Jump to content

Photo

Wiki för Nordens Stjärnor


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 January 2011 - 22:09

Vi har ju pratat om att skapa en wikisida om vår gemensamma serie Nordens Stjärnor. Hur ska sidan fungera? Vad ska den innehålla? Vem ska sköta den? Diskutera!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 04 January 2011 - 23:47

Jag är inte så insatt när det gäller att skapa sidor. Så jag kan tyvärr inte vara till så stor nytta i början, om ens alls tyvärr.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 05 January 2011 - 07:50

Du kan säkert vara till nytta Sret. Det är inte bara tekniska frågor det handlar om, utan även innehållet. Det skulle kunna bli likt skaparguiden, med den skillnaden att vem som helst kan gå in och göra ändringar. Plus att man kan ladda ned och upp filer. Vi kommer att ha nytta av din NS-kunskap.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 05 January 2011 - 11:04

Tja, vi kan alltid först studera wiki sidorna för både DC och Marvel och sen göra nåt av det.

http://marvel.wikia.com/Main_Page

http://dc.wikia.com/wiki/Main_Page

Nu fattas det bara att vi anliter Alex Ross att göra snygga bilder

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 05 January 2011 - 15:49

Jag tror att en bra grej är att tillåta spekulationer i wikin. Man får skriva in kansken och ange att de är kansken. Man har ju alltid möjligheten att uppdatera dem till sanningar senare. Det är ju bland annat det som är fördelen med en wiki. Man kan också tycka att det är snyggt om wikin bara innehåller just det som vi redan har kommit överens om är sant, men i det här fallet tror jag att den metoden tjänar våra syften sämre.

#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 06 January 2011 - 01:22

Tja, vi kan alltid först studera wiki sidorna för både DC och Marvel och sen göra nåt av det.

http://marvel.wikia.com/Main_Page

http://dc.wikia.com/wiki/Main_Page

Nu fattas det bara att vi anliter Alex Ross att göra snygga bilder


Marvelwikin är för mig väldigt förvirrande. Kanske därför att jag inte läser serier i den mängd som krävs för att hålla koll på allt.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 January 2011 - 10:37

Vi måste nog ställa oss frågor som
-vad är wikin till för?
-vem är wikin till för?
innan vi bestämmer hur den ska fungera och vad den ska innehålla.

Ska den presentera Nordens Stjärnor för allmänheten? Eller för de serieskapare som gör Nordens Stjärnor? Ska den fungera som en databas för serieskaparna (när de skapar serierna) eller vara en arena där vi utvecklar konceptet tillsammans?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 06 January 2011 - 22:30

Vi måste nog ställa oss frågor som
-vad är wikin till för?
-vem är wikin till för?
innan vi bestämmer hur den ska fungera och vad den ska innehålla.

Ska den presentera Nordens Stjärnor för allmänheten? Eller för de serieskapare som gör Nordens Stjärnor? Ska den fungera som en databas för serieskaparna (när de skapar serierna) eller vara en arena där vi utvecklar konceptet tillsammans?


Jag kan nog ge ut mina svar för de.
-Att fylla in mer detaljer som vad Seriebibeln inte hinner att fylla in, så att vi kan hålla koll på NS universet utvecklas.
-För de som är nyfikna, och för de som vill jobba med NS.

Det kan ha samma innehåll som i bibeln, fast det uppdateras allteftersom.

Det kan vara lite av varje faktiskt, fast vi i redaktionen ska ha lite koll så att den inte flippar ur kontroll

#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2011 - 07:13

NS-bibeln i wikiform för att kunna uppdateras ofta alltså? Låter bra i mina öron.

Kan man göra så att alla kan se den, men att bara vissa som har lösenord kan redigera? I så fall, vad krävs för att få lösenord?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 January 2011 - 13:41

Man skulle kunna bygga upp artiklarna på ett sätt som påminner om hur det är på Wookieepedia. Där är de flesta artiklar skrivna som om det de handlar om har funnits på riktigt, men innehåller också ett "behind the scenes"-avsnitt som berättar om vad George Lucas och alla andra har tänkt om saken.

På motsvarande sätt skulle våra artiklar kunna börja med de officiella sanningarna prydligt uppställda. Spekulationer och tveksamheter skulle kunna samlas längre ner på sidan.

Det är i alla fall en tanke. Finns väl både fördelar och nackdelar med den varianten.

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2011 - 17:45

Är den varianten praktiskt användbar? Är det enkelt att skriva så och är det enkelt att utgå från det materialet när man ska skapa en serie? Den sidan (Wookiepedia) ser väldigt omfattande ut, men vi kanske kan göra det enklare i så fall. Jag tror det är viktigt att hålla det enkelt så att vi lätt kan arbeta med sidan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 January 2011 - 18:01

Är den varianten praktiskt användbar? Är det enkelt att skriva så och är det enkelt att utgå från det materialet när man ska skapa en serie? Den sidan (Wookiepedia) ser väldigt omfattande ut, men vi kanske kan göra det enklare i så fall. Jag tror det är viktigt att hålla det enkelt så att vi lätt kan arbeta med sidan.


Jag är med Fels, Wookiepeedia är enormt och är byggt efter åratal enligt The Expanded Universe av Star Wars. Det är bättre att se till att vi i redaktionen plus de wiki ansvariga har enbart tillgång till det

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2011 - 19:07

Jag tycker att ett av två kriterier ska vara uppfyllda för att man ska få göra ändringar. Antingen ska man vara aktiv på vårt forum eller så ska man arbeta med, planera att arbeta med eller ha arbetat med en NS-serie. Övriga personer kan väl ändå få titta på sidan för att kunna bli intresserade?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 January 2011 - 19:25

Det är väl så en vanlig wiki sida fungerar? Några skriver men alla som är intresserade kan läsa. Fast då kommer vi ju inte att ha användning av seriebibeln längre eller? Och jag som gillade den så mycket :(
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2011 - 19:54

Om jag får gissa så hamnar bibelns innehåll på wikin. Eller?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#16 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 January 2011 - 20:14

Om jag får gissa så hamnar bibelns innehåll på wikin. Eller?


Jag menar bara att vi kommer att använda wikin mer än seriebibeln för den kommer väl inte att uppdateras mer eller?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2011 - 20:52

Den som vill få innehållet utskrivet kan ju skriva ut bibeln, men efter hand blir den ju mer inaktuell som du säger. Annars är nog wikin mer praktisk att arbeta i. Den kan ju innehålla en länk till bibeln.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 January 2011 - 22:21

Jag tror nog att det kan komma en uppdatering av NS-bibeln igen, längre fram när Wikin har kommit igång. :)

Sen är ju bibeln tänkt att komma med på ett hörn när vi publicerar NS i samlingsalbum, ja? Så helt död är väl inte bibeln bara för att vi startar en Wiki. ;)

TFels tänker rätt när det gäller tillåtelser till att redigera, dom som får första tillåtelse att redigera bör vara dom som jobbar med figurer och serier till NS. Åsså vi på redaktionen förstås. ^^

#19 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 January 2011 - 00:48

Då har jag en fråga, räknas jag till en av dem som ska få skriva i wikin? Men med tanke på att jag har skrivit den längsta och något blodiga historien om Nordens Stjärnor så borde jag väl få skriva i wikin?

Edited by Sret, 08 January 2011 - 02:25.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2011 - 09:42

Sret. Är du aktiv på forumet? Ja! Har du arbetat med Nordens Stjärnor? Ja! Självklart hör du till dem som borde skriva på wikin tycker jag!

Frågan är om det bara ska vara fastslagna saker som står på wikin. Eller ska det vara diskussioner också? I stil med hur högkvarteret fungerar t ex. I så fall hamnar diskussionen på wikin. Jag tycker nog att diskussioner ska föras på forumet, inte på wikin. Det kan ju bli lite tjaffsigt och frågan är om det passar på wikin? Däremot kan det stå på wikin att frågan (om t ex högkvarteret) diskuteras på forumet och ännu inte är beslutad. Vad anser ni andra?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 January 2011 - 13:42

Om wikin huvudsakligen är till för författarna/utvecklarna bör den innefatta spekulationer. Men det kan göras på olika sätt. Antingen finns de i artiklarna mitt bland allt annat, eller så finns de i slutet av artiklarna. Varje artikel har även en diskussionssida kopplad till sig, så ett tredje sätt är att hålla spekulationerna och diskussionerna där.

Alla är tillåtna att utveckla Nordens Stjärnor. Alltså är alla tillåtna att skriva i wikin. Mitt förslag är i alla fall att man måste registrera sig för att få skriva, och att man alltså inte får skriva anonymt. Att folk ska behöva vårt tillstånd för att registrera sig, känns inte som något som är nödvändigt om vi inte stöter på problem med spam eller vandalism.

#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2011 - 13:56

Jag har aldrig fört diskussioner på en wiki förut. Finns inte risken att diskussionen blir ostrukturerad och svåröverskådlig? Är inte forumet bättre lämpat? Nån som har erfarenhet av detta?

När jag tänker på att wikin ska vara till för författare/skapare så är det inte vid diskussionerna, utan som en källa till den information man behöver när man gör sin NS-serie.

Dessutom blir det väl en mer överskådlig presentation av NS för nyfikna besökare om wikin är fri från diskussioner och de missförstånd som kan medfölja?

Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av att föra diskussioner på en wiki.

Alla är tillåtna att utveckla Nordens Stjärnor. Alltså är alla tillåtna att skriva i wikin. Mitt förslag är i alla fall att man måste registrera sig för att få skriva, och att man alltså inte får skriva anonymt. Att folk ska behöva vårt tillstånd för att registrera sig, känns inte som något som är nödvändigt om vi inte stöter på problem med spam eller vandalism.


Bara en teknisk fråga om vandalism. Kan man återställa en vandaliserad wikisida utan att behöva göra om det som är förstört?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 January 2011 - 13:57

Jag däremot har lite erfarenhet av såna wiki-diskussioner, och jag får nog anse att TFels farhågor stämmer rätt bra. :\ Diskussions-delen av en Wiki-sida är väldigt klumpigt uppbyggd, och ofta svåröverskådlig.

Diskussioner bör hållas på forumet, det är det vi har det till. Vi kan säkerligen länka så att man hamnar på forumet på direkten dock, ett under-forum will NS som innefattar Wiki-diskussioner.

Angående vandalism på Wiki, så är jag inte säker... tror det kan finnas nån back-up funktion, eller så får man göra det själv då och då. En bra lösning skulle väl vara att vi har redaktörer som godkänner ändringar, vilket jag också tror att Wiki-sidor kan ha. :) Ma o, gör nån en ändring på Sret's sida om Ghast, som säger att han bara äter Melass, så får Sret ett mail som säger åt han att gå in och kolla ändringar, och godkänna eller neka ändringen.

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 January 2011 - 14:17

Att gå tillbaka till tidigare versioner av en wiki-artikel är hur lätt som helst så det är ignet vi behöver oroa oss för.

En fördel med att föra diskussioner på wikin är att det är lättare att sortera frågor där, så att det är lätt att hitta de frågor som är aktuella. På ett forum måste man gå tillbaks och leta i långa trådar.

#25 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 January 2011 - 14:19

Alla är tillåtna att utveckla Nordens Stjärnor. Alltså är alla tillåtna att skriva i wikin. Mitt förslag är i alla fall att man måste registrera sig för att få skriva, och att man alltså inte får skriva anonymt. Att folk ska behöva vårt tillstånd för att registrera sig, känns inte som något som är nödvändigt om vi inte stöter på problem med spam eller vandalism.


Du har nog rätt där. Det ska ju vara ett öppet projekt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier