Jump to content

Photo

Rome


  • Please log in to reply
50 replies to this topic

#51 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 August 2011 - 13:21

Stealing from Saturn

Medan Pompejus Magnus med följeslagare är på väg mot Capua så har Caesar anlänt till Rom och hans närvaro märks. Atia anordnar en fest till hans ära och den visar sig bli riktigt intressant. Dels för att Atia själv verkar ha ett horn i sidan till Servilia eftersom Caesar har ögon för henne. Men det är även intressant för att man får se att Caesar själv är sjuk och har något som översättaren kallar för fallandesjukan och som jag tolkar är epilepsi. Både dessa två scener ska bli intressant att följa utvecklingen av, men kanske främst den om att Caesar är sjuk kan bjuda på en och annan spännande utveckling framöver. Och just att Octavius bevittnade det hela kan bli en bra skruvboll där Caesar tvingas agera därefter. Även Lucius ställer till med fest och där får man veta att mannen som Niobe fick barnet tillsammans med är äkta make till hennes syster. Snacka om familjedrama. Och i en scen närmare slutet så kommer ju Titus på Niobe och Evander med att prata på ett mer än vänskapligt sätt. Nu tror jag inte att Titus är den som ställer till med en scen, men det skulle inte förvåna mig om han pratar med Lucius om det hela framöver. Dessutom så ställer ju Niobes syster till med en del bekymmer på festen så det vore ju lustigt om Lucius inte börjar att undra vad som egentligen står på. Andra bra scener i avsnittet är när Caesar får veta att det är Titus som har allt guld i säkert förvar. Efter att först ha övertalats av Lucius att göra det. Det ger säkert lite extra bränsle åt Caesar att veta om att Pompejus Magnus inte har dom hos sig. Sedan så tyckte jag att det var intressant hur Caesar lägger fram sitt förslag om vapenvila till Pompejus Magnus på ett sätt som mer eller mindre var omöjligt för honom att acceptera. Och nu känns det säkert mer rättfärdigat för Caesar att slå ner på ett eventuellt uppror. Och även mer rättfärdigat för Pompejus Magnus att göra just så.