Jump to content

Photo

Serie-referenser inom musiken


  • Please log in to reply
76 replies to this topic

#51 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 23 January 2015 - 20:14

Upptäckte precis denna grupp. Och låt.

 

 

Har vi tagit upp Sveriges Jazzbands gamla dänga?

(Hittade bara en cover..)

 


Edited by Kizmiaz, 23 January 2015 - 20:19.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#52 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 January 2015 - 19:09

Den här låten hörde jag nyss i Agnes Wolds vinterprogram.
 


Jag har alla Tintins äventyr förutom en,
men jag vågar inte köpa den
som fattas.
Då kan min låga mattas.



#53 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 February 2015 - 22:12

 

Jag tror jag minns var jag var när dom landade på månen.
Jag läste Buster och Fantomen.

 

 
...och därifrån kan vi associera både till denna:
 

 

Jag vänder uppåner på min Socker-Conny-drink.




...och denna:
 
http://open.spotify....EX6Qgu89eodurDU
 

Vi växte upp tillsammans, mina kompisar och jag, när livet mest var fotboll och Fantomen.



#54 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 March 2015 - 19:21

Den här snubblade jag nyss över:

 



#55 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 18 June 2015 - 18:11

Well, en instrumental truddelutt med titeln Agent Graves.

 

http://thebiarritzbo...ck/agent-graves

 

Kan det vara någon annan än...

 

2178b.jpg


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#56 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 August 2015 - 20:25

Den här då? En av medlemmarna i Nightwish har gjort en skiva inspirerad av Don Rosas farbrorjoakimbiografi. Don Rosa själv har lämpligt nog ritat omslaget.

 

tuomasscroogecover.jpg



#57 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 October 2015 - 11:12

För närvarande hugger jag mig genom alla avsnitt av podcasten Snedtänkt, och hörde alldeles nyss femtonde avsnittet, i vilket Kalle Lind besöks av Anders & Måns och ämnet sjuttiotalsdansband behandlas. Bland många andra, refereras det till den här låten med Drifters (ej att förväxlas med The Drifters):

 



#58 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 December 2015 - 08:36

Och så den här, ja. Känns som att de tappar bort själva grejen med originalet. Men å andra sidan klämmer de in ett par seriefigursnamn.

 

 



#59 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 March 2016 - 15:10

Hög av serier gav visst några tips på detta ämne i ett blog-inlägg i december.



#60 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 May 2016 - 17:13

Den här hörde jag på radio här om dagen:

 

 

Innefattar refrängen "I'm only one call away. I'll be there to save the day. Superman got nothing on me. I'm only one call away".



#61 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 January 2017 - 17:42

I låten Kvinnor sjunger John Ekedahl bland annat om farmor Anka. Vinylsingeln stod visst i min hylla. Vet inte varifrån den kom, men det är inte unikt för den. Jag har många skivor som nått mig ledes mer eller mindre slumpartade vägar.
 

 

Dessutom såg jag för ett tag sedan Ola Aurell framföra den här låten:
 

 
 

Där kan man köpa sig ett hus
för kanske fyra stockar snus
och få en granne som går klädd som att han var i Ankeborg,
och som ser syner, och på toan
odlar sniglar och Karl-Johan
som han säljer ur en hemmaflätad korg.



#62 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 February 2017 - 06:51

En idé som jag hade var en låt som handlar om när Bruce Banner bjuder hem alla sina kollegor på fest. Detta besjungs givetvis i imperfekt under rubriken "Tjo vad det var livat hos Hulken". Jag skrev några rader på den för några år sedan, men den blev aldrig klar. Har stundom tänkt att jag ska återuppta den idén vid något tillfälle. Nu framkom dock att Claes Eriksson fick en näraliggande idé så där tre decennier tidigare och genomdrev den. Inte riktigt samma innehåll som jag tänkte, men den grundläggande vitsen är den samma. I hans version är lydelsen "Tjo vad det var livat med Hulken". Framfört av Stig Grybe (som för övrigt dog alldeles nyligen) och Stefan Ljungqvist inleder numret Hagges revy 1981, vilken just nu och i ännu ett par dagar kan skådas på Öppet arkiv.



#63 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 June 2017 - 23:43

Orkar man lyssna igenom åtta minuter sång om politiker från dåtiden, kan man få höra en referens till Tuffa Viktor. Antar jag. Ja, den kommer faktiskt redan efter en minut:
 

 

Victor Vinde, han spelade dragbasun,
och som harpa fick han som vanligt frun.
Tuffa Victor är den ibland bossarna,
som är följsammast av alla sossarna.


 

 

Och så uppmärksammades jag nyligen om att det finns en artist som kallar sig Jor-El.

 

 

...vilket också fick mig att tänka på att det finns en låt som heter Min gode vän Jor-El. Har nog aldrig hört den sjungas, men jag antar att det är en variant av Min gode vän Joel.



#64 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 June 2017 - 21:19

Den här låten, som jag hörde i Sommar här om dagen, nämner några amerikanska seriefigurer (typ de mest uppenbara):

 



#65 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 July 2017 - 15:43

Nu blev jag tipsad om de här båda låtarna. Två sidor av samma tema.

 

 



#66 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 July 2017 - 16:13

Och korrespondensen där det hände ledde så småningom till att jag även blev tipsad om bandet Ookla the Mok. Många av deras låtar handlar om seriefigurer och så vidare.



#67 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 September 2017 - 12:48

YouTubes automatiska uppspelning gav mig senast den här:
 

 

Men nu är han stark ska ni se,
där ligger Karl-Alfred i lä.
För Arvid han lassar in mat,
och proppar sig full med
hormonpreparat.



#68 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 October 2017 - 14:54

Ännu en låt jag tipsats om i en mailkorrespondens:

 



#69 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 January 2018 - 19:56

Upphittat på YouTube:

 

 

Kommer tydligen från en skiva som heter Världens bästa Kalle. En jubileumsgrej från 1994. Så fler kalleankarelaterade stycken lär ingå i den. Någon har blåggat om saken här. Där står en del intressant, inklusive minst en sak som lär vara felaktig.



#70 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 February 2018 - 17:05

Det omvända förhållandet togs upp på Facebook nyligen. Alltså serier baserade på sånger. Karolina Bång avslöjade att i samband med Cowgirls, gjorde hon både låtar baserade på serier och serier baserade på låtar. Låtarna finns dock inte för allmän belyssning. Än. Staffan Melin och Mats Källblad har där emot, baserat på deras kommande serie Sam the Arcadian, gjort en låt som man redan kan höra här:

 



#71 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 July 2018 - 16:55

Ännu en grej jag inte visste här om dagen: 1974 gjorde Streaplers en singel med en seriefigursrelaterad sång per sida.

 

A-sidan:

 

B-sidan:



#72 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 05 July 2018 - 19:22

Man kan ju fråga sig varför dom spelade in det där. Dom kan ju inte ha räknat med någon hit precis.

Och det finns väl bättre att dansa till än 91:an och Fantomen... <_<



#73 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 July 2018 - 16:30

Tja... Antingen sa någon åt dem att göra det, eller så är det helt enkelt så att de är serieälskare. Eller så räknade de faktiskt med hit.



#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 July 2018 - 17:33

Här om nyss hörde jag den här låten i ett avsnitt av Sommar:
 

 
Den innehåller meningarna...
 

De sa "En dag ska vi alla dö."
Jag sa "Alla andra da'r ska vi inte det."

 
...vilket är ett replikskifte som (med orden i annan ordning) också ingår i den här Stenmark-bilden:
 
7830268-origpic-d2e2b8.jpg
 
Jag vet inte närifrån bilden är, men utifrån en googling törs jag påstå att den är minst tio år gammal.
 
Låten är från 2014, varav man kan utesluta att den i texten även återkommande termen "leva life" är en referens till titeln på tredje volymen av Lilla Berlin.
 
Och att Jan Stenmark var först.
 
Eller?
 
När jag tog reda på ovanstående råkade jag hitta lite annat också.
 
Till exempel Snobben:
 
20170508.jpg
 
Jag törs påstå att det inte är Schultz som ligger bakom det här manuset. Troligare är att någon har snott Stenmarks dialog och satt (en lite klumpigare formulerad variant av) den på en Snobben-bild. (Samma bild kan hittas med diverse olika text till.) Dock är det som så att den här även finns på engelska:
 
tumblr_oyirjhhnOK1rnsok6o1_1280.png
 
...och norska:
 
snoopy.jpg?zoom=2&fit=640%2C480&ssl=1
 
Så frågan är vilken version som är översatt från vilken. Bilderna är spridda lite varstans, och i de fall det tydliggörs när de är upplagda får vi veta att den svenska fanns 2017, och att de båda andra fanns 2016. De kan förstås ha funnits tidigare än så också, men det tycks osannolikt att de skulle vara äldre än Stenmarks bild. Frågan kvarstår dock: Har de snott dessa meningar från Stenmark eller från någon annan?
 
Faktum är att det finns ytterligare en version av bilden med liknande text:
 
30740987_880142015489458_323173600859258
 
Och nu börjar vi förstås ifrågasätta vilken version som är sannast.

  • En dag ska vi alla dö. Tja, det är väl kanske inte troligt att alla dör på samma dag, men det finns argument för att var och en av oss har sin dödsdag framför sig.
  • Alla andra dagar ska vi det inte. Det beror förstås på hur vi definierar "dö". Döendet kan ju ta lång tid. Vi kanske rentav kan säga att det inleds i samband med att man skapas. Men det kanske inte är en så relevant definition. Man lever ju i någon mån fram till att man är död, och då dör man kanske inte förrän man slutar leva, vilket då teoretiskt sett inte tar någon tid alls, vilket i sin tur innebär att man skulle kunna dö mitt emellan två dagar. Då kanske man dör lika mycket på den ena dagen som den andra. Då ska man inte dö en dag, utan två dagar. Det vill säga om vi bortser från att om man dör mitt emellan två dagar, så dör man på natten. Fast när det är natt, så är det ju dag någon annanstans.
  • Alla andra dagar ska vi leva. Ska vi verkligen det? Om liv och död utesluter varandra, så kommer det väl vara så att de allra flesta dagar ska vi inte leva? Dessutom är dödsdagen inte undantagen från dagarna då vi ska leva. För att vi ska kunna dö den dagen måste vi leva när dagen börjar. Men huruvida vi ska leva alla andra dagar, beror väl på definitionen av "alla dagar". Om vi bara räknar de dagar då vi får vara med så är det kanske så att vi ska leva alla dagar.
  • Every other day we will live. Vidare uppskattar jag den engelska formuleringen, eftersom den kan tolkas som "Varannan dag ska vi leva". Vad ska vi göra de andra dagarna, tro?

Hur som helst, så finns den här varianten av dialogen även på franska:
 
vie-mort-e1447619371122.jpg
 
Och så vitt jag kan lista ut är den engelska versionen från i år, och den franska från 2015. I så fall är denna äldst av dessa bilder, men ändå yngre än Stenmarks version.
 
Jag har inte hittat att Snobben har yttrat den här formuleringen på svenska, men jag har påstött citatet i lite olika varianter utan bild. Någon har gissat att det är Kristina Lugn som sagt det, men fler säger att det kommer från P O Enquist, eller möjligen från hans hund. Har vi därmed nått slusatsen att Charlie Brown är P O Enquist?
 
Här och där har jag sett påståendet att Stenmark plockat orden från Enquist. Så kanske det är. Men det kan vara tvärtom också. I alla fall så har jag inte hittat några belägg för att Enquist sagt det före Stenmark. Den enda referens som påstöts är att det sägs i Enquists Sommar-program från 2009 (vilket vi väl kan betrakta som ett slutande av något som påminner om en cirkel). Om det var första gången han sa det, så var Stenmark före. Det kanske det inte var. Men oavsett vem som var först, så har de ju alltså formulerat meningen på var sitt sätt. Kanske har den ene inspirerats av den andre. Men de här varianterna på andra språk då? Är de översatta från svenska? Eller har de plockat citatet från ytterligare någon annan källa? Var det någon utlänning som hann först med att säga detta? Är det därifrån de har snott det? Eller har alla kommit på liknande meningar att yttra helt oberoende av varandra?
 
Det är jag nyfiken på.
 
Så jag är.
 
Men tills vidare väljer jag nog att tro på Jan Stenmark.



#75 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 August 2018 - 05:49

Ännu en olaaurellåt. Refererar till flera seriefigurer och barnprogramsfigurer.