Jump to content

Photo

Wiki för Nordens Stjärnor


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

#51 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 September 2011 - 17:22

Båda namnen låter bra.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#52 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 September 2011 - 17:25

Vad kul! Alternativ 2 tycker jag bäst om. Men gärna något ännu enklare, även om jag inte kommer på något själv nu.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#53 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 September 2011 - 18:14

Kör en poll, vet jag =)

#54 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 September 2011 - 19:29

OHONS! Anser jag. ;) officiella Handboken om Nordens Stjärnor. Behövs inget D!

Samma som att jag anser att det heter Ohotmu, och inte TOhotmu! XD

#55 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 September 2011 - 19:35

Jag har två förslag.

Handbok om Nordens Stjärnor
Wiki om Nordens Stjärnor

Tycker det ska vara enkelt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#56 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 23 September 2011 - 21:56

Hons och Wions, va?

Känns lite oävent måste jag dock säga... Lite för korta, tror jag.

Då kanske NS-wiki, kort och gott, är att föredra?

#57 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 September 2011 - 22:12

Beror kanske lite hur tråkig/rolig man vill vara... och hur lättfunnen den ska vara: Stjärnguiden, Din guide till Stjärnorna, Allt om Stjärnorna, Hjältewikin, Grevens Guide, Superwikin?

#58 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 September 2011 - 08:45

Jag gillar ditt förslag att låta greven ingå i namnet. Grevens topphemliga arkiv eller nå't. Å andra sidan kanske det underlättar för mänskligheten att låta namnet Nordens Stjärnor ingå i titeln.

Hur som helst, har Lasse lagat layouten nu, och dessutom lagt upp en logo. För närvarande är alltså namnet OHONS, men kommer någon på något bättre innan det namnet har sjunkit alltför djupt in i våra medvetanden kan det kanske ändras.

Jag har som sagt skapat några artiklar i wikin. Än så länge har jag hållt dem rätt enkla. I några fall där jag haft saker att undra eller förklara har jag skrivit på artiklarnas diskussionssida också. Dessa finns för närvarande:

Svarta Guldet (diskussionssida)
Moder Svea (diskussionssida)
Ghast (diskussionssida)
Apoteus (diskussionssida)
Himlens Vilja
Ahriman

Och så finns det ju bildsidor och kategorisidor och så'nt, men dem kan ni nog hitta själva. Tycker ni att något saknas eller är konstigt, så är det fritt fram att göra eller föreslå ändringar. Och så är tanken förstås att ni alla ska sätta igång att göra fler artiklar nu som är minst lika snygga som de som redan finns. Men avskräcks inte av minstlikasnygga-delen! Det behöver inte bli perfekt från början. Det är en wiki. Det hela bygger på att alla hjälps åt och uppdaterar och förbättrar artiklarna hela tiden.

Wikins startsida finns här och ser för närvarande måttligt inbjudande ut. Den behöver vi verkligen snygga till. Men det har jag för mig att det har yttrats idéer om tidigare i tråden, så den saken borde vi också kunna lösa tillsammans.

#59 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 September 2011 - 09:01

Bra jobbat! :thumbsup:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#60 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 September 2011 - 09:53

Bilden av Himlens Vilja är den som du sa att man inte skulle använda. Men jag hade redan laddat upp den när du sa det. Så om du vill kan du byta ut den mot en nyare version.

#61 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 September 2011 - 10:06

Ok, tack för påpekandet!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 September 2011 - 12:03

Posted Image Jag förstår inte riktigt hur man lägger in bilder eller hur man editerar öht. Men här kommer den bild som gäller för Himlens Vilja.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 24 September 2011 - 12:17

Får säga att wikin ser bra ut. Vem det nu var som gjorde Ghast sida får min tacksamhet, du gjorde den mindre kladdig så att säga än vad min beskrivning av honom var. Ser onekligen fram emot mer på den wikin.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#64 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 September 2011 - 13:02

Johan jobbar på ypperligt, måste jag säga. =) Nu kör vi, gossar! Ska försöka lägga upp några av mina egna karaktärer till i veckan.

#65 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 24 September 2011 - 17:50

Men du hämnaren, ifall det där i diskussionsidan som nämns angående Ghast åsikt om masker och det där med att magi och vassa föremål kan få honom att känna smärta, du kan ta bort den meningen om Ghast åsikter om masker som är heltäckande, och ändra det där med magi och knivar till något som låter bättre i dina öron. Förövrigt står det att Magi är en av FÅ saker som får honom att känna smärta, jag ser inte problemet här.

Edited by Sret, 24 September 2011 - 17:50.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#66 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 September 2011 - 10:38

Jag förstår inte riktigt hur man lägger in bilder eller hur man editerar öht. Men här kommer den bild som gäller för Himlens Vilja.

Nu såg jag att du hade lagt upp den nya versionen på wikin. I och med att det i princip är samma bild, hade det kanske varit värt att ladda upp den som en ny version av den gamla, så man slipper hålla reda på två olika. Hm... Undrar om man kan göra det i efterhand...




du kan ta bort den meningen om Ghast åsikter om masker som är heltäckande,

Är den aspekten helt bortplockad då, eller finns det fortfarande något kvar av den?



och ändra det där med magi och knivar till något som låter bättre i dina öron. Förövrigt står det att Magi är en av FÅ saker som får honom att känna smärta, jag ser inte problemet här.

Det är inget egentligt problem. Kändes bara inte så imponerande att magi är en av de få saker som kan få en att känna smärta, om det går lika bra med knivar. Så jag tyckte att det var lite konstigt beskrivet och undrade hur tanken var.

#67 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 September 2011 - 18:42

Ja, plocka bort det hela om hans tankar om masker. Tag bort den aspekten helt och hållet.

Tanken var att magi och vassa föremål skulle orsaka smärta, jag menar att har du ont så rör du dig inte som innan du hade ont. Några förslag hur det skulle bli mindre konstigt?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#68 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 19:11

Kalla det nåt i stil med att han har en viss svårighet att stå emot våld av hårda och vassa föremål. Det skulle inte bara omfatta knivar, utan t ex granatsplitter.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#69 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 September 2011 - 21:13

Vassa föremål, han tål trubbigt våld till stor del utan några problem.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#70 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 August 2012 - 14:14

Man blir lite egenblind så man missar ibland små slarvfel, det är därför bra att någon annan läser det för det är inte alltid att man själv ser felen när man skriver.

Alldeles sant. Och där passar det ju liksom bra med en wiki.



Sedan vet jag inte hur man lägger dit en bild,

Laddar upp nya bilder gör man på den här sidan. Det finns olika sätt att komma till den. Ett är att klicka på "Ladda upp fil" i vänstermenyn. Men jag gör oftare så att jag börjar med att skriva in koden för bilden i artikeln. Om bilden inte finns blir den en rödlänk. Klickar man på den kommer man till uppladdningssidan med filnamnet redan ifyllt, så det säkert stämmer med länken.
Koden för bild kan se ut på lite olika vis. På NS-wikin har jag använt två olika varianter:

[[Fil:modersveacd9.jpg|300px|right|Moder Svea.]] innebär att bilden blir 300 pixlar bred, hamnar till höger om texten, och får Moder Svea. som mouseover-text.

[[Fil:sss_14__cover_baksida.jpg|thumb|300px|right|{{PAGENAME}} spanar på [[Dark World|Napoleon Cross]], [[Golden Gang|Blackflash]] och [[Agent Marc Saunders|Marc Saunders]].] innebär också att bilden blir 300 pixlar bred och hamnar till höger om texten. Att lägga till thumb får konsekvenserna att bilden får en ram runt sig, och att texten Ahriman spanar på Napoleon Cross, Blackflash och Marc Saunders. inte blir mouseover-text, utan i stället syns under bilden.

(Mallen {{PAGENAME}} ersätts alltså av namnet på artikeln. Den kan man använda i andra sammanhang också, som du kanske har sett.)



en bild som jag inte har.

Har du inte Nekro-bilden? Nähä... Och nu verkar det som att den inte längre finns där Fredrik la den. Jaja. Då får jag väl göra det själv då.



Sedan om du finner stavfel och särskrivningar, så välkommen att rätta dem.Även de grammatiska felen, som sagt, jag kan vara lite egenblind ibland.

Okej. Nu har jag pillat med texten, och även lagt till länkar, kategorier och en bild: http://www.svenskasu...php?title=Nekro
Några reflexioner om innehållet har jag också. Dem har jag skrivit på diskussionssidan.



Kanske skall fortsätta den här diskussionen på wikitråden?

Så här!

#71 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 26 August 2012 - 15:03

Ändrat lite på Nekro, se om det passar bättre.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#72 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 August 2012 - 09:38

Bra. Jag tror att vissa saker blev lite tydligare nu, men det smög sig in en ny konstig mening: "han kan ha har en kluven personlighet"
Och så tänker jag som sagt att det där om vilka han har dödat kanske skulle flyttas till att stå under rubriken Bakgrund. Jag vet inte hur noga du har tänkt ut om hur det där gick till, men du kanske kan nämna något om när det hände i förhållande till andra saker.

#73 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 August 2012 - 10:03

:bang: :rant: Aldrig får man vara nöjd. Hur hade du skrivet det? Jag har ändrat lite se om det är bättre.

Edited by Sret, 27 August 2012 - 11:30.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#74 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 August 2012 - 12:09

*klappar Srets axel tröstande* Det där är nåt man får stå med när det gäller Den Gröne Hämnaren, han ska alltid vara så petig och noggrann om allt att hur man än gör så blir han aldrig nöjd förrän han får ta över det text som måste rättas

#75 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 27 August 2012 - 13:27

Kan passa på att säga att det inte finns någon bild på Bloodhand så när jag skriver hans sida så finns det ingen bild att lägga upp.

Tackar Darkpaladin.

Edited by Sret, 27 August 2012 - 13:28.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.