Jump to content

Photo

Skuggfågel


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 23 November 2013 - 12:40

Delar av detta inlägg är en kopia på mitt inlägg i tråden NS-Samarbete eftersom jag kom på i efterhand att detta kändes mer som rätt tråd.

 

--------KOPIA---------------

 

Jag har knåpat ihop ett manus och layout på 25 sidor. Handlar om min egen antihjälte Skuggfågel, en egen superskurk Kartesch (under utveckling), och tre NS-figurer; Pantern, Graviton och Moose.

 

När jag gör serier skriver jag manus och skissar layout samtidigt. Min kreativitet är ganska explosiv så jag bara kör på när det finns tid och inspiration. Detta ger kanske mindre utrymme för ändringar men det är antingen det eller inte göra serier alls. Och jag gillar ju att göra serier när jag kan. ^_^

 

Hursomhelst så är denna serie fortfarande en skiss, det går att göra ändringar i både text och layout, och jag tar gärna emot feedback från högt ärade medlemmar i redaktionen och från skaparna av de tre NS-figurerna som medverkar i serien (Viktor Matiesen, Daniel Schenström och Adam Karlsson).

 

Serien är upplagd på Photobucket. Jag PM:ar en länk med lösenordet till THE VIKTOR först. Alla andra får tigga lösenordet från honom. Övriga får hacka in på hans forumkonto och stjäla lösenordet eller avläsa hans hjärnvågor medels telepati… ;)

 

Min tanke med lösenordet är att hålla serien lite hemlig. De är visuellt komplett med layout så lyckas jag renrita den så är ju så klart min plan att få den publicerad i SSS, om den blir godkänd.

 

Layouten är gjord i digital form. Min plan är även att "tuscha" den digitalt. Det är lite av ett experiment också. Har inte gjort det på en längre serie förut. Gjorde ett försök med Ärrvålnaden, men den hamnade i frysen tror jag... Jag hade för hög detaljnivå och ambitioner, så jag tröttnade.

 

Tanken med denna serie är att vara lite mer kvick och...artistisk. Ska försöka köra en mindre detaljerad och lite "slarvigare" stil så det går snabbt. Leka mer med svärta och skuggor. Eventuellt använda mig av gråskalor. Få se.

 

-------KOPIA------------

 

Jag har sedan detta inlägg fått feedback, vilket jag tackar för. Jag har även börjat att digitalt tuscha flera sidor ur serien. Detaljnivån blir lite högre än planerat då det helt enkelt känns kul att tuscha serien på det här sättet. Annars har jag tyckt att det är dötrist att tuscha serier.

 

Skuggfågel får nu vila i sitt bo en stund medan jag gör klart Ärrvålnaden.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 November 2013 - 13:12

Göta Lejon, fattar du hur fett det här är? Dregletedregle! Och att tuscha är kul, bara man lyckas se hela arbetet som en helhet tror jag.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 23 November 2013 - 18:33

Göta Lejon, fattar du hur fett det här är? Dregletedregle! Och att tuscha är kul, bara man lyckas se hela arbetet som en helhet tror jag.

 

Jasså, du har hackat dig in i Skuggfågels mapp på Photobucket. Det förklarar det blöta spåret från sidan 3 till 22... ;)

 

Kort serier (ca 10 sidor) är nog enklare för mig att se som en helhet, som t.ex. Ärrvålnaden. Längre serier kräver en annan taktik. På Skuggfågel har jag gjort klar sidan 1, 2 och påbörjat 25 och 13, i den ordningen. Man kan väl säga att jag delar upp det i mindre delar för att orka med och känna motivation. Ärrvålnaden på 8 sidor kändes som en lätt match jämfört med Skuggfågel på 25 sidor. Sedan låg ju Ärrvålnaden egentligen först i kön också...


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.