Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar på dejt med Greta Garbo...


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#26 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 September 2016 - 02:43

Blir ju jag besviken pojkar att jag som varit borta nästn hela veckan inte är sist... :P

Jag är också besviken på er. Ni fegar ut med en kortare version medans en annan tar det här på allvar och ser den långa versionen på 2h21 min. ;) :P För att vara snäll så sammanfattar jag hela filmen i mitt inlägg. Det hjälper mig att hålla reda på allt också. :D


Den Glädjelösa Gatan / Die Freudlose Gasse (1925)

!!!SPOILERVARNING!!! Jag sammanfattar hela filmen!!!

Wien 1921. Melchior Gatan är en glädjelös gata full med fattigdom och det är ont om kött.
Slaktaren Josef Geiringer, kallad Melchior Gatan's tyrann, styr gatan med en kallhjärtad girig järnhand då han är den ända som säljer kött och folk köar i hela natten för att några av dem ska få köpa en bit till ett högt pris. Och de som är vackra och villiga kan få gå före i kön om de betalar med sexuella tjänster.
I ett fint hus bor councilloren Rumfort med hans två döttrar, Grete och Mariandl. Även de har fallit på hårda tider och värre blir det när Herr Rumfort blir av med sitt jobb då Grete omöjligt att försörja dem på sin magra lön som sekreterare på Trebitsch's kontor. För att säkra deras framtid så bestämmer sig Herr Rumfort för att satsa hela sin avgångslön på aktier och väljer Petrowitz kolgruvor då de anses säkra och stiger under vintern.
I en källare i samma hus bor Marie Lechner med hennes föräldrar. Pappan är bitter och sträng efter att ha förlorat ett ben i kriget och mamman sliter och har aldrig tid att lägga sig i så Marie vantrivs. Hon drömmer att få vara med sin älskade Egon Stirner som har lovat att de ska gifta sig.

Don Alfonso Canez de Valparaiso anländer till Hotell Carlton för att möta Bankgeneraldirektör Max Rosenow, hans fru, deras dotter Regina, Max's advokat Dr. Leid och hans fru Lia samt Max's privata sekreterare Egon Stirner. Alfonso och Max har smutsiga affärer på gång där de planerar att köra aktierna i botten på Petrowitz kolgruvor för att sedan köpa upp dem billigt och sälja med en vinst på en halv miljon Dollar. Egon har egna planer som gå ut på att bli rik så att han kan gifta sig med den förmögna Regina Rosenow, och han är villig att göra vad som än krävs för henne. Även om det betyder att ha ett hemligt förhållande med Fru Leid på bordellet då Regina har sagt att det ända sättet de kan vara tillsammans är om han blir rik eller hon blir fattig.

Fru Greifer äger Hotell Merkl och en modesallong som i hemlighet döljer en sexklubb och bordell där de rika festar. Samtidigt så drar sig de fattiga hemmåt efter en lång natt, trötta, undernärda och många utan kött. Rädd för att gå hem utan kött så bestämmer Marie och en annan kvinna sig för att sälja sig till slaktaren för att få kött men Marie ändrar sig i sista stund. Utan någon annanstans att ta vägen så går hon hem till Egon men han vägrar låta henne bo där då han anser att de behöver mer pengar först. Desperat för pengar till Egon gör hon ett beslut att sälja sig på bordellet och Alfonso Canez blir hennes kund. Men så hör hon något och ser Egon med Lia Leid i ett närliggande rum.

När aktierna för Petrowitz kolgruvor stiger så blir Herr Rumfort överlycklig och övertalar Grete att gå och köpa en ny kappa. Fru Greifer ser en chans att skuldsätta henne till att arbeta i hennes bordell och övertalar henne att köpa en dyr pälskappa. Hon passar även på att säga upp sig efter att Trebitsch åter igen gör sexuella närmanden. Men så faller aktierna katastrofalt och de förlorar det mästa de har satsat. Fru Greifer erbjuder sig att presentera Grete för hennes rika farbror som skulle komma på besök och Grete tackar motvilligt ja. Men under träffen så inser hon vad Fru Greifer verkligen hade i åtanke och går därifrån efter att ha skrämt mannen från att ens våga titta på henne.
Grete och hennes pappa är även tvugna att hyra ut ett rum och Davy från Röda Korset blir deras första gäst. Han och hans partner James är där för att hjälpa de fattiga i Wien men medans James vill slösa bort pengar på att leva i lyx med vackra kvinnor på Carlton så tar Davy sitt jobb på allvar och väljer ett billigare sätt att bo. Davy är charmerande och Grete faller pladask. Davy och hans medhjälpare försöker att hjälpa dem men Herr Rumfort är stolt och envis och tackar bestämt nej till välgörenhet. Efter att en hungrig Mariandl beskylls för att ha stulit två burkar mat så sparkar Herr Rumfort ut dem och när det visar sig att beskyllningarna var sanna så är det redan försent. Pressen blir för stor för Herr Rumfort som blir allvarligt sjuk och doktorn beordrar att han äter ordentligt.
Desperat efter pengar till mat så tvingas Grete än en gång att vända sig till Fru Greifer där hon får förbetalt för att vara med på en av hennes fester. Där träffar hon även aristokraten Pyotr Orlov som tidigare hade jobbat åt den Rysska Tsaren men nu jobbar som servitör åt Fru Greifer, och han faller pladask för henne. På festen så tackar Grete vänligt men bestämt nej till alla sexuella närmanden och efter en missnöjd kund klagar till Fru Greifer så bestämmer hon sig för att ge Grete en sista chans med att vara med i en föreställning.
Väl där så börjar modet svika, framförallt när hon ser Davy och James i publiken som är där då James vill övertyga Davy att kvinnorna i staden inte förtjänar att räddas. När Grete ska upp på sven så försöker Pyotr Orlov stoppa henne från att genomföra det. När Davy får syn på henne så rasar han av besvikelse att hon är där och förlorar tron på att någon i Wien behöver hjälp. Men så hittar han av misstag Marie's väninna och deras familj i en vrå på vinden och inser hur fel han hade. Just då kommer Herr Rumfort som har insett vad Grete planerar och vill stoppa henne. Han förklarar att hans skulder är orsaken till alla problemen och Davy bestämmer sig för att hjälpa Grete hem där de kysser varandra.
Undertiden så tar Marie's väninnan sig desperat till slaktaren. Hennes barn behöver mat och hon är för hungrig och svag för att kunna mata den. När slaktaren skrattar åt hennes bedjan så anfaller hon honom och hugger honom till döds.
Samtidigt sammlas de fattiga utanför med Marie's föräldrar i spetsen. De har fått nog av de hur de rika festar medans de svälter och hur sexklubben lurar deras döttrar att prostituera sig för pengar. De börjar kasta stenar och snart lämnar gästerna lokalen och slänger sina cigaretter som snart sätter fyr. På vinden sitter Marie's väninna och make fast och brinner inne men de lyckas rädda barnet genom att hissa ner det.

När Lia Leid hittas rånmördad på Hotell Merkl misstänks först Alfonso Canez då han hade varit i närheten. Regina är därimot säker på att det är Egon som har begått mordet och när shocken har lagt sig så inser hon att han måste ha gjort det för hennes skull och vill att de ska fly tillsammans. Men Egon nekar till brottet och besviken över att han inte litar på henne så överger hon honom. Marie blir också intresant för polisen men Alfonso Canez ger henne alibi och tar henne under hans vinge. Han erbjuder henne vad hon än vill ha men snart börjar han att bli både frustrerad och orolig över hur likgiltig och kall hon är än hur han försöker att göra henne glad. Efter en massa frågor så berättar hon tillslut för honom att hon såg Egon mörda Lia Leid på Hotell Merkl innan hon lämnar honom. Innan Alfonso Canez reser hem så svslöjar han vem mördaren är och snart sitter Egon i förhör. Där säger han att han är oskylldig och att han mötte Lia Leid på hotellet för att de tillsammans skulle göra affärer i hemlighet och tjäna pengar på det båda två med tanken att hon skulle sälja sina juveler för att finansiera det.
Orolig över vilken effekt skandalen ska ha på Regina så beslutar Max för att tillfälligt skicka iväg henne. Men Regina lämnar föräldrarna och deras pengar och besöker Egon för att berätta att hon nu tror på honom och att hon älskar honom.

Marie har blivit sjuk av att bo ute i kylan och hennes nya väninna, som nu har fått flytta från stallet till vinden, övertalar henne att återvända hem till hennes föräldrar som blir överlyckliga att se henne igen, även om hennes far försöker att inte visa det. Väl hemma får hon veta att Egon har blivit dömnd för mordet på Lia Leid och lämnar dem en sista gång för att gå till polisen och erkänna att det var hon som mördade Lia Leid. Egon blir fri och förlåter Marie innan han ger sig av med Regina.




Tyskt drama/deckare/tragedi med bla. Greta Garbo.

Musiken (om man kan kalla det musik då det var mer ljud för att sätta stämningen) är väldigt effektfull och ger en känslan av det som pågår. Faktum är att den mer påminner om musiken till en skräckfilm (framförallt introt) och ibland blir tonerna tillochmed jobbiga att lyssna på. Musiken har även ljudeffekter som andetag och andra människo ljud. Jag undrar om det här är orginalet eller om de gjorde något nytt med nyreleasen.

Filmen är lite uppdelad i 2 delar. Första halvan fokuserar på Marie och Grete är med i färre scener. Men andra delen fokuserar på Grete och Marie är med väldigt lite. Faktum är att många karaktärer som var fokus i första delen av filmen är med mycket mindre i andra och tvärt om. Så man kan väl säga att filmen består av Marie's berättelse och Grete's berättelse. Och de två är helt sepererade historier som bara har bordellet gemensamt. De träffas aldrig och den ända gången de är med i samma scen är i början när de båda står i kö för kött.

Jag skrev inte allt i samma ordning som det hände i ett försök att göra det mindre rörigt. Därför står det t ex som barnden innan det står om Marie på polisstationen.

En sak som stör mig är alla namnlösa karaktärer som man bara vet efternamnet på. Vissa av dem känns dessutom väldigt viktiga till handlingen. T ex. Marie's nya vän (som bor i stallet med make och nyfött barn) och Davy's medhjälpare. Där finns också en massa namn listade som aldrig nämns i filmen så man vet inte vem som är vem. T ex vem är Metzger von Melchiorstrasse och Kellner?

Skådespelerskan som spelade fru Lia Leid ska enligt IMDb bara ha varit 18 år. Kan det verkligen stämma?

Jag undrar om Marie var en prostituerad från början eller om hon valde att bli det under filmen. Det verkar ju först som att hon har för hög moral för att göra det ens när hon är desperat (som med slaktaren) men sedan traskar hon in på bordellet som om hon hör hemma där och säger till Fru Greifer att hon har privata kunder som om hon brukar vara där så det verkar helt enkelt som att hon faktiskt jobbar där. Man fick ju aldrig innan veta vad hon arbetade med för att försörja familjen när hon var borta hela dagarna. Men samtidigt så verkade hon så nervös helatiden så kanske hon bara visste att där fanns jobb?

Föresten, inte mycket till hemlig sexklubb när alla visste att den fanns, tillochmed polisen. :P

En sak jag inte riktigt förstår är varför Regina ville att Egon skulle ha ett förhållande med Fru Lia Leid. Vad fick hon ut av det? Eller var det någon sjuk lek för henne? Fast om det är som Egon sa så kan det vara så att tankarna var att Lia Leid skulle finansiera hans affärer så att han kunde tjäna pengar och att Regina ville att han förföra henne till att göra det. Vem vet vad de hade pratat om tidigare.

En tragisk och sorglig film för det mästa men den har också sina fina stunder. Som scenen med kvinnan Marie träffar som bor i ett stall med sin make och nyfött barn. Hon säljer sin kropp till slaktaren för en köttbit och väljer att dela den med Marie, en främling hon precis har mött. Men när Marie ser hur eländigt de har det så tackar hon nej och ger dem dessutom sin scarf eftersom det inte fanns varme i stallet.
En annan kom förvånande från Alfonso Canez som må vara en kall och girig affärsman men han ställer upp med en alibi till Marie och skyddar henne när polisen vill fråga ut henne. Han tar också henne under sin vinge och försöker att göra henne glad med troligen planer på att hon ska bli hans älskarinna men det var lite snällt ändå. Han verkade genuint bry sig om henne.

När Grete ser spöket så undrade jag först om filmen flippade helt men det hela visade sig vara fönsterlagaren som ville ha betalt och hon såg fel, troligen pga stressen.

Där är ett par scener där de har valt att inte avslöja vad som sögs för spänningens skull. De scenerna skapar snarare förvirring pga det då man får läsa mellan raderna om vad som händer. Ett av dem är när Marie anfaller Alfons Canez. Antagligen så säger han till henne att visa för honom vad hon såg och hon gör det, men de ville få det att se ut som om hon ville döda honom för spänningens skull. Ett annat är när Pyotr Orlov ger sig på Grete i slutet på sexklubben. De försöker uppenbart att få det att se ut som om att han är ett pervo som anfaller henne men igentligen så är det troligen så att han försöker att stoppa henne från att göra föreställningen (med tanke på hur han försöker att förklara det för Davy) och att han nog försöker att övertala henne.

Jäkla slaktare till att kunna. 3 kvinnor på raken. :P Vilket svin. Och så slänger han en stor köttbit till hunden. Men jag är förvånad över hur lite han var med i filmen.
En annan rätt hemsk person är Fru Greifer. Men har hon också vissa snälla sidor? Hon gav en av hennes flickor en vinterkappa för att de frös samt ledigt resten av kvällen för att köpa kött och hon hade mycket tålamod med Grete och gav henne päls och pengar. Men samtidigt så hade hon också lurat Grete i ett försök att göra henne till prostituerad med att skuldsätta henne med lån. Men hennes onda galna skratt får en att undra om inte allt är kallt räknat för att käna pengar på Grete (snacka om skådespelerska till att spela över). Tanken är nog att hon är genom ond och allt som ser ut som omtanke är en ond plan. Iallafall så är det vad filmen vill att man ska tycka. :P

Inte mycket humor i den här filmen men en scen stack ut. När Grete drack kaffe med den rike farbrorn och han skulle sätta sig bredvid henne med hon gav honom en sådan blick att han vågade inte utan flyttade tillbaka till sin platts. Han skulle lägga sin hatt på soffan men efter att ha tittat på henne igen så vågade han inte ens det utan la den på käppen istället och tog sig ett stort glas vatten medans han svettades, drog sig i kragen och såg besvärad ut och sitter sedan som en staty utan att säga något. Och vad glad han blev när hon gick. :P Väldigt vad han var lik slaktaren, föresten.

Jag tar alltid tid på mig att se filmer, tänka och skriva om dem. T ex så tog jag en paus efter en timme för att se Genikampen och upptäkte att jag bara hade sett sammanlagt 13 min. :P Tog mig sedan yttligare 2h30min att se första timmen. :D Efter 7h30min så var filmen klar. :P Eftersom man måste läsa så kan jag inte lyssna på filmen medans jag skriver utan måste pausa.

Det här var en fantastisk film. Jag var orolig att den skulle vara långtråkig men det var den inte. Den var spännande och jag ville helatiden se vad som hände härnäst. Det är en skam att de klippte ner den och förstörde den som de gjorde. Jag är glad att jag letade upp den långa versionen och såg den. Klart den bästa stumfilm jag har sett (även om jag nog bara har sett runt 5 stycken, om man inte räknar med korta komedier).

Betyg: 9 desperata flickor av 10 (Fantastiskt Bra)

Edited by Crusader, 19 September 2016 - 02:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 September 2016 - 15:35

Filmens slut blir kanske aningen för tillrättalagt med Greta som räddas ur bordellens klor i sista stund (då hon stått emot det in i det sista). Jag antar att det i ursprungsversionen (där den dygdiga Greta räddas medan den prostituerade Maria går under) är ett moraliskt betingat slut. Men när en del sker utanför intrigen (tror till exempelvis inte vi får veta hur skulderna Gretas far drog på sig löstes) blir det ett sådant där konstigt slut där allt plötsligt bara fallit på plats.

Grete betalade iallafall en del av skulden med pengarna hon fick i hyra av Davy. Om det var hela vet jag inte. Men om Davy flyttade in igen så löste det sig nog.
Jag tror inte att det med Marie var menat som en moralkaka då mycket av filmen handlar om hur desperata människor gör desperata saker. Dessutom så hamnade hon inte i trubbel pga prostitution utan för att hon litade blint på en man som svek henne och bara låtsades vara kär i henne. Egon var ett rätt typiskt manligt svin som förförde kvinnor till höger och vänster, och inte alls den gentleman hon trodde han var. Hon offrade allt för honom och blev sviken, mycket för att han älskade pengar.

The Joyless Street (1925)

Jag undrar vilken marknad som 60-minuter versionen var ämnad? Får en känsla av att USA eller UK kanske var slutdestinationen

Det var USA. Jag tror tillochmed att det var USA som klippte ner den.

soldaterna var amerikanska (trots att man kunde se att dom såg tyska ut)

De var även Amerikanska i den tyska versionen jag såg och deras namn var Davy (Davis) och James. Jag tror den 3:e hette Ian men jag vet inte säkert. De tillhörde Röda Korset.

Jag läste mig till via filmens sida över hos Wikipedia, att filmen har återställts till sin fulla prakt och klockar numera in på 151 minuter. Lika nyfiken som jag är på att se den versionen, lika fundersam är jag över om den verkligen kan vara bra. Jag menar, man får ju med praktiskt taget alla ingredienser i den versionen som jag såg, även om jag kan hålla med XC om att det finns vissa beståndsdelar som man ville att det skulle fördjupat sig i, så undrar man ju vad tusan dom har att berätta i nära 2 1/2 timme. :blink:

141 minuter var den. Och där fanns en hel del att berätta. Jag tyckte iallafall att den aldrig var tråkig och är glad att jag såg den långa versionen.

Handlingen är numera en klassisk sådan där en eller flera karaktärer har det svårt att få ihop saker och ting här i livet, det blir värre genom diverse förvecklingar, för att sedan vända och alla kan leva lyckligt i alla sina dagar.

Nja, alla fick inte ett lyckligt slut. Marie t ex, hennes väninna som bodde på hotellets vind med sin make, Marie's föräldrar fick ett sorgligt slut. För att inte glömma alla människor som nu inte kan köpa mat efter att deras ända slaktare är död.

Men jag gillar det, man kan känna för Greta. Intressant för övrigt att hennes karaktär hade samma namn som hon själv.

Bara i den Engelska versionen. I originalet heter hon Grete.

Den där militären som hon fattade tycke för borde hon dock inte ha satsat på. Jag kan bara tänka mig vad det var som han sa till Greta när han upptäckte henne i logen och började att kasta pengar på henne. För att sedan i slutet, när han inser varför som hon tog jobbet, slätade över allt genom att föreslå att dom kunde börja leva ett nytt liv tillsammans. Han borde ha fårt en rak höger istället. Men, det där var lika vanligt förr som det fortfarande kan vara i en del filmer.

Jag vet inte om det framkommer i versionen ni såg men han trodde starkt på att hjälpa de som hade det svårt och ville ägna sitt liv åt det men hans kompis, James, försöker att övertala honom att de inte behövde hjälp utan bara slösade bort sina pengar med fest och lust, vilket är varför han drar med honom till sexklubben (vet inte om det framkom i er version att det var en sexklubb) för att visa honom "sanningen". Han hittar kvinnan han är kär i, som han trodde var speciell, i en hemlig sexklubb och hela hans tro på mänskligheten spricker. När hon försöker att förklara för honom att hon desperat behövde pengarna så visste han att han nyligen hade givit henne $60 i hyra (han kände inte till skulderna som hon betalade dem med) och tog förgivet det värsta. Jag kan förstå lite att han blev upprörd.

Förresten, vad var det för scen som Greta hade hemma när glasmästaren var där. Då som det.verkar som att Greta ser en vålnad eller spöke. Hade hon någon form av hallucination för att hon var så hungrig, eller föll något bort i klippningen? Det såg ju ut att vara glasmästaren som hon såg som en vålnad/spöke innan man får se att han är där livs levande och tar betalt innan han går.

Samma scen fanns i den långa versionen. Jag tror det var för att hon var hungrig eller kanske det var över att ha ytterligare utgifter.

Musiken höll på att driva mig till vansinne till en början. Jag vet inte om det är ett officiellt sådant som har använts eller om det är någon som har roat sig och lagt på något annat. Det finns ju gott om stumfilmer på nätet där en del har roat sig med att lägga andras musik på en favoritfilm eller rent av komponerat sin egen. Saken är den att jag delvis är lite skadad av och bortskämd med Matti Byes makalösa kompositioner, men det är också så att det var bra märkligt att lägga på en hel symfoniorkester (lät det som) i en finstämd stumfilm. Många gånger så passade musiken inte alls in till det som skulle förmedlas i bild. Det kändes ibland lika avigt som om man hade spelat dödsmetall eller cirkusmusik i en tonårsfilm där några karaktärer ligger och hånglar och precis ska få till det.

Det där låter minst sagt underligt och fel. I versionen som jag såg så fanns där ingen egentlig musik utan mer stämningssättande toner och de var väldigt obehagliga och påminde mäst om en skräckfilm. Framförallt ingen symfoniorkester. Det var rätt vanligt att Amerikanska marknaden ändrade musiken. Jag har sett t ex Amerikanska versioner av Svenska filmer från 70-talet där de lagt på musik ovanpå orginalmusiken (som de hade skruvat ner ljudet på lite).

Men som sagt, en bra film och kanske att jag någon gång i framtiden får för mig att utforska den ursprungliga versionen, även om jag är nöjd som det är med den som jag såg nu.

Det tycker jag att du ska göra. Hade varit intresant att höra vad du tyckte. Fast kanske det fungerar bäst när man inte vet vad som ska hända.


Jo man har återställt filmen efter att saxarna varit framme och den versionen tror jag släpptes på dvd i tyskland; tror iaf att jag läste det någonstans. Om jag fattat det rätt så är det en hel del av de ännu mörkare sidorna i filmen som klippts bort -- hur en tjej har en sexuell relation till slaktaren för att få kött och en annan som dansar på bordellen/nattklubben.

Jo det stämmer. Det var Marie's nya väninna som bodde i stallet med maken och nyfött barn (och senare på hotellet's vind) som gjorde det. Marie skulle också (då hon var rädd för att går hem utan kött) men hon fick kalla fötter så han slängde hennes köttbit till hunden. De såg 2 prostituerade från hotellet göra det och fick därför idén.

Samt en revolt (på slutet vad jag fattar) där folket bränner ned klubben när de får höra om frosseriet där inne (tydligen dör klubbens ägare i branden).

Klippte de bort det med? Jo, det stämmer. De kastar stenar genom fönstret och gästerna lämnar sina cigaretter när de flyr vilket sätter fyr på hotellet. Man får aldrig se vad som händer ägarinnan men Marie's väninna och hennes make omkommer i branden (de som Davy hittar i ett rum i slutet). Dock så räddas barnet.
 

Jag har inte full koll på det här med soundtrack till gamla stumfilmer -- men har läst att det inte var helt ovanligt att filmer inte kom med ett specialkomponerat sådant. Om den här filmen hittar jag ingen information alls om ursprungsmusiken -- så kanske var det här ett sådant där tillfälle där biografen spelade vad som fanns till hands? Ironiskt nog hittade jag en sida om en stumfilmsfestival där den här filmen visades, ackompanjerad av Matti Bye men inget om den faktiska musiken.

Jag vet inte om musiken i den långa versionen var originalet eller något de gjorde för DVD-versionen så vem vet.
  

Jag hade svårt med att riktigt förstå vad scenen med glasmästaren betydde, det enda vettiga jag kommer fram till är att det skall vara någon form av gestaltning av att hon står på randen till ett nervsammanbrott (till följd av ansvaret hon känner för familjen).

Jag uppfattar det likadant.
 

Jag kan väl tycka att pappan beter sig lite dumt åt. Visst kan man förstå att han försöker tjäna lite snabba pengar på aktier i ett sådant läge, men det är lite underligt att han får ett sådant anfall och försvarar den yngre dottern utan att ta reda på fakta.

Han förstod inte hur långt det hade gott och visste hur han hade uppfostrat henne. Troligen kunde han aldrig tänka sig att hon skulle göra något sådant. Sedan så hade han också en massa press på sig så han var väl inte riktigt sig själv.
När det gäller aktierna så valde han något som skulle ha varit säkert om inte de eliten hade lekt med det.

Pappan kröp ju som tur var till korset tillslut, men hans beteende var ju något extremt när han både gjorde sig av med pensionen så lättvindigt och även när han tog den yngsta dottern i försvar. Men det sistnämnda är väl det gamla klassiska; "Åh nej, mina barn skulle aldrig göra något sådant". Men pappan var ju ordentlgt pressad han med, så det kan ju förklara hans beteende. Lustigt nog så är det ju bara Greta som försöker att göra något positivt av situationen för att försöka att vända det negativa till något positivt. Yngsta dottern är väl ursäktad på grund av för låg ålder, men pappan lyfter ju i princip inte ett finger för att ta sig ur situationen som han själv var med och skapade. Om det nu inte sker i det material som klipptes bort.

Det var inte pensionen utan hans avgångslön från när de sa upp honom. Pappan visste att han inte skulle kunna skaffa sig ett nytt jobb så han kände väl att han hade inget annat val. Han bad ju dessutom om säkra aktier utan risker.
När det gäller yngsta dottern så vet jag inte om det var med men pappan vägrade att ta emot mat från Davy och flickan klarade inte av att äta mer kål (som de åt dagligen till middag) och var helt förtvivlad och desperat. Hon ansåg nog att hon bara tog tillbaka de 2 burkarna som Davy gav dem innan men pappan gav tillbaka.
Pappan gör inget i den långa versionen iheller. Han håller bara på med sina papper (vad vet jag inte då han är arbetslös) och mår dåligt. Hans hälsa blir bara sämre och sämre igenom filmen och jag väntade mig att han skulle dö. Han är säkert en sådan som alltid bara har jobbat och nu inte visste vad han skulle göra.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2016 - 21:42

Nu blir jag bara mer nyfiken på den längre versionen. Har verkligen försökt hitta den, men den enda jag hittar är den tillrättalagda 60min-versionen.

 

Jag är rädd att nästan allt som inte rör Garbos karaktär klippts bort i den version jag såg; därav att jag (och Garm) uppfattar saker annorlunda (och här och där inte alls).

 

Och i vår version var det pension inte avgångslön. :P

 

Jag tycker det är häftigt dock att du skriver att den är "fantastisk", som sagt -- jag hoppas kunna återkomma med ett nytt omdömme om den längre versionen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 September 2016 - 23:13

Imponerande omdöme Cruz. :thumbsup:

Det känns som att jag och XC har sett en hellt annan film med tanke på hur mycket som föll bort vid klippningen.

T.ex. så är Marie Lechner inte med speciellt mycket alls i den korta versionen. Man får se början när hon och Greta köar för att köpa kött och man får se att pappan är arg och hotar att slå till henne i deras hem. Bortsett från det så är det väl inte så mycket som man ser av Marie alls. Så 99% av hennes berättelse föll bort.

Jag kan tänka mig att större delen av den korta versionen är Gretas berättelse.

Fast stora delar av bordellen är inte med, så när man läser din återberättelse av filnens handling så inser man vilka svåra val som Greta ställdes inför. Scenen när hon köper kappan är med och även när hon vill lämna tillbaka den, samt sedan i slutet när Greta ska vara med i den där showen. Så det är ju en massa scener om bordellen som är bortklippta.

Och några mord får man aldrig bevittna. Jag höjde dock ett ögonbryn när jag läste något om ett mordoffer i rollistan och började fundera på om jag hade rätt film eller ej. ;)

Jag har fått hjälp med att hitta originalversionen nu så jag ska ta och se filmen som det är tänkt. Jag tror att mycket kommer att klarna då. :lol:

Och jag ser fram emot att göra det efter att ha läst ditt fina omdöme, det gav mersmak. Givetvis så bjuder jag på ett omdöme till den med efter att jag har sett filmen.

Det där med att det tar tid att se en filmen känner jag igen. Speciellt om jag ska skriva ett omdöme. Då brukar jag behöva pausa ibland för att göra lite anteckningar.

Edited by Garm, 20 September 2016 - 23:20.


#30 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 September 2016 - 04:12

Rätt otroligt att de klippte bort nästan allt av den ena huvudkaraktären (Grete och Marie var båda lika mycket huvudroller i originalet) och en sådan viktig del som mordet. Jag antar att det betyder att Egon och Regina knappt var med heller?

 

Kul att ni gillade mitt omdömme. :) Hoppas vara att jag inte hypar upp det och ni blir besvikna bara. Är inte säkert att ni tycker likadant då ni har sett filmen redan (mycket av effekten kommer IMO av att man inte vet vad som ska hända) och att jag har spoilerat en massa.

För mig så var det iallafall en underbar upplevelse och inte alls som jag hade väntat mig då jag bävrade lite för en ny Gösta Berling-upplevelse. :P Jag är tacksam att vi valde att se Greta Garbo filmer bara för att jag fick se den här filmen. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2016 - 09:16

Jag var också orolig att Garbo genomgående skulle valt draman svåra att ta till sig -- men av Cruzaders omdöme ovan att gå efter så ligger kanske hennes storhet även i att hon var duktig på att välja manus.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2016 - 17:37

Jag jobbar fortfarande med att få tid att se om Joyless Street, det kommer jag lovar!

--

Åtrå / Flesh and the Devil (1926) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!
Barndomsvännerna Leo och Ulrich har sedan unga år följt varandra som len och långhalm, skyddat och stått varandra bi i vått och torrt och tills döden skiljer dem åt. När Leo plötsligt faller pladask för den vackra (och väldigt gifta) Felicitas håller denne det hela för sig själv och när Felicitas make utmanar honom på duell ljuger han och säger att det beror på missämja över ett kortspel. Leo rekommenderas att tjänstgöra ytterligare fem år i armén, lokaliserad till en enslig plats i en afrikansk öken. Under tiden har Ulrich lovat att ta hand och stötta Felicitas som nu är änka.
Jo därefter följer det uppenbara, ni kan med säkerhet lista ut det på egen hand: Felicitas gifter sig med Ulrich (för pengarna) och Leo drar sig besviken undan från de två människor som han älskar mest. Leo har svårt att gå vidare och blir er och mer bitter, trots att andra kvinnor visar honom sitt intresse. Och det hjälper inte när Felicitas börjar närma sig honom och säga att hon fortfarande vill ha honom.
Filmen slutar med en rätt trevligt komponerad scen med de bägge barndomsvännerna öga mot öga med en varsin pistol i handen i ytterligare en duell för Felicitas kärlek. Felicitas är på väg över en frusen sjö till ön de duellerar för att stoppa dem båda. Denna gång vinner dock vänskapsbandet männen emellan och när de sänker sina pistoler spricker isen under Felicitas fötter.
Rollen som Felicitas var egentligen påtänkt för Lillian Gish som inledde in karriär 1912 med kortfilmen "An Unseen Enemy" och gjorde sin sista roll 1987 i långfilmsdramat "Sensommardagar" och 1927 cashade in miljonen dollar per film. MGM drog åt svångremmen och gav istället rollen för nyfunna talangen Greta Garbo (som fick mer blygsamma 450 dollar i veckan*). Den är filmen blev en stor succé och tillika Garbos riktigt stora genombrott; hon beräknades efteråt vara god för 12% av MGM totala värde.
Det här är en riktigt trevlig film, med genomgående bra rollprestationer. Värt att nämna är att den yngre Barbara Kent (som spelade Urich syster Hertha) i den här filmen kanske är minst lika bra som legendaren själv. Här återförenas f.ö. Greta Garbo med herr Gösta Berling (Lars Hanson). Visserligen är det här ett klassiskt drama med en (eller kanske till och med två eller tre) triangeldraman i svang men intressant nog kommer jag att tänka på "Ring of the Nibelungs" medans jag ser den. Trots att den här varken har kärleksdrycker, drakar eller vikingar.
Jag gillar miljöerna i den filmen starkt, och här och där så finns en känsla av att vara utomhus och inomhus samtidigt (som jag tycker är grymt charmig och är lite småsvag för). Och den lätt homoerotiska laddningen mellan Leo och Ulrich är avgjort något som bidrar till stämningen och gör Leos kyla gentemot Ulrich och Felicitas mer påtaglig.
Jag har lite svårt för att oförblommat hylla saker och den här typen av "episka romanser" tilltalar mig normalt inte. Men jag imponeras över hur mitt intresse hålls uppe genom hela filmen (ja, Crusader jag fick tag på den långa versionen denna gång) och att det är ytterligare en av de där stumfilmerna som man inte riktigt tänker på som en stumfilm medan man ser den.
Ironiskt nog måste jag erkänna att trots att John Gilbert på riktigt förr handlöst för Greta Garbo där på tågperrongen (och efter den här filmen inte återvände hem till sin fru) så ser jag inte någon kemi dem emellan utöver det vanliga. (Men det gjorde jag inte med Liz Taylor och Richard Burton i "Kleopatra" heller).
Det här är en riktigt trevlig film (som jag kanske nämnt redan) och som åldrats genom decennierna med enorm värdighet. Nästa år fyller den 90, fortfarande sevärd och ingen remake så långt ögat når.
--
*) Enligt mina beräkningar baserad på info från IMDb fick Garbo ungefär $7200 i gage för den här filmen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2016 - 20:50

Så bra att jag loggade in här och såg inlägget här ovan, för jag har gått omkring i mitt sedvanliga förvirrade tillstånd och trott att det var en Tarzan-film som vi skulle se den här veckan. :rolleyes: Men bra, då slapp jag att se två filmer den här veckan. ;)

#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2016 - 21:21

Jag hade Tarzan förra veckan. :)
 
för den som är nyfiken kring penningvärdet 1926 när filmen spelades in, hittade jag en site med internationell valuta-statistik:

  • »What is the equivalent of 450 US dollar [1791-2015] in year 1926 in the currency of US dollar [1791-2015] in year 2015?
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy the same amount of consumer goods and services in Sweden as 5570.485585762161 US dollar [1791-2015] could buy in Sweden in year 2015. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare absolute worth over time rather than relative worth.
    Another way to compare the worth of money in different periods is to estimate how much labour power an amount of money could buy. 450 US dollar [1791-2015] in year 1926 was the amount a male worker in Sweden received in wage for 1475.3735592576945 hours work. A male worker in Sweden in 2015 received 36590.35776658696 US dollar [1791-2015] in wage for 1475.3735592576945 hours worked. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare relative worth over time rather than absolute worth.
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy 677.7156606622576 gram gold. The price of 677.7156606622576 gram gold in year 2015 was 25276.622107656338 US dollar [1791-2015].
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy 22439.165524527303 gram silver. The price of 22439.165524527303 gram silver in year 2015 was 11312.115288172126 US dollar [1791-2015].
    By Rodney Edvinsson, (Associate professor, Stockholm University, Pro Futura Fellow, Swedish Collegium for Advanced Study)«
    – [Källa]

Och USD>SEK 1926:

  • »What is the equivalent of 450 US dollar [1791-2015] in year 1926 in the currency of Swedish krona [1873-2015] in year 1926?
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy the same amount of consumer goods and services in Sweden as 1681.97296454251 Swedish krona [1873-2015] could buy in Sweden in year 1926. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare absolute worth over time rather than relative worth.
    Another way to compare the worth of money in different periods is to estimate how much labour power an amount of money could buy. 450 US dollar [1791-2015] in year 1926 was the amount a male worker in Sweden received in wage for 1475.3735592576945 hours work. A male worker in Sweden in 1926 received 1681.97296454251 Swedish krona [1873-2015] in wage for 1475.3735592576945 hours worked. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare relative worth over time rather than absolute worth.
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy 677.7156606622576 gram gold. The price of 677.7156606622576 gram gold in year 1926 was 1681.97296454251 Swedish krona [1873-2015].
    450 US dollar [1791-2015] in year 1926 could buy 22439.165524527303 gram silver. The price of 22439.165524527303 gram silver in year 1926 was 1681.97296454251 Swedish krona [1873-2015].«
    – [Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2016 - 22:25

Va? Förra veckan såg vi ju på två Hitchcock-filmer?

Fan jag är helt veckovild och vet ibland varken ut eller in var jag befinner mig i tiden. :P

#36 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2016 - 01:58

Nej, Garm, du har rätt. Vi hade 2xHitchcock förra veckan. Tarzan var veckan innan. Att sedan XC tittade på Tarzan förra veckan också kan inte vi hjälpa. ;) :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2016 - 17:04

Haha. Nej, jag var helt övertygad om att vi skulle se Tarzan förra veckan tills jag såg kalendern. :) Jag har inte sett Tarzan-filmen för nästa vecka redan förra veckan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2016 - 01:46

Flesh and the Devil (1926)

 

En intressant filmupplevelse. Delar av den är riktigt bra och delar av den är så pass småtråkiga att jag slår på autopiloten och nästan struntar i vad som händer i bild. Det sistnämnda gäller framförallt alla, tillsynes, ändlösa triangeldrama-scener mellan Felicitas, Leo och Ulrich under den andra halvan av filmen. Samtidigt så vet jag att dom finns där av en anledning, men det blir helt enkelt lite för mycket för min smak.

 

Med det sagt så finns det mycket i den här filmen som är bra.

 

Greta Garbo utmärker sig mer än vad hon har gjort i dom föregående filmerna som vi har sett med henne. Här ser man verkligen hennes talang och man börjar att förstå vad det är som alla pratar om när hennes namn kommer på tal.

 

Som om inte det vore nog så briljerar även John Gilbert (Leo), Lars Hanson (Ulrich), George Fawcett (Pastorn), samt Barbara Kent (Hertha).

 

Jag måste säga att utöver Garbo så är speciellt Gilbert, Hanson samt Barbara riktigt bra i sina roller.

 

John Gilbert kom att arbeta med Garbo ett flertalet gånger till --[ Love (1927), A Woman of Affairs (1928), Queen Christina (1933) ]-- varav dom två sistnämnda finns med på vår lista över filmer som vi ska se. Jag ser fram emot att få se mera av honom, både för sig, men också tillsammans med Garbo. Dom hade en väldigt bra personkemi i denna film.

 

Jag slog ett öga på Gilberts IMDb sida och det var jäklar så effektiv som han var under sin karriär. Många filmer blev det och då ska man tänka på att han dog blott 36 år gammal. För övrigt så ser han ju bra äldre ut än 36 år redan i den här filmen. Tydligen så hade han det svårt att hänga med över från stumfilm till talfilm och det tillsammans med en kraftig alkoholkonsumtion gjorde att han fick grava problem med sin hälsa. Något som kanske också bidrog till att han såg äldre ut än vad han var. Det här med alkoholproblem och fatalitet var ju dessvärre väldigt vanligt förr inom film och underhållsbranschen och det är synd att han dog så ung.

 

Hanson är väldigt bra i sin roll och det ska bli ett sant nöje att utforska lite fler av hans andra filmer framöver, jag har hittar ett par som man nog skulle kunna fixa fram. Även här tycker jag att personkemin mellan honom och Gilbert är väldigt bra. Även mellan honom och Garbo. Det är dock lite skillnad här om man ser till karaktärerna som dom spelar. Leo och Ulrich känns verkligen som genuina vänner och det känns trovärdigt. Kärleken och känslorna mellan Leo och Felicitas är även dom väldigt trovärdiga. Däremot så kändes det inte så när Ulrich och Felicitas fick ihop det. Det kändes mer som något hopkok som man behövde slänga in för att få fart på intrigerna. Givet att Felicitas lindade männen runt sitt lillfinger för att få dom precis dit hon ville, det är ju inte för inte som filmen har den titel som den har och att man tänker på att den personifierar Felicitas, men nä, hela triangeldramat känns stundtals bara konstlat.

 

Barbara imponerade verkligen i rollen som Hertha. En till skådespelerska som hade en ganska så kort karriär och sedan hittade på andra saker i livet. Barbara Kent hängde med ända fram till 2011 då hon stängde sina himmelsblå 103 år gammal. :D Hennes roll som Hertha är bland dom allra första som hon gjorde. Jag gillar hur lillgammal som Hertha är i början av filmen och att hon är den som har förståndet i behåll trots att hon mitt framför sina ögon ser hur Felicitas snärjer Leo som Hertha själv nog hade velat få ihop det med.

 

Fawcett gjorde en bra insats som pastorn. Jag gillar scenen i kyrkan när han predikar och hur allt som han säger hänger ihop med det triangeldrama som vi precis beskådar.

 

Jag uppskattar att filmen hade en hel del humor vare sig den var avsiktlig eller ej. Som t.ex. i början av filmen på den där logementet där när Ulrich försöker att täcka för Leo som troligtvis har varit ute och svirat hela natten lång. Allt ser ju ut att gå helt enligt den snabbt uppkomna planen, om det inte vore för att befälhavaren återvänder och upptäcker Leo och Ulrich lilla segerdans. Jag gillar för övrigt hur Ulrich himlar med ögonen när han tror att befälhavaren ska genomskåda hans bluff om att det är Leo som ligger i sängen och inte en massa saker i ett försök att det ska se ut som att någon ligger där och sover. Eller scenen när Leo ska komma hem och vänner samt familj väntar utanför med pompa och ståt. En man vill ha folk på ett rakt led, men det finns visst en liten gubbe där som har en putmage och hängröv som gör att det där ledet inte blir speciellt rakt. Eller damerna som ska kasta buketter med blommor över Leo när han kommer hem, bara att en av dom väntar lite väl länge och kastar den på den som håller ett tal just då. Jag gillar även sättet som den där äldre mannen hälsar på folket som han möter på den där danstillställningen. Eller vad sägs om när pastorn pimplar öl och tror att han ser dubbelt när han egentligen ser det där tvillingparet. Då minsann gick det bra att ta ett stop öl. ;)

 

Handlingen är bra. Man tar till sig karaktärerna och jag upplever dom som levande med både bra och rent dåliga sidor. Vänskapen är stark mellan Leo och Ulrich. Jag medger att det finns lite homoerotiska vibbar dom två emellan som XC påpekar. En del scener kunde lika gärna ha slutat i en kyss dom två mellan känns det som. ;) Jag gillar hur fin och oskuldsfull som kärleken är mellan Leo och Felicitas till en början. Sedan när det går upp för oss som tittar vilken vamp som Felicitas egentligen är, då blir man lite sned. Men det är ju det som är bra, att en film rör upp känslor hos oss som tittar. Då har den ju gjort något rätt.

 

Jag gillar det visuella i en del scener. Som t.ex. när Leo och Felicitas smyger ut från den där dansen och stannar till i trädgården. Just scenen när Leo tänder en tändsticka för att sätta fyr på en cigarett gillar jag. Hur ljuset från den liksom lyser upp turturduvornas ansikten på ett väldigt smakfullt sätt. Jag gillar även scenen när Greve Rhaden gör entré i filmen. Hur han öppnar och stänger sin hand och hur man har lagt det nära i bild medans Leo och sin fru Felicitas sitter längre bak och man får illusionen av att Greven krossar dom i sin hand. Jag gillar även allt annat som t.ex. inspelningsplatserna, interiören, kläderna, osv. Alla smådetaljer som ger filmen liv och en känsla av att dom utspelar sig just där dom befinner sig i filmens handling, vare sig det är inom eller utomhus.

 

Musiken var riktigt bra i den version som jag såg. 112 minuter på ett ungefär. En full orkester, vars musik passade som handen i handsken med det som sker i bild. Musiken verkar vara inspelad i England och versionen som jag hade fått tag på verkar ha varit antingen en VHS-Rip eller någon inspelning från tv ursprungligen och sedan getts ut på DVD. Typ. Filmen hade i alla fall sådan där varningstext innan filmen som VHS hade förr.

 

Jag gillar precis som XC slutet på filmen. Jag trodde först att det skulle bli enligt mall 1A där Felicitas dyker upp och pratar förstånd med grabbarna. Så jag blev överraskad att hon gick ner sig i en isvak och drunknade samtidigt som både Leo och Ulrich inser det idiotiska i att duellera på liv och död. Jag gillar budskapet att vänskapen ibland är starkare än mycket annat.


Edited by Garm, 10 October 2016 - 01:51.


#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2016 - 09:38

»Handlingen är bra. Man tar till sig karaktärerna och jag upplever dom som levande med både bra och rent dåliga sidor. Vänskapen är stark mellan Leo och Ulrich. Jag medger att det finns lite homoerotiska vibbar dom två emellan som XC påpekar. En del scener kunde lika gärna ha slutat i en kyss dom två mellan känns det som. ;)« – [Källa]

Tack och lov att det inte bara var jag. :)

 

 

»Hennes roll som Hertha är bland dom allra första som hon gjorde. Jag gillar hur lillgammal som Hertha är i början av filmen och att hon är den som har förståndet i behåll trots att hon mitt framför sina ögon ser hur Felicitas snärjer Leo som Hertha själv nog hade velat få ihop det med.« – [Källa]

Scenen där hon manipulerar Felicitas är dessutom väldigt snygg där skådespelaren ledigt låter oss förstå att hon medvetet försöker att få den andra kvinnan att "göra det rätta".

 

 

»Kärleken och känslorna mellan Leo och Felicitas är även dom väldigt trovärdiga. Däremot så kändes det inte så när Ulrich och Felicitas fick ihop det. Det kändes mer som något hopkok som man behövde slänga in för att få fart på intrigerna.« – [Källa]

Skall jag vara helt ärlig så tror jag inte Felicitas hade några varmare känslor för Ulrich - där tror jag det var pengarna i kombination med att hon säkert trodde att Leo inte skulle överleva sin tjänstgöring i Afrika.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2016 - 16:46

Nejdå, det var ett jäkla "klängande" som Leo och Ulrich ägnade sig åt i en del scener och där jag flera gånger bara satt och väntade på kyssen. :lol2:

 

Nope, jag tror inte heller att Felicitas (vackert namn för övrigt) hade några större känslor för Ulrich. Inte till sin äkta make heller för den delen. Dock så upplevde jag (mestadels i alla fall) att hennes känslor för Leo var genuina. Men även där finns det ju en del scener där man börjar att ifrågasätta det med. Det är därför som jag kom in på det där spåret att hon mer är en lycksökerska som lindar männen kring sitt lillfinger och mest verkar leka med dom framför något annat. Men det kan ju lika gärna vara jag som övertolkar allt.

 

Jag håller med dig om scenen där Barbara Kent så briljant genom sin karaktär Hertha får oss som tittar att se hur hon medvetet försöker att få Felicitas att öppna ögonen och se vad hon har ställt till med och vad som är det enda rätta att göra. Undrar om Hertha hade förutsätt att Felicitas skulle gå ner sig i isvaken med, eller om det bara var "poetic justice"?

 

Trevligt omdöme som du levererade för denna film, den var ett nöje att läsa. Och tack för infon för övrigt, att läsa kring vad Garbo tjänade för sin medverkan i den här filmen och vad den summan skulle vara värd i nutid. Löneklyftan var nog lika gigantisk då som den är idag i drömfabriken. Men det sätter ju en del i perspektiv när man såg hur lite som Garbo fick för denna roll.


Edited by Garm, 10 October 2016 - 16:47.


#41 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 October 2016 - 10:25

Tack, jag kände sjlv att jag hittade en bra linje i omdömet. :)

 

Kul att du gillade min lilla uppställning om hennes lön, jag tyckte det var intressant att trots att hon var "nyanställd" och lågavlönad för sin yrkesgrupp så var hon ändå (i jämförelse med Sverige i stort vid tiden) relativt välavlönad. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 October 2016 - 02:36

Lite sen, jag vet. :P Jag måste man vara på humör för en stumfilm annars får jag inte ut något av det och det har jag inte varit de senaste par veckorna. Så jag har preoriterat Tarzan och Hitchcock för att inte hamna bak på allt. :P


Flesh and the Devil (1926)

"Leo von Harden... at your service."

Leo von Harden är en odisiplinerad tysk soldat som ofta hamnar i trubbel som han drar ner pojkvännen blodsbrodern Ulrich von Eltz i när han ständigt försöker att försvara honom. Båda gillar de fester så när de får ledigt så är det planerna när de åker hem, Leo till sin mor i deras förfäders slott Halewitz medans Ulrich åker hem med sin lillasyster Hertha, som är olyckligt förälskad i Leo. Men så får Leo syn på den vackra Felicitas von Rhaden och allting förändras. Under den stora balen på Stoltenhof så träffar han henne igen och efter en dans så blommar kärleken men han vet ännu inte vad den mystiska förföriska kvinnan heter. Men det avslöjas strax efter när hennes make kommer på dem och en överaskad Leo blir utmanad till en duell till döden. Efter duellen straffas Leo med att skickas till Afrika och han ber sin vän Ulrich att ta hand om Felicitas von Rhaden under tiden utan att berätta varför. När han återvänder 3 år senare väntar en obehaglig överaskning.

En Amerikansk romatisk melodrama komedi. Baserad på tyska författaren Hermann Sudermann's roman The Undying Past/Es war(Det var). Med bla. John GilbertGreta GarboLars Hanson och Barbara Kent. John Gilbert är ännu en av Hollywoods tragiska historier. Han var en växande stjärna i romatiska filmer under stumfilmstiden men när han skulle göra sin första romatiska ljudfilm, His Glorious Night (1929) så hade han oturen att ha en regisör som inte kunde hantera övergången ordentligt med resultatet att filmen blev en löjlig sammling av kärleksscener som publiken skrattade ut. Bla. en som har blivit historisk och gjorts parodi av i många filmer sedan dess, den ökända scenen där en man kysser kvinnans hela arm medans han säger "I love you" hela tiden. Det hela tog honom hårt och snart fick han göra mindre roller och lågbudget filmer, delvis tack vare att MGM's chef Louis B. Mayer hatade honom. Han blev deprimerad och tack vare fel omgänge så blev han även alkoholist och drack tills han fick 2 hjärnattacker, var av den sista blev hans död 1936, 36 år gammal. Greta Garbo hade det inte lätt hon heller. Hennes syster hade precis dött i cancer och hon var trött efter det tempo som MGM hade henne på (28 filmer under 16 år) så hon ville åka hem till Sverige något MGM strängt förbjöd henne att göra och hotade henne i brev om hur allvarligt det skulle bli om hon inte gjorde den här filmen (det kostade dem dock då hennes kamp mot dem gjorde henne rik). Om någon undrar varför Garbo hatade Hollywood så är det här en stor orsak. Att hon sedan inte ville träffa fans, vara med i sociala sammanhang eller synas privat hade med att hon var en introvert och helt enkelt inte trivdes scocialt utan föredrog att vara för sig själv eller umgås med några få vänner. Inte alls som vissa fick för sig på den tiden, att hon bara var en snobb. Och jag tycker att man kan se det lite på hennes i filmerna. Hon var en sådan där person som skådespelade för att hon tyckte om att spela roller, inte för att bli berömd. Så om man undrar varför hon ser så trött ut under den här filmen så finns där som sagt en förklaring. Men varför hyllas då hennes roll i den här filmen? Jo, för kemin mellan henne och Gilbert. En kemi som dessutom var äkta då de hade en romans under den här tiden (vilket inte är alls ovanligt under inspelingar av intima romatiska filmer) vilket är en regisörs dröm. Faktum är att de skulle gifta sig men Garbo ändrade sig. Rykten säger att det var under productionen av den här filmen som de gjorde slut. De fortsatte ändå att göra filmer tillsammans och var väldigt goda vänner. Faktum är att Gilbert hamnade i slagsmål med MGM's chef Louis B. Mayer för att försvara Garbo's ära då han pratade illa om henne (något som skadade Gilbert's karriär). Svenska Lars Hanson var en en välkänd skådespelare under stumfilmstiden (som vi själva vet efter att ha sett Gösta Bergling) men när ljudfilmerna kom så stod hans starka Svenska brytning i vägen så han återvände till Europa där han jobbade lite i Tyskland och England innan han till sist slog sig ner i Sverige där han fortsatte att göra filmer tills början av 1950-talet. Mäst känd blev han på Svensk teater vilket han fortsatte att göra tills hans död 1965, 78 år gammal. Barbara Kent, som trots hennes korta längd faktiskt var 19 år när den här filmen gjordes, blev snabbt populär då folk verkligen älskade hennes lilla hjältinna i filmen. Men hennes stkärnstatus började redan 1925 när hon blev krönt Miss Hollywood och 1927 blev hon väldigt känd efter en naken sim scen (dock hade hon på sig en huddräkt under de scener som ansågs förmycket) och hon hade inga problem att gå över till talfilm. Hon ansågs vara en växande stjärna. 1932 så gifte hon sig och beslutade att ta ledigt under 1 år för att förbereda sig inför sin stjärkarriär. Men på den här tiden så föll stjärner snabbare än de reste sig och när hon återvände så var hon redan glömd. Hon fortsatte att göra filmer till 1941. När henne's make dog 1949 så tappade hon lusten att vara i rampljuset och drog sig helt tillbaka. Men hon levde efter det ett långt liv och dog 2011, 103 år gammal!

Det här är en av de få filmer som USA's "Library of Congress" har beslutat är så pass viktig i film- och kulturhistoria så att den ska bevaras för eftervärlden och finnas tillgänglig för alla Amerikanare.

En sak som jag fnittrade lite åt var att Greta Garbo spelar en äldre dam (hon säger att Leo är väldigt ung) medans John Gilbert spelar en ung man i 18-20 års åldern. Saken är bara den att Garbo var här 21 år gammal medans Gilbert var 27. :P

Om jag någonsin skulle ovetandes ha ett förhållande med en gift kvinna och maken kommer på mig så måste jag komma ihåg att säga "Patric Nilsson... till er tjänst.". :D Att han sedan heter "Harden" i efternamn gör det extra roligt. :P

Någon mer än jag som reagerade på en duel till döden på 1920-talet? Inte kan väl det vara möjligt? Och nej, det var det inte heller. Dueller minskade snabbt under 1800-talet och var sällan till döds (de sista till döds var under 1800-talet). Och då räknas givetvis inte de som pågick i USA. :P Faktum är att de var olagliga i de flesta länder när Första Världskriget startade. Men Tyskland hade kanske andra lagar? Jo, det hade de. De förbjöd dueller långt innan andra länder gjorde det. Inte nog med det, dueller var inte längre något gentlemen gjorde utan ansågs vara förlegat och fördömdes. Men samtidigt så få ju också duellen konsekvenser i filmen då Leo dömms till militär service i Afrika under 5 år.

Hur lång tid tog det för er att insé att Garbo's karaktär var en bitch och filmens "skurk"? Jag insåg det redan på balen.

Vad är det egentligen med den här tiden och skumma Präster? Den här verkade nästan njuta av allt kaos och lidande. Eller så vet han vad som väntar. Men det är som att han dömmer Leo i förväg. Eller försöker han att varna honom?

Den här filmen fick en remake 2001 kallad "Pearl Harbor". :P

Filmen börjar lite sådär men blir destu mer spännande efter att Leo återvänder. Ett tag satt jag som på nålar och undrade vad som skulle hända nu och hoppades att Leo inte skulle låta sig förföras av Felicitas igen. Jag blev dock förvånad när det visade sig att hon faktiskt älskade Leo och att det inte bara var ett spel. Men så väljer hon åter pengar över honom. Precis som sist. Man ser hur hon plågas över beslutet. Hon älskar Leo men hon älskar sitt liv i lyx mer. Jag måste säga att det var en positiv överaskning att karaktären inte bara var svart eller vit utan hade gråzoner även om hon fortfarande är en hemsk person. Och jag tror fortfarande att hon planerade hela grejen med duellen för att bli av med sin första make. Och blicken när han insér att hon åter har lurats. Men varför han tar på sig skulden förstår jag inte.
Bönen i slutet (exorcism? :P) och hur den plötsligt förvandlade Felicitas till en god människa var förmycket och förstörde för mig. Jag förstår inte hur de ens på den tiden tyckte det var en bra idé. Men kanske de ansåg att det var en viktig del i boken? Men den var så meningslös för sedan bara sprang hon och dränkte sig. Och plötsligt med hjälp av himmelsk magi så vet de båda vad som hade hänt. Och hon var visst djävulen själv eller något sådant som hade kastat en förbanelse på dem, jag vet inte.
Nej, slutet var inget vidare. Snacka om att förstöra en film med ett underligt slut.

En film som kunde ha varit fantastisk men föll i slutet som en häxa genom tunn is.

Betyg: 6,5 sweet nothings av 10 (Bra-)


Värt att nämna är att den yngre Barbara Kent (som spelade Urich syster Hertha) i den här filmen kanske är minst lika bra som legendaren själv.

Jag kan bara hålla med. Synd att hennes karriär inte klarade sig.

Jag gillar miljöerna i den filmen starkt, och här och där så finns en känsla av att vara utomhus och inomhus samtidigt (som jag tycker är grymt charmig och är lite småsvag för).

Ja, verkligen. :)

Jag har lite svårt för att oförblommat hylla saker och den här typen av "episka romanser" tilltalar mig normalt inte. Men jag imponeras över hur mitt intresse hålls uppe genom hela filmen (ja, Crusader jag fick tag på den långa versionen denna gång) och att det är ytterligare en av de där stumfilmerna som man inte riktigt tänker på som en stumfilm medan man ser den.

Vad bra. :D

John Gilbert på riktigt förr handlöst för Greta Garbo där på tågperrongen (och efter den här filmen inte återvände hem till sin fru)

Han var redan skild då sedan ett år tillbaka. Det var en massa andra kvinnor som hans fru sa att han hade varit otrogen med. ;)


En intressant filmupplevelse. Delar av den är riktigt bra och delar av den är så pass småtråkiga att jag slår på autopiloten och nästan struntar i vad som händer i bild. Det sistnämnda gäller framförallt alla, tillsynes, ändlösa triangeldrama-scener mellan Felicitas, Leo och Ulrich under den andra halvan av filmen. Samtidigt så vet jag att dom finns där av en anledning, men det blir helt enkelt lite för mycket för min smak.

Interesant då jag tycker tvärt om. :P 
  

John Gilbert kom att arbeta med Garbo ett flertalet gånger till --[ Love (1927), A Woman of Affairs (1928), Queen Christina (1933) ]-- varav dom två sistnämnda finns med på vår lista över filmer som vi ska se. Jag ser fram emot att få se mera av honom, både för sig, men också tillsammans med Garbo. Dom hade en väldigt bra personkemi i denna film.

Ja, det ska bli intressant. Även om XC inte verkar hålla med om kemin. :P
 

Jag slog ett öga på Gilberts IMDb sida och det var jäklar så effektiv som han var under sin karriär. Många filmer blev det och då ska man tänka på att han dog blott 36 år gammal.

Ja, verkligen. Men sedan så körde också MGM ett ohumanskt tempo på deras skådespelare.

För övrigt så ser han ju bra äldre ut än 36 år redan i den här filmen.

Jag vet inte om jag håller med. Visst såg han inte ut att vara 18-20 som han skulle vara och inte heller 27 som han var men så gammal tycker jag inte.

Tydligen så hade han det svårt att hänga med över från stumfilm till talfilm

Ja. Och det ska inte ha haft med hans röst att göra utan hur dåligt hans spelar i en film. Jag tror det snarare var regisören som var problemet.
 

Däremot så kändes det inte så när Ulrich och Felicitas fick ihop det. Det kändes mer som något hopkok som man behövde slänga in för att få fart på intrigerna. Givet att Felicitas lindade männen runt sitt lillfinger för att få dom precis dit hon ville, det är ju inte för inte som filmen har den titel som den har och att man tänker på att den personifierar Felicitas, men nä, hela triangeldramat känns stundtals bara konstlat.

Jag håller med. Det kändes inte så bra. Men hela berättelsen går ut på det där triangeldramat. Jag vet inte ens om början är med i boken.
  

Fawcett gjorde en bra insats som pastorn. Jag gillar scenen i kyrkan när han predikar och hur allt som han säger hänger ihop med det triangeldrama som vi precis beskådar.

Samma här.
 

Jag uppskattar att filmen hade en hel del humor vare sig den var avsiktlig eller ej. Som t.ex. i början av filmen på den där logementet där när Ulrich försöker att täcka för Leo som troligtvis har varit ute och svirat hela natten lång. Allt ser ju ut att gå helt enligt den snabbt uppkomna planen, om det inte vore för att befälhavaren återvänder och upptäcker Leo och Ulrich lilla segerdans. Jag gillar för övrigt hur Ulrich himlar med ögonen när han tror att befälhavaren ska genomskåda hans bluff om att det är Leo som ligger i sängen och inte en massa saker i ett försök att det ska se ut som att någon ligger där och sover. Eller scenen när Leo ska komma hem och vänner samt familj väntar utanför med pompa och ståt. En man vill ha folk på ett rakt led, men det finns visst en liten gubbe där som har en putmage och hängröv som gör att det där ledet inte blir speciellt rakt. Eller damerna som ska kasta buketter med blommor över Leo när han kommer hem, bara att en av dom väntar lite väl länge och kastar den på den som håller ett tal just då. Jag gillar även sättet som den där äldre mannen hälsar på folket som han möter på den där danstillställningen. Eller vad sägs om när pastorn pimplar öl och tror att han ser dubbelt när han egentligen ser det där tvillingparet. Då minsann gick det bra att ta ett stop öl. ;)

Ja, den hade en hel del humor. Speciellt i början.
 

Vänskapen är stark mellan Leo och Ulrich. Jag medger att det finns lite homoerotiska vibbar dom två emellan som XC påpekar. En del scener kunde lika gärna ha slutat i en kyss dom två mellan känns det som. ;)

Inte så lite IMO. Jag väntade på den där kyssen. :P

Jag gillar hur fin och oskuldsfull som kärleken är mellan Leo och Felicitas till en början. Sedan när det går upp för oss som tittar vilken vamp som Felicitas egentligen är, då blir man lite sned.

Var det bara jag som såg det redan på balen? :P
 

Just scenen när Leo tänder en tändsticka för att sätta fyr på en cigarett gillar jag.

Jag gillar den klantiga parodin på den scenen som vi får se senare i filmen. :P
 

Musiken var riktigt bra i den version som jag såg. 112 minuter på ett ungefär. En full orkester, vars musik passade som handen i handsken med det som sker i bild.

Även min version hade passande musik. Men utan varningstext.

Nope, jag tror inte heller att Felicitas (vackert namn för övrigt) hade några större känslor för Ulrich. Inte till sin äkta make heller för den delen.

Jag tror samma sak.

Dock så upplevde jag (mestadels i alla fall) att hennes känslor för Leo var genuina. Men även där finns det ju en del scener där man börjar att ifrågasätta det med. Det är därför som jag kom in på det där spåret att hon mer är en lycksökerska som lindar männen kring sitt lillfinger och mest verkar leka med dom framför något annat. Men det kan ju lika gärna vara jag som övertolkar allt.

Nej, jag upplevde samma sak. Speciellt när man såg hennes kämpa om valet mellan Leo och pengarna.
 

Jag håller med dig om scenen där Barbara Kent så briljant genom sin karaktär Hertha får oss som tittar att se hur hon medvetet försöker att få Felicitas att öppna ögonen och se vad hon har ställt till med och vad som är det enda rätta att göra.

Jag håller också med även om jag inte tyckte om delen med bönen.

Undrar om Hertha hade förutsätt att Felicitas skulle gå ner sig i isvaken med, eller om det bara var "poetic justice"?

Det tror jag inte hon hade förutsett. Faktum är att jag uppfattar det som att det var Gud som fixade det precis som han fick Felicitas att öppna ögonen och plötsligt fick duelanterna att förstå vad som pågick.
 

Trevligt omdöme som du levererade för denna film, den var ett nöje att läsa. Och tack för infon för övrigt, att läsa kring vad Garbo tjänade för sin medverkan i den här filmen och vad den summan skulle vara värd i nutid. Löneklyftan var nog lika gigantisk då som den är idag i drömfabriken. Men det sätter ju en del i perspektiv när man såg hur lite som Garbo fick för denna roll.

Indeed.


Vi verkar vara överens på vissa saker men inte på andra. :)


En sak som jag har tänkt på. När det var stumfilmernas tid så var filmerna ofta runt 2 timmar. När ljudet kom så sjönk plötsligt tiden till runt 1 timme. Sedan höjdes det lite och lite under de kommande 40 åren tills 90 min blev standarden. Jag undrar varför det blev så? Så mycket tycker jag inte att ljudet förändrade så att tiden kunde klippas ner så pass. Hade det med kostnad att göra tro? Eller har jag fel om att stumfilmer oftast var långa och har råkat på att få se bara de långa? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 October 2016 - 10:08

Ingen fara Crusader, vi kör blandar ju tre olika teman så i praktiken har man ju tre veckor på sig att se ikapp. (En av fördelarna med upplägget vi har nu).

 

»Någon mer än jag som reagerade på en duel till döden på 1920-talet? Inte kan väl det vara möjligt? Och nej, det var det inte heller. Dueller minskade snabbt under 1800-talet och var sällan till döds (de sista till döds var under 1800-talet). Och då räknas givetvis inte de som pågick i USA. :P Faktum är att de var olagliga i de flesta länder när Första Världskriget startade.« – [Källa]

 

Jag funderade helt kort på det -- men avskrev det som en sådan där grej som stundtals "måste" förekomma i romantiska filmer. Tror man ville ha ett lätt flytande förhållande till den faktiska historien.
 
 

»Greta Garbo hade det inte lätt hon heller. Hennes syster hade precis dött i cancer och hon var trött efter det tempo som MGM hade henne på (28 filmer under 16 år) så hon ville åka hem till Sverige något MGM strängt förbjöd henne att göra och hotade henne i brev« – [Källa]

Jag slog ett öga på Gilberts IMDb sida och det var jäklar så effektiv som han var under sin karriär.
Många filmer blev det och då ska man tänka på att han dog blott 36 år gammal.

»Ja, verkligen. Men sedan så körde också MGM ett ohumanskt tempo på deras skådespelare.« – [Källa]

 

Judy Garland jobbade väl också för MGM? Skulle vara intressant att få reda på hur många skådespelare MGM faktiskt körde slut på under den här tiden.
 
 

Jag gillar hur fin och oskuldsfull som kärleken är mellan Leo och Felicitas till en början. Sedan när det går upp för oss som tittar vilken vamp som Felicitas egentligen är, då blir man lite sned.

»Var det bara jag som såg det redan på balen? :P« – [Källa]

 

Nejdå, jag anade också på balen att hon var av den typen som spenderade dem med att vänta på små erövringar att fördriva tiden med.

 

»En sak som jag har tänkt på. När det var stumfilmernas tid så var filmerna ofta runt 2 timmar. När ljudet kom så sjönk plötsligt tiden till runt 1 timme. Sedan höjdes det lite och lite under de kommande 40 åren tills 90 min blev standarden. Jag undrar varför det blev så? Så mycket tycker jag inte att ljudet förändrade så att tiden kunde klippas ner så pass. Hade det med kostnad att göra tro? Eller har jag fel om att stumfilmer oftast var långa och har råkat på att få se bara de långa? :P« – [Källa]

 

Hmm. Jag har reagerat på att de flesta stumfilmer jag sett ligger på ofta 2 timmar eller mer. Den bästa förklaringen/teorin jag kan ge är att "talfilm" erbjöd en annan typ av berättande och allt allt inte behövde visas i bild.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 October 2016 - 17:53

Gröna Hatten / A Woman of Affairs (1928) [US]
¡Oi! Spoilers kan förekomma rakt föröver!

Boken Den gröna hatten publicerades 1924 och boken om Iris Storms allt annat än lyckliga liv och Sedermera snabba död blev Michael Arlens stora genombrott. MGM såg den snart som sin blivande kassasuccé, men för att ta sig förbi den amerikanska censuren plockades referenserna till heroin, homosexualitet och syfilis bort. Kvar blev en film som hade väldigt lite gemensamt med boken, men en kassa succé blev det givetvis ändå.

Trots att jag läser om boken att den handlar om en femme fatale så känns det inte som om Garbo spelar förförerskan här. Den här filmen är nog snarare en tragedi om hur social status sätter käppar i hjulen för två förälskade unga människor och river med sig ett gäng livsöden på väg ned i mörkret. Faktum är att jag påminns nog snarare om De von Sydowska Morden mer än Kleopatras ränkspel med Caesar och Markus Antonius.

Det här är en väl berättad historia med ett tunt lager av såpa över sig, trots de stora ändringarna i adaptionen från bok till film så är det en relativt sömlös historia och en del av mig lockas till att gissa mig till delat av intrigen som utelämnats. (T.ex. vill jag gärna för det till att Dianas bror "Jeffry" troligtvis hade en "thing" för David. det skulle iaf förklara hans utbrott mot systern, och då delade de antagligen den sjukdom som här skyldes med "förskingrings"-förklaringen).

Det är nästan lite smålustigt hur man gör en film kring två människor som suckar över varandra (och den de inte kan få) utan att det för den delen bara handlar om kärlek som inte får besvaras. Slakten censuren gick på intrigen gick kanske inte fullt lika hårt åt på karaktärerna.

Garbo och Gilbert är väldigt bra i sina roller och Douglas Fairbanks Jr. Gör en härligt over-the-top-tolkning av brodern Jeffry. Stackars David försvinner ut i periferin tämligen snabbt och filmen dröjer heller inte vid hans livsöde. Det är också en film som är väldigt trevligt producerad och skvallrar om en svunnen tid med sociala idéer som kan tyckas vara främmande idag.

Kanske är det här inte en film som knockar en, men som står sig väl som sevärd genom decennierna som gått och är inte helt oförtjänt av sitt imdb-betyg.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 October 2016 - 01:02

Stumfilmer har en tendens till att kunna ha en lång speltid och många gånger så upplever i alla fall jag att dom dessutom känns ännu längre än vad dom egentligen är. Jag tror att XC är inne på rätt spår, att när talfilmen gjorde entré så föddes även en ny berättarteknik som möjliggjorde att man kunde förmedla handlingen på ett helt annat sätt och det gjorde dessa handlingar mer kondenserad och tajtare och därmed kunde speltiden bli kortare.


\o/ _ \o/ - \o/ _ \o/


A Woman of Affairs (1928)

En bra film som nästan uteslutande ägs utav Garbo. Dom andra skådespelarna är riktigt bra, men här kan vi verkligen prata om en film där Garbo skiner starkt och överglänser mycket annat med sin tolkning av Diana.

Handlingen känns på sätt och vis igen av det som vi har sett tidigare, med triangeldraman, kärlek, vuxna människor helt oförmögna att fatta egna beslut, lyssnar lite för mycket på vad familjen tycker och tänker, vägrar att fånga kärleken trots att den står mitt framför dina ögon, och så vidare. Egentligen så borde man vara trött på dom här ingredienserna vid det här laget, men lustigt nog så fungerar det riktigt bra här och ger en intressant fond.

Det var intressant att få lite bakgrund till filmen, att det finns en litterär förlaga. Jag visste inte att det fanns en sådan, fast egentligen är jag inte förvånad för mycket gjordes ju utifrån en sådan i stumfilmseran, det var nog betydligt färre med skrivna originalmanus.

Det var en hel del som hade ändrats från bok till film måste jag säga.

Men man kan ju nästan se mellan raderna att David och Jeffrey hade känslor för varandra i sättet som dom är, pratar och reagerar. Dessutom så köper man ju inte förklaringen till Davids självmord med att han skulle ha varit en tjuv och hellre tog sitt liv än att sitta i fängelse. Jag hade inte köpt den ens om jag hade vetat om bokens annorlunda innehåll. Jag tror det mer var menat att folk hade fått reda på att Jeffrey och David hade ihop det och det var säkert brottsligt då filmen utspelar sig och istället för att dra skam över sig själv, Jeffrey och bådas familjer så var självmordet den enkla utvägen. Typ. Vet inte om det är så i boken eller om jag har läst in för mycket.

På sätt och vis så tycker jag det nästan är synd, trots att filmen är bra som den är, att man var tvungen att göra filmen lite mera pk. Den hade nog kunnat bli ännu bättre om den hade legat närmare förlagan med lite svårare teman som missbruk, sexualitet och allehanda dekadens.

Filmens stora förlorare och tillika hjälte måste ju vara Constance. Hon får ju sitt hjärta krossat här, men står ändå bakom sin man. Extra tydligt blir det ju när hon får följa med Neville över till Frankrike för att han är typ den enda som kan få Diana att hitta livsglädjen igen. Jag menar, man kan ju bara ana hur Constance känner sig. Jag var även övertygad om att Neville och Diana skulle få varandra i slutet och när Diana istället kör ihjäl sig och man inser att Constance och Neville med största sannolikhet förblir ett par så undrar man ju här det är för Constance att inte bara leva med en karl som är förälskad i någon annan, utan även nu är en trasig man med hjärtesorg. Det kan ju inte vara alltför lätt för Constance att tackla en sådan situation. Hade hon inte älskat Neville så hade det ju bara varit och gå vidare, men riktigt så enkelt är det ju inte här.

Det är alltid intressant att se vilken betydelse och inverkan som familjen hade på varandra på den här tiden. Nästan lite skrämmande med mina ögon att se hur man nästan kastar bort sitt eget liv och leverne för att man istället ska leva upp till och införliva dom krav som ställs av mor och far. Oftast far i dessa fall då mödrarna inte hade mycket att säga till om.

Slutet var lite speciellt. Jag antat att om kortet som Diana vände upp hade varit hjärter ess så hade hon löpt linan fullt ut och satsat på sig själv och Neville, men nu när det blev motsatsen så tog hon sitt liv istället? Nu kändes ju Diana aningen labil genom hela filmen, men att låta ett kort.få vara avgörande. Crazy. Om hon nu inte hade för avsikt att bara sticka iväg och hoppas att Neville skulle komma farandes efter henne igen, men att olyckan var framme och hon istället dog. Det är ju en annan möjlighet.

Säga vad man vill, men Garbo är suverän i rollen som Diana. Det är liksom, wow! Och då har ju karaktären en del mindre smickrande sidor, men det kanske är därför som jag gillar karaktären ännu mer, för att hon är långt ifrån perfekt.

Samma sak gäller ju även Neville. I början tycker man nästan att han förtjänar det eftersom han faktiskt hade ett val, trots vad far sa. Men sedan när man ser hur Diana beter sig så tycker man nästan lite synd om honom. Men bara nästan, för båda dras ju med samma handlingsförlamning till varandra.

Måste även tillägga att versionen som jag fick tag i hade en krispig bil som var ljuvlig att beskåda och underbar musik att njuta av.

En av dom bättre filmerna hittills i vår svit av Garbos filmer.

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2016 - 18:34

»Jag tror det mer var menat att folk hade fått reda på att Jeffrey och David hade ihop det och det var säkert brottsligt då filmen utspelar sig och istället för att dra skam över sig själv, Jeffrey och bådas familjer så var självmordet den enkla utvägen. Typ. Vet inte om det är så i boken eller om jag har läst in för mycket.« – [Källa]

 

Jag tror det stod någonstans att David drabbats/fått syfilis; en sjukdom som i sitt 4e stadion går på hjärnan (enl wikipedia kan en av följdsjukdomarna bli en form av demens vilket rimmar väl med att jag läst någon annan stans att man blir galen).

 

 

»Filmens stora förlorare och tillika hjälte måste ju vara Constance. Hon får ju sitt hjärta krossat här, men står ändå bakom sin man.« – [Källa]

 

Tillika en av filmens stabilaste biroller -- uppskattar att man inte gjorde henne till den där svartsjuka äkta makan som man lätt hade kunnat göra henne till.

 

 

»Om hon nu inte hade för avsikt att bara sticka iväg och hoppas att Neville skulle komma farandes efter henne igen, men att olyckan var framme och hon istället dog. Det är ju en annan möjlighet.« – [Källa]

 

Personligen tror jag hon blev sårad över att Neville måste urskulda sitt val med att avslöja varför hon teg om Davids död. Hon insåg att det kommer aldrig förändras -- hon kommer aldrig kunna leva med honom och hon tänker inte leva utan honom heller. Och om jag tolkade det hela rätt så körde hon in i samma träd som hon cyklade in i som barn? Och det var väl där och då hon föll för Neville?

 

 

»Säga vad man vill, men Garbo är suverän i rollen som Diana. Det är liksom, wow! Och då har ju karaktären en del mindre smickrande sidor, men det kanske är därför som jag gillar karaktären ännu mer, för att hon är långt ifrån perfekt.« – [Källa]

 

Jo -- man börjar fatta grejen med Garbo va? :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 October 2016 - 20:08

Aha. Det var ju en tänkbar förklaring över Davids så abrupta frånfall. Var det förklaringen angiven i boken eller i samband med filmen? För frågan är ju om filmens förklaring helt är att han var tjuv och ingen annat eller om man lite subtilt slängde in en röd tråden mellan raderna, speciellt för alla som var förtrogna med den litterära förlagan.

Bra teori där kring Dianas agerande i slutet. Det såg helt klart ut som att hon kan ha kört in i ett träd och då ligger det väl nära tillhands att det var samma träd som hon krockade med som barn. Skapligt symboliskt slutet blir i sådant fall. Men vad hade då kortet för betydelse, om något?

Håller med om Constance, det fanns ju många fallgropar där men som tur är så gör man raka motsatsen än att trilla däri.

Och ja, man börjar allt att fatta galoppen lite när det gäller vad alla ser i Greta Garbo och hennes karriär. Sent ska syndaren krypa till korset. ;)

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2016 - 22:29

Följande står på IMDb om adaptionen från bok till film:

»The film was based on a notorious novel called "The Green Hat", but the Hays Office wouldn't allow the book to be filmed because it featured the use of heroin and a man kills himself on his wedding night because he's suffering from syphilis, neither of which could be touched on at that time. MGM thought it would be a gold mine once past the censors, but by the time the title and character names had been changed and the story line altered, it bore little resemblance to the book. The bridegroom now kills himself because of his embezzling. While drinking on screen was forbidden because of Prohibition, Jeffry is hardly seen without a whiskey glass in his hand, but the fact that drink finally kills him and that the film was set in England is probably what persuaded the censors to let that by.« – [Källa]


På Wikipedia står en detalj som jag känner jag borde fattat (men där jag lurades av censuren):

»About nine months go by: Diana falls ill (in the script she is supposed to have suffered a miscarriage, but because of censorship, this couldn't be mentioned)...« – [Källa]

Wikipedia bekräftar min teori sedan om att det är samma träd f.ö.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2016 - 20:14

Tack för förklaringen.

#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 November 2016 - 22:10

Jag har lite problem att hitta den här filmen. Alla versioner jag hittar är 46 min. och från vad jag har läst så ska filmen vara minst 91 min.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif