Jump to content

Photo

Bästa "humorgäng"?


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

Poll: Vilka är roligast i Sverige?

Vilka är roligast i Sverige?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 February 2005 - 13:28

Ni kanske föredrar Wahlbäck och hans crew eller kanske ni rent av tycker Oldsbergs gänget med tv-kocken och Björn Hellberg dominerar men i denna poll är det ovan alternativ som gäller...

#2 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 February 2005 - 20:43

Hasse och Tage står sig högt över alla andra på den listan IMO. Annars gillar jag Anders och Måns och ogillar starkt Fredrik och Filip. Dryga, överlägsna gossar. :P
*Hockey och superhjältar*

#3 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 18 February 2005 - 21:07

Galenskaparna och After Shave och Hipp hipp-gänget är väl de jag gillar bäst.

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 February 2005 - 21:29

Hasse och Tage står sig högt över alla andra på den listan IMO. Annars gillar jag Anders och Måns och ogillar starkt Fredrik och Filip. Dryga, överlägsna gossar.  :P

<{POST_SNAPBACK}>



jovisst är fredrik och filip lite mer hippa och häftiga än andra på listan, ex stefan och krister...men jag har faktiskt aldrig upplevt dom som dryga och överlägsna...även om de kanske gick lite lång i deras ursäkta röran vi bygger om...fast även jag föredrar anders och måns...delvis beroende på alla goda minnen från så funkar det dagarna

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 February 2005 - 21:46

Tycker Filip och Fredrik slänger sig med en vokabulär som det hörs att de normalt sett inte använder, utan bara lägger på sig för att verka mer intelligenta än vad de är. Och annars går ju de flesta av programmen ut på att visa "titta vad roliga, populära och bra på alla vis vi är!" när de inte riktigt är det.
*Hockey och superhjältar*

#6 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 18 February 2005 - 22:09

kan inte riktigt hålla med dig...tycker du borde läsa deras bok...

...med tanke på filips bakgrund i aftonbladets pulsbilaga och de jobbiga människor som jobbade där kan jag till viss del förstå varför man tycker så...men tillsammans funkar de rätt bra och deras humor passar mig rätt bra, det kanske inte är någon arbetarklass humor för 40-talister men för människor med hyfsad allmänbildning och populärkulturell koll tycker jag deras humor känns rätt...

..vet man inte vem tex fabio, steve saunders, tubbs eller andra intevju offer är förlorar man ganska mycket...är man dessutom inte i deras ålder blir det nog ännu svårare att förstå och uppskatta

#7 zaphod

zaphod

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,034 posts
  • Location:Stockholm

Posted 19 February 2005 - 01:15

Min röst gick till Hipp-Hipp gänget som ju är extremt roliga. Jag gillar ju också Fredrik och Fillip, Anders och Måns och Killinggänget. Men Galenskaparna och Stefan och Krister tål jag inte. :P Nä usch, riktigt torftig humor.

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 February 2005 - 17:43

Synd att David Batra och Johan Glans inte kom med i pollen, jag gillar verkligen det de kokat ihop i Räkfrossa och Kvarteret Skatan. Fast egentligen är jag inte så mycket för det här med att jämföra, jag ser det inte på det sättet att en del är bättre eller sämre. Alla är ju inne på sin grej och det är ju uppenbarligen olika sorters människor som har olika sorts humor.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 February 2005 - 20:13

Gillar också de där, men i Kvarteret Skatan är de väl inte ett humorpar direkt? Det verkar ju vara fler inblandade där...
*Hockey och superhjältar*

#10 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 February 2005 - 21:28

Kände inte riktigt som de var ett utpräglat humorgäng eller humorpar eller vad man nu skall säga...

Andra som jag funderade på var tex
- "clownen luktar bensin"-gänget med michael syrén och co
- kvarteret skatan-gänget
- "stockholm live"- killarna
- rea- showen
- "für alle" - truppen
- måndagsklubben
- gänget runt nöjesmassakern
- kurt, arne och gudrun
- solstollarna
- rally-gänget
- trazan och banane
- magnus och brasse

tja...ni kan säkert komma på flera..jag tog helt enkelt de som jag kände var roligast minus stefan och krister som kom med tack vare min halländska bakgrund...

Edited by Jazzdevil, 23 March 2005 - 15:35.


#11 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 19 February 2005 - 21:51

röstade på anders och måns eftersom dom är roligast just nu :)
annars gillar jag killinggänget, hipp-hipp och även galenskaparna och hasse och tage. varan-tv är ju kul också (vilka det nu är som ligger bakom det...)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 February 2005 - 22:10

röstade på anders och måns eftersom dom är roligast just nu :)
annars gillar jag killinggänget, hipp-hipp och även galenskaparna och hasse och tage. varan-tv är ju kul också (vilka det nu är som ligger bakom det...)

<{POST_SNAPBACK}>



De kallar sig för Varanteatern. :)
*Hockey och superhjältar*

#13 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 19 February 2005 - 23:20

ok, tack :)

NU ÄR JAG FLEET CAPTAIN!!!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#14 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 February 2005 - 14:57

Ja just det...dem glömde jag bort...de hade en hel del ljusa stunder faktiskt..

#15 rouge agent

rouge agent

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 51 posts

Posted 21 February 2005 - 17:48

Gillar egentligen inte humorgäng men Hasse & Tage är riktigt bra. Den svenska humorn har aldrig hämtat sig sedan duon upplöstes i samband med Tage Danielssons död. Det är alltid en sann fröjd när svt visar repriser av deras bästa revyer som Gula Hund mfl från 60 och 70-talen. Dagens humorgäng är så ytliga och bara ska vara ironiska och prata om sex, tacka vet jag Hasse & Tages politiskt kryddade texter som både var roliga och innehöll ett budskap.

Edited by rouge agent, 21 February 2005 - 18:03.


#16 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 22 February 2005 - 20:34

ja dagens humor saknar verkligen den kvickhet och underfundighet som fanns förr...

det är tråkigt när herrar som schyffert och haag trakasserar indianfolket och människor från ukraina...hur tänker dom egentligen? förstår de inte att folk blir ledsna?

eller när Robert Gustavsson så uppenbart är elak mot den stackars annika sörenstam...som har det så svårt här i livet...

eller alla oförtjänta påhopp mot kungahuset från humorister som hey baberiba, bobo krull och andra omogna personligheter

eller när hassan telefonterroriserar jarl kulle genom sådana meninglösheter som att säga bajs...hur kul är det egentligen, det är ju äckligt!

usch! omoral och förfall!

#17 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 22 February 2005 - 20:52

Från denna lista valde jag Anders & Måns, även om jag att tyckte att andra säsongen var lite sämre än den första. Det finns många som är helt okej på den där listan, men Filip och Fredrik tål jag inte ;)

Edited by Spidde, 22 February 2005 - 20:53.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#18 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 02 March 2005 - 20:09

Oj vad högt Hasse & Tage hamnade!!

Måste vara väldigt hög medelålder på forumet när klassisk 40:talisthumor får fler röster en samtida humor..
Jag är förvånad.. :wacko:

#19 Silversword

Silversword

    Marsian

  • Members
  • 491 posts
  • Location:Kalmar
  • Interests:Fantasy &amp; Sf, historia, böcker, dator/tv-spel och serier.

Posted 02 March 2005 - 20:09

Hasse & Tage. Galenskaparna och Rally-gänget är också i min smak.
Posted Image

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 March 2005 - 20:28

Oj vad högt Hasse & Tage hamnade!!

Måste vara väldigt hög medelålder på forumet när klassisk 40:talisthumor får fler röster en samtida humor..
Jag är förvånad.. :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>



Kanske för att de gjorde humor som står sig än idag? ;)
*Hockey och superhjältar*

#21 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 03 March 2005 - 17:03

Kanske för att de gjorde humor som står sig än idag? ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Visst de har gjort många klassiska sketcher men jag tror knappast att Hasse & Tage skulle få lika höga siffror om exempelvis Aftonbladet, Svt, Expressen osv hade gjort en liknande undersökning. Då skulle samtida komikergäng som Killingänget, Anders & Måns osv få betydligt högre siffror beroende på att de är aktuella idag medan H & T är ett sedan länge upplöst humorgäng.

Humor är en färskvara och H & T har för länge sedan passerat bäst före datum.
Deras skämt om Harrisburg -olyckan, Lindemän är precis lika tidsbundet som dagens skämt om dokusåpor och b-kändisar osv. Om 20-30 år kommer sådana skämt kännas lika mossigt.

Var tid behöver sina hjältar och narrar!

#22 rouge agent

rouge agent

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 51 posts

Posted 06 March 2005 - 16:31

Deras skämt om Harrisburg -olyckan, Lindemän är precis lika tidsbundet som dagens skämt om dokusåpor och b-kändisar osv. Om 20-30 år kommer sådana skämt kännas lika mossigt.

<{POST_SNAPBACK}>


Hasse o Tages skämt är inte alls mossiga, deras träffsäkra samtidskomentarer fungerar lika bra idag som på 70-talet. Det händer att vi kollar på Hasse o Tage på video när det är förfest hos Ung Vänster, den perfekta uppladdningen för en trevlig kväll. Har förgäves försökt visa Spiderman-filmerna men de säger att det är våldsförhärligande amerikansk imperialism propaganda. Men alla kan ju inte gilla Spidde.

#23 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 March 2005 - 16:42

Exakt. Hasse och Tages skämt står sig faktiskt idag. Grejen med t. ex Harrisburg-sketchen är att det är prat om sannolikhet, och om politiker som förnekar saker. Och vi fick den monologen utskriven när vi skulle läsa om sannolikhet i gymnasiet. :)

Ung vänster? Gött, Rogue agent. Du är en bra snubbe. :D
*Hockey och superhjältar*

#24 rouge agent

rouge agent

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 51 posts

Posted 08 March 2005 - 20:01

Ung vänster? Gött, Rogue agent. Du är en bra snubbe. :D

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar! Du verkar vara en bra snubbe du med. :) Kul att det fanns flera vänsterpartister här fast vi fått oförtjänt mycke skit det senaste halvåret. Det är väl inget fel med en partiledare som är komunist men du kanske tillhör förnyarna inom partiet dvs vägval vänster?

#25 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 08 March 2005 - 20:52

Jag är mycket stort fan av Galenskaparna & After Shave sedan starten, och Galenskaparna dessförinnan, men när jag tittade igenom alternativen fick det bli Hasse & Tage även för mig. Det är inga andra som lyckats vara så träffsäkert satiriska som dem utan att samtidigt bli plumpa. Och även om jag nog måste ge Walker rätt i att en del av deras politiska humor börjar kännas rätt gammal (hur många av dagens ungdomar förstår egentligen skämten runt Ola Ullsten, t.ex.?) måste man ändå uppskatta bitskheten och rappheten i deras skämt. Och Lindeman blir aldrig gammal.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA