Jump to content

Photo

Bokkompassen - Bokfrågor


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#126 Uffe_R

Uffe_R

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 14 November 2012 - 21:44

för länge sedan.

Den handlade om, förstås, fulingar från rymden som gav sig på oss, och mänskligheten låg pyrt till.
Jag minns att man byggde ngn sorts anordning som sköts upp i rymden genom att små kärnvapen detonerades under en sköld i botten.

Tror att det som vanligt slutade lyckligt, men kan inte för mitt liv komma ihåg vad den hette, och vem som skrivit den.

/ Uffe

#127 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 14 November 2012 - 21:51

Kanske kan det vara Footfall av Larry Niven och Jerry Pournelle: http://en.wikipedia.org/wiki/Footfall
ಠ_ಠ

#128 Uffe_R

Uffe_R

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 15 November 2012 - 08:49

Ja det måste det ju vara. Tack för hjälpen. Nu är det bara att leta upp den på SFbok eller Tradera.

/ Uffe

#129 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 15 November 2012 - 09:31

Inget problem, jag kan rekommendera The Mote in God's Eye av samma författare, en av de bättre "First-Contact"-böckerna.
ಠ_ಠ

#130 Uffe_R

Uffe_R

    Cadet First Year

  • Members
  • 3 posts

Posted 15 November 2012 - 10:18

Noterar tacksamt.

#131 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 November 2012 - 21:40

Jepp. På besök i Thailand för en massa år sen, så såg jag en riktigt intressant sci-fi roman, som hade en riktigt cool premiss. =)

Idéen var rätt lik tv-spelet Starcraft, där 3 olika raser var i konflikt med varann om resurser och kolonisering. Minns att en av raserna hade psykiska förmågor och överlägsna hjärnor, en av dom var Terraner - människor, som var väldigt bra på krigföring.

Plötsligt så kommer en ny 4e ras in på banan dock, som ingen av dom andra träffat på förut. Extradimensionella varelser som inte har nån fast rasform, och verkar teleportera sig och en massa annat underligt, som förmågan att mutera levande varelser till groteska former som deras egna.

Har för mig hooken var att det var egentligen inga nya Aliens... utan det var DEMONER FRÅN HELVETET! M ao, typ Apocalypsen i sci-fi setting.

En sorts mix av Starcraft och Doom skulle man väl kunna säga, höh.

Nån som vet vad det här är för roman? Tyckte alltid att idéen var grym, och det borde göras ett multimedia-franchise på alltihop.

Leksaker, filmer och serier, och viktigast av allt: Ett tv-spel.

#132 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 November 2012 - 13:24

Känner igen det där med att överskatta sin förmåga att komma ihåg intressanta böcker och filmer. :)

När jag gräver lite ser jag att det finns en mängd böcker skrivna - baserade på spelet vad jag förstår. Ingen chans att det är en av dem?

Edited by XC, 26 November 2012 - 13:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#133 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 November 2012 - 00:35

Nej, verkligen inte. :P

Dock så har du nog rätt att det är en hel del som är mixed up i min beskrivning, lol!

Fick ett gott råd nyligen av Stoffe dock, att det skulle kunna vara Peter F. Hamiltons The Reality Dysfunction. Läst på lite om den, och namnet på författaren och premissen har vissa likheter, känns bekanta.

Så förmodligen är det den. Dock så tror jag att jag tycker min beskrivning ovan är MER awesome, så jag tror jag får sno idéen, och använda den till mitt eget Sci-Fi epos!! :D

#134 Sejphirot

Sejphirot

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 05 January 2013 - 20:09

Någon som kan tipsa om en "bra" bok.
Med inriktning på typ monster, virus, konspirationer och sköna bad guys. Tänk final fantasy 7 möter resident evil.
Har pratat med diverse bokhandlare och googlat runt utan resultat. Får väl skriva en själv annars :P

#135 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 05 January 2013 - 22:53

Pröva Koontz Frankenstein jag har själv just läst dom två första delarna och inte riktigt smält det än. Det är dock SF och inte Fantasy, men genmanipulerade monster finns det gott om.

Bokhandelns beskrivning av handlingen är dock märkligt felaktig, som om den som skrivit inte läst böckerna själv. Deucalion är ingen seriemördare, det är en annan snubbe som är det. Deucalion är det före detta monstret som nu tillbringat ett antal år i kloster och nu försöker göra gott. Men som sagt, andra monster finns det gott om. Rekommenderas.



#136 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 January 2013 - 18:03

"Äventyr i yttre rymden" (Stories from Outer Space) av Raj Sacranie med illustrationer av John Gosler (Fyrisbiblioteket 1981, ISBN 91-85356-24-7).

 

Det finns några exemplar, i varierande kvalité och prisklasser, att köpa via Bokbörsen.



#137 reader

reader

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 14 January 2013 - 14:23

Wow!

Trodde inte jag skulle få någon träff!

 

Tack! 

 

:)



#138 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 January 2013 - 14:54

Det var så lite. Kul att jag kunde hjälpa dig. Hoppas att du kan få tag på boken och sedan återuppleva den igen. :)



#139 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2013 - 19:35

"När vågorna gått till ro" av Dènis Lindbohm. Återfinns i Jules Verne Magasinet 373. Febriuari 1979. Årgång 40. Sidan 66-73.

 

DSC_0007_zps65d3b0a7.jpg

 

DSC_0008_zps87d09da3.jpg


Edited by Garm, 21 January 2013 - 19:44.


#140 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 21 January 2013 - 22:28

Garm: Nu blir jag impad! :thumbsup: Var det tur eller skicklighet? Jag visste ju att jag läst den där någonstans, men kom inte på var. Tittade säkert igenom 100 innehållsförtecknigar efter en novell med TAXI i titeln. Men då var det kanske inte så underligt att jag inte fann den.

Nu blir nog frågeställaren glad. Om han tittar in, jag ser att han inte varit in sedan forumet pajade.

 

Tydligen gillade jag novellen när jag läste den, har satt en 4 i betyg av 5 möjliga. Ska bli intressant att se om jag fortfarande tycker den är läsvärd.

 

Jag ser förresten också att det där numret även innehåller "Trasvarelsen" av Wollheim. Det är en verklig klassiker det! En gammal trasa som legat bakom ett varmt element och samlat damm i många år och så vaknar den till liv på något märkligt sätt. Det ser ut att bli SF-mys så här på kvällskvisten.

:popcorn:



#141 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 January 2013 - 09:35

Väldigt imponerande. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#142 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 22 January 2013 - 22:56

*Impad också* Hoppas trådstartaren fortfarande besöker forumet. :P Jag har bara läst Frostens Barn, Evig Exil och Dockan från Fomalhaut av Lindbohm och det var lääänge sedan. 


ಠ_ಠ

#143 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 January 2013 - 01:27

Jag gillar Lindbohm. Han skrev lite "fackböcker" med mysko idéer då och då men skönlitteraturen är rätt bra.

 

En av hans böcker kan för övrigt läsas här: http://runeberg.org/domstjar/


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#144 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 23 January 2013 - 11:39

Dénis Lindbohm var ju en rätt produktiv författare och om jag räknat rätt så blev det 24 böcker mellan 1969 och 1984. Det mesta var SF men där fanns också tex debuten "Mörker över Malmö" som var en dokumentärroman om narkotika, och han skrev också rena deckare. Efter 1984 slutade han helt med SF och fortsatte endast med dom parapsykologiska historierna som han hållit på med redan tidigare. Dessa skrev han, som Peak säger, som om det vore fakta, men det är ju som att hävda att religiösa texter är fakta, endera tror man på det eller också gör man det inte.

 

Som SF-författare var han klart läsvärd, en av dom bättre som vi haft i Sverige. En något pessimistisk livsyn kunde nog skönjas för man kunde aldrig vara säker på att boken skulle få ett bra slut. "Frostens barn" var väl en av dom bättre romanerna, där man får följa mänsklighetens utveckling från att jorden drabbas av en katastrof i form av en ny istid, till en avlägsen framtid då människorna blivit halvt gudalika. Dock börjar dom mixtra med själva grundlagarna så att dom "riktiga" gudarna måste gripa in och ställa allt till rätta igen. (Så minns jag det i alla fall, men det är evigheter sedan jag läste den så rätta mig gärna om jag minns fel)

 

Jag har ju något dussin av hans böcker stående i bokhyllan och det börjar kanske bli säljläge? :whistle:  Men det är klart, jag måste ju givetvis läsa om dem själv först... :duh:  



#145 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 January 2013 - 14:13

Läsa om dem torde gå rätt fort, dock. Om jag minns rätt så var väl hans böcker tämligen tunna...


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#146 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 23 January 2013 - 14:51

He,he, ja när det gäller omfånget på berättelserna så var han ju inte riktigt i klass med Robert Jordan och Terry Goodkind... :lol2:



#147 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 January 2013 - 02:30

Det sägs att man ska ha lite flyt, men för mig var det mest ett svagt minne om var jag trodde att den återfanns och sedan idogt letande tills jag träffade rätt. Hoppas också att trådstartaren ser det. Skickade till och med ett meddelande.



#148 zkh42

zkh42

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts

Posted 05 February 2013 - 07:24

Det sägs att man ska ha lite flyt, men för mig var det mest ett svagt minne om var jag trodde att den återfanns och sedan idogt letande tills jag träffade rätt. Hoppas också att trådstartaren ser det. Skickade till och med ett meddelande.

ÅH! Tack så mycket!!!! Nu ska jag bara hitta 373:an här i mina samlingar.. :)



#149 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 February 2013 - 01:55

Det var bara trevligt att kunna hjälp till. Hoppas att du hittar den i din samling. Om inte så tror jag att Bokbörsen på nätet kan ha något exemplar billigt.



#150 zkh42

zkh42

    Cadet First Year

  • Members
  • 9 posts

Posted 18 February 2013 - 07:07

Hehe. Jag orkade inte leta i mina flyttkartonger så jag beställde den från Bokbörsen.. 50kr ett kap!!! ;)