Jump to content

Photo

Recension av alla nummer


  • Please log in to reply
167 replies to this topic

#151 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 September 2013 - 14:02

Så vad tycker folk om senaste SSS (nr 16)? Fler än jag har väl läst den och det vore kul att få läsa lite åsikter! Det ligger ju en hel del jobb bakom och jag tycker att både redaktionen och medverkande förtjänar att få höra något. Det behöver ju inte vara några långa utläggningar.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#152 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 01 September 2013 - 15:40

Återkommer inom den närmaste tiden med mina åsikter Skall bara försöka formulera dem i mitt huvud först.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#153 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 02 September 2013 - 15:28

Okej, jag är inte den bästa på att vara kritiker men jag skall ge det ett försök för nr 16.

 

Framsidan: Jag gillar den, den får i alla fall mig intresserad utav innehållet. Mer vet jag inte vad jag skall säga.

 

Ledare och innehåll: Inget speciellt att säga om den.

Silverhöken: Det finns inte mycket nytt om vår käre vän Marios stil, utom att jag personligen tycker att han har blivit bättre på bakgrunder. Simpel handling som är lätt att hänga med i, och (för mig) intressanta karaktärer, skurken är som skurkar skall vara, och hjälten har en atmosfär utav mystik över sig, med en stor dos utav Iron Man, ser fram emot att se om det kommer mer från det här.

 

Grefen Talar: En kort presentation utav hjältarna och en kort Greven presenterar handlingen på ett smidigt sätt utan att avslöja för mycket, kort och gott helt enkelt.

Nordens Stjärnor: Kul att se min stad Gromköping få liv utav andra människors händer, samt några utav mina karaktärer Nog om det. Manuset: Thomas har själv erkänt (vill jag minnas) att hans stora svaghet är att hans manus oftast är ganska förklarande, och det ser man även här, men det är inte till någon större problem här, nya karaktärer som inte varit med och så vidare som behöver presenteras på ett bra och smidigt sätt, kanske inte känns som hur man naturligt hade tänkt eller talat i deras situation, men det är inget man hakar upp sig på för länge.  Bilderna: Jonas lyckades fånga atmosfären i Gromköping väldigt bra, men jag har många gånger svårt att hänga med i vad som händer då det ibland är att bilderna smälter samman i en kladdig röra och ibland känns det som en avsaknad utav detaljer på vissa ställen, men man ser ändå vem som är vem. Men efter två genomläsningar så har man lärt sig att veta hur det hänger ihop.

Förgöraren: En bra Detta Har Hänt del som förklarar vad som hänt i tidigare delar. Manuset kan ibland kännas rörigt, men det håller jag inte emot serien då det är en på flera delar och därför förväntar jag mig inte att få allt förklarat och så vidare direkt, utan det gör att man vill läsa vidare för att få se hur det hela kommer att bindas samman, men problemet är det som jag tror  vi alla fruktade att det blev rörigt för det är så många karaktärer att hålla reda på, tack vare att jag nu har köpt och läst alla numren så hänger jag med hyfsat. Bild: Jag har mer och mer funnit mig att älska The Viktors stil, enkel och ren, men en sak som är lite si och så med, är att om inte karaktärerna hade haft olika kläder på sig så hade det varit väldigt svårt att se skillnad på dem, men det finns säkert en förklaring till varför. Sista sidan som Mario ritade, jag tror att det som jag skrev om Silverhöken kan räknas in här med.

Kommande nummer: Det ser bra och strukturerat ut, men jag tror att det hade vunnit lite på att nämna att det finns risk/chans för eventuella ändringar.

Ångestmannen: Ja vad skall man säga? kvaliteten på stripparnas innehåll, humor och så vidare, varierar lite, men tecknarstilen håller en jämn nivå, man känner en viss skaparglädje dock, och en viss kärlek till karaktärerna, väntar på att se hur det hela kommer att utveckla sig.

Jag vet inte om The Viktor har krypskyttar, men jag skall i alla fall undvika öppna ytor och fönster den närmaste tiden, då jag inte vet hur väl vår egna superskurk tar kritik.

Jag tror att det var allt, och nu är jag rädd att skicka in eget material då jag känner att ni är lite hämndbenägna efter det här ;)


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#154 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 September 2013 - 19:10

Ett förklarande omdöme, så som du skrivit, skapar ingen hämndbenägenhet. Det var ju konstruktivt! Tack Sret!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#155 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 September 2013 - 19:30

VIKTORDROIDS!! DEPLOY THE KILLER BEARS !!!



#156 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 02 September 2013 - 21:58

Kul att insatsen uppskattades. Kan tänka mig prova en annan sidlayout en annan gång. Lovar inget.

#157 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 03 September 2013 - 16:24

VIKTORDROIDS!! DEPLOY THE KILLER BEARS !!!

 

Så det var det som aktiverade landminorna?


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#158 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 20 November 2013 - 20:31

Framsidan: Känns klassisk och dramatisk, på ett bra sätt! Kanske en aning murriga/mörka färger. Och har Marshall Thunder tappat sina handskar i den artistiska frihetens namn? I så fall är det okej med mig. Har dock svårt för innehållstexterna. Känns lite rörigt. Kanske är för många/utspridda/olika? Dock bra att samma blå färgkod använts. Ångestmannens titel/logo i blått syns bäst. Vitt funkar bra, men inte grått.

 

Silverhöken: Mer tid har lagts på att etablera plats och på bakgrunder och detaljer överlag än vad jag sett tidigare. Bra layout i rutorna och flöde på händelseförloppet. Bra manus, upptakt och uppdelning av text och dialog. Mer tid läggs på skurken än hjälten vilket är ett kul stilgrepp. Gör hjälten mer intressant och mystisk. Min enda kritik är att de sista två sidorna känns en aning slarvigare. Det tog lite udden ur hjälten och själva klimaxen även om layouten i sig är helt rätt. Hjältens koncept känns just nu väldigt "Ironman" och "Jarvis" men jag lägger villigt denna kritik åt sidan då vi endast fått en väldigt kort bild av denna nya hjälte. Vem vet vad mer han kan göra och vem "Koordinatorn" är.

 

Grefen Talar: Är lika genialiskt som alltid. Mycket smart sätt att ge läsaren lite snabb info och lite kött på benen innan de ger sig in i serien.

 

Falskspel i Gromköping: Äntligen! Detta Gromköping som jag läst så mycket om! Och Fiddler! Och Marshall Thunder! Och Jeanne Nocturne!

 

Gillar manuset och Jeanne är lagom smågalen för att inte ta udden ur alla andra karaktärer. Det är även manuset som gör Råttan för utan "superkrafter" och en matchande dräkt med råttsvans tycker jag att han bara är en helt vanlig professionell inbrottstjuv. Det är en kul kontrast till superhjältarna och att han lyckas lura dem, men det känns ändå som att slänga ut en hockeyspelare från juniorlaget på gräsplanen vid ett fotbolls-VM, båda sysslar med sport i olika lag men det blir ändå fel liga och spelplan tycker jag.

 

Mycket ambitiös och modigt lekfull layout av Isegrim, men utan tydliga rutor är serien svår att följa på många ställen. Pratbubblorna fungerar dock bra som en röd tråd att hålla sig till. Leker gärna själva med denna typ av överlappande layout, men föredrar då ofta att bara låta något enstaka element spilla ut ur ramen på vissa rutor. Fick dock en fundering när jag läste Sret:s kommentarer. Kan det vara så att det är antalet olika karaktärer (och även platser) inblandade som gör det svårare att hänga med i just denna typ av flytande bildlayout? Hur hade serien känts utan "Grefven Talar"? Extra bonuspoäng utdelas för antalet folkmassor! Sådant är bara sååååååå jobbigt att teckna och tuscha.

 

 

Förgöraren - del 3: Bra att det finns en tillbakablick/introduktion, vilket är både smart, uppskattat och nödvändigt. Det blir mycket dimensionshoppande men jag gillar idén med att plocka med andra figurer som varit med i SSS på det här sättet. Det känns också som att det blir väldigt många karaktärer att hålla reda på. De nämns i tillbakablicken, vilket är bra, men jag saknar ändå en tydligare presentation av figurerna, kanske i stil med "Grefven Talar" eller alternativt klassiska namnrutor i själva serien när helt nya figurer dyker upp. Det har jag sett i flera superhjälteserier. Namn nämns i dialogen men inte alla. Då får man visserligen anledning att läsa de föregående avsnitten igen, en eftersom stilen skiljer sig tror jag att de kunde varit en trevlig service för läsaren.

 

Alla hopp mellan olika dimensioner funkar lite extra bra med olika serietecknare, vilket både är en kreativ lösning och ett schysst sätt att fördela den produktiva bördan. Det är faktiskt inte så förvirrande som jag trodde det skulle vara. Manus och layout är bra kombinerat och jag gillar särskilt de små kornen av humor det bjuds på i detta avsnitt. Viktor har gjort ett bra jobb, vilket tidigare serietecknare också gjort. Det är ett gediget jäkla manus som på något sätt fortfarande håller ihop, vilket måste vara Sebastian Sandbergs förtjänst...även om vissa serietecknar gärna få ta åt sig av den äran också.

 

Det enda jag inte fattar är vad det är för soldater som faller ner från sfären när Ahriman lämnar General Lupus. Hur kom de dit upp? Jag misstänker att de "sögs" med när sfären förbereder avfärd men det framgår inte tillräckligt tydligt i så fall.

 

Höjdpunkterna för mig var att djurvännen Lisa kramar Rex lite extra för mycket och att...att..."Arne" hamnar i Gromköping!

 

 

Ångestmannen: Lär oss fortfarande att ångest kan vara roligt! Man blir så färgglad! :D

 

Jag fruktar inte THE VIKTORS vrede...för det är JAG som är Kookaburran! YOINK! DIMENSIONSSKUTT! BORTA! ;)


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#159 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 December 2013 - 19:05

Nu har SSS #16 till slut letat sig till min boning.

 

Pappret. Omslagspappret har tunnat ner sig. Kanske en kostnadsbesparing, men hur som känner jag att det inte gör någon skillnad egentligen.

 

Omslaget

För grovt för min smak och färgläggningen passar inte riktigt stilen heller. Inte min kopp té helt enkelt. Om jag får önska något omslagsmässigt skulle det vara att man håller en enhetlig grafisk stil åtminstone två nummer i rad.

 

Ledaren

Jag hade faktiskt inte uppmärksammat att Lars lämnat red ordentligt. Han har ju gjort ett intryck, och det ska bli intressant att se vart SSS tar vägen grafiskt efter detta.

 

Silverhöken

Så mycket hinner inte hända men vi får se ett Stockholm i kaos, en av dem som vill bringa mer och en som verkar vilja stoppa det. Är detta knutet till STHLM Utopia eller något fristående? Det bjuder på sedvanlig Toroisk action.

 

Nordens Stjärnor

Jag hade förväntat mig lässvårigheter på grund av vad andra skrivit men tyckte det var lätt att hänga med vart blicken skulle och så. Det är många spännande bildlösningar, men precis som omslaget har jag svårt för själva stilen.¨(Jag gillar i allmänhet renare, mjukare stilar.) Själva berättelsen är lite Felsiskt knorrig och jag gillar Råttan som skulle kunna bli någon slags brottsvärldens Batman då han verkligen framstår som smart här.

 

Intervju

Det är som vanligt kul att läsa om andra skapare, men det som förvånar mig är blyertsbilden från Jagad jägare jagas (del 2?) vars stil jag tycker är långt från de tushade bilderna och serierna man ser, och som jag skulle vilja se mer av.

 

Förgöraren

Just det här avsnittet känns lite som mitten av vissa film- och speltrilogier, det är en brygga mellan början och slutet och det händer inte så mycket. Visst, det hoppas en massa mellan världar och man samlar på sig en mängd figurer som är kul att se igen, men det känns som en betydlig temposänkning. Däremot inte sagt att Sebastian missar något, tvärtom hinner han ändå bjuda på bra karaktärsmoment.

Viktor teckningar däremot verkar verkligen framhastade vilket inte gör honom en tjänst.

 

Ångestmannen

Funkar för det mesta, men jag förstår inte skämtet längst ner på baksidan. Nu börjar också mängden strippar kunna bjuda på en värld som växer fram med exempelvis Väderflickan på återbesök.



#160 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 15 December 2013 - 01:26

Jag får se det som positiv kritik.

#161 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 December 2013 - 10:15

Definitivt Isegrim! Själv är jag lyrisk över din teckningsinsats!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#162 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 December 2013 - 13:53

Om jag får önska något omslagsmässigt skulle det vara att man håller en enhetlig grafisk stil åtminstone två nummer i rad.

:pling: Jag föreslog att vi skulle tillvarata det Lasse hittade på till förra numret, men det gick inte hem, då Sebastian tycks föredra att börja om från början med varje omslag. Jag skulle föredra en form som håller i flera nummer. Sedan kan man avvika från formen när man vill och faktiskt göra en grej av det. Men man kan inte göra en grej av att avvika från en form som inte finns.



Ångestmannen
Funkar för det mesta, men jag förstår inte skämtet längst ner på baksidan.

Jag tror att grejen är reaktionen på Nogi-gubbens gullighet som de kanske uppfattar som snäppet pinsammare än Ångestmannen-gubbens överdrivna muskulösitet.

#163 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 June 2014 - 19:22

Äntligen har nummer 17 tagit sig hem till mig. Att den hade sällskap med nummer 18 gör det dubbelt så fantastiskt. Ett stort tack till Sebastian som ordnat detta!

 

Nummer 17!

 

Omslaget

Bra serienamnsdisposition. Law for Hire-logon ser bättre ut med sin nya färgläggning och textur annat än sprickan nertill i "H"et. Jag tycker att Viktor borde köra ett pass till på logon för att få den att se proffsigare ut.

Fin touch med att älvornas vingar ligger framför SSS-logon. Jag är öht en fan av att man leker med logon även om man inte ska göra det hela tiden.

 

Ledarsidan

De olika webadresserna borde haft ljusare färger och troligen hade också en större storlek varit bra. Jag vet inte om jag nämnt det förut, men jag är ingen fan av typsnittet för rubrikerna.

 

Det var en gång

Trots en del humor och adekvata teckningar, och en del fina referenser för fans av fantasy, fantasykonstnärer och rollspel så känns serien lite meningslös. Och med det menar jag verkligen vad ordet säger, utan mening. Den inramande berättelsen med killen som sitter på ett burgerhak och läser tillför inget. Däremot så tror jag att Simon kan tillföra något till SSS-stallet.

 

Ångestmannen

Helt okej som det brukar vara. En del strippar är bättre än andra. Tror de fungerar bättre utspridda än i ett svep.

 

Intervju med nån slashas

Ibland undrar man hur låg standard SSS har när de låter såna här personer få utrymme. Fortfarande inte förtjust i typsnittet för svaren, lite för klöddigt för min smak.

Johan har i alla fall en del väldigt intressanta frågor att komma med som jag gjorde mitt bästa att svara på.

 

Law for Hire

Ok, några tips. När det gäller teckningarna skulle jag gärna se att mängden detaljer kunde höjas ett steg på bakgrunderna. Om det görs i teckningsfasen eller gråskalefasen är egalt, men det skulle ge en bättre känsla är jag säker på.

Berättarmässigt är det ok, fast det finns en del ställen som förvirrar mig som exempelvis dialogen längst ner på sid 39.

Dialogen är okej, och den skurkiga pimpgnomen en skön snubbe.

 

Förgöraren

Tror jag sagt nästan allt jag har att säga om den vid det här laget. Kan tillägga bara att några händelseförlopp, ruta till ruta känns oklara.

 

Butiksguiden

Med så få butiker kanske man skulle ge dem större utrymme istf att hålla fast vid formatet. Ge dem en tredjedel var kanske?

 

Baksidan

Thomas målning gör sig mycket bättre i tryck än vad bilden på forumet gav sken av. Episk!

 

Första numret på ett tag utan en egen NS-serie, men det känns inte så farligt eftersom de får vara med och leka i Förgöraren.


Nummer 18:

 

Omslaget

Originallogon för SSS! Gillar jubileumsdesignen.

 

Ledarsidan

Internetadresserna aningen bättre än förra numret, några kunde vara lite ljusare.

 

Ärrvålnaden

Proffsigt illustrerad, med aningens för mycket/många "halos" runt figurer och objekt för min smak. Själva berättelsen/premissen kunde vart förklarad lite mer utförligt. Inte för att man inte förstod, utan mer som att man kom in en av Ärrvålnadens berättelser utan att fått veta ursprunget. Jag ser gärna fler avsnitt med vålnaden och serier av Fredrik.

 

Ångestmannen

Som vanligt :)

 

Förgöraren

Som tidigare. Detta är ju avlutningen och jag tycker serien har hållt bra kvalité över lag. Utan att gå tillbaks och läsa om allt igen, så tycker jag att medaljongen och nu-är-jag-en-gud-ögonblicket kommer plötsligt utan att jag förstår varför. Har jag missat något?

Själva slutet gav mig liknande feels som slutet på X-men: Days of Future Past-filmen.

I och med dessa nummer har Sebastians lilla följetong slagit den tidigare mästaren Blaze som längsta sammansatta serie i SSS.

Johan filosoferar lite omkring detta med massiva crossovers i ledaren och jag antar att han även menar maffigt långa berättelser. Jag skulle säga att min åsikt är att det nog kan finnas plats för denna typ av långkörare i SSS, men att det nog bör vara en enklare story. Funktionen tänker jag mig är att det är ytterligare en röd tråd som binder ihop en serie nummer. Den ska inte heller använda NS då de är bättre tjänta av avslutade berättelser i varje nummer.

 

Superserieskapartipsen kanske man ska låta finnas på nätet och användas enbart som utfyllnad vid behov? 



#164 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 12 June 2014 - 16:01

Jag har ännu inte läst nr 17, inte lyckats få tag i den, men har nu läst nr 18 och jag får väl säga att Daniel mer eller mindre har sagt samma sak jag tänkte på.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#165 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 08 July 2014 - 19:04

  :cheer:  #18 är AWESOME!!! :cheer:

 

Och inte bara för att den innehåller min första egna serier i tidningen, Ärrvålnaden... ;)

 

...utan även för att Förgöraren fick ett riktigt bra avslut. Imponerande flyt i både manus och bild, särskilt med tanke på alla karaktärer som är med (jag räknade till 30 st! Inklusive ett par monster!). :thumbsup:

 

Textboxarna med namn kombinerat med en kort beskrivning funkade riktigt bra! Variationen på hur beskrivningen användes för olika karaktärer gav info om karaktären eller storyn, och i bland både ock. Och ibland med humor. Gillar särskilt Nocturns mystiska kännedom om textboxarnas existens och hennes skämt om Svavelstickans namn. Genialiskt! :)

 

Ett litet kul fel som jag hittade var Kims (Grodans) textbox där hon beskrivs som "livvakt". Lite för fritt översatt från engelskans "lifeguard" misstänker jag. "Badvakt" är nog mer passande, såvida hon inte sadlar om efter detta äventyr. ;)

 

Ångestmannen bjuder på sin finurligt torra men ändå flinka humor och en del roliga överraskningar, t.ex. ett undermåligt designat batterifack monterat i knäet* på Nogi. :lol:

 

*Låret ska det ju va! Står ju klart å tydligt i serien. Usch! Nu fick jag ångest...i knäet. :blush:


Edited by Göta Lejon, 14 July 2014 - 22:47.

Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#166 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 11 July 2014 - 11:54

Jag tackar för komplimangerna! En sista del (Jag lovar att det definitivt är den sista!) i form av en kortare epilog kommer att publiceras i nummer 19 för att knyta ihop säcken helt.

 

*facepalm* Såklart det ska vara badvakt... Jag skyller på att jag tänker mer engelskt än svenskt och att jag en gång hade en kompis som hette Li som satt barnvakt åt mina bröder och jag skojsamt kallade henne för "Li-vakt"...



#167 Göta Lejon

Göta Lejon

    Senior Commander

  • Members
  • 318 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Svenska Superserier

Posted 14 July 2014 - 22:50

"Li-vakt"! LOL!

 

Så här i efterhand var det helt klart värt en felskrivning för att få reda på den nostalgiska namnvitsen. :D

 

Ser fram emot epilogen, och allt annat gött i nästa nummer.


Inget behöver vara perfekt om det är tillräckligt bra.

#168 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 18 July 2014 - 18:28

Kan säga en sak om nummer 18, det är att jag gärna vill se mer om Ärrvålnaden. Ser fram emot mer från Götalejon i framtiden.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.