Jump to content

Photo

stafettserie med fajt till nätet


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#26 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 14 October 2011 - 22:14

Så därför är ett hologramrum näst intill perfekt ifall det körs med Predabots idé om ett tränings rum.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#27 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2011 - 12:42

Jag tycker det vore roligare om de flyttar sig på riktigt, och att de har en riktig anledning till att slåss. Men det får gärna vara en fånig anledning. Det kanske börjar i Nordens Stjärnors fikarum, och så är det någon som tar det sista kaffet. Fast Ghast kanske inte dricker kaffe...

#28 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 October 2011 - 13:45

Håller med Den Gröne Hämnaren.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#29 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 October 2011 - 13:55

Jag tycker det vore roligare om de flyttar sig på riktigt, och att de har en riktig anledning till att slåss. Men det får gärna vara en fånig anledning. Det kanske börjar i Nordens Stjärnors fikarum, och så är det någon som tar det sista kaffet. Fast Ghast kanske inte dricker kaffe...

Jag tyckte detsamma i början, och föreslog därför en sådan plot, men det var inte så många som gillade den idéen, utan intresset låg främst i att det skulle vara så enkel plot som möjligt, och enbart fokus på fighten.

Om fokuset ska ligga på fighten, så är det nog lika bra att det inte finns några eller väldigt få bakgrunder. Skulle även se lite underligt ut om bakgrunden ändras från sida till sida, utan nån som helst förklaring, iallafall i mitt tycke.

Hologram-rum kan man ju förstås köra med ( bara man visar att det är så, i sista panelen), enda problemet är väl att X-men är så kända för sitt Danger Room där, så det var lite därför jag inte ville föreslå det med en gång, då det blir lite för hög rip-off varning.

#30 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 October 2011 - 14:10

En enkel plot och varierade miljöer tycker jag inte utesluter varandra. Striden bara rasar vidare, de hamnar både i simhallen, i en fotbollsmatch, på en fabrik och gud vet var, utan att en plot behöver utvecklas. Den förändrade miljön kan dock påverka hur kombattanterna fajtas, vilken strategi de väljer och det är det som är det roliga med miljöbyten.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#31 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 15 October 2011 - 16:24

Jag tänkte mig en bildpresentation av kombatanterna i ungefär den här storleken
Posted Image

#32 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 15 October 2011 - 21:32

Det här är alltså en presentation för omröstningen, rent estetiskt ser det bra ut om alla bilder har ungefär samma format. Så vitt jag kan se finns det förslag på följande kombatanter som behöver utrustas med bilder så det blir en någorlunda rättvis omröstning, förrutom Superstjärnan vs. Tamara Raga (Skriv efternamnet först så förklarar det namnet)
Superstjärnan vs. Jeanne Nocturne
Lon vs. Tin
Lon vs. Ghast
Nox vs. Ghast
NN vs. Akki
Orientens Pärla vs. NN (eller var förslaget Bloodhand?)
NN vs. Bloodhand

Har jag glömt någon eller finns det fler förslag?

#33 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 15 October 2011 - 22:40

NN?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#34 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 15 October 2011 - 22:50

NN kommer från latinska Nomen Nescio och används när man inte känner till namnet, I USA används John Doe

#35 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 15 October 2011 - 22:57

Aha, okej tack så mycket.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#36 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 15 October 2011 - 23:22

Jag använder det mycket ofta i jobbet, därför faller det sig naturligt.

#37 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 15 October 2011 - 23:56

Jag tror att det var Orientens Pärla vs. Bloodhand som någon föreslog.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#38 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 16 October 2011 - 00:02

Det var lite otydligt skrivet av Predabot "Jag tycker BLOODhand är en betydligt roligare skurk, då han är så härligt brutal. =)

Sen kan man även köra på nån som t ex Orientens Pärla som hjälte, då hon inte varit med så mycket. Daniel som skapat henne är inte så jättebeskyddande heller, han har bara tänkt ut en sista story, men utöver det så känns det som att det är öppet att använda henne rätt mycket ändå."

#39 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 October 2011 - 11:00

Om fokuset ska ligga på fighten, så är det nog lika bra att det inte finns några eller väldigt få bakgrunder. Skulle även se lite underligt ut om bakgrunden ändras från sida till sida, utan nån som helst förklaring, iallafall i mitt tycke.

Bakgrunden ska inte ändras utan anledning. Den ska ändras av en anledning. Anledingen är att de rör sig medan de slåss. Så småningom kanske de kommer till en plats där bakgrunden ändras utan anledning, och då kan den ändras utan anledning, men den får inte ändras utan anledning om det inte finns en anledning till det. Att bakgrunden byts ut känns i alla fall nästan som en förutsättning för att det ska bli intressant. Man måste ha en viss variation i bilderna. Om någon inte vill rita bakgrunder går det ju bra att låta bli. Det kan vi kalla för stil.



Hologram-rum kan man ju förstås köra med ( bara man visar att det är så, i sista panelen), enda problemet är väl att X-men är så kända för sitt Danger Room där, så det var lite därför jag inte ville föreslå det med en gång, då det blir lite för hög rip-off varning.

Fast X-Men är ju inte precis ensamma om det heller. Hur som helst så tycker jag att det är roligare om det som händer händer på riktigt.



Jag tänkte mig en bildpresentation av kombatanterna i ungefär den här storleken
Posted Image

Är Tamara en ny skapelse eller?. Det kan ju vara lämpligt, så man kan hitta på en som passar i sammanhanget. Men man skulle kunna göra kontrasten lite större mellan de båda kämparna, med avseende på kroppsbyggnad, klädsel, frisyr och så'nt.

#40 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 October 2011 - 11:34

Vore intressant om kombattanterna hade olika krafter, men jämna ändå.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 16 October 2011 - 21:38

Om fokuset ska ligga på fighten, så är det nog lika bra att det inte finns några eller väldigt få bakgrunder. Skulle även se lite underligt ut om bakgrunden ändras från sida till sida, utan nån som helst förklaring, iallafall i mitt tycke.

Bakgrunden ska inte ändras utan anledning. Den ska ändras av en anledning. Anledingen är att de rör sig medan de slåss. Så småningom kanske de kommer till en plats där bakgrunden ändras utan anledning, och då kan den ändras utan anledning, men den får inte ändras utan anledning om det inte finns en anledning till det. Att bakgrunden byts ut känns i alla fall nästan som en förutsättning för att det ska bli intressant. Man måste ha en viss variation i bilderna. Om någon inte vill rita bakgrunder går det ju bra att låta bli. Det kan vi kalla för stil.



Hologram-rum kan man ju förstås köra med ( bara man visar att det är så, i sista panelen), enda problemet är väl att X-men är så kända för sitt Danger Room där, så det var lite därför jag inte ville föreslå det med en gång, då det blir lite för hög rip-off varning.

Fast X-Men är ju inte precis ensamma om det heller. Hur som helst så tycker jag att det är roligare om det som händer händer på riktigt.



Jag tänkte mig en bildpresentation av kombatanterna i ungefär den här storleken
Posted Image

Är Tamara en ny skapelse eller?. Det kan ju vara lämpligt, så man kan hitta på en som passar i sammanhanget. Men man skulle kunna göra kontrasten lite större mellan de båda kämparna, med avseende på kroppsbyggnad, klädsel, frisyr och så'nt.

Tamara är en helt ny skapelse, en total kontrast till Superstjärnan. Skulle jag använda henne i något annat sammanhang så försvinner nog superstyrkan och snabbläkningen och hon får nöja sig med att vara riktigt äckligt snabb. Men karaktären behöver ett visst mått av superstyrka och snabbläkning för att kunna slåss i en evighet med Superstjärnan.

#42 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 18 October 2011 - 13:01

Vi är tillräckligt många för att börja i alla fall. Sedan får vi uppmuntra folk att fortsätta.

Ska man göra en sida var eller en ruta var eller bara lite lagom mycket var?

Och ska man anmäla sig innan man gör något eller är det fritt fram för alla att rita samtidigt utan att veta vad de andra håller på med?


Vi verkar vara tillräckligt många för att börja, frågan är hur vi skall komma igång innan det rinner ut i sanden.

Vi behöver bestämma kombatanter
Någon som gör introt
Samt någon som kan lägga upp sidorna på SSS FB-sida
Dessutom bestämma några enkla förhållningsregler, som hur man anmäler sitt intresse för att göra nåsta sida

#43 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 October 2011 - 14:00

Jag funderar lite över det där med att man ska göra en sida... Vore det kanske inte lättare att få folk att vara med om det räcker med att rita en ruta?

#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 October 2011 - 16:01

Sidan kan ju vara en ruta...

#45 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 October 2011 - 17:08

Ja, men det kanske är roligare om man också har möjligheten att göra en ruta som kombineras med andra rutor och blir en sida på det viset? Eller vad tycker ni?

#46 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 18 October 2011 - 18:28

Jag tror att det skulle bli förvirrande ifall det var en ny tecknare för varje ruta ifall det är fler rutor per sida. En känsla jag har.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#47 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 October 2011 - 19:27

Håller med Sret.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#48 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 18 October 2011 - 20:22

Framför allt kan det bli svårt att få hop siddesignen. Men det innebär isig inget hinder att några serietecknare testar idén, det kan bli ett intressant sido experiment i denna experimentserien. Vad jag sett har det inte uttryckts något intresse från SSS-redaktionen att ha denna stafettserie på sin FB-sida. Hör vi inget från SSS inom det närmaste dygnet föreslår jag att den läggs på Serieforum

#49 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 October 2011 - 12:10

Jag tror att det skulle bli förvirrande ifall det var en ny tecknare för varje ruta ifall det är fler rutor per sida. En känsla jag har.

Jag tror inte att det skulle bli mindre förvirrande med en tecknare per sida än med en per ruta. Det kan rentav bli mindre förvirrande om man får se de olika stilarna bredvid varandra i stället för bara en i taget.



Framför allt kan det bli svårt att få hop siddesignen.

Det beror på. Om vi ska montera oplanerade rutor på en sida kan det bli lurigt, men det kan vi lösa. Ett sätt är att vi helt enkelt pusslar så gott vi kan och om det inte går på annat sätt ger varje ruta en egen sida. Ett annat sätt är att vi ger serien en form som gör att vi slipper bekymra oss. Någon var inne på att vi skulle sätta ett rekord. Men vad är det för rekord vi ska sätta? Vad sägs om världens längsta enstrippare? Alla rutor sätts bredvid varandra. Då behöver vi inte fundera över vilka rutor som ska vara över och under varandra. Vi bestämmer en standardhöjd för rutor och så radar vi bara upp dem. För skojs skulle kan vi lämna tomrum över och under strippen, i fall någon vill leka lite med formen, och exempelvis rita en giraff som sticker upp ovanför rutorna. När vi lägger upp serien på Facebook måste vi förstås dela upp den så man ser några rutor i taget, men man kanske också skulle kunna lägga den på hemsidan i en särskild sidscrollande avdelning. Och så kan vi ju komplettera med lågupplösta versioner av serien så man kan se hela på en gång (fast i det läget knappast urskilja alla detaljer).


Vad jag sett har det inte uttryckts något intresse från SSS-redaktionen att ha denna stafettserie på sin FB-sida.

Herrn har icke varit uppmärksam.

Vi kan väl lägga upp det på Svenska Superseriers Facebook-sida...



#50 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 19 October 2011 - 16:12

Jag tror att det skulle bli förvirrande om varje ruta på en sida är av olika tecknare, men om det är en ny tecknare för varje sida så kan man ju skriva namnet på tecknaren högst upp, annars skulle det bli kladdigt ifall man skulle köra på samma sätt med varje ruta på en sida. Hänger du med på hur jag menar?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.