idéer. med mig själv.

Edited by Sret, 07 July 2012 - 01:11.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#5 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 December 2012 - 01:28

Det utvekclade sig till en okomplicerad västern.

Edited by Sret, 23 December 2012 - 12:21.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#6 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 December 2012 - 12:00

HUr komplicerat blev det? Red Dead Redemption komplicerat eller Unforgiven komplicerat?

#7 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 December 2012 - 12:23

Det blev lite av en spagettivästern hyllning, och du vet säkert hur komplicerade handlingar de har ;)

Edited by Sret, 23 December 2012 - 13:12.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 December 2012 - 12:49

Åh ja

#9 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 December 2012 - 13:13

Men mitt ego säger att det ändå blev bra.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#10 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 December 2012 - 13:34

Så vad går det ut på?

#11 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 30 December 2012 - 01:21

Kan väl säga vad den innehåller: Ond sheriff, slavhandel, hämd, en feg politiker och huvudpersonen Tengil, en krigsveteran som har ett ärrat förslutet.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 January 2013 - 23:37

Ehm... Är det en slump att han heter likadant som en häromkring känd fantasyskurk?



#13 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 January 2013 - 17:20

Nej, faktiskt ingen slump, jag, min bror och flera av mina vänner älskar skurken Tengil, och det är ett snyggt namn. En typ av hyllning till den skurken via namnet bara.


Edited by Sret, 09 January 2013 - 17:20.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 09 January 2013 - 17:38

THE VIKTOR APPROVES



#15 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 January 2013 - 18:06

THE VIKTOR APPROVES

Well thank you :)


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2013 - 10:25

Nej, faktiskt ingen slump, jag, min bror och flera av mina vänner älskar skurken Tengil, och det är ett snyggt namn. En typ av hyllning till den skurken via namnet bara.

 

Men liksom inuti historien är det en slump?



#17 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 January 2013 - 11:59

Lite mer exakt hur menar du?


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2013 - 12:23

Jag menar alltså... Av dig har han fått namnet eftersom du tänkte på Astrid Lindgren. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att hans till exempel mamma hade samma motiv.



#19 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 January 2013 - 15:54

Absolut inte, ingen av karaktärerna vet vem Astrid Lindgren är och så vidare, så jag tvivlar på att hans föräldrar döpte honom efter den tidigare nämna häromkring kända fantasyskurken.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#20 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 04 March 2013 - 16:44

Tror att jag är klar med hans karaktärs mall. Vad tycks?

 

Verkligt namn: Tengil
Yrke: Revolverman/prisjägare.
Identitet: känd.
Laglig status: Efterlyst för flera mord, desertör och landsförrädare.
Civilstånd: Änkling.
Kända släktingar: En död fru och två döda söner och en död dotter.
Födelseort: En by i väst.
Operationsbas: Världen
Historia: Han gifte sig ungt när han var arton år med sin lika gamla barndomsvän, de fick tre barn, tvillingpojkar och en lite flicka, han var med i ett specialförband i armén och var därför sällan hemma med sin familj, men som han älskade och tillbringade varje ledig stund med. En dag efter ett svårt uppdrag så såg han att hans gård stod i lågor, där fann han sina barn mördade med uppskurna halsar och sin fru brutalt våldtagen och skjuten i magen men fortfarande levande. För att skona henne från en långsam och plågsam död så tog han sig uppgiften att döda henne för att hon skulle slippa lida. Han förföljde dem som hade anfallit hans gård och fann att det var det specialförbandet som han ingick i som hade genomfört den brutala attacken. Han utförde sin hämnd och avrättade sina vänner kallblodigt, där i ingick även kapten Murcatto, yngsta sonen till landet mäktigaste man, general Murcatto, han märktes som desertör och mördare för att sedan överleva ett anfall från trettio soldater och bland dem döda generalens andra son som också hade graden kapten, därefter märktes han som landsförrädare och fick ett pris på tiotusen på sitt huvud. Han bestämde sig för att bli prisjägare medan han försöker komma på ett sätt att komma undan generalens vrede och rentvå sitt namn. Han är den enda som överlevt en duell med Itoo där de lyckades med att bränna ner två hus och rasera ett tredje. Efter det så ökade priset på honom för att visa hur farlig han är.
Längd: 1,87 cm
Vikt: 80 kg
Ögon: Ett blått och ett grönt.
Hår: Kort blont. Han har ett långt ärr längst vänstra tinningen.
Styrkenivå: En bra tränad person i 30 års åldern.
Känd dör: Han är en skicklig skytt. Han är skicklig att slåss i närstrid och är en skicklig spejare

Svagheter: Han vägrar att använda gevär och att rida.

Övrigt: han går klädd i svart hatt, dubbelknäppt kort blå rock och svarta handskar. Han har två revolvrar och en stor kniv som vapen. Han bär alltid på en säck över axeln och den innehållande två guldtackor och lite annat, (som jag inte har kommit på än)


Edited by Sret, 04 March 2013 - 17:03.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 March 2013 - 21:34

Kul att du använder samma format på karaktärsprofil som vi anänder inom Nordens Stjärnor. =)

 

Ska det utspela sig i sin egen kontinuitet, förresten? Eller ska det utspela sig i dåtiden av nån av dina andra serieuniversa? Eller kanske rentav inom NS-världen?



#22 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 March 2013 - 22:54

Den karaktärsmallen är väldigt bra, jag använder den till alla mina karaktärer, men lite småändringar här och där.

 

Inte säker, tror att det blir en egen kontinuitet.


Edited by Sret, 09 March 2013 - 23:05.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 March 2013 - 10:08

Det är ju kanske inte något man nödvändigtvis behöver ta ställning till från början. Så länge man inte säger emot en massa saker finns ju möjligheten kvar att binda ihop historien med annat senare. Men det beror ju alltså på vad man tänker sig att den ska innehålla.

#24 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 March 2013 - 16:54

Manuset är relativt klart.

Vi får väl se vad som händer med kontinuiteten, jag är inte speciellt glad att skriva historiskt korrekta saker. Har nämligen simmat bland tankarna att det skall utspela sig på Atlantis långt innan den sjönk då Atlantis hade ett western tema, men jag hade tanken att vara väldigt vag med med. Men inget bestämt.


Edited by Sret, 15 March 2013 - 00:16.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#25 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 March 2013 - 21:51

En antlantisk western? THE VIKTOR APPROVES!!!