Jump to content

Photo

Wiki för Nordens Stjärnor


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2011 - 14:15

Vilka riktlinjer vi än bestämmer oss för, får vi nog vara beredda på att ompröva dem när vi har använt wikin ett tag och kommit fram till vad som funkar bra och inte. Att allting blir perfekt från början lär väl vara bättre än att det inte blir det, men som sagt, så är en av poängerna med en wiki att den utvecklas hela tiden och därför inte behöver vara perfekt från början. Med andra ord behöver vi inte lista ut precis allting innan vi sätter igång.

#27 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 January 2011 - 19:51

En liten fråga som just dök upp. Kan vem som helst göra en NS-serie och publicera den på eget bevåg var som helst utan att SSS-red har sett den?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#28 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 10 January 2011 - 20:12

Naaaee... det har jag då inte för mig att man kan? Skulle då kännas väldigt underligt.

#29 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2011 - 21:56

Många av figurerna har ju angivits vara public domain, så jag antar att de får användas i vilket sammanhang som helst.

#30 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 January 2011 - 07:02

Jo, men är Nordens Stjärnor public domain? Som grupp alltså. Eller ligger NS under SSS-reds kontroll?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#31 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 January 2011 - 11:33

Tja, det är det som tuggar för oss, eller hur?
Vi får säga att NS är copyright SSS, men dess karaktär är public domain för dess skapare.

#32 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 January 2011 - 16:53

Jag skulle säga att det är enbart dom karaktärer som har blivit nämnda som public domain som faktiskt är det. Resten är copyright respektive skapare av dom.

Dock, så är det väl som att man ger en sorts licens till karaktärerna, va? Dom får ju då användas ganska fritt ändå, om man är med och ger serier under SSS insyn. Verkar väl funka ganska bra, skaparna av figurerna kan hålla koll så ingen av dom föreställs fel. Kontroll av verk, och allt sånt där. :)

Skulle vi fundera på nån officiell hyr-liknande licens för figurerna? Med vissa vahettere riktlinjer som man måste följa.

Det har ju inte varit nåt problem hittills, för det är ju bra kommunikation mellan skapare här på forumet, så många vet vad som händer i NS-äventyren, men kanske att det kan vara nåt för framtiden?

#33 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 January 2011 - 18:37

Det vore ju onekligen coolt om nån för oss okänd person plötsligt gav ut en egen variant av NS. En sorts bootleg. :blink:

Man kan väl säga att vi licensierar figurerna till NS-serier gratis, så länge respektive upphovsman vill. Och att publicering sker efter SSS-redaktionens godkännande.

Jag kom att fundera på detta när vi diskuterade en eventuellt helt öppen wiki. Om någon som inte varit i kontakt med oss alls går in på wikin och ändrar eller lägger till, är det ok då? Är det inte meningen att åtminstone större ändringar/tillägg ska diskuteras och beslutas gemensamt först (helst på forumet?). Jag tycker nog att man på något sätt ska ha varit i kontakt med redaktionen eller någon annan NS-skapare, innan man får ändra på wikin. Kontaktuppgifterna kan ju stå på wikin, till oss allihop eller bara till red.

Edited by TFels, 11 January 2011 - 18:38.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#34 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 January 2011 - 11:34

Förmodligen kommer wikin inte ändras i högre hastighet än att vi som är engagerade i saken kan hålla koll på det (Det lär ju dröja innan vi kommer ikapp "den andra wikin", som för närvarande tycks ha över tretton miljoner registrerade användare.) och då kan man ändra tillbaka eller åtminstone ifrågasätta när det dyker upp en ändring som verkar konstig.

#35 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 January 2011 - 23:35

Tjaaa, skulle vi inte kunna göra en bra kompromiss med att i första skedet så måste man vara betrodd av redaktionen för att göra ändringar? Typ första månaderna, när vi sätter upp dom olika grundläggande delarna av Wikin. Sen kan vi ha en prövoperiod på några veckor, där vi släpper det friare.

Verkar väl som en ganska bra idé?

#36 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 January 2011 - 08:20

Jag kan gå på Predabots linje här. Men det måste vara jättelätt att nå redaktionen och bli betrodd. Det får inte kännas krångligt för den som vill vara med och skapa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#37 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 January 2011 - 12:56

Det första vi vill ha in på wikin är väl det som finns med i skaparguiden, så vi skulle kunna börja med att fördela dess innehåll mellan de personer som är sugna på att göra wiki-artiklar, så man vet vad man själv har i uppdrag att göra. Se'n är det bara att smälla upp allt. Ehm... Eller inte bara. Man bör förstås hålla koll på de artiklar som andra lägger upp också, så att man efter hand listar ut hur man bör bygga upp artiklarna för att ska fungera bra tillsammans. Om man jobbar på någon mall som är tänkt att ingå i flera artiklar, kan man ju berätta det, så att ingen annan gör samma sak samtidigt.

#38 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 15 January 2011 - 12:35

Om jag själv får visa en Wiki-sida http://gargoyles.dracandros.com/ för vissa artikelstrukturer jag gillar, såsom "Behind the Scenes" information, annorlunda format på fakta som inte publicerats, men som bekräftats av "Word of God" dvs oss.

#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 January 2011 - 14:56

Vilken/vilka artiklar ska man kolla in för att få se skillnaden?

#40 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 January 2011 - 16:30

Vilken/vilka artiklar ska man kolla in för att få se skillnaden?


Inte vet jag, läser inte så många wikis. XD

#41 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 January 2011 - 17:28

Förslag på förstasida och struktur. På förstasidan kanske det är lämpligt att lägga in en snygg NS-bild.
------------------------------

Nordens Stjärnor

Ett öppet serieprojekt med svenska superhjältar

(någon snygg bild)

Bakgrund
-Serien startades av redaktionen på Svenska Superserier.
-Publiceras i Svenska Superserier.
-Handlar om den svenska superhjältegruppen Nordens Stjärnor.
-Avsnitten kan publiceras i icke kronologisk ordning.
-Alla är välkomna att bidra med material, t ex nya hjältar, skurkar, idéer, manus, teckningar och annat.
-Vi för diskussioner, presenterar idéer och letar folk att samarbeta med på Svenska Superseriers forum.
-Vi presenterar serien här på wikin.
-Du får vara med.

Kontakt
(reds mailadresser här)

Historia och eror (klickbar rubrik)

Serier med Nordens Stjärnor (klickbar rubrik)

Hjältar (klickbar rubrik)

Skurkar (klickbar rubrik)

Platser (klickbar rubrik)

Världen(klickbar rubrik)

Externa länkar:
www.svenskasuperserier.se
http://www.scifinytt...hp?showforum=36
http://svenskasupers....wordpress.com/
http://www.facebook....110921352299757

------------------------------
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#42 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 January 2011 - 18:58


Vilken/vilka artiklar ska man kolla in för att få se skillnaden?


Inte vet jag, läser inte så många wikis. XD


Jag tänkte alltså på skillnaden mellan olika format som du nämnde används på Gargoyles-wikin.

#43 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 12 February 2011 - 01:26

Jag har kollat in några olika wikis. Bland annat Batman, superman, aquaman, och flera, och jag måste säga att det är inte så stor skillnad på dem, förutom hur allvarlig den som skrivit artikeln är, även kollat in Gargoyles-wikin. Vilken som helst av dem nämner skådisar eller skapare till serierna eller röstskådespelare och så vidare. Fast då är det mest kortare beskrivningar om personerna som spelar eller skapat karaktärerna. Mest kraft läggs på karaktärerna i serierna.

Så jag tror att vi klarar oss med våran planering av wikin. Jag kommer åtminstone att sprida på Facebook bland mina vänner, har redan gjort det för att få dem att köpa nummer 13. Ifall de får smak av den, så hoppas jag att de köper resten av numrera.

Det där med en snygg bild på förstasidan, gör en snygg bild på alla hjältarna, de förtjänar det efter allt vi kommer att låta dem gå igenom. Speciellt Ghast! Ne, skojar bara, han är en i gänget, fast en skapelse jag är lite stolt över.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#44 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 February 2011 - 12:01

Ja, nu var det ett tag sedan någon kom med någon åsikt om hur wikin ska vara uppbyggd. Så vad sägs om att vi sätter igång den? Det är väl inte så mycket mer att vänta på? Är vi osäkra på hur något ska se ut, får vi pröva oss fram, men ska det hända något måste vi börja någon gång.

#45 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 February 2011 - 20:33

En enda sista fråga har jag... Ska vi göra Wiki'n på engelska eller svenska?

Jag själv röstar för Engelska, kanske båda efter att vi börjat få igång det hela, men engelska först. Främst då för att man har kompisar i andra länder som skulle vilja kolla in det hela. :P

#46 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 February 2011 - 20:57

Nja, vi kör på svenska än så länge, vi är inte precis en internationell serie grupp precis

#47 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 February 2011 - 21:18

Svenska.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#48 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 February 2011 - 23:34

Jag tycker vi håller oss till svenskan. Senare kanske engelska.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#49 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 14 February 2011 - 12:22

Det finns ju poänger med både alternativen. Föreligger koll på hur lätt det vore att möjliggöra att man har olika versioner av artiklarna? Alltså en för varje språk, ungefär som på Wikipedia. (Fast helst inte exakt som på Wikipedia eftersom man där måste registrera sig separat för varje språk man vill skriva på.)

#50 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 September 2011 - 16:16

Wikin är på gång. Lasse har lagt upp den och jag har skrivit några artiklar.

Men jag har också lyckats paja hela layouten. Det borde dock gå att laga på något vis.

Tills det är grejat kan ni fundera över vad wikin ska heta.

Posted Image Posted Image
DRAKONS eller DOHONS? ...eller något annat?