Jump to content

Photo

Dredd


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 20 January 2013 - 13:46

2000 AD(s) Judge Dredd är en mörk framtids satir/dystopia på de amerkanska samhället. Där polisen är både dommare nämdeman och bödel. Judge Dredd kom även ut som tidning i Sverige på 80-talet både som egen tidning och i Magnum. Man har gjort ett tidigare försök att filmatisera Dreed med Sylvester Stallone vilket inte funkade så bra. Nu har man gjort ett nytt försök att filmatisera Judge Dredd.

 

Man har valt att att försöka göra en mer "realisitisk" Judge Dredd, tex de stora örnaxelplåtarna är borttagna, och skurkarna är vanliga människor istället för övernaturliga varelser eller mutanter. Det börjar med att Judge Dredd tar ut nybörjar PSI Judge Anderson på hennes slutgiltiga examens prov (I tidnigen är hon lika kompetent som Dredd, och så populär att hon fick sin egen tidning)

 

De två bestämmer sig för att undersöka ett rutinmord i ett av stans slum höghus, 70 000 invånare och 97% arbetslöshet, där råkar de snubbla över en av stans största knarkfabriker och Gagster bossen Mama bestämmer sig för att döda dem och få allt avskrivet som ett "rutin" mord. Sedan följer den värsa våldsorgie som visats på "normal" film, folk blir skjutna i huvudet i slow motion, får halsen krossad och kvävd till döds utslängd från balkogen på 100:de? våningen etc Men samtidigt är filmen väldigt samhällskritisk med användning av våld tex Dredd vägrar att avrätta en person eftersom de bara är 99% säkra på att han är skyldig. Anderson avrättar en "skurk" bara för att träffa hans fru och barn senare i filmen. De konstateras att de flesta "skurkar" som jobbar för Mama gör det för att de inte har möjligheten till något annat jobb.

 

Överlag tyckte jag Dredd är mycket bra och genomtänkt och håller sig mycket nära tidningsorginalet och dryper av referenser till tidningen, även om jag skulle viljat se fler bilar och mer höghus mer folk, nu käns Mega city 1 "tom" gemfört med det överbefokade tidningsorginalet. En sak som förundrar mig är hur hårt klipt, eller hur lite naket de visar, av Anderson "sex" (eller "vådtäckt" beroende på din tolkning hur friviligt Anderson deltagande var)

 

Tyvär så var filmen nog för smal, och fick inte den uppbakning som den behövde, visades bara 2? veckor i Sverige och hadde en liknande sitvation i USA och spelade bara in halva sin budget i US. Men gick väldigt bra I England. Kommer nog bli en Kult-klassiker och förhoppningsvis kommer DVD försäljningen tillåta en uppföljare. Oj kollade wiki, Nu har filmen nästan spelat in sina pengar. 36 av 45 million dollar.


Edited by rehnvall, 20 January 2013 - 13:53.


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 January 2013 - 03:31

Som fan av serien så blev man glad av att se den här filmen. Inte för att jag tvivlade på att den skulle bli bättre än det tidigare försöket med Sly, utan för att den är så pass trogen serien. Det hade jag nog inte räknat med. Karl Urban är som klippt och skuren för att spela Dredd. Lite synd att det inte ser ut att bli en fortsättning med tanke på att den inte gick speciellt bra på biograferna i USA. Den har dragit in pengar på annat håll, men jag vete tusan om det gör någon skillnad. Hemmaplan är nog det viktigaste för en sådan här typ av film. Men det vore kul om det på något vis blir flera filmer i framtiden, det skulle vara som en perfekt motpol till alla andra serietidningsfilmer.