Jump to content

Photo

I am Legend


  • Please log in to reply
53 replies to this topic

#26 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 December 2007 - 14:35

Fyra nya bilder varav den sista ser lite intressant ut.


Posted Image


Posted Image


Posted Image


Posted Image

#27 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 December 2007 - 13:04

Se dom första 3 minutrarna från filmen via Yahoo! Movies

#28 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 25 December 2007 - 02:35

Sett den nu... Mina åsikter (inte så spoileriga)

Den första halvan är bra, medan andra halvan är betydligt sämre och slutet sög. Varför kan de inte ha med BOKSLUTET när det är så pass bra, för...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#29 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 December 2007 - 23:19

Tyckte att den var väl sådär. Ok underhållning men inget mer, lite kul med DC Comics referenserna (Batman VS Superman affisch, Green Lantern och Teen Titans affischer i videobutiken), har inte läst boken,skulle säkert lacka om de har förstört nåt bra från boken.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 December 2007 - 00:07

Såg den idag och tyckte den var bitvis riktigt bra och det kan mycket väl bli ett dvd-köp i framtiden

Winter is Coming


#31 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 December 2007 - 00:17

Om ni är nyfikna på bokslutet och inte vill läsa boken , här är en länk för er:

http://www.evilavata...mp;postcount=18

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#32 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 December 2007 - 00:23

Angående bokslutetså känns det helt klart bättre än filmslutet som var det jag gillade klart minst med filmen. Men såna här filmer får väl oftast "Hollywoodslut" på både gott och ont kan man väl säga.

Winter is Coming


#33 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 28 December 2007 - 00:37

Går ju att läsa här också om man vill superspoila sig på boken .. :P

http://en.wikipedia...._Am_Legend#Plot

Kan påpeka att "I Am Legend" tydligen gavs ut i Wahlströms Kalla Kårar-serie en gång i tiden som "Varulvarnas natt". Uppenbarligen så är dock inte hela boken med, eftersom slutet uppenbarligen saknas i den svenska översättningen.. :P

En inte helt okänd svensk författare sågar översättningen här: http://www.dagensbok...dex.asp?id=1671

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#34 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 December 2007 - 14:38

Filmbolaget valde att göra om slutet, hur det var från början vet jag inte och ingen verkar veta vad det var som ändrades. Kanske att det dyker upp på en framtida DVD release.

Källa: Bloody Disgusting

Warner Bros. confirmed to CHUD that the ending was reshot for the Will Smith starrer I Am Legend, which hits theaters December 14. What's not confirmed is what has been reshot. Their source tells them that the ending was redone, as the studio wasn't happy with the finale that director Francis Lawrence had.



#35 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 30 December 2007 - 15:49

Såg den för några dagar sen. Kommentar från filmtipset:

Första timmen är ganska underhållande, men sen tar filmen en vändning som är pinsamt dålig. Jag har inte läst förlagan men det hade varit bra mycket mer intressant om de koncentrerat sig på den ensamma mannen i den övergivna staden, och det hade inte ens varit nödvändigt att visa monstren (som för övrigt är bland det fulaste jag sett på länge, vad tänkte de där egentligen?) vilket kanske hade ökat spänningen. Miljöerna och relationen till hunden är filmens största behållning, och jag tror inte jag kommer rekommendera den till någon.


Den fick en tvåa, kan jag tillägga :P
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#36 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 January 2008 - 20:18

Såg den igår. Tycker också att slutet sög, men att den var underhållande fram till dess. Först lite klassisk dystopi, sedan lite ännu mer klassisk monster-romp. Och sist en gnutta Jesus . En trea får det nog bli i alla fall.

Edited by Fiskrens, 22 January 2008 - 20:19.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#37 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 January 2008 - 21:13

Jag ger filmen en trea och håller med om att den börjar bra, sen går det ner lite, men inte så att det blir pinsamt dåligt i alla fall. Slutet är inte helt annorlunda mot boken på sätt och vis i alla fall, men ändå är det det. Lite flummigt skrivet kanske...men i alla fall, Will Smith är för mig filmens behållning, han överraskar mig och gör en mycket stark insats. Kändes genuin och vann verkligen mina sympatier.
*Hockey och superhjältar*

#38 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 03 February 2008 - 23:26

Jag får stämma in i både hyllnings- och klagokörerna. Ett inledningsvis bra verk med ursnygg scenografi och härlig atmosfär blir småningom neddraget av samma sak som sabbar så många andra filmer numera: korkade Hollywoodklichéer och brist på kreativt risktagande.

Monstren var fult plastiga men vad som störde mig mest var inkonsistensen i deras beteende. De framställdes som atavistiska rovdjur utan några högre kognitiva förmågor och Neville anmärkte själv att alla spår av mänsklighet hos dem var borta men ändå lyckas de rigga en sofistikerad fälla och spåra honom genom den urbana djungeln? Sorry, köper det inte. Sen är det ganska tröttsamt i såna här filmer att varelser som ska vara utmärglade av sjukdom och svält samtidigt är superstarka akrobater, som klarar att slänga en vuxen man tvärs över ett rum och klättra på väggar som flugor. Som om inte degenererade och högaggressiva kannibaler vore skrämmande nog utan såna där övermänniskodrag.

Och sen har vi slutet, med flummet om fjärilar och Gudabudskapet som kom rätt ur det blå. Det är som om de inte visste hur de skulle avsluta filmen och beslutade sig att fråga M. Night Shyamalan om råd. :huh:


#39 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2008 - 00:33

Jag får stämma in i både hyllnings- och klagokörerna. Ett inledningsvis bra verk med ursnygg scenografi och härlig atmosfär blir småningom neddraget av samma sak som sabbar så många andra filmer numera: korkade Hollywoodklichéer och brist på kreativt risktagande.

De framställdes som atavistiska rovdjur utan några högre kognitiva förmågor och Neville anmärkte själv att alla spår av mänsklighet hos dem var borta men ändå lyckas de rigga en sofistikerad fälla och spåra honom genom den urbana djungeln?

Det handlar om att läsa mellan raderna. Givetvis var det mer till dem än bara rovdjur (komentaren om att det mänskliga var bort kom innan fällan) och det var så uppenbart att de var efter Neville pga han hade tagit en av dem till fånga, troligen ledarens kvinna eller liknande. Men jag anser inte att det var något de behövde berätta utan något man fick tänka på själv och fundera ut. Hade Neville sagt "I was wrong. They are still intelligent and still have a form of society." så hade jag blivit besviken för jag tycker att det gav mer att man fick tänka ut det själv.

Jag tycker iallafall att filmen var riktigt bra. Påminde väldigt mycket om Omega Man. Så pass att man nästan hade trott det var en remake. Långdragen i början men på ett sätt som filmen skulle vara, precis som Omega Man var.
Men mot slutet så var det lite tvärt om, det gick lite för snabbt. Jag tycker att det skulle ha dragits ut mycket mer. Dessutom så var jag inte helt nöjd med Neville's självmord och skulle ha föredragit att han också kom undan staden. Mern tyvärr blev det uppenbart rätt tidigt att han inte skulle överleva.
Jag ser fram mot att de orginalslutet som filmades om.
Scenen med hans relation med Sam var det absolut bästa i filmen och när han sitter med Sam i labbet var väldigt hemst och tårdrypande.

Will Smith är, som vanligt, genialisk i sitt skådespeleri. Han är klart bäst när han spelar mot sig själv. Man såg verkligen Neville's tankar och känslor utan att han behövde säga något. Hur han smått höll på att förlora förståndet och försökte komma på vad som var verkligt och vad som inte var det.

Jag ger den 8/10!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#40 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 February 2008 - 01:33

Det handlar om att läsa mellan raderna.

Det är ingen bok (eller det är ju det också men...) utan ett verk i ett visuellt medium och då är det "show, don't tell" som gäller. Nu stöder varken show eller tell din tes. Varje gång monstren syntes (utom möjligtvis mot slutet) visade de inga karaktäristiska tecken för intelligenta predatorer - ingen kommunikation, organisation eller socialt beteende. De var bara en ylande, rabiat flock. Därav inkonsistensen och följaktligen var inget av det du säger "uppenbart" utan omotiverad rationalisering.

#41 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2008 - 02:10

Det handlar om att läsa mellan raderna.

Det är ingen bok (eller det är ju det också men...) utan ett verk i ett visuellt medium och då är det "show, don't tell" som gäller. Nu stöder varken show eller tell din tes. Varje gång monstren syntes (utom möjligtvis mot slutet) visade de inga karaktäristiska tecken för intelligenta predatorer - ingen kommunikation, organisation eller socialt beteende. De var bara en ylande, rabiat flock. Därav inkonsistensen och följaktligen var inget av det du säger "uppenbart" utan omotiverad rationalisering.

När Neville fångar kvinnan så sticker ledaren ut huvudet och ryter något som Neville tolkar som att den inte ens hade intelligens för att förstå att solen skadade den eller känsla att bry sig. Helatiden känns det mer av att den är upprörd för att Neville tagit en av dem fången. Sedan sätter samma varelse upp en fälla som är exakt likadan för Neville där den tar en av hans skyltdockor och sätter som bete. Det visar sig också då att monsterna har hundar då man ser ledaren hålla ett par i koppel och sedan släppa dem mot Neville. Allt detta innan en timme av filmen har gått och ca bara 20 minuter efter att monsterna introduserats.
När sedan anfallet startar i slutet så står alla stilla tills ledaren skriker och då anfaller de. Sedan när de är i labet så slutar de anfalla när ledaren ger dem tecken.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2008 - 16:16

Om någon är intreserad så är det här orginalslutet som filmades innan filmbolaget bestämde sig för att de ville ha ett annat slut:

(Börjar när Neville, Anna och pojken står på ena sidan av glasdörrarna och monsterna på andra sidan )

"At that point, Neville's assumptions about the nature of these creatures are shown to be incorrect. We see that they have actually retained some of their humanity. There is a very important moment between the alpha male and Neville. Then, when Neville finally turns the alpha female over to the alpha male, there is this little love moment between the two of them. The infected then retrieve the captured female and spare Neville's life. The original final shot follows Neville, Anna & the boy as they cross the remnants of the George Washington Bridge in hopes of finding other survivors."


Källa: Cinefex Magazine


Det där var deffinitivt slutet som jag ville ha. Det känns som det rätta slutet och passade bäst. Nu när de håller på att förbereda I am Legend 2står de inför ett dilemma med att Neville igentligen ska vara huvudrollen där också men regissören har sagt att de har tänkt på det och att de med vilje aldrig visar Neville dö. (Inte för jag fattar hur han skulle kunna överleva att spränga en granat sådär)
Känns verkligen synd att de blev tvingade att ta det sämmre slutet. Och med orginalslutet så hade folk haft lättare att märka att monsterna var intelligenta och inte missat den biten som vissar verkar ha gjort.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 05 February 2008 - 17:26

Det bästa slutet är bokens. Det klargör titelns egentliga innebörd på ett tematiskt kraftfullt sätt. Det där alternativa slutet är ännu sämre än det vi fick; ett otrovärdigt och påklistrat glass-och-blåbär-slut som renderar titeln fullständigt meningslös.

#44 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 February 2008 - 17:54

Jag tycker tvärtom. Det andra slutet kändes mer i bokens riktigt med att det var mer till "vampyrerna" än bara muterade monster från ett virus och att det fanns inget botmedel och där fanns ingen hemlig stad med överlevande. Med det nya slutet blir dessutom titlen fel för den menar att han blev legend för att han hittade botemedlet när han igentligen blev det för att han var den sista av sitt slag.
Sedan så var, som sagt, det här tänkt att bara vara första filmen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#45 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 March 2008 - 13:20

Det alternativa slutet till filmen har läckt ut på Youtube. Det ska ju finnas med på den kommande DVD-utgåvan. Får se hur länge det ligger kvar. Det går ju alltid att använda sig av clipnabber om man vill vara säker på att hinna se klippet. :whistle:

EDIT:

Om klippet inte får ligga kvar på Youtube så finns det även att se via denna artikel hos FirstShowing.Net


Edited by Cartman, 05 March 2008 - 15:42.


#46 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 March 2008 - 20:45

Verkar borttagna överallt nu :(
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#47 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 05 March 2008 - 22:19

Tur att man hann spara den då :)

Winter is Coming


#48 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2008 - 12:53

Verkar borttagna överallt nu :(


Nope, det finns t.ex. fortfarande kvar via FirstShowing-länken som jag har i samma post. Det går även att se via dessa länkar.

Ain't It Cool

Bloody Disgusting

CinemaSpy

/Film

#49 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 May 2008 - 16:07

Svensk utgåva

2/7

#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 May 2008 - 16:13

Alternativ version av filmen med kontroversiellt slut :wub: Äntligen kommer jag få se orginalslutet från innan de blev tvingade att göra om det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif