Jump to content

Photo

Avatar


  • Please log in to reply
291 replies to this topic

#51 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 December 2009 - 14:36

Ja, då är jag med :) Håller med om att efter att man sett en film så kan man roa sig med att läsa vad kritikerna har att säga om den.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#52 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 18 December 2009 - 14:47

Kritiker.se är en jätte bra sida. Jag brukar också undvika att läsa recensioner i förväg nu för tiden. Ofta ser jag inte ens trailers för att vara så ospoilrad som möjligt. I Avatars fall har jag dock sett två olika trailers i 3D som visades innan Up och A Chrismtas Carol och ingen av dom imponerade direkt på mig. Desto häftigare var Tim Burtons Alice in Wonderland som jag inte ens visste att den var i 3D. Den verkar riktigt cool.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#53 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 19 December 2009 - 21:22

Vem är det tänkt att man ska hålla på i filmen?

Har förstått att människan är de onda medan hjältarna är "blåa smurfar med åsneöron". Till er som sett den, funkar det? Själv känner jag mig initialt skeptiskt.

#54 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 December 2009 - 02:42

Jag brukar också undvika att läsa recensioner i förväg nu för tiden. Ofta ser jag inte ens trailers för att vara så ospoilrad som möjligt.

:thumbsup: Härligt, en likasinnad! På senare år har jag även blivit väldigt bra på att filtrera bort väsentlig information, både från recensioner och trailers, så jag kan kasta ett öga på dem utan att egentligen registrera något :) Tycker det är så skönt att ha helt öppet sinne när jag ser en film och bilda mig en egen uppfattning om den. Jag menar, trailers, hur ofta visar de inte filmen från början till slut? Plus att de plockar ut viktiga scener som gör att sen när man väl ser filmen bara tänker 'jaha, men det här visste jag ju redan'. Bah.

Nog om det, någon som sett Avatar i 3D och har något att säga om upplevelsen?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#55 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 20 December 2009 - 02:56

Ja jag har sett Avatar 3D i kväll och jag har något att säga... imorgon när jag har smält intrycken från den.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#56 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 December 2009 - 03:02

Det är riktigt: låt det sjunka in först, så brukar även jag behöva göra innan jag kan dela med mig av mina reflektioner. Ser fram emot att läsa vad du har att säga om den.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#57 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 December 2009 - 03:02

Jag har "bara" sett den i 2D, och den funkar utmärkt även i det formatet.

Inte världens mest originella historia, men väldigt kompetent och medryckande utfört med utsökt CGI.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#58 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 December 2009 - 03:08

Ja, men inte så bara heller ;) Höll den kvar ditt intresse hela vägen eller hade den sina svackor?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#59 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 20 December 2009 - 03:17

Den höll mig intresserad hela vägen. Det är till och med så att man tycker att den är lite för kort eftersom vissa karaktärer får alldeles för liten tid i filmen.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#60 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 December 2009 - 15:23

Ändrade planer, nu ska vi (jag och min mamma :) ) se Avatar på onsdag redan och inte i mellandagarna. Ska bli kul :D
Eftersom vi kommer gå på den tidiga visningen kl. 14.15 så hoppas jag att salongen inte kommer vara proppfull av folk.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#61 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 December 2009 - 01:09

Georgia, får väl hoppas att ni överlever utan större men :P
Funderar faktiskt på att se den vanliga versionen när jag är tllbaka från ledigheten. Brorsan är nämligen sugen att se den så då hakar jag väl på :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#62 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 22 December 2009 - 01:17

Min nuvarande signatur kommer från den roligaste recensionen hittills av filmen.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#63 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 23 December 2009 - 18:29

Jag såg 3D-versionen i lördags och jag får väl lov att säga att det var en väldigt underhållande film mycket tack vare hur tekniskt imponerande den är. För storyn är i det banalaste laget med ungefär varje klyscha som finns att ta till. Storyn bär väldigt övertydliga paralleller till västeuropéernas behandling av de amerikanska indianderna. Inspiration kan även spåras till japansk animé med mechs och naturen som egen kraft. Jag tänkte t.ex. på Miyazakis Princess Mononoke när jag såg filmen. Den här storyn är dock inte i närheten lika bra som den men man kan ana att inspiration tagits därifrån. Själva uppbyggnaden är typiskt Cameron som följer den dramaturgiska kurvan till punkt och pricka md alla klassiska inslag. Cameron är å andra sida väldigt bra på att hantera detta.

Men som sagt det som imponerar är det visuella. Ännu mer så om man ser 3D-versionen. Det stör faktiskt i början när det mesta är live action. 3D effekterna blir flimriga och ser mer ut som ett dåligt hologram men när handlingen förflyttas ut i jungeln och blir helt CGI fungerar det betydligt bättre. Jag har sagt det i tidigare 3D recensioner också att det mest imponerande med 3D tekniken är inte när saker flyger utanför bioduken utan det otroliga djup som det ger bilden.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att om du har tänkt se den här filmen så gör det på bio och om du har möjlighet i 3D. Visst, det är dyrt men det är det värt. Det lär dröja ett tag innan man kan se såna här 3D filmer i hemmet i Sverige och det lär kosta en hel del. Med tanke på den lövtunna storyn finns det ingen anledning att se Avatar på en vanlig TV så att du faktiskt lägger märke till storyn.

Edited by Wylie Times, 23 December 2009 - 18:30.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#64 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 December 2009 - 20:20

Kom hem från bion för ett tag sen.
Den här filmen var värd sina pengar, fast jag bara såg 2D versionen ;)
Sen var det rätt skönt att salongen inte var fullsatt, vi kanske var en 50st i en salong med plats gör 230.

Visst, man har hört och sett själva grundhistorien flera gånger, men jag tycker inte att det drar ner betyget på filmen, var för fascinerad av det visuella som Wylie skriver om. Det var riktigt bra.
Filmen är ca 2.40 och jag märkte inte ens av det, så inne i filmen var jag (och för mig är det ett bra betyg, rökare som jag är :P )

Nu längtar jag till slutet av januari när jag ska ner till Stockholm och det är planerat att vi ska se den i 3D då har jag hunnit smälta intryckena av filmen och kan koncentrera mig på det runt om kring i stället för på själva handlingen.


Jag tittar ju på TV-Serien Bones, och i ett avsnitt hade dom fått tag på biljetter till Avatar (mycket PR för filmen i det avsnittet) nu såg jag ju att en av dom som var med i avsnittet (en av de roterande assistenterna som byts ut i varje avsnitt men återkommer då och då) även är med i filmen som en av forskarna.

Edited by Georgia, 23 December 2009 - 20:34.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#65 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 December 2009 - 20:37

Ja, det låter som en film man ska se på bio, och framförallt - i 3D.
Georgia, vad tyckte din mamma då?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#66 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 December 2009 - 21:11

Mamma ger den full pott. Hon gillade den skarpt och ser fortfarande de blå Avatarerna snurra i huvudet :D
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#67 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 December 2009 - 00:37

Jag tittar ju på TV-Serien Bones, och i ett avsnitt hade dom fått tag på biljetter till Avatar (mycket PR för filmen i det avsnittet) nu såg jag ju att en av dom som var med i avsnittet (en av de roterande assistenterna som byts ut i varje avsnitt men återkommer då och då) även är med i filmen som en av forskarna.

Apropå det, i Conan O'Briens show så har 2-3 stycken gäster promotat Avatar fast de inte ens har varit inblandade i den, bl.a Ben Stiller. Den sortens marknadsföring har jag aldrig sett eller hört talas om.

Winter is Coming


#68 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 24 December 2009 - 05:00

Well, money talks. <_<
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#69 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 December 2009 - 17:40

Hear, hear!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#70 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 December 2009 - 01:41

Var och såg den idag på en 2D-bio i Falun med syrran, vi vart båda lika tagna av filmen! Helt jävla fantastisk! En av de mäktigaste filmupplevelser på bio för mig någonsin! En av årets bästa filmer! :thumbsup:

Winter is Coming


#71 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 December 2009 - 01:49

Oj, en av årets bästa och en av de mäktigaste filmupplevelser på bio? Wow! Måste betyda att du gillade helheten och inte bara det visuella som många pekar ut som styrkan med filmen?
Förmodar att du kommer att satsa på 3D-versionen härnäst? :D

Edited by Synon, 27 December 2009 - 01:55.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#72 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 December 2009 - 02:22

Jag gillade filmen ur alla aspekter, visuellt sett så finns det inget bättre i år (har det någonsin funnits det?). Och även storyn tilltalade mig, fantastisk musik och bra skådespelarinsatser. Sam Worthington som imponerade tidigare i år i Terminator Salvation visar på nytt att han mycket väl kan bli nästa stora stjärna i Hollywood. Flera bra skådespelarprestationer av t.ex Sigourney Weaver som enligt mig alltid är sevärd oavsett genre. Kanske en eller max två filmer som var bättre i år enligt mig :) Men eftersom jag har Avatar färskast i minnet så är den bäst i alla fall den närmaste tiden :P

Winter is Coming


#73 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 December 2009 - 18:20

Mr Hunter:
Nyfiken som jag alltid är: du nämner en eller två filmer som var bättre i år, vilken/vilka var de? Star Trek? Sorry, du har säkert nämnt det här någonstans, men jag har bra minne men ack så kort :P
Om någon tycker att det ej hör hemma i denna tråd så protesterar jag: är väl bra att ta upp vilka motståndare Avatar har i kampen som årets film ;)

Måste erkänna att jag är riktigt nyfiken på denna omtalade film nu. Planerar att först se 2D versionen och sedan 3D, alla i januari om allt går enligt plan. Tack Georgia för att du gav mig idén att se 2D:n först.

Btw. Jättekul att filmen bjöd på en sån fantastisk och minnesvärd upplevelse - fram för flera såna filmer!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#74 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 27 December 2009 - 23:50

Mr Hunter:
Nyfiken som jag alltid är: du nämner en eller två filmer som var bättre i år, vilken/vilka var de? Star Trek? Sorry, du har säkert nämnt det här någonstans, men jag har bra minne men ack så kort :P
Om någon tycker att det ej hör hemma i denna tråd så protesterar jag: är väl bra att ta upp vilka motståndare Avatar har i kampen som årets film ;)

Ett tips, kolla i nomineringstråden för årets film :P

Winter is Coming


#75 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 December 2009 - 02:55

Tack för tipset, nyfikenheten är stillad..för denna gång :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.