Jump to content

Photo

Bästa Barnprogram


  • Please log in to reply
28 replies to this topic

Poll: Bästa Barnprogram

Bästa Barnprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bästa Barnprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.

Bästa Barnprogram

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 September 2006 - 22:33

Folktoppen har visst haft omröstning om Bästa Barnprogram ikväll.
Vad tycker vi här på SciFi Nytt?

Allra mest tecknat: 2002-2003 , SVT. Den självgoda figuren Allram Eest och hans ständige vapendragare Tjet.

Anita och Televinken: 1966-1989, SVT. Marionettdockan Televinken lärde oss trafikvett.

Barnjournalen: 1972-1991, SVT. Bengt Fahlström och knattereportrar presenterade nyheter för barn.

Beppes Godnattstund: 1972-1974 , SVT. Beppe Wolgers nattade dockorna Hungran, Busan och Sigrid.

Björnes Magasin: 1987-2004, SVT. TV:s stora nallebjörn lekte med bland andra Robert Gustafsson och Snigel.

Boktipset: 1976-1989, SVT. Stefan Mählqvist läste böcker i en färgglad soffa.

Clownen Manne: 1974-1983, SVT. Manne cyklade och sa Banaaan - på teckenspråk.

Disneyklubben: 1992-1993, SVT. Alice Bah, Eva Röse och Johan Petersson visade tecknat.
Fem myror är fler än fyra elefanter: 1974-1978, SVT. Magnus, Brasse och Eva lärde oss allt om bokstäver och siffror.

Från A-Ö: 1974-1975, SVT. Hedvig fick lång näsa och ugglan Helge lärde oss svåra ord.Grynets show: 2001-2003, SVT. Grynet tar ingen skit!

Hajk: 1971-2002, SVT. Helfestligt och allmänbildande. Och Bengt Alsterlind.

Hjärnkontoret: 1995-2006, SVT. Vetenskapligt för barn.

Humle och Dumle: 1958-1988, SVT. Två upp- och nedvända hakor i Kapten Bäckdahls skafferi.

Myror i Brallan: 1999-2006, SVT. Om djur och natur med Jonas Leksell och Fakta-Fanny.

Nicke & Nilla: 2001-2004, TV4 . Upptåg och uppdrag med Pernilla och Niclas Wahlgren.

REA: 1999-2005, SVT. Konsumentprogram för barn.

Sant & Sånt: 1972-1987, SVT. Staffan Ling & Bengt Andersson klurade och experimenterade.

Trazan och Banarne: 1976-1981, SVT. Lasse Åberg och Klasse Möllberg hängde i lianer och käkade bananer.

Vilse i pannkakan: 1975, SVT. Staffan Westerberg skrämdes med storpotäten.


Och Topp 10 blev:

1. Fem myror är fler än fyra elefanter
2. Björnes magasin
2. Hjärnkontoret
4. Disneyklubben
5. Trazan och Banarne
6. Beppes godnattsstund
7. Från A till Ö
8. REA
9. Grynets show
10. Allra mest tecknat

Expressen
Aftonbladet

Edited by Georgia, 23 September 2006 - 22:33.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 23 September 2006 - 23:13

Det är Ona i ordet som gör det. *sjunger*
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 23 September 2006 - 23:18

Barnprogrammen var bättre förr, helt enkelt.

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 September 2006 - 23:20

Min topp 5 för bästa barnprogram blir nog:
  • Fem myror är fler än fyra elefanter
  • Från A-Ö
  • Beppes godnattstund
  • Trazan och Banarne
  • Sant & Sånt / Hjärnkontoret
och det sämsta/värsta barnprogrammet är:
  • Vilse i pannkakan :urk: :urk:

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Illyria

Illyria

    Commodore

  • Members
  • 1,533 posts
  • Gender:Male

Posted 23 September 2006 - 23:25

Jag gillade Vilse i pannkakan! Och Lillstrumpa och syster Yster. :wub:

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 September 2006 - 23:29

:ph34r:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 September 2006 - 23:36

Fem myror såklart. :D

Lillstrumpa och Syster Yster är alldeles underbara! :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 24 September 2006 - 01:31

Trazan och Banarne! Det kom ju inte när jag var liten, men vi hade det på VHS :) (de avsnitt som fanns kvar) Min farsa berättade att han brukade kolla på det varje morgon när han gjorde lumpen (och tyckte det var kul) :D

Annars är Björne, Hjärnkontoret och Fem myror... bra. Allram Eest gillar jag, även om jag var för gammal när han kom. Det är dock mest han som är bra, inte så mycket programmen han visar. Föresten är ju Brum, som visades på Björne, riktigt bra :)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#9 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 September 2006 - 01:32

Bortsett från det lilla som är bra som går på Disneyklubben och Fem myror... så finns det inget som är något vidare. Jag tycker att det är fruktansvärt synd att inte barn har bättre att se på TV nu för tiden. Annat var det på den tiden jag växte upp. Transformers, He-Man and the Masters of the Universe, Robotech, Guyver, Captain Power and the Soldiers of the Future, Marshall Bravestar, m.m, m.m. Som tur är så börjar dessa serier dyka upp på DVD så man kan köpa dom och när jag skaffar barn kan låta dom titta på det och få sig lite kvalitets-TV.

Annars så finns det ju Disneykanal för dom som har möjlighet att få den. Det är ju en perfekt grej igentligen. Slipper man oroa sig för att barnen ser på skit.
"There once was a man from Nantucket..."

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2006 - 08:24

"Fem Myror...", "Disneyklubben" och "Trazan och Banarne" är väl de som är bäst. (Ev. med Grynet som bubblare). Valet till sist på "Trazan och Barnarne".

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 September 2006 - 08:44

Annars så finns det ju Disneykanal för dom som har möjlighet att få den. Det är ju en perfekt grej igentligen. Slipper man oroa sig för att barnen ser på skit.

Har barn. Har Disneykanalen och jag är ledsen att rasera din världsbild, men det är mest skit det som sänds där också. Massproducerade program där figurerna skriker och gapar och bankar på varandra hela tiden på precis samma sätt som på Jetix, Cartoon Network och Nickleodeon (om den fortfarande heter så :unsure: ).

Det är inte så konstigt att ungarna blir störda och gapiga själva om de ser mycket på de där kanalerna, man kan undra hur de resonerar de som sitter och hittar på sk*ten... <_<

Edited by Marie Morot, 24 September 2006 - 08:46.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2006 - 08:51

Hönsmamman har talat! :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 24 September 2006 - 08:56

Kan bara säga att det var en helt okej lista. :)
*Hockey och superhjältar*

#14 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 September 2006 - 09:27

Annars så finns det ju Disneykanal för dom som har möjlighet att få den. Det är ju en perfekt grej igentligen. Slipper man oroa sig för att barnen ser på skit.

Har barn. Har Disneykanalen och jag är ledsen att rasera din världsbild, men det är mest skit det som sänds där också. Massproducerade program där figurerna skriker och gapar och bankar på varandra hela tiden på precis samma sätt som på Jetix, Cartoon Network och Nickleodeon (om den fortfarande heter så :unsure: ).

Det är inte så konstigt att ungarna blir störda och gapiga själva om de ser mycket på de där kanalerna, man kan undra hur de resonerar de som sitter och hittar på sk*ten... <_<



Vi har tydligen helt olika syn på kvalitet. Det är ju inte TV's ansvar att uppfostra ungarna utan föräldrarna. Som tur är i mitt fall så var det TV som uppfostrade mig. :D
"There once was a man from Nantucket..."

#15 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 September 2006 - 10:15

Självklart är det inte tv:n som ska uppfostra ungarna. Vad har det med saken att göra att program producerade av Disney mestadels är lika dåligt som det andra producerar? :unsure: Om barnen tittar på program där figurerna inte kan prata med varandra utan ropar och skriker hela tiden - vad tror du då att de gör med sina kompisar efteråt? Inte sjutton pratar de i normal samtalston inte.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 24 September 2006 - 10:30

Var det bara jag som gillade Staffan & Bengt :) Fem myror kommer ju naturligtvis först, men Sant & Sånt var ju också kul.
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2006 - 10:34

Nej då, jag gillade Staffan och Bengt. :) Men "Sant och Sånt" (hade de inte någon julkalender också något år) sitter inte lika väl inetsat i minnet som det kanske borde.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 24 September 2006 - 10:37

hade de inte någon julkalender också något år


Julkul med Staffan & Bengt tror jag den hette, den var bra. Har för mig att alla band med den kalendern försvann i nån lagerbrand för några år sen..? :(
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 September 2006 - 10:48

Samma lagerbrand som den första inspelingen med Trazan och Banarne försvann? :unsure:

*Googlar* "1984: Julstrul med Staffan och Bengt"
(Staffan Ling och Bengt Andersson förestod en lanthandel i en liten by långt från Umeå) hette den. *nostalgisk*
Står inget om någon lagerbrand i Wikipedia dock. :(

Edited by XC, 24 September 2006 - 10:49.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 September 2006 - 17:11

Såg nästan ingen av dessa, för mig var det tecknat som gällde! Bl.a Robotech, Transformers, Turtles, MASK, He-Man, Spider-Man och det mesta i Disneyväg

Men lite Björnes Magasin vart det ju i alla fall :)

Winter is Coming


#21 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 24 September 2006 - 19:40

Självklart är det inte tv:n som ska uppfostra ungarna. Vad har det med saken att göra att program producerade av Disney mestadels är lika dåligt som det andra producerar? :unsure: Om barnen tittar på program där figurerna inte kan prata med varandra utan ropar och skriker hela tiden - vad tror du då att de gör med sina kompisar efteråt? Inte sjutton pratar de i normal samtalston inte.


Det är ju mer en fråga om vad som är rätt och fel... när jag var ung så hade jag den dåliga vanan att prata för snabbt, en dag sa min far till mig om jag inte slutar så skulle jag få stryk... jag slutade. <_< :lol:

Såg nästan ingen av dessa, för mig var det tecknat som gällde! Bl.a Robotech, Transformers, Turtles, MASK, He-Man, Spider-Man och det mesta i Disneyväg

Men lite Björnes Magasin vart det ju i alla fall :)



Oh yeah baby!!!! Bortsett från Björne. Jag kunde aldrig med honom.
"There once was a man from Nantucket..."

#22 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 24 September 2006 - 21:07

Alltså, ärligt talat så har jag märkt att folk jag känner som vuxit upp med att kolla på Spider-man, X-Men, osv osv blir mer våldsamma än andra. En av mina vänner gjorde det i högsta grad, och han har nästan aldrig slagit någon, men han har väldigt livlig fantasi och brukade ofta springa runt och slå i luften, även när han blev äldre. En annan växte upp med att se Die Hard och allt möjligt, och har en enorm förkärlek till kampsporter...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 September 2006 - 21:14

Jag är i alla fall inte särsklit våldsam :P

Winter is Coming


#24 uniteder

uniteder

    Commander

  • Members
  • 213 posts
  • Location:Grängesberg och Örebro

Posted 24 October 2006 - 18:44

Varför fanns inte Trasdockorna som alternativ?

Jag röstade på Disneyklubben men hade svårt att välja mellan den och Björne.

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 07 November 2006 - 22:48

Disneyklubben röstade jag också på, men Hajk och Fem myror kommer nära efter det (av alternativen som gavs).
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«