Jump to content

Photo

Oscarsgalan 2013


  • Please log in to reply
191 replies to this topic

#176 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 February 2013 - 16:08

Somnade visst från slutet - gjorde inte så mycket :)

 

På tal om ingenting, här är bildbevis från efterfesten att The Joker faktiskt inte är död :P:

Kirk-Douglas-and-his-wife-006.jpg

(Jag menar så klart Kirk Douglas fru, till höger, om någon undrade...)


Edited by Fiskrens, 25 February 2013 - 16:09.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#177 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2013 - 16:12

:lol: Därför du var så tyst!

 

OMG, vilket...par!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#178 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2013 - 16:12

Jag kan göra ett försök. Återkommer om en stund.

Tack. :hug:

Min uppkoppling underminerade mitt eget försök för en stund sedan därav min efterfrågan om hjälp. :)

#179 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2013 - 16:17

Gratulerar - du klämde in hela 39 filmer (av 53)! :thumbsup: Mycket imponerande får jag lov att säga!

 

Och du prickade in 13 rätt - inte illa!


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#180 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2013 - 16:26

Somnade visst från slutet - gjorde inte så mycket :)
 
På tal om ingenting, här är bildbevis från efterfesten att The Joker faktiskt inte är död :P:
Kirk-Douglas-and-his-wife-006.jpg
(Jag menar så klart Kirk Douglas fru, till höger, om någon undrade...)

Men är inte han död? :eeh:


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#181 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 February 2013 - 16:26

Annan - intressantare - läsning om Oscarsvinnare/ickevinnare:

  • En artikel i The Guardian om varför Zero Dark Thirty gick från "given vinnare" till förlorare (1 Oscar för ljud): att filmen mer eller mindre är CIA-propaganda och när det kom ut blev för kontroversiell.
  • Hur mycket av spänningen i Argo som är påhittad. Filmen är fortfarande bra för det, men det lägger ju ett annat ljus på det hela:
    "The Americans never resisted the idea of playing a film crew, which is the source of much agitation in the movie. (In fact, the “house guests” chose that cover story themselves, from a group of three options the CIA had prepared.) They were not almost lynched by a mob of crazy Iranians in Tehran’s Grand Bazaar, because they never went there. There was no last-minute cancellation, and then un-cancellation, of the group’s tickets by the Carter administration. (The wife of Canadian ambassador Ken Taylor had personally gone to the airport and purchased tickets ahead of time, for three different outbound flights.) The group underwent no interrogation at the airport about their imaginary movie, nor were they detained at the gate while a member of Iran’s Revolutionary Guard telephoned their phony office back in Burbank. There was no last-second chase on the runway of Mehrabad Airport, with wild-eyed, bearded militants with Kalashnikovs trying to shoot out the tires of a Swissair jet."
  • P1 Medierna ställer frågan hur mycket man egentligen får skippa av sanningen i en dokumentär, här gäller det vår egen Oscarsvinnare Searching for Sugarman. Tydligen var Rodriguez stor stjärna och flerdubbel platina-vinnare i Australien redan på 70-talet :o. Återigen, det gör inte filmen sämre men ställer den i en annan dager.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#182 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2013 - 16:33

Gratulerar - du klämde in hela 39 filmer (av 53)! :thumbsup: Mycket imponerande får jag lov att säga!

Och du prickade in 13 rätt - inte illa!

Oj, var det så pass många som jag hann med att se. :blink: Det var lite mer än vad jag trodde. Men det kanske är lätt att stirra sig blind på listan jag hade med alla överstrukna filmer. Det blev lite av ett virrvarr efter ett tag. Är lite stolt (om jag får säga det själv) då jag aldrig tidigare har sett så många nominerade filmer.

Det var väntat att jag inte prickade in så många av mina förhandstips då jag sällan brukar göra det. Tror det kanske beror på att jag antingen helt enkelt inte har sinne för sådant, eller för att jag röstar lite för mycket med hjärtat jämfört med hjärnan.

Tack för hjälpen med sammanställningen Synon. Sådant glädjer en liten statistiker-nörd som mig. Speciellt nu när uppkopplingen bråkar lite med mig. :hug:

Jag återkommer med lite kommentarer och egna reflektioner över galan och pristagarna när jag väl har sett den. Tills dess ska jag roa mig med att läsa igenom det som ni andra har skrivit.

Edited by Garm, 25 February 2013 - 16:35.


#183 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2013 - 16:57

Glad att jag kunde hjälpa till. :)

Och stolt ska du absolut vara. Imponerande antal filmer du sett. Och pricka in vinnarna är inte så lätt för allt handlar ju om vad juryn tycker, vem som är inne, vem som har de rätta kontakterna etc.

Argo: det var ganska uppenbart att de tog sig vissa friheter med filmen, som jakten på flygplatsen :rolleyes:, men den var bra iaf. Eller kanske just därför: att de kryddade den lite extra.

Sugarman: tråkigt om de slarvat med fakta då det trots allt är en dokumentär.

Zero Dark Thirty: ja det var visst rabalder om tortyrscenerna t ex. Sen tycker jag inte att filmen i sig blev helt lyckad och förtjänade inga statyetter. Trodde Bigelow att hon kunde slappa och rida på vågen efter The Hurt Locker och tro att hon skulle uppnå samma resultat. I don't think so.

Edited by Synon, 25 February 2013 - 16:58.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#184 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 25 February 2013 - 17:02

Men är inte han död?  :eeh:

 

Tydligen inte. 96-97 and still going "strong".  

Däremot föll Burt Lancaster ifrån redan -94.


../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#185 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 February 2013 - 19:50

Argo: det var ganska uppenbart att de tog sig vissa friheter med filmen, som jakten på flygplatsen :rolleyes:, men den var bra iaf. Eller kanske just därför: att de kryddade den lite extra.

Sugarman: tråkigt om de slarvat med fakta då det trots allt är en dokumentär.

Jo, det skillnad på filmerna och hur allvarligt i alla fall jag ser på det. Argo utger sig aldrig för att vara Sanningen utan bara baserad på den. Att Affleck kryddar med mer spänning är mycket mer OK. Reagerade dock på att i princip alla spänningsmoment påstås vara tillagda.

Sugar Man kan vara värre, eftersom hela "återupptäckandet" då i princip faller. Men jag vet för lite, väntar på när (om) det kommer mer info - t ex en kommentar från Bendjelouli själv.


Edited by Fiskrens, 25 February 2013 - 19:51.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#186 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 February 2013 - 19:59

Jag är riktigt nöjd med McFarlane som host, riktigt elaka skämt några gånger och proffsig genom hela galan.

 

Riktigt nöjd med prisfördelningen också, skönt att inte Lincoln tog storslam. Mest glad är jag nog ändå för Waltz och Tarantino för Django! :thumbsup:


Winter is Coming


#187 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2013 - 20:02

Och stackars Jennifer Lawrence gjorde bort sig i pressrummet:

 

302bd11205b3301c8b76a31698c1e8ed-jennife

 

Folk rasar mot henne när de ser bilden utan att ta reda på bakgrunden till bilden och tar för givet att hon poserar framför kameran. Vad som hände? Hon skulle gå upp för att posera framför kamrorna när en journalist hon känner skämtande sa "akta så du inte snubblar" och hon reagerade som hon brukar när folk är sarkastiska mot henne utan att tänka på var hon var. Det hela gick på en sekund men det räcker när kamrorna går heta med rappa bildtagningar. Hon bad om ursäkt direkt efteråt men skadan var redan skedd. Något hon kommer får höra i många år framöver medans hennes hat-grupp växer pga det bhär lilla misstaget.

 

jennifer-lawrence-middle-finger-flash-in


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#188 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 25 February 2013 - 20:04

Äh det där var väl inget, snarare tvärtom. Får mig att gilla henne än mer rentav :wub:


Winter is Coming


#189 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2013 - 20:10

Jo. Men i Amerika där tidningarna tillochmed cencurerar fingert så ä det en annan sak.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#190 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2013 - 21:55

Riktigt charmtroll är hon allt. Har ni sett när hon möter Jack Nicholson backstage? :D


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#191 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2013 - 22:43

Sådär då har man sett galan såhär i efterhand. Jag lyckades undanhålla mig alla resultat utom Sugarman. Svårt när det är svenskar som vinner... Galan var ganska trist tycker jag. Seth MacFarlane var ok men han är roligast när han får vara mer elak och det går förstås inte för sig här på ryggdunkarnas fest för inbördes beundran. Han skämtade i början om att Amy Poheler och Tina Fey hade passat bättre och det är ju egentligen inget skämt. Dom var betydligt bättre värdar på årets Golden Globe. Enda gångerna MacFarlane riktigt glänste var sångnumren. Efter inledningen var han väldigt återhållsam och tråkig fram till slut numret som däremot var riktigt bra.

 

Väldigt tråkiga presentatörer också bortsett från Paul Rudd och Melissa McCarthy som hade småkul banter och RDJ som verkar vara född till att vara en presentatör. Det här var dock inte hans bästa galaframträdande. Lite för mycket annat folk på scen som tog upp plats. Det borde bara ha varit han och Sam Jackson. 

 

Priserna då? Jag är väldigt glad att QT och Christoph Waltz vann. J-Law kändes lite som kvällens skräll. Jag trodde iaf att det stod mellan Jessica Chastain och Sally Field. Men det var absolout välförtjänt. Hon var grymt bra i Silver Linings Playbook som hade riktigt bra skådespealrinsatser all around. Sen tycker jag personligen inte att Argo var den bästa filmen av de nio nominerade. Eller ens den näst bästa eller den näst näst bästa. :P Men det är ändå kul att Affleck vinner. Han är en duktig regissör som förhoppningsvis får fria händer att göra nåt spännande framöver. 


 

Kul att du tittade in, men synd att du inte hänger här inatt! Sov gott! pst. Affleck är inte nominerad för regi. ;)

 
Det hade varit kul att hänga med men tyvärr var det inte möjligt. Vi får väl se vad som händer nästa år. Och ja, klumpigt av mig att missa att Affleck inte är nominerad. Jag skyller på att jag var trött och stressad att komma i säng. ;) Det var trots allt inte den enda blundern jag gjorde men som tur var den enda du märkte. (eller valde att uppmärksamma?)
 
 

Hoppas ni får det trevligt här i natt! Och försök att inte mörda TV.n när Filip och Fredrik börja pladdra. ;)

God natt!

---

Tråkigt att du tappat lusten se galan Garm men fullt förståeligt. Hoppas du känner dig bättre snart.


God morgon! Hoppas att du sov gott och att det var skönt att få krama kudden.

 

Jo tack jag sov så gott. :)

 

Mmm, det blev lite av att antiklimax kan man säga. Men jag ska nog se galan, fast att det får bli i efterhand. Trevligt att du också har möjlighet att göra det nu när du inte kan se den live. Och trevligt att du hann med att se så pass många filmer trots allt. Dina omdömen har varit intressanta att läsa. Hann du med att se The Master sedan? Har tänkt att kommentera dina omdömen lite och komma med egna kring det viktigaste som jag sett. Men det blir framöver.

 

Yes! Jag såg The Master i lördags och Silver Linings Playbook igår. Jag hann inte skriva om dom och hinner inte nu heller men kanske imorgon. :)


Edited by Wylie Times, 25 February 2013 - 23:23.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#192 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2013 - 00:07

Och jag tar för givet att SVT kör Searching for Sugarman då de varit inblandade i produktionen.
 
”Searching for Sugar Man” kommer att visas i K Special lördag 31 augusti kl 21:30 i SVT1.