Jump to content

Photo

Äntligen!


  • This topic is locked This topic is locked
94 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2007 - 15:11

Äntligen!

Nu har vi i redaktionen äntligen bestämt oss för att alla som vill får vara med och skapa en serie tillsammans! Alla ni som på något sätt vill bidra till serien är välkomna! Man kan bidra med idéer, figurer, manus, skiss, tusch och textning.


Varje story kan bestå av ett eller två avsnitt. Huvudrollsinnehavare blir en superhjältegrupp där alla ni som vill får bidra med egna hjältar. Det kan vara hjältar som du redan ritar i en egen serie, eller hjältar som du skapar just för att delta i denna supergrupp. Sedan får vi naturligtvis skapa ett högkvarter, skurkar och allt annat som hör till.

Hur ska det hela skötas? Redaktionen leder det hela, åtminstone inledningsvis. Först diskuterar vi alla öppet här på forumet. Man slänger fram sina idéer om hjältar, skurkar, story och allt annat. Vi brainstormar. Allt detta sker under överinseende av redaktionen. Vi ser till att enas om de viktigaste grunddragen i seriens koncept. Alla som vill skapar sedan minst en hjälte var till gruppen. Vi behöver skisser på alla figurer, viktiga platser och annat som har ett bestämt utseende. Vi bildar sedan team som författar och tecknar egna avsnitt. Varje story får vara ett till två avsnitt och så fristående som ni vill. Varje avsnitt bör vara 5-20 sidor. Till sist får någon texta serien.

Alla får bidra hela tiden, med vad man vill. Föredrar man att bara teckna enbart två rutor, gör man det. Vill man författa tillsammans med andra, gör man det. När ett team formats så kommer det att fungera som vanligt med redaktionskontakt, men det går bra att föra skapardiskussionen på forumet. Här på vårt forum meddelar man alla viktiga händelser i sina seriemanus, till exempel om någon figur dör, får barn eller får sin hemliga identitet avslöjad. Krockar idéerna får vi diskutera fram lösningar. Man får förstås diskutera mindre viktiga idéer också. Ett mål med serien är att trycka minst ett avsnitt i varje nummer av Svenska Superserier.

Alla som vill, får vara med och bidra med idéer under diskussionerna. Berätta för oss vad du sedan vill bidra med!
-Hjältar (hur många)
-Manus (antal sidor eller delar du vill författa)
-Skiss (antal sidor eller delar du vill skissa)
-Tusch (antal sidor du vill tuscha och om du vill tuscha dina egna skisser)
-Textning (hur mycket du vill texta)
Skurkarna, högkvarteret och liknande skapas förmodligen ur våra inledande diskussioner, samt av manusförfattarna.

Serien kommer att behöva en samordnande projektledare. Till en början sköter vi i redaktionen detta. Sedan får vi se om någon av er visar intresse och då kan hoppa in.

Först vill jag ha era inledande kommentarer. Vad tycker ni?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 14 September 2007 - 15:56

Låter som en riktigt rolig idé. Count me in! :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 September 2007 - 16:56

Låter faktiskt roligt. Kan redan tänka mig att teama upp med lite folk. :)

En rolig tanke är förstås att alla teamen skulle befolka samma värld, men kanske olika delar av den. Avengers the Initiative är i mitt tycke en bra förebild här. Varje 10 sidors story berättar om ett annat av teamen/karaktärerna.

Hmm... får jag vara med i ditt produktionsgäng, herr Hoff? :D

Kommer genast på en tanke, om att skapa ett team bestående av mytologiska varelser omnämnda i svensk historia. Ända tillbaks till för-samiska tider.

Det här kan bli kul. ^^

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2007 - 17:16

Redan två intresserade! Va gôtt!

Tanken är att det blir en enda superhjältegrupp. Men att dess serier skapas av flera team. Åsikter?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 September 2007 - 17:52

Det skulle kunna fungera det. Sen så kan ju denna grupp vara hur stor som helst i praktiken, med reservmedlemmar, historier om gamla upplagor av gruppen, etc. :)

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2007 - 18:03

Precis! Reserver har ju både JLA, Avengers och Legion of Superheroes. Avengers har till och med betjänt!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 14 September 2007 - 18:11

ooh, ooh! Kan vi ha en med?!?!?

Hmm... får jag vara med i ditt produktionsgäng, herr Hoff?

works for me :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2007 - 18:42

Vill många att vi ska ha betjänt så ska vi ha betjänt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 14 September 2007 - 18:54

I mån om tid så ställer jag definitivt upp! manus, teckningar mm...!

#10 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 14 September 2007 - 23:58

Just det ja, man kanske ska skriva vad man vill bidra med, så det står klart;
Skiss - Ska nog kunna göra ett par sidor.
Hjältedesigns.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 September 2007 - 20:17

Alla som vill, får vara med och bidra med idéer under diskussionerna. Berätta för oss vad du sedan vill bidra med!
-Hjältar (hur många)
-Manus (antal sidor eller delar du vill författa)
-Skiss (antal sidor eller delar du vill skissa)
-Tusch (antal sidor du vill tuscha och om du vill tuscha dina egna skisser)
-Textning (hur mycket du vill texta)
Skurkarna, högkvarteret och liknande skapas förmodligen ur våra inledande diskussioner, samt av manusförfattarna.

Serien kommer att behöva en samordnande projektledare. Till en början sköter vi i redaktionen detta. Sedan får vi se om någon av er visar intresse och då kan hoppa in.

Först vill jag ha era inledande kommentarer. Vad tycker ni?


Jag vill gärna vara med! Det här verkar vara en jätte rolig idé som många borde vara ha en del på! Så länge jag kan vara med på att designa ett par hjältar och teckna lite, så är jag nöjd.
En fråga bara, kan man designa superskurkar också?

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2007 - 20:56

Kan tänka mig att superskurkarnas karaktär och agenda kommer att komma fram lite när vi brainstormar, men att detaljer och utseenden sätts när serierna skapas. Om du är med och gör en serie har du ju stort inflytande över skurkarna. Annars kan du säkert fråga något team om de vill ha hjälp med design av skurkar. En bra skurk är ju nästan halva storyn. Se t ex på Dr Doom, Jokern eller Green Goblin. Några skurkar kanske du kan designa i ett tidigt skede, eller i förväg, så får du se hur många som blir intresserade av dina dem och vill använda dem.

Ett par ofta återkommande ärkefiender kan ju vara kul att ha!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 September 2007 - 10:47

Jag skulle oerhört gärna vilja vara med och komma på karaktärer och manusidéer. Nu håller jag förstås på att plugga och planerar en London-resa i början av oktober, men hoppas jag ändå kan vara med och delta.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#14 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2007 - 11:37

London? Hälsa Big Ben! ;)
Det vore kul om du deltog från London! Eller innan/efter att du far dit. När återkommer du?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 September 2007 - 19:02

Jag blir inte där så värst länge. Åker den 4 oktober och kommer hem den 8. Ska nämligen gå på detta:

http://www.seanharry...nity5/index.htm

Vet inte om jag tänker besöka Big Ben, men Ellen kan jag nog hälsa ifrån i alla fall. :P


Har förresten redan nu en idé till en hjälte, men jag kan vänta lite med att berätta om honom till ett annat tillfälle.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2007 - 13:21

Hihi!
Skoj idé. Ju fler kockar desto bättre serier... eller hur det nu hette...
Får fundera ut nå'n idé att slänga in i projektet...

Är det superhjältegruppen eller redaktionen som ska ha en betjänt??

#17 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 September 2007 - 14:57

Superhjältegruppen ska ha en betjänt (eventuellt). Redaktionen har redan Fredrik.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 September 2007 - 21:17

Trots att jag blivit en redaktionsmedlem tänker jag bidra när andan faller på. Har funtat lite på högkvarter. Skulle vara kul att försöka hitta på nåt unikt. Först kan man ju eliminera sånt som vi vet funnits. Superskurkar finns det för många för att eliminera deras också.

Skyskrapa: Fantastic Four, New Avengers
Herrgård: X-men, Avengers
Loftlägenhet: Young Heroes
Pappabyggt T-Torn: Teen Titans
Polbas: Superman
Månbas: Justice League
Satellit: Justice League
Dödskallegrotta: Phantom
Undervattensbas: Golden Gang
Ziggurat: Superman

Så, kan ni komma på fler?

Några idéer jag har är: Annandimensionell bas (som man kan komma till via portaler, här kan man också tänka sig en bunt bisarra existensplan, dimensioner och så som kan ge upphov till äventyr. alternativt kan den resa till olika dimensioner på nåt sätt)
Liknande idé är att basen är ur fas med vår verklighet
Pyramid
Nåt coolt slot, typ Neuschwanstein eller klassiska franska flodslott
Vulkanbas
Rymdskepp
Svävande molnbas
Bergstoppsbas
Ökenbas
Stjärnbas (dvs inne i en stjärna)
Källare/kloakbas (kanske under en annan grupps bas)

#19 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 17 September 2007 - 21:55

Kanske högkvarteret kan ligga mitt i en skog eller gömd på en bondgård? Om man ska komma på nåt som inte gjorts förut, menar jag.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#20 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 September 2007 - 12:35

Kanske högkvarteret kan ligga mitt i en skog eller gömd på en bondgård? Om man ska komma på nåt som inte gjorts förut, menar jag.


Tja, X-mens herrgård ligger ju omgiven av en stor skog, men bondgård skulle vara nåt nytt. Undrar vad som vore intressantast, att verkligen använda bondgården som högkvarter, eller att ha det som täckmantel/ingång till ett high-tech HQ under?

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2007 - 12:53

Vad sägs om ett mobilt högkvarter? Låt oss säga att det kan skifta utseende, som en stor transformer. Ibland ser det ut som en långtradare. Ibland som en båt. Ibland som ett hus. Och det kan fungera som det, som det ser ut som. Alltså kan det vara en bondgård ett tag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 18 September 2007 - 16:25

... sid 11, ruta 5
Liten ruta. Vi ser armen på en man som pekar snett uppåt mot något utanför bilden.
Okänd pekande man:
- Men är inte det.... Jo, det måste vara...

Sid 12-13 Splash-page över hela uppslaget

Superjelcander täcker hela uppslaget. Han ses underifrån och står med händerna i sidorna och har ett triumfatoriskt leende på läpparna. Hans blick riktas snett uppåt som mot ett mål han är fast besluten att nå. Framför hans fötter bläser en tidning förbi. Det är ett nummer av Svenska Superserier.

Okänd pekande man utanför bild:
- SUPERJELCANDER!!!

Textruta
"Han är tillbaka."

Så ser min återkomst ut. Hoppas nu bara någon märkte att jag var borta. Och med min återkommst komer givetvis en massa åsikter och frågor. För det första vill jag delta i det här projektet. Med idéer, synopsis, kanske manus, textning och en eller ett par karaktärer.

Gällande högkvarteret hoppas jag att det kan vara i Sverige och varför inte låta våra hjältar börja från botten och kanske vara tvugna att gömma sig i en gammal äcklig klubblokal i en källare i ett hyreshus. De kanske precis träffats och ännu inte kommit på något sätt att tjäna pengar.

En fråga som jag egentligen tycker är viktigare att fastställa är hur ser verkligheten ut som de befinner sig i? Är det dagens Sverige med våra hjältar bland de första personerna som fått krafter (a la första säsongen av Heroes). Eller?

#23 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2007 - 16:47

(Härmed bestämmer jag att våra hjältar trängs i en liten jordhåla, som Saddam gjorde, men nånstans i mörkaste Småland.)

Skojar bara, men idén att de får arbeta sig upp låter trevlig. Sedan kan ju varje skaparteam själva avgöra vilken era de berättar om. När gruppen var ny, mittemellan eller gammal.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 September 2007 - 21:43

En fråga som jag egentligen tycker är viktigare att fastställa är hur ser verkligheten ut som de befinner sig i? Är det dagens Sverige med våra hjältar bland de första personerna som fått krafter (a la första säsongen av Heroes). Eller?


Min röst ligger mer på en standardsuperhjältevärld som Marvels, DC:s eller Images för att det öppnar upp för en större mängd storys, och som Felsmannen säger kan man berätta en berättelse från deras tidiga liv, sena liv, eller nån stans mitt imellan.

Jag tycker man kan se det som att det här är vårat Justice League of America, bara att vi inte publicerat dem i 50 år utan börjar nu med att berätta berättelser från hela deras existens.

Apropå inget, Freddielicious, hade du namnet Nordens Hjältar som namn på dina nordiska hjältar? Tänkte att det vore en sjysst kandidat annars, låter likt Rymdens Hjältar.


Högkvarteret kan vara transformerande så länge det inte är mekaniskt, för tro mig, försöka rita det på ett trovärdigt sätt tror jag är omöjligt.
Vad sägs om att högkvarteret är nån slags levande varelse/artificiell intelligens som för det mesta ger hjältarna det de vill ha, men ibland ger sig av till nåt nytt ställe. Det kan ju vara ett mysterium var det kommer ifrån, vad det egentligen vill och så.
Annars är ju jordhålor i Snåland trevligt det också, så bor ju hobbitar.


Har suttit och designat de sista Golden Gangmedlemmarna så jag kommer nog droppa över lite överblivna designer här i slutet av veckan.

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 September 2007 - 00:05

Att basen är en levande varelse låter som en bra ide, och skulle kanske kunna vara nåt mytologiskt oknyt.

Måhända ett kreatur som skapare övernaturliga/supervarelser? Att den kanske gör det för att bli av med oönskad kroppsmassa. Den är nån sorts megadimensionellt djur, som av naturen producerar alla möjliga sorters superförmågor. :)

Ingen bör självfallet få veta denna plotpoint förräns långt in i serien. ^^

Själv är jag ju färgläggare/gråläggare och det är väl det konkreta jag kan bidra med, men vill även spåna på ideer om stories och karaktärer. =)

Nån som har en ide på tu om hur stor del magi ska vara i universumet? Ska det finnas, är det övernaturligt på riktigt, etc. Där antar jag att det enklaste är att kopiera DC's sätt att se på saken, att det kan vara vad som helst, och inte går att klassificera, sen har ju DC allsköns oknytt av alla möjliga slag.

Edited by PredaBot, 19 September 2007 - 00:07.