Jump to content

Photo

Essential #5


  • Please log in to reply
51 replies to this topic

#1 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 26 June 2004 - 18:38

Av en ren chans när jag tittade runt på Alvglans websida såg jag att dom hade en Essential X-Men #5. Trodde först att det kanske var ett misstag, men när jag sökte runt lite så verkade det stämma. Marvel har släppt vol. 5 av X-Men :D

Beställde självklart boken (inte från Alvglans dock, dom är för dyra), och nu kommer jag ha ännu en i samlingen. Har inget emot dom svartvita bilderna, det är papperskvalitén som kan irritera ibland. Men för ca 150kr så är det ett bra köp :)

Nån annan som köper Essential böckerna?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#2 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 26 June 2004 - 20:35

Jo, jag brukar köpa ibland. Hittills har jag bara fyra ynka stycken Essentialalbum (X-Men vol 2-4 samt Fantastic Four vol 2) men jag ska köpa fler vid något tillfälle (kanske redan i nästa vecka, någon som vet hur mycket Essentialalbumen kostar på Dolores?). Jag har inga problem med vare sig papperskvalitén eller att det är svartvitt (tycker faktiskt att det svartvita är riktigt snyggt) däremot tycker jag inte om att omslaget kan gå av (det gjorde den på mitt exemplar av Essential X-Men vol 2).

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 20:43

Yay, välkommen, Erika. Du har varit saknad. Snart är hela gamla gänget här! :D
*Hockey och superhjältar*

#4 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 26 June 2004 - 22:01

Ingen aning om vad dom kostar där eftersom jag köper dom flesta av mina album från Adlibris. Där kostar Essential albumen runt 130kr styck.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#5 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 22:54

Har 2 Wolverine Essentialalbum...underbara album..ska till Dolores på Måndag, kanske borde man ta och checka upp preiserna på albumen där..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:14

Är du göteborgska, Mara?
*Hockey och superhjältar*

#7 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:17

Nope, men bor rätt nära..i Skövde.. :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:18

Hahaha, ja det är ju nära. :lol: 15 mil? :D

Har faktiskt bott i Skövde för en herrans massa år sedan. Pluggade där. :)
*Hockey och superhjältar*

#9 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:23

Går fort att åka med tåg till Gtb iaf.. :P det är det positiva med Skövde..tågstationen.. ;)
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#10 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:24

Nån timme, eller är det kanske mer? :P

Gillar iofs Skövde. Hade kanske den bästa tiden i mitt liv där. Skitkul. :)
Pratar du sån där dialekt? :D
*Hockey och superhjältar*

#11 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:27

Runt 1 timme.

Har bott i skaraborg hela mitt liv, vilket besvarar dialekt frågan.. :P

För min del så längtar jag härifrån, har man bott i skövde och runt omkring i 25 år så börjar man bli sugen på nya ställen att bo på.. :) Speciellt när alla ens kompisar börjar flytta härifrån..
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#12 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:32

1 timme? Är det med X2000 då eller?

Besvarar den frågan, ja. Det är en härlig men samtidigt
knepig dialekt. :)

Jo, det är klart. Bodde ju bara där i ett år (i Skultorp närmare
bestämt, som jag hade väldigt svårt att uttala, trots att även
jag är västgöte, fast mer åt Göteborgshållet. Uttalade Skultorp
som skjultorp, men det skulle visst vara Skulltörp!) :D

Vad händer du på för ställen då? Finns t. ex Jannes Wax kvar? :)
*Hockey och superhjältar*

#13 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:38

För det mesta med X2000!

Jannes Wax lades ner för några månader sedan, ägaren dog och tyvärr så är det en klädaffär där istället nu....vi har ingen riktig skivaffär i Skövde länge, de har alla lagts ner..

Dock har vi en härlig bokhandel som har scifi/fantasy böcker som heter Flemmings, mycket trevligt ställe..

Jag uttalar faktiskt Skultorp utan ö, så bred dialekt har jag inte..haha, men jag medger att man kan få höra många lustiga uttal här...

Edited by Mara Jade, 26 June 2004 - 23:38.

Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:42

undrar om de gick på min tid eller om jag bara inte hade råd...jaja, ointressant dravel från mig... :)

Va? Dog han? Fan, där som man hängde så ofta. Sen var det en till, men den är också nedlagd? Tja, detta var alltså 97-98 som jag bodde där. Var ju ett tag sen.
Hade en riktigt vild fest hos en kille som heter Filip Rapp också. Geez vad vild den var. Ah, dessa minnen. (Förlåt, mer dravel)

Nej, tror, eller vet att inte alla pratar precis så. Men hon på resecentrum pratade så, så det var svårt att göra sig förstådd där faktiskt. "Vilka bussar går till Skjultorp? Va? Jaså, du menar Skölltörp!" :D

Var ligger Flemmings?
*Hockey och superhjältar*

#15 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:49

Flemmings ligger när stället där Jannes Wax låg, bara lite länge uppåt på gatan, mot torget.

Rapp, hmm..det namnet är bekant, unrar om han tillhör familjen Rapp som äger en massa fastighter och sånt..*liten stad, alla känner alla*

Är inte överraskad över att vissa har en väldigt bred dialekt, många kommer ju utifrån också alla dessa småbyar... :P
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#16 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 26 June 2004 - 23:53

åhå. Är den ny eller? Skövde måste vara den enda staden jag hittar i. :P

Ja, det är nog ett rätt känt namn i Skövde. Han är sonen till den familjen tror jag. Eller en av dem. En rik kille som hade och säkert har råd att gå runt och glida. :)

Bodde bara i Skultorp för att det var billig hyra hos en tant där. :)
*Hockey och superhjältar*

#17 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 26 June 2004 - 23:59

Känns som om Flemmings har funnit i alla evighet, men den låg också ett tag i en anan del av centrum när de byggde om byggnanden den ligger i nu...kanske var det under den perioden du bodde här..kommer inte ihåg så noga.

Ja Rapp äger mycket, och varje gång något nytt byggs eller byggs om ligger Rapp bakom det...af känns det så..

Billigt är bra! :D
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#18 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 00:08

Kan inte minnas att jag varit där iaf. Fast läste kanske inte så mycket sf-böcker på den tiden. Men min kompis Jack-Tore gjorde det. :D

Jo, det intrycket fick jag av den lilla tiden jag bodde där också. :)
Men Filip var en skön kille. :)

Jao, det är det. Och jag fick inte så mycket pengar heller. :)
*Hockey och superhjältar*

#19 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 June 2004 - 00:54

Har själv Essential Punisher Volume 1. Har inte kommit sådär jättelångt, eller har läst några hundra sidor i allafall :) . Nästa Marvel Köpen för mig lär bli Fantastic Four Visionaires:John Byrne volume 1 och sen volume 2 när den kommer.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 27 June 2004 - 08:21

Ingen aning om vad dom kostar där eftersom jag köper dom flesta av mina album från Adlibris. Där kostar Essential albumen runt 130kr styck.

Jag har också beställt först och främst från Adlibris (förutom vol 4 av X-Men för den köpte jag på SF-bokhandeln). :)

#21 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 27 June 2004 - 10:34

Det är iofs bättre att gå in i en riktig butik och ta en titt på albumet, se om den faktiskt är värd att ha. Det är mitt dilema just nu. Jag har en stor lust att beställa Essential Avengers albumen, men jag har aldrig gillat Avengers så mycket, mest på grund att dom aldrig verkar ha liknande problem som Spider-Man eller X-Men. Alla människor verkar älska dom. Ingen som har någon idé om dessa album är köpvärda?
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#22 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 27 June 2004 - 10:42

Jag har bara volym 2. Vilka nummer är det i volym 5.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#23 Mara Jade

Mara Jade

    Senior Commodore

  • Members
  • 2,171 posts

Posted 27 June 2004 - 10:54

Avengers albumen är jag sugen på, men så gillar jag Avengers. Mina 2 Wolverine köpte jag på Alvglans för en massa år sedan känns det som, inte så billiga om jag minns rätt...

Edited by Mara Jade, 27 June 2004 - 10:55.

Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 June 2004 - 11:00

Vet inte om Avengers är så populära egentligen...de har väl aldrig varit så stora i Sverige t. ex?
Tykcer personligen de är alldeles för präktiga.
*Hockey och superhjältar*

#25 StarBld

StarBld

    Silent Castaway

  • Members
  • 1,397 posts
  • Location:Stockholm
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 27 June 2004 - 11:32

Jag har bara volym 2. Vilka nummer är det i volym 5.

Essential X-Men Vol. 5 innehåller Uncanny X-Men #180-198 samt X-Men Annual #7-8.

Vet inte om Avengers är så populära egentligen...de har väl aldrig varit så stora i Sverige t. ex?
Tykcer personligen de är alldeles för präktiga.


Menar att människorna i Marvel världen älskar Avengers och dom har aldrig problem med dom. Dom är inte hatade som X-Men och inte hela tiden anklagade för att vara skurkar som Spider-Man.

Edited by StarBld, 27 June 2004 - 11:34.

HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.