Jump to content

Photo

Senast lästa (eller hörda) bok


  • Please log in to reply
247 replies to this topic

#26 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 05 January 2011 - 11:18

Alcatraz vs the evil librarians av Brandon Sanderson

En ungdomsbok som passar även för vuxna, tycker den har lite samma känsla som Artemis Fowl.
Huvudpersonen är precis som HP föräldralös och har flyttat runt från fosterhem till fosterhem eftersom ingen kan stå ut med honom en längre tid.
Han har nämligen den magiska förmågan att förstöra saker.
Men på hans 13-års dag så kommer ett mystisk paket från hans far, och då tar berättelsen fart, senare när sanden har blivit stulen så dyker en man upp som påstår att han är Alcatraz farfar och farfarn säger att han har den magiska förmågan att vara för sen till saker.
Mannen berättar för Alcatraz att i stort sett allt han vet om världen är fel och att den del Alcatraz lever i är kontrollerad av en sekt av onda bibliotekarier. (Kunskap är makt)
Så Alcatraz får lära sig massa nya saker, såsom att trappor, och svärd är mer avancerade än hissar och pistoler.
Han möter också andra personer med magiska förmågor såsom en person som har den magiska förmågan att snubbla.

Boken gör lite parodi av Harry Potter på slutet för skojs skull ;p

Betyg: Väldigt Läsvärd, tog mig en dag att läsa ut den.

#27 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 August 2011 - 10:08

Revelation Space av Alastair Reynolds

Reynolds genombrottsroman som handlar om upptäckten av resterna av en främmande intelligens i en framtida människostyrd galax, och de konsekvenser på nutiden som upptäckten kan medföra. På "klassiskt Reynolds-manér" är det en rätt trovärdig utveckling av människan i rymden som beskrivs, och det är ett smart och intressant drag att information "bara" går med ljusets hastighet, vilket gör det svårt att förmedla nyheter och händelser mellan t ex planeter. Det stora problemet med Reynolds - som jag tycker är genomgående för alla hans böcker jag läst - är att han inte får en att känna någon empati med någon av karaktärerna. De alla mer eller mindre kalla och osympatiska tycker jag. Det gör att jag inte blir alls så engagerad i boken som jag skulle kunat bli.

Betyg: OK

A Dance With Dragons av G.R.R. Martin

Betyg: OK
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#28 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 02 December 2011 - 15:05

Brandon Sandersons "Alloy of law"
Betyg: Nja.. inte min stil. Gillade Mistbornvärlden bättre. Western i all ära men..nä, detta var inte hans bästa direkt.

#29 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 02 December 2011 - 23:22

David Webers A Beautiful Friendship. Detta är den sjuttonde boken som utspelar sig i Webers Honorverse och den är början i en ny serie som handlar om Honor Harringtons anmoder, Stephanie Harrington, och hennes selleriälskande trädkatt Lionheart. Boken riktar sig i första hand till yngre läsare men det går utmärkt att läsa den som vuxen om man har barnasinnet i behåll och det är en mycket bra och lättsam introduktion till Webers Honorverse. Jag måste också rekommendera Webers andra böcker om Honor Harrington (speciellt de första böckerna) som är ett måste för alla sci-fi älskare.

Betyg: Mycket bra
ಠ_ಠ

#30 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 December 2011 - 11:30

Den Sista Önskningen av Andrzej Sapkowski.

Den här läsningen fick mig att överväga om det rätta i att läsa böcker på engelska. Jag läste nämligen boken för några år sedan, när böckerna började ges ut. Men den svenska översättningen gav mig så mycket mer och var en ren njutning att läsa; kändes som att läsa allt på nytt. Och det här är bra: vuxen, komplex fantasy med fascinerande personer, dramatik, filosofi och en hel del humor. Det lånas friskt från klassiska sagor och myter men på ett sätt som bara levandegör världen. Stort kudos till översätningen som lyckats fånga allt detta.

Betyg: Mycket Bra

Edited by Fiskrens, 29 December 2011 - 11:31.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 29 December 2011 - 21:57

Firebird av Jack McDevitt.

McDevitts skrivande blir bara sämre med åren och den här boken var riktigt usel. Osammanhängande handling, klyschig dialog och intetsägande karaktärer.

Betyg: Medioker - Mycket dålig
ಠ_ಠ

#32 King Cobra

King Cobra

    Ensign

  • Members
  • 39 posts

Posted 07 February 2012 - 22:53

Lyssnar just nu på Jim Butchers "Codex Alera" serie. Är på 3dje boken och tycker dom är väldigt bra. Har fått mig många gapskratt när karaktärerna Tavi och Kitai munhuggs :D Riktigt kul :) Gillar Butchers sätt att få liv i karaktärerna...påminner en smula om WoT, men det kan bero på att det är samma narrator. Hur som helst är dom helt klart läs/hörbara och jag rekomenderar dom.

#33 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 08 February 2012 - 22:33

Nu har jag också läst Blindsight av Peter Watts och den är mycket bra, lite osammanhängande på sina ställen men välskrivet och tankeväckande även när den är lite oredig.

Betyg: Mycket Bra

Edited by stoffe, 08 February 2012 - 22:34.

ಠ_ಠ

#34 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 March 2012 - 23:14

Jag läser för tillfället H P Lovecraft noveller av varierande längd.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2012 - 15:48

Mass Effect: Revelation av Drew Karpyshyn

Året är 2165. 17 år har gått sedan människorna hittade utomjordisk teknik på Mars som gjorde att de kunde resa utanför Sol Systemet, och 8 år har gått sedan de fick sitt första våldsamma möte med den utomjordiska rasen Turian som startade "First Contact War".
David Anderson får i uppdrag att undersöka en brutal attack på en av människornas vetenskapliga baser. De enda spåren är en ung kvinna vid namn Kahlee Sanders som lämnade basen under mystiska omständigheter dagen innan attacken. Men en Turian SPECTER vid namn Saren undersöker samma attack och är villig att göra vad som helst för att nå sanningen.

Första boken i "Mass Effect" serien som även fungerar som en prequel till första spelet. Inte så bra som jag kanske hade hoppats men den är spännande, bra skriven och lägger en bra grund för de kommande böckerna.
Kan rekomenderas till alla som är sugna på att läsa hela serien eller som vill få lite bakgrund till första spelet.

Betyg: OK (kan inte köra mitt vanliga 1-10 betyg på böcker så jag lånar er andras betyg system :P )
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2012 - 16:13

We Can Remember it for You Wholesale (Philip K. Dick)
Fick tummen ur och letade upp den och läste den nu när jag såg om filmen. Riktigt bra novell som skiljer sig aningen mot filmen men ändå med en tydlig gemensam kärna. Gav definitivt mersmak på mer PKD, kanske Do Androids Dreem of Electric Sheep och sedan se om Blade Runner? :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 March 2012 - 16:27

That's...just...so...amazing! Äntligen har XC läst något av PKD. :thumbsup:

Jag tycker defintivt att du skall sätta din fundering i verket. :)

Och om du vill ha ett tips, så läs vid något lämpligt tillfälle Flow My Tears, The Policeman Said som är det jag gillar bäst av PKD. Inget ont om annat som han också har skrivit. Det karln skrev var i mångt och mycket helt outstanding. I denna tråd kanske du kan få lite uppslag till vad du skulle vilja läsa.

#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2012 - 17:53

Inte sant, jag upphör aldrig förvåna mig själv. :D Måste säga att novellen överraskade mig lite, förvånansvärt lättläst och jag formligen slukade den. :)

Inte helt omöjligt att jag läser dem allihop förr eller senare, ditt tips tar givetvis hög prioritet efter DADoEH.

Min samling omfattar:

A Scanner Darkly
Do Androids Dream of Electric Sheep?
Flow My Tears, the Policeman Said
Imposter
Second Variety
The Man in the High Castle
The Minority Report
Ubik
Valis
We Can Remember it for You Wholesale

Edited by XC, 14 March 2012 - 17:54.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 March 2012 - 19:38

Din samling är utan tvekan en bra start. Bra jobbat där!

Dessutom är det ju ett väldigt gott tecken på att du formligen slukade din första bekantskap med PKD. :D Och det blir bara bättre, det vågar jag lova. Inte så att We Can Remember it for You Wholesale är dålig, utan mer att PKD har en väldigt hög lägsta nivå enligt mig.

#40 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 14 March 2012 - 20:11

War and Remembrance av Herman Wouk. Lyssnar på talboksversionen.
ಠ_ಠ

#41 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 15 March 2012 - 22:36

Tarzan of The Apes (Edgar Rice Burroughs)

Ett av de två fynd jag fick tag på genom årets bokrea. Har alltid varit ett fan av Tarzan, så att läsa den första boken som någonsin skrevs om honom var väldigt intressant, men bitvis ganska svårt. Inte så konstigt med tanke på att exet jag läste var på originalspråket och att boken skrevs för 100 år sedan. Det jag gillade mest var Tarzans uppväxt och hur han tränar upp sig för att kunna överleva i djungeln, men också att det förekommer en hel del invecklade konflikter, både inre och yttre. Bland dem saker jag tyckte mindre om var skildringen av svarta (som sagt, det är en 100 år gammal bok) och att Professor Potter och Mr. Philander är lite väl farsartade vid vissa ställen.

Nästa bok att läsa är Död tills mörkret faller av Charlaine Harris, den andra boken jag köpte under rean.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#42 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 17 March 2012 - 18:35

Har börjat på "Something wicked this way comes" av Ray Bradbury (ljudbok). En av böckerna av honom jag faktiskt missat hittills.

Dessutom har jag också börjat lyssna på "Brightness Reef", första boken i andra Uplift-trilogin av Brin. Tyvärr är den boken lite väl seg just nu. Hoppas det tar sig mot slutet.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#43 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 17 March 2012 - 19:50

Jag läste Uplift-böckerna för ganska länge sedan och kan inte påstå att dom gjorde något djupare intryck på mig. Jag vet inte varför men jag har aldrig riktigt tyckt om Brins böcker. :(
ಠ_ಠ

#44 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 June 2012 - 20:41

Efter att ha upptäckt att Morgan Kanes böcker ges ut som eböcker på engelska så kommer jag nu i dagarna att påbörja den serien och återuppleva den enda westernserie som jag verkligen gillade.




//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#45 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 June 2012 - 13:40

De tre senaste bockerna som jag laste var;


World War Z: An Oral History of the Zombie War av Max Brooks.
Spoiler


Den var inget vidare. En del underhallande stycken i boken, men overlag ingenting som stack ut fran mangden.


Warm Bodies av Isaac Marion.
Spoiler


Den var helt OK. Kanske ingenting som stack ut fran mangden har heller, men den var bra skriven, spannande och en bra bladvandare.


The Eye of the World av Robert Jordan.
Spoiler


Jag har nu gett mig fan pa att jag skall lasa WoT fran borjan till slut. Jag har gjort flera forsok tidigare men aldrig lyckats slutfora det hela. Men nu sa verkar det ga battre. Den forsta boken slukades pa tva dagar, vilket ar ratt ovanligt for mig. Kort sagt sa var boken valdigt bra och grep tag i mig direkt. Jag alskar nar bocker gor det. Nu kastar jag mig direkt over den andra boken.

Edited by Piranhaconda, 14 June 2012 - 13:48.


#46 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 June 2012 - 15:49

Ge inte upp när WoT segar ner sig en aning efter bok 6 bara. Det tar sig rejält igen efter några böcker.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#47 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 June 2012 - 16:34

Jag när fortfarande en plan på att återuppta läsandet av den där serien någon gång...

#48 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 June 2012 - 12:22

Det tar sig rejält igen efter några böcker.

Det där argumentet kommer jag aldrig att förstå. Det tar sig rejält efter flera tusen sidor?? :huh:
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 June 2012 - 13:00

Jag skall forsoka att inte ge upp. Nar jag tidigare har last bockerna sa har det mest varit sviktande intresse fran min egen sida, snarare an att jag har upplevt bockerna som sega. Sa jag hoppas att jag slipper uppleva for mycket att dom skulle vara sega. Det vore ju trevligt om man kunde ro detta projekt i hamn, for efter vad jag har hort sa ar bockerna nagot alldeles speciellt att ha last.

#50 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 June 2012 - 19:34

Jag tycker inte att de är sega nu för tiden, ärligt talat. De var det när man fick vänta 2-3 år på nästa del, men senaste omlyssningen (ljudböckerna då) så kunde jag njuta av nyanserna utan att veta att man behöver vänta x antal år på nästa bok.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."