Jump to content

Photo

Omslagstävling 9!


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 09 February 2013 - 14:08

Så var det dags igen! Dags att komponera omslaget för nummer 16! I detta nummer, så finner vi Mario Toros senaste alster "Silvehöken", den tredje delen av Förgöraren av Sebastian Sandberg, Viktor Matiesen och Mario Toro och det nya fristående NS-avsnittet "Falskspel i Gromköping" och några nya strippar med Ångestmannen!

Det enda vi kräver utifrån omslaget är att det speglar innehållet av tidningen, någon eller flera av de tre serier som nämns ovanför.

Har ni några frågor eller söker info som kan hjälpa i utformandet, som bildreferenser och dylikt, maila sebastian.sandberg@svenskasuperserier.se

Vilket format ni skapar ert alster i, eller vilket media spelar ingen roll, men det slutliga omslaget kommer att vara 2100x3150 pixlar och 300 dpi. Av det kommer en yttre marginal skäras bort och området som blir kvar är 1988x3075 pixlar. Om ni har förslag på layout, föreslå på! Det viktigaste är att ni har kul!

Tänk på att Svenska Superseriers logo tar upp en del område och att det måste finnas plats för lite text om numrets innehåll utan att täcka för mycket.

Deadline är 21:a februari! Ni har lite mindre än tre veckor på er! Lycka till!

När tävlingsperioden är över, så kommer vi att hålla en omröstning under en vecka här, på serieforum.se och på SerieFrämjandets forum. Vinnaren får pryda våran framsida, medan de andra bidragen kommer jobbas in på ett eller annat sätt, som baksida, som bakgrund, vadsomhelst! Eller, ifall omslaget eventuellt passar för nästa nummer också, så kan det få försöka igen där.

Håll koll på denna post för uppdateringar på priser till de som röstar, tre gratisex av nummer 15. Alla som bidrar till omslagstävlingen får också ett gratisex!



#2 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 09 February 2013 - 18:54

Kul att det äntligen kommer ut ett nytt nummer!



#3 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 09 February 2013 - 21:38

Två frågor Är fortfarande frågesporten som diskuterades tidgare med på agendan och två vad kostar reklamplatserna i SSS, så jag vet vad jag har råd med



#4 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 09 February 2013 - 22:14

Om du fortfarande vill bli intervjuad så vet jag att Johan gärna tar sig an det.

 

Vad reklamplatserna kostar? Det beror på om du vill betala oss eller göra byteshandel.



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 February 2013 - 21:44

Är fortfarande frågesporten som diskuterades tidgare med på agendan
Ja, det är den väl? Eller någon form av tävling i alla fall. Det kan ju göras på lite olika sätt. Idéer finns. Vad sägs om att redaktionen och du diskuterar möjligheterna mailledes?
 

 
Om du fortfarande vill bli intervjuad så vet jag att Johan gärna tar sig an det.
Jepp. Jag har skickat intervjufrågorna nu via Facebook.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 February 2013 - 09:25

Kul att det äntligen kommer ut ett nytt nummer!

+1 :cheer:


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 14 February 2013 - 00:19

Är fortfarande frågesporten som diskuterades tidgare med på agendan
Ja, det är den väl? Eller någon form av tävling i alla fall. Det kan ju göras på lite olika sätt. Idéer finns. Vad sägs om att redaktionen och du diskuterar möjligheterna mailledes?
 

 
Om du fortfarande vill bli intervjuad så vet jag att Johan gärna tar sig an det.
Jepp. Jag har skickat intervjufrågorna nu via Facebook.

 

Jag litar helt på redaktionens omdöme när det gäller att hitta på frågor om Nordens Stjärnor som många kan besvara!



#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 February 2013 - 08:39

En grej att tänka på när man skapar en frågesport är att det är lätt hänt att frågorna blir alldeles för svåra.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 February 2013 - 16:19

Jag litar helt på redaktionens omdöme när det gäller att hitta på frågor om Nordens Stjärnor som många kan besvara!
Mm, men det fanns ju idéer om att tävla iväg de tre albumet åt olika håll. Till exempel ett i tidningen, ett på SIS och ett i väven. Vad tror du om det?

 
 
En grej att tänka på när man skapar en frågesport är att det är lätt hänt att frågorna blir alldeles för svåra.
Det beror ju lite på vilken typ av frågesport man har tänkt sig, men ja, det känns som att det är en god idé i det här fallet att man håller det på en inkluderande nivå.

#10 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2013 - 23:24

Har ett omslag i svartvitt. Gissar att det bör vara färglagt.

#11 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 15 February 2013 - 20:39

Jag litar helt på redaktionens omdöme när det gäller att hitta på frågor om Nordens Stjärnor som många kan besvara!
Mm, men det fanns ju idéer om att tävla iväg de tre albumet åt olika håll. Till exempel ett i tidningen, ett på SIS och ett i väven. Vad tror du om det?

 
 
En grej att tänka på när man skapar en frågesport är att det är lätt hänt att frågorna blir alldeles för svåra.
Det beror ju lite på vilken typ av frågesport man har tänkt sig, men ja, det känns som att det är en god idé i det här fallet att man håller det på en inkluderande nivå.

 

Jag tycker DGH verkar inne på rätt spår! Sedan vill jag betala för reklamplatsen!



#12 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 15 February 2013 - 21:32

Har ett omslag i svartvitt. Gissar att det bör vara färglagt.

 

Jag färglägger gärna om du vill!



#13 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2013 - 23:05

Låter bra.

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 February 2013 - 11:43

Jag tycker DGH verkar inne på rätt spår!
Då så. Låt oss sätta igång en diskussion om tävlingarna. Ska vi ta det via mail, eller ska vi ta det här på forumet, så fler har möjlighet att lägga sig i om de skulle bli på det humöret?


Sedan vill jag betala för reklamplatsen!
Okej. Vilken typ av annons har du tänkt? Senast en prislista för annonser sågs till varierade priset mellan helsida, halvsida och kvartsida, färg och svartvitt, samt baksida och insida.

#15 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 February 2013 - 14:09

Låter bra.

 

Skicka då in det svartvita omslaget till sebastian.sandberg@svenskasuperserier.se så fixar jag det.


Edited by Virtus, 16 February 2013 - 14:09.


#16 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 February 2013 - 21:26

Sista dagen och jag ser inga bidrag, betyder det att det inte kommer att vara någon framsida?


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#17 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2013 - 00:19

...eller att ni får nöja er med mitt.

#18 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 February 2013 - 01:55

Isegrim, tror du inte att det här är ett bra läge att posta bilden av ditt omslag, även om det inte är färglagt? =)

 

För den som undrar, så jobbade jag på två skisser till omslag, solo för en gångs skull, men fick dom inte färdigt. Jag fortsätter pilla på dom dock, för dom kan vara bra att ha till längre fram.

 

Dom ser ut lite så här, i skrivande stund. Lite trixiga perspektiv, hmm.

Den ena är då Ahriman, ståendes framför sin gud, Qliphoten, med höjda armar, i TOTAL vördnad och glädje, medans denne gör sig beredd att festa på dom världar han ger honom i tribut.

SSS_16_hail-to-the-qliph_zpsebfa8573.jpg


Den andra är Ahriman, ute på ett fält, långt ute i natten, där Qliph-symbolen är inbränd i marken.

 

SSS_16_burningground_zpsf54ac287.jpg



#19 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2013 - 10:48

Snygga skisser. Ser att du gjort mer förarbete än mig. Synd att de inte blev färdiga. Min bild ser ut så här i ofärdigt skick:

http://imageshack.us...feb21211135.jpg

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 February 2013 - 11:19

Cool och framför allt uttrycksfull! Bra att Marshall Thunders förfärade ansiktsuttryck kommer oss så nära. Skulle dock önska att allt väsentligt i bilden var ännu närmare/större. Tänk "framsida", motivet bör synas på håll. Man kanske kan beskära den lite och förstora det som är kvar? Eller skit samma, det ser ju bra ut. Men tänk också på att den yttersta marginalen faktiskt kommer att beskäras i tryck. Signaturen kommer nog att klippas bort av den anledningen.

 

Inför färgläggningen önskar jag antingen en behärskad färgskala, men med färgerna hejvilt utplacerade, eller en färgexplosion (många färger) mer disciplinerat pålagda. Tror jag.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2013 - 12:01

Färgläggningen har jag lämnat ifrån mig (som framgick ovan). Gällande namnteckning, så placerades den i kanten för att kunna klippas bort.

Omslagsbilder och fokus, tydlighet och säljbarhet, skulle man kunna ha en lång diskussion om. Mitt omslag är långt ifrån ett mästerverk.

Kortfattat kan man dela in splash och omslagsbilder som följande.

Centrerat fokus: stor tydlighet, dominerande, tar fokus från alla andra delar i bild. Funkar bäst för bilder med djup eller enskild person/föremål.

Fokus långt upp i bild: mindre tydlig, dominerar och tar fokus från allt i nedre halvan av bilden. Skapar avstånd till motivet. Vänstra övre halvan upplevs ofta som närmare än högra.

Fokus långt ner i bild: mindre tydlig, kan upplevas som ofokuserat (då övre halvan kan dra uppmärksamheten från nedre). Skapar närhet till motivet. Kan även skapa en känsla av utsatthet, särskilt om person/djur/föremål placerat i nedre vänstra hörnet.

Fokus i flera delar av bilden: skapar förvirring om vad bilden berättar, om vad som ska dominera.


Ps: tar man bort, eller håller för, övre fjärdedelen av omslagsbilden får man ett mer korrekt utseende :ds

Edited by Isegrim, 24 February 2013 - 13:00.


#22 Isegrim

Isegrim

    Commander

  • Members
  • 187 posts
  • Gender:Male

Posted 24 February 2013 - 15:34

Exempel: övre delen, dominans. Nedre vänstra, underkastad, svag.

http://goodcomics.co.../10/punch10.jpg


Exempel: centralt fokus, tar uppmärksamheten från alla andra.

http://www.michaelsp...icCovers22a.jpg


Exempel: långt nere i vänster hörn. Nära i bild. Utsatt i en farlig värld.

http://www.tomheroes...C kamandi 1.jpg

Edited by Isegrim, 24 February 2013 - 15:43.


#23 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 February 2013 - 16:44

Kalasbra exempel!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 February 2013 - 21:39

Ps: tar man bort, eller håller för, övre fjärdedelen av omslagsbilden får man ett mer korrekt utseende :ds

 

...vilket kanske inte är så dumt, eftersom övre delen av bilden vanligen täcks av tidningens logotyp.



#25 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 25 February 2013 - 20:59

Här är då våran framsida till nummer 16! Lite finjusteringar återstår än, men det är ungefär såhär det kommer att se ut!

Tecknare är Jonas Österlund Isegrim! Färgläggare är densamme med lite extra hjälp från Sebastian Sandberg!

 

(EDIT: Nu ger jag upp med att försöka få upp bilden utan att ladda upp den på någon extern sida, för något fel är det när jag pastar in bilden här! Jag låter det få vara en överraskning istället!)

 

Vi kommer alltså inte ha en omröstning, utan delar ut det nya numret gratis till de tre första kunderna på SIS istället! Vi ses där!


Edited by Virtus, 25 February 2013 - 21:02.