Jump to content

Photo

Wiki för Nordens Stjärnor


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

#76 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 August 2012 - 08:10

Försöker mest vara hjälpsam och komma med tips. Misstolkar jag inte bads det om det. Men, som sagt, så är det inte nödvändigt att allt blir perfekt på en gång. Det är ju alltså en wiki så det är lätt att uppdatera när man väl kommer på ett sätt att göra det bättre.

Skillnaden nu, vad jag ser, var att du tog bort lite grejer. Jag tycker dock att det där om att han har dödar folk som Ghast känner är ytterst relevant. Jag tänkte att du (som är den som har tänkt ihop den här figuren) kanske skulle kunna få in det på ett snyggt sätt i Bakgrund-avdelningen. Men om den delen av historien är för outvecklad för att du ska kunna få till det just nu, kan du förstås tills vidare låta det stå i inledningen som det gjorde. När du eller någon annan kommer på fler detaljer om händelsen är det, som sagt, lätt att flytta ner det och utveckla det.

Och att vissa artiklar saknar bilder får man finna sig i. Även det är en så'n grej som får åtgärdas senare. Ser fram emot Bloodhand.

#77 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 28 August 2012 - 12:10

Det är bara positivt att någon annan pekar ut felen, för man blir ju som jag har sagt lite egenblind. Sedan hade jag tänkt vänta lite med att nämna vilka mord Nekro har gjort tills e nämns i en serie.

Edited by Sret, 28 August 2012 - 12:30.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#78 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 August 2012 - 00:23

OK, nu har jag tittat runt lite i wikin igen och registrerat mig. Jag har skrivit liite också.
Målet på mycket längre sikt är att bidra genom att föra över all information från pdf-guiden till wikin. Jag ser dem som samexisterande, och jag skulle i förlängningen gärna se en wiki för alla SSS-serier som ett offentligt kompliment till hemsidan, en plats där man kan fördjupa sig i serierna, figurerna och skaparna.

#79 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 August 2012 - 08:14

Det är bara positivt att någon annan pekar ut felen, för man blir ju som jag har sagt lite egenblind. Sedan hade jag tänkt vänta lite med att nämna vilka mord Nekro har gjort tills e nämns i en serie.

Om man ser det som att wikin är till för seriens skapare kan det vara bra att ha med information även om det det inte gjorts serier om ännu. Med tanke på att vem som helst ska kunna se det som står på wikin skulle man i och för sig kunna tänka sig att man placerar spoilers under en särskild rubrik, så att läsare kan välja att inte läsa under den. Eller också kan man kanske använda en spoiler-mall som liknar den som finns på TvTropes-wikin (eller här på forumet för den delen).



OK, nu har jag tittat runt lite i wikin igen och registrerat mig. Jag har skrivit liite också.
Målet på mycket längre sikt är att bidra genom att föra över all information från pdf-guiden till wikin.

:hurrah:



Jag ser dem som samexisterande, och jag skulle i förlängningen gärna se en wiki för alla SSS-serier som ett offentligt kompliment till hemsidan, en plats där man kan fördjupa sig i serierna, figurerna och skaparna.

Ja, det är en fin tanke. En del SSS-serier lär väl nämnas på NS-wikin i och med att de kopplas ihop med Nordens Stjärnor via Förgöraren. Annars finns ju också Seriefrämjandets wiki där man kan skriva om alla serier som finns.

#80 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 September 2012 - 18:47

Kan meddela att Bloodhand nu har gjort sitt framträdande på NS-wikian. Klagar du på honom så skjuter han ;)

Edited by Sret, 07 September 2012 - 19:14.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#81 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 September 2012 - 10:44

Som tur är har jag inte så möe å klaga på. Känner mig dock manad att ge ord åt gissningen att ordet "Yrkesmördare" i slutet av artikeln är menat att vara en kategori och inte en länk. Angående kategorier föreslår jag även, med tanke på hur tidigare artiklar kategoriserats, att också kategorin "Amerikaner" läggs till. Sedan ger väl texten upphov till lite frågor vars svar i vissa fall eventuellt kan motivera ännu ytterligare kategorier. Har han till exempel något yrke när han inte är mördare?

#82 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 September 2012 - 15:19

Jag får fundera lite på det, men han jobbar heltid som yrkesmördare.

Edited by Sret, 09 September 2012 - 15:38.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#83 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 September 2012 - 20:04

Såg att du hade uppdaterat artikeln. Så vitt jag ser har du inte lagt till några kategorier, men där emot plockat bort ditt tidigare försök till att lägga till en kategori.

#84 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 September 2012 - 20:33

Jo då jag inte verkar bemästra det riktigt så tänkte jag att det nog var bäst att inte försöka göra något innan jag har mer koll på det,
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#85 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 September 2012 - 21:07

Jag kan föreslå en titt på källkoden för exempelvis kategorin Figurer skapade av Elof Johansson. Kategorier kan nämligen också kategoriseras, och den kategorin ingår i två olika kategorier, nämligen kategorin Elof Johansson och kategorin Figurer efter skapare.

När man tittar i kategorin Elof Johansson är det vettigt att Figurer skapade av Elof Johansson listas under bokstaven F som i figurer. Det är vad som händer automatiskt när man i Figurer skapade av Elof Johansson skriver så här:

[[Kategori:Elof Johansson]]

Inga konstigheter, alltså. (Misstaget du gjorde tidigare var att glömma bort att skriva dit Kategori:. Du skrev alltså [[Yrkesmördare]] i stället för [[Kategori:Yrkesmördare]] och därför blev det en länk i stället för en kategori.)

När man tittar i kategorin Figurer efter skapare vill man där emot inte att Figurer skapade av Elof Johansson ska listas under F. Alla underkategorier till Figurer efter skapare börjar på F, så det vore inte en särskilt intressant sortering. Därför kan det vara en god idé att ange kategorin på det här sättet:

[[Kategori:Figurer efter skapare|Johansson, Elof]]

Då kommer Figurer skapade av Elof Johansson att hittas i kategorin Figurer efter skapare under bokstaven J som i Johansson i stället för under F som i figurer.


Hoppas det jag skriver är förståeligt. Annars kan förståelse säkerligen uppnås genom att man testar sig fram eller genom att man frågar om de oklara bitarna.

#86 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 May 2013 - 12:24

Idag fick jag för mig att skriva lite på wikin igen. Jag har upptäckt att någon (gissningsvis William) har lagt till lite mallar som inte fanns där innan, så jag tänkte använda mig av dem. Det som förvirrar mig något är dock att det både finns en mall som heter Karaktär och en som heter Seriefigur. Vilken är det som gäller?



#87 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 28 June 2013 - 22:09

Ja, jag har varit rätt aktiv i wikin på sistone. Jag har skapat mallar som kan vara intressanta att ha, Bland annat för karaktärer och organisationer. Kan också skapa fler efter behov. 

 

Den senaste ändringen jag gjort var att uppdatera wikimjukvaran. Den tidigare var instabil och krånglade på flera punkter, och med den nya klarar jag av att utföra fler av de önskemål Johan har ställt. Desvärre har det medfört att jag var tvungen att skapa en ny databas, med andra ord starta om från scratch. Jag lyckades överföra alla artiklar till den nya databasen, men alla användarkonton var krypterade, så ni får tyvärr skapa nya. Jag ber om ursäkt för detta.

 

Och som jag berättade för Johan via e-post är det mallen Karaktär som gäller. Seriefigur har jag raderat sen jag fick den förstnämda att fungera som jag ville.



#88 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 July 2013 - 16:03

Snyckert jobbat!

 

Men även om alla användare är försvunna, hur är det med diskussionssidor, bildsidor och kategorisidor? Kan inte de återställas?

 

Gällande kategorier tycks för övrigt viss oordning råda för närvarande. Till exempel finns det en kategori som heter Svensk, en som heter Svenskar, och en som heter Svenska medborgare. Det känns rätt onödigt. Man skulle kunna ha en som heter Svenskar och låta den innefatta alla som är svenskar, oavsett i vilket avseende de betraktas som svenskar. En del kommer alltså att kategoriseras i flera nationaliteter. Orientens Pärla hamnar till exempel både i kategorin Svenskar och kategorin Turkar.

 

Dessutom finns det sju kategorier som heter något med karaktär, och tio kategorier som heter något med figur. Där borde vi ha en enhetlighet. Och jag föreslår att vi använder ordet figur, så blir det inte så svengelskt. Jag har för mig att det är ordet som används i pdf-guiden också. Det behöver dock inte betyda att mallen ska byta namn. För vad den heter ser man ändå inte när man läser artiklarna.

 

En annan sak att ta ställning till är huruvida artiklarna ska rubriceras efter superhjältenamn eller efter civilt namn. Jag kallade artikeln om Vita Duvan för Jennifer Björkstrand, eftersom det är mer specifikt i och med att det finns två olika Vita Duvan. Som standard tänkte jag dock att de flesta kunde rubriceras efter superhjältenamn. Det finns dock poänger med den andra varianten också, så det är inte väldigt viktigt för mig att vi gör så. Men det kan ju vara bra om vi kommer fram till om vi vill ha på det ena eller andra sättet.



#89 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 05 July 2013 - 11:00

Diskussioner kan förvisso återställas. Jag hade glömt att undersöka huruvida sådana fanns. Förlåt.

 

Oredan bland kategorierna beror på att somliga sidor använder mallar och somliga inte. De som inte gör det kategoriseras manuellt, så det är upp till artikelns skapare att se till att de pekar rätt. Jag utesluter dock inte att det finns buggar i mina mallar, och jag ska ta mig en titt på det snarast. Jag valde att kategorisera karaktärerna som medborgare eftersom det känns mer politiskt korrekt med t ex "Turkiska medborgare" än "Turkar", men om alternativ 2 är mer önskvärt böjer jag mig för det beslutet.

 

Samma sak där. De som använder mallen har automatiskt kategoriserats som karaktär. De som inte gör det har manuellt kategoriserats som figur.

Jag skulle inte kalla karaktär svengelskt, det är ett svenskt ord som betyder samma sak. Men för att göra det så sömlöst som möjligt så skriver jag om mallen så den kategoriserar alla karaktärer som figur i stället.

 

Jag ändrade artiklarnas namn till respektive karaktärs civila namn främst för att få ett enhetligt system, men även för att det ser estetiskt snyggt ut med det Civila namnet som artikelrubrik och superhjältenamnet som rubrik för faktarutan. Redirects gör att alla superhjältenamn som skrivs in skickar en till respektive artikel.



#90 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 05 July 2013 - 14:51

Karaktär och figur är inte synonymer.

#91 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 July 2013 - 16:15

En och samma person kan ha dålig karaktär och bra figur. Och tvärt om.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#92 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 July 2013 - 18:32

Stockmos_alla_722px.jpg


 


Diskussioner kan förvisso återställas. Jag hade glömt att undersöka huruvida sådana fanns. Förlåt.

Jag förlåter dig.  :)  Men om det icke är för sent får du gärna återställa dem. Och även bildsidorna och kategorisidorna, som sagt.


 

Oredan bland kategorierna beror på att somliga sidor använder mallar och somliga inte. De som inte gör det kategoriseras manuellt, så det är upp till artikelns skapare att se till att de pekar rätt.

Jepp. Men de som inte använder mallarna är gjorda innan mallarna fanns, så antingen får man se till att mallarna följer den konvention som tidigare försökte upprätthållas manuellt, eller så får man uppdatera de gamla sidorna så att de stämmer med kategoriseringen som mallarna åstadkommer. I och för sig är det väl tänkt att de gamla artiklarna förr eller senare också ska uppdateras till att innehålla mallar.


 

Jag valde att kategorisera karaktärerna som medborgare eftersom det känns mer politiskt korrekt med t ex "Turkiska medborgare" än "Turkar", men om alternativ 2 är mer önskvärt böjer jag mig för det beslutet.

Ordet turk kan säkerligen framkalla associationer till inkorrekthet, men det kan ju bara bero på att ordet används nedsättande eller slarvigt, vilket vi förstås ska undvika. Så kategorier som Turkar, Kineser eller Judar bör vi inte vara rädda för att använda. Där emot känns det rätt meningslöst att ha en kategori som heter Negrer. Det är visserligen inte heller något fult ord EGENTLIGEN, men det är ett ord som dels är känsligt och som dels inte fyller någon egentlig funktion. Men oavsett vad man tycker om olika ord, så har du en poäng i att Turkiska medborgare är mer korrekt än Turkar i meningen att det är mer specifikt och alltså tydliggör i vilket avseende turkarna i fråga är turkar. Men man kan vara turk utan att vara turkisk medborgare, så jag tänker mig att man borde kategorisera efter födelseplats också. Då skulle man förstås kunna ha en kategori som heter Turkiska medborgare och en annan som heter Figurer som är födda i Turkiet, men jag tänker att det blir onödigt många kategorier att hålla reda på då, så jag ser en fördel med att slå samman de båda kategorierna till en.


 

Redirects gör att alla superhjältenamn som skrivs in skickar en till respektive artikel.

Åh, så praktiskt! Men vad händer om det redan finns en artikel som heter som superhjältenamnet?



#93 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 07 July 2013 - 01:57

Skriver på mobilen just nu, och det är jättesvårt att få till alla citat jag ville ha med, så jag får försöka utan dem.

Johan, jag tog en backup på den gamla wikins databas, så allt innehåll är intakt, även om jag måste föra över det manuellt pga problem i uppdateringen. Allt som inte är krypterat kan återställas.

Vad gäller mallarna så anpassar jag dem lika mycket efter artiklarna som jag anpassar artiklarna efter mallen. Det är mycket som måste fungera som de ska och konsekvent mellan alla artiklarna. De är fortfarande långt ifrån perfekta och är ett arbete under utveckling. Jag kan få dem någorlunda konsekventa på egen hand, men ni har möjlighet att påverka HUR de ska utvecklas. De är framtagna för att göra det lättare för er att sammanställa information, och det ni behöver är mitt jobb att förse er med. Så fortsätt gärna att komma med förslag.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med sidor som redan finns. Redirects är artiklar som vidarebefordrar besökaren till en annan artikel där informationen finns. Jag har redan lagt till sådana för de superhjältar som redan existerar på wikin. Skriver man Ghast skickas man till Måns Henrik Barnston, och så vidare.

Isegrim, du missförstår mig. Mitt fel som var otydlig. Karaktär och figur är förvisso inte synonymer, men engelskans character kan översättas som både figur och karaktär, varav båda går att använda i det här sammanhanget, även om ordet figur är mer vedertaget och anses vara närmare originalets betydelse. Och därför har jag börjat ändra mallen till att använda det ordet i stället för karaktär. Redan nu kategoriserar den alla karaktärer som figurer.

Edited by Sou1forged, 07 July 2013 - 02:01.


#94 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 07 July 2013 - 02:05

Även om jag förstår vad du menar och att det använt så inom rollspel de senaste femton åren, så är det fortfarande svengelska...

Ett exempel på en falsk vän när engelskans character direktöversätts med "karaktär" även i sammanhang där det engelska uttrycket snarast syftar på "skrivtecken" eller "rollfigur" (inom litteratur, film, TV-serier, teater och datorspel), snarare än det svenska ordet "karaktär" som har ursprungsbetydelsen "sammanfattning av själsliga egenskaper".



#95 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 07 July 2013 - 02:16

Därav mitt tidigare inlägg om att jag håller på att redigera bort alla referenser till ordet karaktär ifrån mallen. Jag vet vad du menar och instämmer att figur är att föredra.

#96 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 07 July 2013 - 09:05

Ok

#97 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 July 2013 - 19:56

Johan, jag tog en backup på den gamla wikins databas, så allt innehåll är intakt, även om jag måste föra över det manuellt pga problem i uppdateringen. Allt som inte är krypterat kan återställas.

Godo. Och nu ser jag att du har återställt diskussionssidorna. Kommer bildsidorna och kategorisidorna också snart?


 

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med sidor som redan finns. Redirects är artiklar som vidarebefordrar besökaren till en annan artikel där informationen finns. Jag har redan lagt till sådana för de superhjältar som redan existerar på wikin. Skriver man Ghast skickas man till Måns Henrik Barnston, och så vidare.

Jo, jag vet hur redirect-sidor fungerar, men förstår jag dig rätt, så skapas redirect-sidor automatiskt när man använder mallen. I så fall kan ju läget uppstå att man genom att använda mallen ber om automatisk skapelse av en sida som redan finns. Alltså, om någon till exempel har gjort en artikel som heter Orm, och någon sedan skapar en annan artikel som heter Adolf Sten, och den artikeln önskar bli pekad på av en redirect-sida som heter Orm. Vad händer då?



#98 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 08 July 2013 - 00:13

Jag har varit utan tillgång till dator med internetuppkoppling sedan i tisdags. Allt jag gjort sedan dess har jag gjort ifrån min mobil, vilket begränsar överskådligheten en hel del. I morgon får jag äntligen tillgång till min dator igen och kan arbeta mer effektivt, men jag har även en del att göra, så vi får se hur mycket jag hinner med.
Sedan är jag inte säker på vad du menar med bildsidorna och kategorisidorna. Jag gissar på att bildsidorna är informationen man får om bilderna när man klickar på dem, men det känns som att jag har fel. Har jag fel? Klargör gärna de båda termerna för mig så vet jag med säkerhet vad det är jag ska återställa.

Och nej, Redirects skapas inte automatiskt. Vill man att en artikel ska peka på en annan får man lov att skapa den själv. Finns det en artikel man vill ska peka på två olika artiklar är det en särskiljande artikel som gäller, t ex som med Vita Duvan, som pekar på de båda hjältinnor som burit namnet.

Jag har förresten skapat en liten mall för det ändamålet. Mallen heter Särskilj, och det är upp till er om ni vill använda den. Än så länge är den inte mycket mer än ett exempel på hur man kan göra, men den går att anpassa i stort sett hur man vill.
Jag har också skapat en spoilermall ifall en sådan skulle vara önskvärd. Den döljer de stycken som författaren anser vara spoilers och man måste välja att visa dessa.

#99 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 08 July 2013 - 09:30

Just ja. Kan tala om att när man registrerar sig så får man ett felmeddelande rörande e-postmeddelandet som skickas för att användare ska bekräfta sitt användarkonto (ett slags spamfilter). Ignorera detta. E-postmeddelandet kommer fram utan problem, och det går alldeles utmärkt att bekräfta sitt konto; jag har provat själv. Jag vet för närvarande inte varför felmeddelandet dyker upp, så jag vet inte hur jag blir av med det.

 

Och jag tror att jag förstår vad du menar nu, Johan. Jag kommer att föra över kategorisidorna och bildinfot under dagen. Det är ett långdraget arbete, så jag kommer att göra lite i taget.

 

Edit: Jag är klar nu. Och medborgarskapet har korrigerats.

Medborgarskapet autokorrigeras efter två mallar:

Medbrg - för själva texten; vare sig man skriver "sverige", "svensk", eller "svenskt" så kommer det att stå "Svenskt" i parametern medborgarskap, osv.

 

MedbrgKat - för kategoriseringen; vare sig man skriver "sverige", "svensk" eller "svenskt" så hamnar sidan i kategorin Svenskar, osv.

 

Försöker just nu räta till en bugg i skaparparametern: Sidorna kategoriseras inte efter skapare, som det är meningen att de ska.


Edited by Sou1forged, 09 July 2013 - 07:52.


#100 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 July 2013 - 14:21

Och nej, Redirects skapas inte automatiskt. Vill man att en artikel ska peka på en annan får man lov att skapa den själv.

Aha. Då missförstod jag dig. Men då är det ju inget problem.
 

 

Och jag tror att jag förstår vad du menar nu, Johan. Jag kommer att föra över kategorisidorna och bildinfot under dagen.

Ser ut som att du har fattat vad jag menade. Men några funderingar uppstår när jag kikar lite i förbifarten:
 

 

Det verkar som att kategorierna Bild behövs och Bild på figur behövs har exakt samma funktion.

 

Du verkar ha bytt ut begreppen supertålighet och superläkeförmåga mot övermänsklig tålighet och övermänsklig läkeförmåga. Det är inte jätteviktigt för mig vilken variant som används, men den kategori som inte används borde väl tas bort.

 

Du tycks ha ersatt kategorin Överstyrka med Superstyrka. De båda termerna har jag plockat från pdf-guiden. Förstår jag det rätt så är Daniels idé att om man är överstark så är man inte superstark, men ovanligt stark för att inte vara superstark.

 

Borde kategorierna Kvinnor och Män kanske finnas i en kategori som heter Figurer efter kön?

 

Varför finns Bloodhand och Vita Duvan i en kategori som heter Vikt?

 

Det känns lite banalt att kategorisera folk efter om de är goda eller onda. De flesta är väl mer eller mindre både och?

 

Vad sägs om att låta figurmallen innehålla en rad om första framträdande? Då skulle kategorin Oanvända figurer styras av den.