Jump to content

Photo

Captain America: The Winter Soldier


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 July 2012 - 23:53

Jag var säker på att vi hade en tråd men jag kunde inte hitta den så jag hade väl fel för mig. :P

Namnet på nästa film är nu avslöjad, och den berättar vad filmen kommer att handla om, samt när filmen har premiär.

Posted Image

För er som inte vet så är Winter Soldier namnet Bucky Barnes tar när han kommer till nutiden.

Edited by Georgia, 23 August 2012 - 22:48.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 July 2012 - 11:58

Intressant. Den här serien tycks vara enhetlig med att ha undertitlar och inga siffror. Även när det gäller första filmen alltså. Där emot inte enhetligt tillsammans med Iron Man...

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 July 2012 - 20:40

Det blir nog coolt! Ed Brubaker har gjort en lång och bra run på Captain America, och jag tror och hoppas att de kommer att hämta mycket från hans serier. Winter Soldier har t om fått en egen tidning nu, så lyckat är det. :-)
*Hockey och superhjältar*

#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 July 2012 - 02:56

Jajjemen, det stämmer bra det, groda! :D Faktum är att Winter Soldier är nog en av Marvels allra bästa titlar just nu, tillåme.

Jag ser fram emot det... Men jag hoppas verkligen att dom är mer trogen förlagan än animerade serien, där WS var i Hydra's sold, men egentligen ska han ju vara en SOVJETISK legend! Och inget annat.

Hoppas vi får se några onda ryssar, som sig bör. =)

#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2012 - 07:34

En av FÅ bra titlar från Marvel till och med! ;-)

Du har en poäng där. Och har jag något klagomål på ettan så är det väl att de inte lät nazister vara skurkarna, utan det var Hydra rakt av. Så risken finns ju att de gör något liknande nu också.

Edited by Kermit, 29 July 2012 - 07:36.

*Hockey och superhjältar*

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 July 2012 - 15:32

Nädu, det finns flera bra titlar från Marvel. Daredevil, Uncanny X-men, Journey Into Mystery, Captain America, Wolverine and the X-men, Red Hulk, Invincible Iron Man och så New Avengers. ( vanliga A-titeln har tacklat av, Bendis känns som tyvärr färdig där, vilket han ju egentligen är, nu håller han bara igång den tills Hickman kan komma in)

Jag tror grejen med Hydra var väl dels trademarking, men dels det där problemet med att filmen knappt får visas i bl a Tyskland, om det är med Nazi-loggor i filmen. Det räknas nämligen som hets mot folkgrupp där, allt sånt är förbjudet. Finns en massa undantag mot yttrandefriheten i Tyskland, vad gäller högerextrema prylar. ( vilket väl både är bra o dåligt)

I animerade serien antar jag att det var fråga om att förenkla plotten för barnen, så jag hyser ännu ett visst hopp om att nästa film inte ska följa i samma fotspår. *håller tummarna*

Just varför den ryska kopplingen är så viktig, förstår man om man läser serierna, där WS har kopplingar till både Black Widow och diverse ryska superhjältar/skurkar. Sen var han ju ett hemligt vapen som användes under kalla kriget för att rensa upp bland ledare i väst. En agent som aldrig fångades, och aldrig misslyckades.

Edited by PredaBot, 29 July 2012 - 15:37.


#7 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2012 - 16:33

Jo, jag läser och gillar Daredevil, annars börjar väl de andra mer och mer gå på tomgång. Jag tyckte Wolverine and the X-Men hade sina bra stunder, men nu äts den (som det mesta) upp av Avengers vs X-Men, som inte varit något vidare. Så det är skönt med DD och Winter Soldier som håller sig lite utanför. Och kommande Uncanny Avengers? Snälla...
*Hockey och superhjältar*

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 March 2014 - 14:38

Som ni kanske har löst, hört eller sett på TV så har filmen fårr ett nytt namn i Sverige. Captain America: The Return of the First Avenger.

Varför...? :bang:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 21 March 2014 - 22:24

Vette fan... Nån måste varit hjärndöd på SFbio eller nåt... : \ Hade förträngt den här nyheten, men nu kommer den tillbaka.. GAH!



#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 March 2014 - 08:04

Märkligt beslut...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 March 2014 - 17:12

En kompis till mig sa att han tror det är för att folk ska veta att den tillhör Avengers men jag tycker folk borde veta det vid det här laget. Ska visst vara bytt över hela Europa om jag har fattat det rätt.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 24 March 2014 - 10:47

Låter mer som Marvel valt att döpa filmen så i vissa europeiska länder.  De gör ju sådana saker ibland.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 March 2014 - 23:54

Captain America: The Winter Soldier / The Return of the First Avenger (2014)
 
World War II veteranen Steve Rogers aka Captain America som har varit nedfrusen i nästan 70 år försöker att skapa nya vänner, bla föredetta soldaten Sam Wilson aka The Falcon, men har i regel svårt att vänja sig vid nutidens värld och det smutsiga hemliga spionliv som ingår i att jobba för S.H.I.E.L.D. Alltid ovetandes om han ens kan lita på sina närmaste medarbetare, Natasha Romanoff aka Black WidowMaria HillSharon Carter, medlemmarna i hans eget S.T.R.I.K.E. team eller ens Nick Fury själv.
Efter ett till synes rutinuppdrag vänds plötsligt hans värld upp och ner. Utan att veta vem han kan lita på måste han nu lösa sitt tuffaste uppdrag och bekämpa den farligaste fiende som världen någonsin har skådat samtidigt som han själv jagas av en dödlig lönnmördare vars bakgrund ligger i dunkel. Legenderna säger att han har legat bakom ett stort antal historiska mord genom de senaste 50 åren men ingen vet vad han heter, bara att han kallas The Winter Soldier!
 

En Superhjälte/Spion-film och uppföljare på Captain America: The First Avenger!

The Winter Soldier är ett aningen missvisande titel då filmen inte igentligen handlar om honom. Faktum är att han är bara en av filmens fiender som Captain America träffar på ett par gånger genom filmens gång. Och det är meningen också. Att hålla filmens igentliga handling hemlig. Alla tar förgivet att filmen i första hand kommer att handla om Winter Soldier.
Ingen väntar sig att filmen igentligen handlar om [GIGANTISK SPOILER VARNING] att S.H.I.E.L.D. igentligen är HYDRA! Eller att den skulle handla om hur Captain America tar ner S.H.I.E.L.D. Något som lämnar en massa frågor. Vad händer med Agents of S.H.I.E.L.D. nu? Vem ska nu kämpa mot HYDRA? Kommer S.H.I.E.L.D. återvända?
Det här är orsaken att min synopsis är ovanligt vag då jag inte vill spoila!
 
Vill också passa på att varna för att nästa avsnitt av Agents of S.H.I.E.L.D. kommer innehålla en massa spoilers för filmen!
 
Filmen innehöll, som vanligt, en massa karaktärer från MARVEL-universumet:
 
Sharon Carter (Som var skrämmande lik hur hon ser ut i serierna! Hon är förövrigt släkt med Peggy Carter, Captain America's kärlek från sin tid under WW2, som var en av huvudrollerna i första filmen. Det nämns aldrig i filmen men jag tvivlar på att de har ändrat på det.)
Batroc the Leaper (En fransk legosoldat både i serierna och här)
Arnim Zola (Den onda vetenskapsmannen från första filmen)
Crossbones (En lönnmördare i serierna men här en HYDR agent )
Alexander Pierce (Som i serierna var Nick Fury's livakt och närmaste man men här är hans chef. Han visar sig vara en av HYDRA's ledare. )
Jack Rollins (Lojal agent i serierna men HYDRA agent i filmen )
Jasper Sitwell (Som är en av de agenter som har varit med i flest ut av filmerna. I serierna så är han en av den bästa och tuffaste agenterna medans han i filmuniversumet är mer av en tänkare och ledar-typ. Och i den här filmen avslöjas han vara en HYDRA agent. Ironiskt då han i serierna var en av nyckelfigurerna som besegrade HYDRA när de tog över S.H.I.E.L.D.) )
 
Vi fick också träffa några i en hemlig scen i slutet:
 
Baron Wolfgang von Strucker (en av HYDRA's ledare)
Scarlet Witch (I serierna Mutant och dotter till Magneto)
Quicksilver (I serierna Mutant och son till Magneto)
 
Ni kommer att få se mer av dem i Avengers: Age of Ultron!


Filmen fick ett väldigt varmt motagande hos testpubliken så en uppföljare är redan på G med release 6 Maj, 2016! Samma manusförfattare som de 2 första och samma regisörer som den här!
 
Vill påpeka att där är 2 bonusscener i slutet: En under slut texterna och en efter!


En mycket bra och spännande MARVEL-film. En av de bästa hitils, faktiskt. Lite väl långa actionscener, kanske, men hinner ändå med lite drama och en smula romantik. Jag kan varmt rekomendera den till alla som har sett första filmen (Har ni inte det så fy skäms. Den är jättebra!) och ni behöver inte ha sett någon annan MARVEL-film utöver det eller ens gilla superhjältar för att uppskattade den här! (Samma gäller första filmen)

Betyg: Awesome+

Edited by Crusader, 28 March 2014 - 00:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 30 March 2014 - 21:16

Recension med lite spoilers.
 
Captain America: The Winter Soldier
 
Regi : Anton Russo&Joe Russo Manus:Chrstopher Markus,Stephen McFeely. I rollerna: Chris Evans,Scarlet Johansson, Samuel L Jackson,Robert Redford, Sebastian Stan,Antony Mackie .
 
 
 
I uppföljaren till Captain America: The First Avenger försöker Steve “Cap” Rogers anpassa sig till att leva I en modern värld (han är trots allt en pigg 95 åring men naturligt att han har mycket att ta igen) och den rollen han har i den. Han tvivlar på att fortsätta sitt jobb eftersom världen inte är  likadan som den var då. Samtidigt så dyker nytt motstånd upp med den myststiske Sovjet-Agenten som enbart är känd som ”The Winter Soldier”.
 
 
Jag anser att Captain America: The Winter Soldier är en uppföljare som är en förbättring på originalet.  Originalet som regisserades av Joe Johnston lyckades rätt bra med att få in lite matiné-feeling, men var i sin helhet en film som jag hade svårt att bli alltför hypad över.  Sen brast jag ut i garv när ett gäng superskurks-nazister utbrast ”HEIL HYDRA”.  Generellt sätt så ”köpte” jag inte riktigt originalet, inte Evans skådespel, och inte skurkarna, och action-sekvenserna var för det mesta enbart OK. Sen hade "ettan" det där uttjatade att man presenterar serietidningsdräkten som nånting lite löjligt som man kan fnissa åt. Av en regissör som Johnston så tyckte jag att det var helt onödigt och det skämtet var redan gammalt när Singer regisserade sin första X-Men film. 
 
 Uppföljaren av bröderna Russo verkar vara inspirerad av en del politiska thrillers från 70-talet. Väldigt mycket handlar det om hur man inte kan lita på någon, och ”väggarna har öron” osv. Att Robert Redford har en roll i filmen som SHIELD snubben Sebastian Shaw bidrar till den känslan. Ingen svår roll för Redford, men han ger den tillräckligt med rutin och tyngd att filmen gynnas av det.  Jag gillar hela känslan av att man vet inte vem som är skurk, vem som döljer något, och vem i smyg
 
*SPOILER* *****************
 
är en del av HYDRA och vill infiltrera SHIELD och döda miljontals människor. Twisten med SHIELD fungerar ju, men den är lite småbillig. Att man kör både en "Allt du känner till är en lögn" blandat med att skurkarna är så j*vla duktiga och onda att de styrt och ställt hela världen sen andra världskriget...typ. 
 
Evans är den här gången bra som Cap. Jag köper karaktären direkt, han framstår som ärlig, och han gör rollen med charm. Evans är bättre här än vad han var i förra filmen och Avengers.  Finns detaljer,  t ex att han har en lista med rekommendationer från folk (filmer,musik osv) vad han missat när han var han var nerfrusen.  Rätt roliga småsaker jag uppskattar. Det är första gången som sagt när jag verkligen gillar Captain America/Steve på film. Här är en rakt igenom den Cap jag gillar från serietidningarna. Jag älskar skölden btw :).
 
Scarlett Johansson är rätt cool som Black Widow, men dock måste sägas att det känns som manusförfattarna jobbat lite för hårt med att försöka få varenda replik hon säger att låta både kewlt och roligt samtidigt. Jag gillar också attraktiva kvinnor med ett gott självförtroende, men här känns det lite som man försökt för mycket så att det ibland blir lite onaturligt. Alla repliker måste inte vara sådana som folk har som citat på nätforum.
 
Skådespeleriet är rätt bra faktiskt, och t ex Samuel L Jackson som Fury är mer ”skådespelaren Samuel L Jackson” än den där skrikande karikatyren han ofta varit i både Marvel och andra filmprojekt de senaste 10 åren.  
 
Athony Mackie fungerar bra som Falcon, och även lite som en modern version av Cap på ett sätt, en kille med lite likadan bakgrund som Cap.  Även om alla inte läst Brubakers Captain America serier så är det ju inte svårt att gissa vem som är ”The Winter Soldier”.  Hur som helst så funkar den karaktären också, lagom creepy, lagom personligt, och coola designen från serierna är i stort sätt intakt. Det är igen fantastiskt bra roll för Sebastian Stan, men han gör mycket med det han har att jobba med, och det är väl egentligen det man kan begära.  
 
Actionscenerna är till en stor del av den typ där man vill visa hur häftigt bra Captain America är emot vanliga mänskliga motståndare och mycket där är riktigt välgjort. Det finns lite av det där moderna att allt ska klippas så jäkla snabbt att man ibland missar grejer, och önskar att man varit lite mer långsamma för att smällarna skulle få mer känsla. Men generellt så är de ändå bättre än i ettan.  Många jakter, hopp, explosioner osv och allt håller en hög nivå, vilket det också ska göra eftersom såpass mycket cash slängs in på filmer som denna. 
 
Fotot av Trent Opaloch är också rätt bra, ett lite mer "realistiskt" foto fungerar utmärkt för den här filmen, och ibland..ibland så blir det t om lite 70-tals känsla av någon anledning i den :).  Henry Jackmans musik fungerar också men måste medge att som så ofta med moderna filmer så minns jag väldigt lite av musiken. 
 
Captain America: The Winter Soldier är en av de bästa filmer som Marvel själv producerat. En förbättring på originalet och underhållande rakt igenom.  Tillsammans med (första) Iron Man så är det här nog det bästa Marvel gjort.  Värd att se på bio. 
 
Skulle säkert ge den en fyra av fem när det gäller betyg.

Edited by super85, 30 March 2014 - 21:17.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 April 2014 - 10:47

Det här låter lovande! =) Kul att forumiterna håller med Rottentomatoes - som har gett den nära på 100% i båda kategorierna. 94% critics, 99(!)% audience.

 

Verkar vara den bästa superhjältefilmen sen Dark Knight, faktiskt.



#16 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 03 April 2014 - 09:22

Av Marvels filmer så är den ju på topp. Tillhör själv den kategorin som älskar  Nolans TDK-trilogi men anser att både Rises och Begins kan vara snäppet vassare än TDK.

 

I jämförelse med t ex Thor filmerna, Iron Man 2 och 3, första Cap, Hulk osv, så spöar Winter Soldier dem alla.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 04 April 2014 - 02:02

Har nu sett filmen själv, och jag måste säga att den var riktigt, riktigt bra. Jag kan se en del av svagheterna i filmen, en del grejor som kunde gjorts bättre, men dom drar inte ner filmen nog för att inte ge den ett rejält betyg.

 

9/10. Se den.