Jump to content

Photo

stafettserie med fajt till nätet


  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#51 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 19 October 2011 - 16:47

Jag tror att det skulle bli förvirrande ifall det var en ny tecknare för varje ruta ifall det är fler rutor per sida. En känsla jag har.

Jag tror inte att det skulle bli mindre förvirrande med en tecknare per sida än med en per ruta. Det kan rentav bli mindre förvirrande om man får se de olika stilarna bredvid varandra i stället för bara en i taget.



Framför allt kan det bli svårt att få hop siddesignen.

Det beror på. Om vi ska montera oplanerade rutor på en sida kan det bli lurigt, men det kan vi lösa. Ett sätt är att vi helt enkelt pusslar så gott vi kan och om det inte går på annat sätt ger varje ruta en egen sida. Ett annat sätt är att vi ger serien en form som gör att vi slipper bekymra oss. Någon var inne på att vi skulle sätta ett rekord. Men vad är det för rekord vi ska sätta? Vad sägs om världens längsta enstrippare? Alla rutor sätts bredvid varandra. Då behöver vi inte fundera över vilka rutor som ska vara över och under varandra. Vi bestämmer en standardhöjd för rutor och så radar vi bara upp dem. För skojs skulle kan vi lämna tomrum över och under strippen, i fall någon vill leka lite med formen, och exempelvis rita en giraff som sticker upp ovanför rutorna. När vi lägger upp serien på Facebook måste vi förstås dela upp den så man ser några rutor i taget, men man kanske också skulle kunna lägga den på hemsidan i en särskild sidscrollande avdelning. Och så kan vi ju komplettera med lågupplösta versioner av serien så man kan se hela på en gång (fast i det läget knappast urskilja alla detaljer).


Vad jag sett har det inte uttryckts något intresse från SSS-redaktionen att ha denna stafettserie på sin FB-sida.

Herrn har icke varit uppmärksam.

Vi kan väl lägga upp det på Svenska Superseriers Facebook-sida...

Jag ser inget problem med att det skulle kunna vara ett experiment i experimentet. Sedan visste jag inte att du hade tillgång till SSS FB-sida, utan jag uppfattade det som ett förslag till SSS-redaktion.

FÖR ATT LÖSA HANDLINGSKRAMPEN (Förslaget om omröstning verkar kört fast) så föreslås följande lösning, att den som först lägger upp en färdig första sida här (för vidarebefordran till FB) Får bestämma kontrahenter och även grundförutsättning för fighten, har ingen sida publicerats före söndag 23/10 kl. 1100 så släpper jag lös Superstjärnan och Tamara Raga!

Sidan bör vara 18 cm hög och 27 lång, liggande format. Sedan får den (DGH?) som lägger upp den på FB förse sidan med Nordens Stjärnors logga och lägga upp en kort presentation under bilden om den som skapat sidan.

#52 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 October 2011 - 17:47

DGH? Daghem?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#53 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 19 October 2011 - 18:52

eller Den Gröne Hämnaren, ledsen men jag är alltför präglad av förkortningssjukan från jobbet och serieforum, har du satt igång med Tin vs. Lon än Tfels, kom ihåg tiden går!

#54 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 October 2011 - 14:00

Jag tror att det skulle bli förvirrande om varje ruta på en sida är av olika tecknare, men om det är en ny tecknare för varje sida så kan man ju skriva namnet på tecknaren högst upp, annars skulle det bli kladdigt ifall man skulle köra på samma sätt med varje ruta på en sida. Hänger du med på hur jag menar?


Ja, jag fattar. Fast om man vill ha med namnet på alla, kan man skriva det i ganska liten stil under respektive ruta.

Var det ingen som fastnade för idén om världens längsta strip förresten?

#55 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 20 October 2011 - 14:45

Låter som en kul idé, men blir det inte ett väldigt skrollande i sidled efter ett tag? Låter mer som en idé som skulle kunna funka i en väldigt lång korridor!

#56 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 October 2011 - 15:52

Jo, det blir det. Man skulle förstås kunna stapla rutorna i höjdled i stället, om man är allergisk mot att scrolla på tvären. Hur som helst kommer ju möjligheten att bara visa en del av serien i taget att finnas och därmed även möjligheten att slippa scrolla över huvud taget.

Man skulle kunna skriva ut strippen när den blivit imponerande och ta med på mässor. Då kanske man kan få någon att bidra där också, och så kan man scanna in det man fått där så att Internet-versionen kan uppdateras och alla rutor finns med på båda versionerna.

#57 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 20 October 2011 - 19:03

Som sagt en mycket bra idé!

#58 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 October 2011 - 10:09

Då lägger jag nu upp inleningen på det som förhoppningsvis kan bli en episk och långdragen fight. Striden tar sin början vid Globen

Posted Image

och sidan två sedan överlämnar jag med glädje stafettpinnen

Posted Image

#59 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 October 2011 - 13:16

Trevligt!! Men brukar Superstjärnan vara vitklädd?? Och har jag pluggat för dåligt om jag inte vet vem slipskillen är?

#60 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 October 2011 - 19:18

Nej det brukar hon inte vara, och så brukar hon ha mantel. Inte för att vara den men jag har rätt ;) Fast vem vet, det kanske var tvättdag?

Edited by Sret, 23 October 2011 - 19:25.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#61 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 October 2011 - 20:26

Artistisk frihet för att konstratera nättre mot herr Blå! Herr Blå är för mig bara en katalysator, en utlösande faktor till slagsmålet. Hans vara eller inte vara lämnar jag till nästa tecknare. Nackdelen med mantel tyckte jag förklarades utmärkt i The incredibles är en kvinnlig superhjälte blev insugen i en jetmotor. (Annars kanske hon har den nedstoppad i bakfickan)
Sedan tror jag det är bäst att vänta med FB publicering tills åtminstone ett par till tecknare gett sig in i fighten, annars blir det ett snabbt bortglömt serie experiment.

#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 October 2011 - 20:45

Grejen är att Superstjärnan har kungligt påbrå. Och riktiga kungligheter har ju mantel. Men det kanske inte är så viktigt i denna serie. Det ser ju bra ut!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 23 October 2011 - 20:46

Snabbskiss av den äckligt snabba Tamara Raga med ytterligare info

Posted Image

#64 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 October 2011 - 21:02

Lite kul är att busschauffören tar sitt jobb på så stort allvar att han frågar efter en biljett av någon som precis kom inflygande genom bussens fönster.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#65 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 October 2011 - 12:54

Jag kanske missat det, men antar att man anmäler att man ska rita en fortsättning och att först att göra det får paxa den platsen på viss tid. Om inget postats så får nästa fortsätta?

#66 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 24 October 2011 - 20:35

En bokningslista är nog på plats

BOKNINGSLISTA
sidan
1. Peral
2. Peral
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12. Peral
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Kanske vi också skulle sätta ett maximalt antal sidor för serien, så kan någon boka upp sig för att knyta ihop serien. Blir stafettserien en succé kan vi sätta upp en ny fight med andra kombatanter

#67 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 October 2011 - 15:21

Herr Blå är för mig bara en katalysator, en utlösande faktor till slagsmålet. Hans vara eller inte vara lämnar jag till nästa tecknare.

Är han också din egen skapelse?



Nackdelen med mantel tyckte jag förklarades utmärkt i The incredibles är en kvinnlig superhjälte blev insugen i en jetmotor.

Jo, den nackdelen är uppenbar, men hade kunnat vara en fördel i den här serien. Inte så mycket för Superstjärnan som för seriens skapare, som nu blivit snuvade på möjligheten att använda sig av Superstjärnans mantel... så till vida ingen plötsligen tar sig friheten att lägga sin sida före de redan gjorda, och där visa hur manteln går sönder. Det vore kul förresten, att börja i mitten, så att två kan fortsätta samtidigt åt olika håll. Fast det kanske är dumt att bestämma det nu när du redan har gjort en första sida som du förmodligen har tänkt ska vara just en första sida.



Kanske vi också skulle sätta ett maximalt antal sidor för serien, så kan någon boka upp sig för att knyta ihop serien.

Ja, det kan vara bra, så att det faktiskt blir en färdig serie så småningom. Men jag tycker att vi väntar lite innan vi bestämmer sådana saker. Vill man lägga in fler regler som seriens skapare kan få förhålla sig till, skulle man ju också kunna bestämma sådant som att på sidan 10 ska det hända... något... som vi bestämmer. Fast det kanske snarast komplicerar det hela.

#68 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 October 2011 - 15:42

Eller så enkelt att hon plockar upp sin mantel vid ett tillfälle, eller lånar nån annan superhjältes, eller tar en duk för att snabbt göra sig en mantel, eller förklarar att den är på tvätten...ja...eller vad som helst.

#69 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 October 2011 - 16:00

Slagsmålet kanske går vidare till kemtvätten, så hon kan passa på att plocka den där.

#70 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 25 October 2011 - 20:26

Herr Blå är för mig bara en katalysator, en utlösande faktor till slagsmålet. Hans vara eller inte vara lämnar jag till nästa tecknare.

Är han också din egen skapelse?



Nackdelen med mantel tyckte jag förklarades utmärkt i The incredibles är en kvinnlig superhjälte blev insugen i en jetmotor.

Jo, den nackdelen är uppenbar, men hade kunnat vara en fördel i den här serien. Inte så mycket för Superstjärnan som för seriens skapare, som nu blivit snuvade på möjligheten att använda sig av Superstjärnans mantel... så till vida ingen plötsligen tar sig friheten att lägga sin sida före de redan gjorda, och där visa hur manteln går sönder. Det vore kul förresten, att börja i mitten, så att två kan fortsätta samtidigt åt olika håll. Fast det kanske är dumt att bestämma det nu när du redan har gjort en första sida som du förmodligen har tänkt ska vara just en första sida.



Kanske vi också skulle sätta ett maximalt antal sidor för serien, så kan någon boka upp sig för att knyta ihop serien.

Ja, det kan vara bra, så att det faktiskt blir en färdig serie så småningom. Men jag tycker att vi väntar lite innan vi bestämmer sådana saker. Vill man lägga in fler regler som seriens skapare kan få förhålla sig till, skulle man ju också kunna bestämma sådant som att på sidan 10 ska det hända... något... som vi bestämmer. Fast det kanske snarast komplicerar det hela.

Herr Blå egen skapelse ja, ritad efter samma formel xom CK i Lila DeLila, bara med blont hår, men som sagt dennes vara eller inte vara faller i andras händer. Idén är annars inspirerad av Ingmar Bergman av alla människor. Han beskrev en gång hur man skriver en Western. "En hund sitter utanför en saloon, först kommer hjälten som klappar hunden på vägen in, sedan kommer skurken som sparkar hunden på vägen in" Här är hunden ersatt av herr Blå, som blir ofrivilligt antastad istället för sparkad!

När det gäller manteln kan jag nog redigera in den, snabbt och enkelt. Problemet med Superstjärnans mantel är dock att veta hur den är fäst vid hennes dräkt, Den går inte upp över axlarna, som normala mantlar utan verkar vara fäst någonstans vid skulderbladen

Jag instämmer med DGH om att det kan vi låta vänta med att bestämma

Sedan tror jag vi får räkna med att båda karaktärerna kommer att bli både tecknade på sätt som varken jag eller Tfels tänkt oss samt får utföra okarakteristiska handlingar, när de hamnar i någon annans händer.

#71 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 October 2011 - 20:33

Jag tror att manteln är fäst mellan axlarna och skulderbladen. Det är mindre viktigt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#72 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 25 October 2011 - 20:58

Manteln är på och midjan är bar, plus att Superstjärnan skärpt sig! :)
Posted Image

#73 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 May 2013 - 16:39

Här är fortsättningen:

 

942344_518316561560232_1511455302_n.jpg 486655_518316644893557_1848441975_n.jpg

 

Bilderna är gjorda av Hedvig Häggman-Sund, Li Österberg, Daniel Lenneér, Viktor Matiesen, Håkan Storsaeter, Yvette Gustafsson och Jan Hoff.