Jump to content

Photo

stafettserie med fajt till nätet


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 October 2011 - 19:32

Peral föreslog i en annan tråd att vi skapar en stafettserie med en fajt mellan två av Nordens Stjärnors medlemmar och att vi publicerar den på nätet. Nu startar jag en tråd om detta. Kör!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 October 2011 - 22:18

Som skurk kan jag föreslå Akki. Fast då kanske serien får rasist stämpel då det är en asiat som ond eller något.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#3 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 08 October 2011 - 22:45

Jag gick in på guiden till nordens stjärnor och hittade inget om Akki, Tfels föreslog i den ursprungliga tråden Jeanne Nocturne vilket var den figur som också jag tänkte på först som motståndare till Superstjärnan, Problemet där är att jag uppfattar det som att skaparen av Jeanne, Viktor Matiesen är väldigt noga med hur hon skildras precis som jag är med Lila DeLila

Sedan när det gäller Tfels förslag om fler än två huvudkaraktärer så blir det säkert än bättre historia med en serieskapare, men med en stafett serie så tror jag det bör hållas så enkelt som möjligt. Jag tror det är där Serieforumserien misslyckades att ämnet var för brett.

#4 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 October 2011 - 22:50

Nej, tyvärr finns hon inte med i den än. Hon skall finnas någonstans i tråden Figurer. Vill du att jag läger upp hennes profil här så du kan hitta den lätt och läsa den?

Edited by Sret, 08 October 2011 - 23:17.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 October 2011 - 23:25

Jag tycker BLOODhand är en betydligt roligare skurk, då han är så härligt brutal. =)

Sen kan man även köra på nån som t ex Orientens Pärla som hjälte, då hon inte varit med så mycket. Daniel som skapat henne är inte så jättebeskyddande heller, han har bara tänkt ut en sista story, men utöver det så känns det som att det är öppet att använda henne rätt mycket ändå.

Låter som en väldigt kul idé! =) En idé för hur man skulle kunna använda så många och skiljda idéer som möjligt är två grejor, som bygger på samma ting, att en bov brutit sig in i ett hemligt labb, och stjäl en experimentell warp-sele, med en kvantumtillståndmanipulator, som gör att man byter "kausualitetsposition", man fasas med andra ord till en annan verklighet, när man använder den.

Självfallet så blir det fel på den, och kombatanterna hamnar i en hel radda med OÄNDLIGA världar! ^^

Det tillåter tecknarna att rita i princip vad som helst som dom kan tänka sig, till och med sånt som inte borde existera enligt hur vi själva uppfattar Universum! Eller vad sägs att hamna i en värld med annan gravitation, så rymden befolkas av lösa stenblock istället för stora planeter? En där enkla geometriska former INTE kan få form, utan enbart fraktaler?? Eller ett helt omateriellt Universa, bestående av psykisk energi?? Ett astral-plan!

Möjligheterna är oändliga. ^^

En annan, enklare idé, är förstås att det bara rör sig om ett teleport-harnesk, som gör att hjälten och skurken flyttas runt på den otroliga värld som är NS enbart. =) Kan vara kul att visa lite olika locations!

Jag skulle kunna föreslå BLOODhand som boven, och Orientens Pärla som hjälten! =) Dom kan behöva lite mer fokus båda två. OP är väldigt heroisk, en av dom renaste själarna bland NS, medans Bloodhand är en av dom nedrigaste av alla bovarna.

Får jag föreslå att Bloodhand kör med RÖTT SKÄGG, bare-chested Battle-armour, och en stor cyber-yxa som mundering under uppdraget i fråga?? Han testar en lite ny stil, helt enkelt. ^^

Ciseron för det hela kan vara Spore, som kontaktar OP genom kvantum-energiburen-telepati, kommenterar och försöker vägleda OP hem under fightens gång. Skapar lite av en röd tråd under hela förloppet.

Spores huvud och hår skulle kunna synas som en del av rutornas kanter en gång per sida, som en tuff liten detalj.


En idé om varför Bloodhand har rött skägg, kan väl vara att han kör med nån dubbelidentitet som satts upp av Herr vit ibland? En som han kan dela med en annan av Herr Vit's främsta underhuggare, så att myndigheter och liknande ska bli lurade att tro att det inte var nån av denna mystiske överboss hejdukar som utförde brottet.

En "täckmantel" så att säga.

Edited by PredaBot, 08 October 2011 - 23:32.


#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 October 2011 - 00:49

Du Predabot, det låter som något Herr Vit skulle kunna tänka ut, även om han skulle ha fem reserv planer för varje eventuellt händelse, och fem reservplaner per reservplan.

Skulle vara intressant hur Bloodhand skulle klara det.

Har ett förslag på vad de skall kunna slåss om för att lösa miljöombyte och sådant. Tänk er en forskare uppfinner en apparat som är stor som en tegelsten eller sådär, och skurken är där i labbet för att stjäla det, men hjälten kommer dit och där börjar de slåss, och varje gång de får händerna om apparaten så trycker de på en knapp och port till en slumpmässig plats öppnas och de fortsätter att slåss.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 09 October 2011 - 01:42

Anledningen till att jag vill att det hålls så enkelt som möjligt är att en serieskapare skall, om vi kommer så långt, att på sidan 37 kunna gå in och rita en sida där, om vi väljer Superstjärnan går in och spöar på sin antites utan att behöva läst eller ta hänsyn vad som hänt tidigare i serien

Edited by Peral, 09 October 2011 - 01:45.


#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 October 2011 - 20:51

Nej, tyvärr finns hon inte med i den än. Hon skall finnas någonstans i tråden Figurer. Vill du att jag läger upp hennes profil här så du kan hitta den lätt och läsa den?

Skriv på wikin!!


Förresten, så tänker jag spontant att hjälte vs skurk inte är det bästa upplägget. Hellre hjälte vs hjälte eller skurk vs skurk.

#9 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 10 October 2011 - 21:30

För att komma vidare bör vi kanske ordna en omröstning, på vilka karaktärer skall gå lös på varandra! Omröstningen kan förslagsvis hållas på Serieforum där funktionen finns och det finns en bra tillströmning av intresserade läsare och serieskapare.
Frågan är bara hur bildpresentationen skall ske i samband med omröstningen-några idéer?
Mitt förslag är Superstjärnan mot dennas Antites, vilka fler förslag finns det?

#10 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 October 2011 - 21:50

Men vem är då hennes antitet?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#11 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 11 October 2011 - 12:36

En vithårig tjej med mörka kläder, halvgalen psykopat i stil med Harley Quinn

Vilket gör det lätt att skilja på dem även på håll

#12 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 11 October 2011 - 13:44

Varför skurk on skurk eller hjälte on hjälte action... Varför inte man on man ation

#13 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 11 October 2011 - 17:21

En vithårig tjej med mörka kläder, halvgalen psykopat i stil med Harley Quinn

Vilket gör det lätt att skilja på dem även på håll


Jag menade vilken karaktär är henne motpol. Hade själv missförstått min fråga.

Edited by Sret, 11 October 2011 - 17:21.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#14 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 11 October 2011 - 21:03

Jag tänkte att det bara var att skapa en karaktär som var en absolut motpol till Superstjärnan, fördel med kvinna mot kvinna som jag ser det är att de är lite bredare i kampsituationer än män eller också är det kanske för att det varit så många man mot man superslagsmål. Hulk mot Thing, Wolverine mot Sabretooth etc...Två kvinnor som slåss så stickor och strån ryker utan att falla in i cat-fight fällan känns åtminstone lite annorlunda.

#15 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 11 October 2011 - 21:07

Sant, sant. Det skulle nog verkligen sticka ut.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#16 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 11 October 2011 - 22:01

Fler förslag på duellpar?
Jag tycker det låter FB publicering låter som en bra idé
Skall den göras på engelska eller svenska
vad sågs om liggande format, med nordens stjärnor loggan längst upp till vänster och en kort seriekapare presentation till höger?

#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 12 October 2011 - 06:37

Superstjärnan vs Jeanne Nocturne.
Lon vs Tin.
Nox vs Ghast.

Liggande är väl ok.

Är vi tillräckligt många för att göra detta?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 12 October 2011 - 10:53

Vi är tillräckligt många för att börja i alla fall. Sedan får vi uppmuntra folk att fortsätta.

Ska man göra en sida var eller en ruta var eller bara lite lagom mycket var?

Och ska man anmäla sig innan man gör något eller är det fritt fram för alla att rita samtidigt utan att veta vad de andra håller på med?

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 12 October 2011 - 14:31

Superstjärnan vs Jeanne Nocturne. Lon vs Tin. Nox vs Ghast. Liggande är väl ok. Är vi tillräckligt många för att göra detta?


THE VIKTOR APPROVES!!

#20 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 12 October 2011 - 18:39

Lon vs Ghast känns roligare! =) Särskilt nu när Sret har ändrat hans styrka, så dom ligger på ungefär samma nivå. ^^

Annars... Hmm... Moder Svea mot Superstjärnan? Känns som en något jämn fight ändå.

#21 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 12 October 2011 - 21:02

Men om man nu skall ha hjälte vs hjälte så behövs en anledning för dem, det får ni inte glömma.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#22 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 12 October 2011 - 22:04

Motivet till striden får den som gör ingressen komma på det behöver inte vara så komplicerat!
Sedan bör man göra åtminstone en sida var, sedan kan den sidan vara en enda ruta. Men jag tycker den bör anmälas så man kan lägga till logga och en kort presentation av serie-tecknaren.
Om vi väljer att göra omröstningen på Serieforum, bör vi bestämma hur vi skall göra en kort presentation av kämparna med bilder, vi kan göra så att vi lägger in bilder på respektive par med kort presentation under röstningsalternativen. Bildstorleken bör då av estetiska skäl bestämmas i förväg.
Sedan återstår språkfrågan engelska/svenska

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 October 2011 - 16:08

Det känns som att det här är tänkt att vara en väldigt enkelt uppbyggd serie, med mycket close-up och få bakgrunder. Att det börjar med ett slag i nyllet också.

Isåfall, så är den enklaste idéen att det rör sig om en träningssession där två figurer testar sina förmågor, i ett väldigt enkelt odeskript rum, kalt och kvadratiskt. I sista panelen kan man avslöja att det rör sig om en träningssession, att nu är övningen över, med dataröst, eller kanske till och med ett shot inifrån ett kontrollrum och någon som utannonserar det i en mikrofon.

Då kan man helt enkelt börja serien med en fight, och bara ha fightande, utan nåt som helst annat, inget narrativ eller så, och fokusen hamnar därmed bara på fightande.

Edited by PredaBot, 14 October 2011 - 16:08.


#24 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 October 2011 - 21:50

Predabots idé låter bra. Då löser man lite den där problemet med att byta miljö, i alla fall om man kör att rummet skapar hologram av städer och områden om man nu vill ha med bakgrund.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#25 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 October 2011 - 22:13

Jag ser inget problem med att byta miljö. Och tycker man att det är svårt/tråkigt är det ju bara att fortsätta rita samma miljö för den tecknaren som tycker så.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier