Jump to content

Photo

Eror


  • Please log in to reply
221 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 October 2007 - 19:22

I den här tråden diskuterar vi erorna (seriens kronologi) och idéer till historier.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 October 2007 - 20:22

Jag anser att det bör finnas en förhistorisk stenåldersera av serien, då hus-varelsen, eller vad vi bör kalla den, först kommer till jorden och ger människor superkrafter. Kan bli lite småskön Inhumans-känsla på det hela. ^^

Självfallet kommer allt dock att sluta i fördömmelse dock, och hus-varelsen lämnar jorden i några tusen år.

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 08 October 2007 - 20:25

Ja, det låter som en kul idé.

Man måste ha nån typ av ursprungshistoria av våran egen seriehjälte-värld. Men borde vi ta lite efter nordiska mytologin eller nåt istället?

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 October 2007 - 20:51

Helst inte. Det är i mina ögon lika intressant med skandinaver som tar sig an nordisk mytologi som Hollywoodfilmer om Hollywood. Men vi får resonera och vara demokratiska.

#5 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 08 October 2007 - 20:56

Helst inte. Det är i mina ögon lika intressant med skandinaver som tar sig an nordisk mytologi som Hollywoodfilmer om Hollywood. Men vi får resonera och vara demokratiska.


Ja ja okej, det var bara en snabb tanke jag hade. Men vad vi bör tänka på, är att förutsätta om alla superhjältar i denna värld har fått sina krafter via mutation eller av nån gudomlig alien...

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 October 2007 - 21:11

Det står på beskrivningen av varje hjälte hur de fått sina krafter. Vi har alltså ingen form av gemensamt ursprung för våra hjältar. Men jag ser en poäng i det du säger. Vi får fundera på vad som kan knyta samman våra hjältar. Och om det alls behövs.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 October 2007 - 11:51

Jag gillar idén med husvarelsen, och jag gillar idén med vår egen seriejords förflutna. Frågan är bara hur mycket vi har nytta av det senare när vi gör berättelserna. Alltså, husets backstory kan ju lätt komma upp men annat?

Det är kul att konstruera fiktiva världar, men fokus nu i början bör vara på det som vi kan använda. Det är en läxa jag lärt mig från rollspelsskapandet jag sysslar med.

Sluta inte fundera, drömma och tänka, men tänk såhär: Vad leder den här idén till för story, hur kan jag eller de andra använda det i en story och sätter det stopp för en story. Sen kan ni presentera storyidéerna tillsammans med världsidén. För varje idé kan man få hur många storys som helst.

Om majoriteten gillar den nordiska mytologin till exempel:
Hur ska den interagera med hjältarna och världen?

Loke tycker att jorden styrs lite för kass och ställer upp som president i Finland. Kalevalahjältarna återvänder och har en motkandidat. Hjältarna är vakter under partiledardebatten som ballar ur i direktsändning.

Oden tycker jorden styrs lite för kass och invaderar med sina styrkor av döda och asar.
Scenario a: Hjältarna piskar dem.
Scenario b: Hjältarna får pisk men hindrar dem. De styr en del av jorden.
Scenario c: Hjältarna får pisk. Människorna blir trälar under asarna.

Asamytologin var sann, men den är inte fullständig. Asarna gick under när tron som gav dem kraft sinade när kristendomen och de andra monoteistiska religionerna vann mark. Nu sitter de försvagade i Asgård mm, oförmögna att ens besöka jorden tills en portal öppnas av våra hjältar.

Asamytologin är sann och det ordnas turistresor till Asgård och det finns ambassader eller konsulat i de flesta civiliserade länder.


Om man ska använda koncept som vår mytologi då bör vi göra något nytt av det. Superhjältegenren i sig är ganska simplistisk ibland men om man kan vända några koncept på örat kan man bygga en riktigt ball värld. Man kan berätta en sån oändlig mängd berättelser men ofta mynnar allt bara ut i superkraftsslagsmål.

#8 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 October 2007 - 21:51

Jag tycker en stenåldersera låter kul, fast bara man inte snöar in på den. Att använda nordisk mytologi känns lite... använt. Och så gäller det ju att fokusera lite nu. Ska det handla om Tor & co eller om de hjältar vi redan skapat? Sedan har det kommit upp en del kul mytlogi-idéer, medges!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#9 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 October 2007 - 12:37

Eror, storyidéer och detaljer om SSSseriens värld

Det här är en sammanfattning av idéer från den första megatråden. Upphovsmän står inte med för längdens skull. Texterna är ibland redigerade för läsklarhetens skull. Jag har också redigerat bort karaktärer som plockats bort och i vissa fall förtydligat mina egna inlägg och karaktärer. Jag har inte tagit med det som står precis ovan.


Idéer:
Vill många att vi ska ha betjänt så ska vi ha betjänt.
Behöver vi inte en utomjording också?
Men jag vill veta vilka stjärnorna var/är. Är det statlig sanktionerade hjältar? Är de outlawshjältar?Är de nationella eller intrenationella? Vi kan nog en hel del om superhjältegrupper så jag slänger ut de här frågorna istället. Ser ni den här gruppen mest som: Avengers, JLA/JLI, Rymdens hjältar, X-men, Doom Patrool, x-statix, Minutemen/Watchmen eller någon annan grupp?
För mig är gruppen en sorts JLA, light. Men det kan ju växla genom erorna. Splittrings-eran påminner kanske mer om Defenders. Jag tycker att de ska vara fristående från myndigheter, men ibland hårt ifrågasatta.
Jag ser väl gruppen som tidiga Avengers, en helt fristående grupp, med förtroende från staten. Jag ser det också som en till största delen Sverigebaserat gäng, fast utflykter till grannländerna är aldrig fel.


Basen:
Annandimensionell bas (som man kan komma till via portaler, här kan man också tänka sig en bunt bisarra existensplan, dimensioner och så som kan ge upphov till äventyr. alternativt kan den resa till olika dimensioner på nåt sätt).
Liknande idé är att basen är ur fas med vår verklighet.
Pyramid, nåt coolt slot, typ Neuschwanstein eller klassiska franska flodslott.
Vulkanbas, rymdskepp, svävande molnbas, bergstoppsbas, ökenbas, stjärnbas (dvs inne i en stjärna).
Källare/kloakbas (kanske under en annan grupps bas).
Kanske högkvarteret kan ligga mitt i en skog eller gömd på en bondgård?
Undrar vad som vore intressantast, att verkligen använda bondgården som högkvarter, eller att ha det som täckmantel/ingång till ett high-tech HQ under?

Vad sägs om ett mobilt högkvarter? Låt oss säga att det kan skifta utseende, som en stor transformer. Ibland ser det ut som en långtradare. Ibland som en båt. Ibland som ett hus. Och det kan fungera som det, som det ser ut som. Alltså kan det vara en bondgård ett tag.

Gällande högkvarteret hoppas jag att det kan vara i Sverige och varför inte låta våra hjältar börja från botten och kanske vara tvugna att gömma sig i en gammal äcklig klubblokal i en källare i ett hyreshus. De kanske precis träffats och ännu inte kommit på något sätt att tjäna pengar.

Högkvarteret kan vara transformerande så länge det inte är mekaniskt, för tro mig, försöka rita det på ett trovärdigt sätt tror jag är omöjligt.

Vad sägs om att högkvarteret är nån slags levande varelse/artificiell intelligens som för det mesta ger hjältarna det de vill ha, men ibland ger sig av till nåt nytt ställe. Det kan ju vara ett mysterium var det kommer ifrån, vad det egentligen vill och så.

Att basen är en levande varelse låter som en bra ide, och skulle kanske kunna vara nåt mytologiskt oknyt.
Måhända ett kreatur som skapare övernaturliga/supervarelser? Att den kanske gör det för att bli av med oönskad kroppsmassa. Den är nån sorts megadimensionellt djur, som av naturen producerar alla möjliga sorters superförmågor.
Ingen bör självfallet få veta denna plotpoint förräns långt in i serien.

Älskar idén med att hjältarnas högkvarter skulle vara en levande organism. Iofs har det temat också gjorts förrut i olika historier. Tänker mest på olika biologiska skepp i sci-fi-historier. Men det skulle nog gå göra på ett eget sätt. Kanske är det organismen som ger superkrafter til vissa personer. Dör organismbasen försvinner rafterna med den? Vad behöver den för att överleva? Vad när den?. Måste den dricka jungfrublod för att överleva eller är dess favoritföda superskurkar som den behöver folk för att fånga in.

Erorna:
Varför inte låta våra hjältar börja från botten och kanske vara tvugna att gömma sig i en gammal äcklig klubblokal i en källare i ett hyreshus. De kanske precis träffats och ännu inte kommit på något sätt att tjäna pengar.
Idén att de får arbeta sig upp låter trevlig. Sedan kan ju varje skaparteam själva avgöra vilken era de berättar om. När gruppen var ny, mittemellan eller gammal.

Min röst ligger mer på en standardsuperhjältevärld som Marvels, DC:s eller Images för att det öppnar upp för en större mängd storys, och så kan man berätta en berättelse från deras tidiga liv, sena liv, eller nån stans mitt imellan.
Jag tycker man kan se det som att det här är vårat Justice League of America, bara att vi inte publicerat dem i 50 år utan börjar nu med att berätta berättelser från hela deras existens.
Tänk på att vi inte gör en kronologisk serie. Om en hjälte är på ett sätt ett avsnitt så betyder det inte att han eller hon är likadan i nästa. En som är en oerfaren, grälsjuk pandagosdjursframkallande superhjälte i en del kan vara en muterad jättepanda som med karisma och säkerhet lett gruppen lyckat genom en fruktad serie strider mot skurkar i en annan del.
Applicera det nu på dräkter, personligheter, miljöer...
Det enda som behövs är att vi har lite koll på var i den kronologi som växer fram vi är. Vi kanske får en mainstreamfåra som berättar efter varandra följande avsnitt och några som utforskar deras bakgrund och andra som hoppar i perioder. Det blir mer spännande om det får växa fram naturligt. Vi skapar byggklossarna till vår sandlåda, inte stenarna i vår orubbliga mur.

Jag förstår vad du menar. Och det är klart att vi ska känna den friheten då vi gör serierna.
Men tänk på detta:
Att förändra en figur som inte hunnit få sitt "jag" etablerat än, är lite meningslöst. Vet man inte vad den förändrats ifrån så vet man inte riktigt vad förändringen har för betydelse. Ha det bara i tanken, så kan eventuella förändringar bli vettiga. Och om det ska fungera med så många olika hjältar är det bra om de går att känna igen.
Annars gillar jag det du säger om en kronologisk mainstreamfåra och en sorts variant där man testar olika tidsperioder. Det ger oss frihet och någon sorts logik.

Att arbeta fram en grov kronologi tillsammans kan bli jättekul. Vi kan till exempel dela upp gruppens tidslinje i olika eror. Som JLA. De har haft satellit-eran, Detroit-eran, JLI-eran, mån-eran och nu 52-eran. Och de olika erorna har alla haft sin charm (till och med Detroit!).
Jag tror du har rätt i att man måste känna en figur innan man kan förändra den för att det ska betyda något. Det ska bli spännande att se vilka karaktärer som blir populära och som de flesta använder. Det tar nog några avsnitt innan sånt utkristalliseras.
Nedan följer förslag till 4 olika kronologiska eror. Ni får gå in och ändra, lägga till eller ta bort. Glöm inte att peta in era hjältar i de eror där de hör hemma. Eller, om ni ogillar hela idén med eror, så får ni säga det. Det går att skrota idén.

Era 1: ?sätt namn?
En liten grupp hjältar genomförde ett första gemensamt uppdrag. De beslutade sig sedan för att samarbeta och startade supergruppen Stjärnorna. (skriv mer)
Aktiva:

Era 2: Framgångs-eranStjärnorna utvecklades till en hyllad hjältegrupp efter flera framgångsrika uppdrag. Flera hjältar anslöt sig. (skriv mer)
Aktiva:
Personligheten

Era 3: Splittrings-eran
Dålig ekonomi, ledning och personkemi ledde till flera misslyckade uppdrag och dåligt rykte.. Gruppen hamnade under både journalisternas och myndigheternas lupp. Under splittringen var många hjältar desillusionerade och vissa medlemmar hade endast sporadisk kontakt med varandra. Man lyckades sällan hålla ihop gruppen och samordna medlemmarnas ansträngningar.
Aktiva:
Plågaren
Vita Duvan II
Otroliga Mannen
Personligheten

Era 4: Superstjärne-eran
Superstjärnans plötsliga uppdykande på scenen räddade förmodligen Stjärnorna. Superstjärnan ansågs vara den ideala hjälten med sina enorma krafter och sitt hjältemod. Hennes helande krafter ingjöt nytt mod hos övriga hjältar. Men hon hade själv inga ambitioner på att gå med i en superhjältegrupp. Snart samlades dock många av de gamla hjältarna, samt några nya, kring Superstjärnan. Detta var inte vad Superstjärnan själv hade önskat, men ganska snart axlade hon rollen som gruppens självklara ledare.
Aktiva:
Superstjärnan
Plågaren
Vita Duvan II
Otroliga Mannen
Nadira Bele
Personligheten

Jag gillar verkligen upplägget med eror. Det ger oss stor frihet att hitta på berättelser i olika tidsperioder med olika hjältar och skurkar. Kan/ska vi sätta årtal på erorna?
Det krävs ändå en ganska genomarbetad och strukturerad ram och övergripande bakgrundshistoria. eller det kanske det inte gör? Jag kanske är för fyrkantig.

Fredrik funderade på årtal på erorna. Jag undrar om du menar verkliga årtal typ 1986 eller hur länge de varade? För här tror jag vi har en möjlighet om nån vill utnyttja den att leka Marveltime. Dvs att en serie som utspelar sig från 60-talet till 2000-talet bara hållt på i 10 år. Den som vill kan rita en tidig serie som den vore från den tiden med kläder och allt, medans nån annan kan utgå från vår tid, dra av 10 år och rita det som om det utspelade sig då.
Rent personligen skulle jag vilja att vi inte rutar in det mer än vad vi gjort med erorna, för det känns roligare om gängkonstellationerna får växa fram i skapandet än innan. Jag skulle inte gilla om vi har en seriebibel att följa innan vi sätter igång.

Jag gillar tanken med erorna men har som åsikt att vi bör placera dem i en årtalsperiod. Marvels hjältar kom till i början av 1960-talet och jag skulle vilja att våra första kom i början av 80-talet. Många av oss växte upp med, och fängslades av serier som kommer från den perioden.

Första eran - De första hjältarna (och skurkarna) - tidigt 80-tal

Fast som det fungerar i Marvels universum så har många hjältar sitt ursprung i 80-talet i serierna (men 60-talet som seriefigurer). Marvel förskjuter alltid sin tid. Jag är lite tveksam till årtal. Men ok, att starta kring 80-talet kan nog fungera. Vi får fundera.
I och med att gruppen växlar medlemmar genom tiderna så behöver vi något som binder samman allt, mer än namnet. Det kan vara betjänten, högkvarteret och en ärkefiende. Kan det vara något mer? Spåna gärna på det! Och så är jag nyfiken på idéer till ärkefiende!

Jag har inget mot eller för att gruppen började på 80-talet annat än den lite kalla känslan jag tycker den utsöndrar. För mig var 60-70 två decennier av värme. Jag är ändå en fan av 80-talet, det var ju det decennium som formade mig.
Så det får gärna se ut som 80-tal i den tidiga eran för min del, däremot så blir nog tiden förskjuten ändå, annars kommer Lokvinnan vara typ 47 (?) i den sista eran.
Om den ska vara lite oskyldigare så bör Personligheten inte vara i den eran, och Otroliga mannen känns lite mer modern. Vita Duvan II däremot, eller ska det vara Vita Duvan I istället, hennes mor? Alternativt så kan de ha kommit från en parallell värld av en anledning eller annan där de var före. Så har vi snart en anledning att köra en egen Crisis...
Och jag tror inte att Lo-kvinnan har överlevt genom alla erorna. Jag har en liten idé kring att låta henne vara Lons okända mor och adopterat bort honom till Sovjetunionen för att rädda honom från en fiende, eller hans far, eller båda och samma.


Storyidéer:
En annan idé jag tänkte på var att det som höll samman superhjältarna var att de var medlemmar i samma religiösa sekt. De har hittat en riktig gud som ger dem superkrafter och deras bas är någon sorts tempel eller katedral.

Hotet tycker jag ska anknyta till något känt 80-tals-fenomen. Man kan till exempel ta något som orsakat moralpanik, som hårdrock eller videovåld och låta skurken lägga in subliminala meddelanden för att hjärntvätta folk? Eller nej, det är nog för uppenbart. Vad sägs om att skurken hjärntvättar folk med något som ansågs som ofarligt och "lämpligt" för folk, som dansbandsmusik, barnprogram eller Rubiks kub? Jag har börjat spåna på en historia för dessa hjältar i sann 80-tals anda. Extrema axelvaddar, vågiga luggar och linnékostymer. Färggranna dräkter och skurkar som inleder med att basunera ut sitt namn och sin agenda vid första mötet innan någon ens märkt att de kommit ut ur röken från deras färgglada bomber.
Storyn är lika klassisk som genial. Hjältarna måste samlas för att möta ett gemensamt hot mot Sveriges säkerhet och framtid. Ett hot framkallat av en ondskefull maktgalen skurk.
Men vilket hot?
Och hur ser deras ärkefiende ut? En skurk som kan följa dem genom erorna.

Hotet tycker jag ska anknyta till något känt 80-tals-fenomen. Man kan till exempel ta något som orsakat moralpanik, som hårdrock eller videovåld och låta skurken lägga in subliminala meddelanden för att hjärntvätta folk? Eller nej, det är nog för uppenbart. Vad sägs om att skurken hjärntvättar folk med något som ansågs som ofarligt och "lämpligt" för folk, som dansbandsmusik, barnprogram eller Rubiks kub?

Jag hade tänkt att det här gruppen (DarkPaladin300:s karaktärer) skulle kunna vara från en spinoff serie från 90-talet, men den lades ned på grund av låg försäljning. Den här gruppen skulle kunna mer som X-Static än Avengers eller annan grupp, för att den här är inte precis en superhjältesgrupp att ta större allvar på. Men jag vet inte än, jag skulle vilja veta vad ni tycker.


Världen:
En fråga som jag egentligen tycker är viktigare att fastställa är hur ser verkligheten ut som de befinner sig i? Är det dagens Sverige med våra hjältar bland de första personerna som fått krafter (a la första säsongen av Heroes). Eller?
Nån som har en ide på tu om hur stor del magi ska vara i universumet? Ska det finnas, är det övernaturligt på riktigt, etc. Där antar jag att det enklaste är att kopiera DC's sätt att se på saken, att det kan vara vad som helst, och inte går att klassificera, sen har ju DC allsköns oknytt av alla möjliga slag.

Det här med magi tycker jag är lite svårt i serier. Hur svårt är det att vinna en fajt om man bara kan trolla bort allt det dumma?

Allt går ju att kontra på ett eller annat sätt. Magi har ju vart med i massvis av superhjälteserier utan att det tagit över och löst allt. I grund och botten är det ju hela genrens problem med kraftfulla hjältar. Men man kan ju alltid begränsa dem på olika sätt. Intressantast blir det väl om det som i vår värld finns en massa olika magi, obeah, voodoo, sympatisk magi et etc, alla med sitt sätt att fungera och sina regler.

För mig innebär magi att vad som helst kan hända. Och det kan ju vara charmigt. Men det gör det också svårt att skapa följdriktiga historier.

Magikern i gänget har en lrival/nemesis som ständigt skickar våra hjältar till andra dimensioner där de får fajtas och försöka ta sig tillbaks.
Det behövs väl iofs inte vara magiker för sånt, men det känns bättre än "oops, denna maskinen gjorde visst en dimensionsreva"
Plus att magier kan man göra riktigt tuffa i utförandet, tänk snygga runor som glöder runt händerna och sen lite konstiga verser (kanske t.o.m riktiga meningar översatta till latin?); "Daerum nikotinum Laesitium!".
Plus att om storyn inte leder dit vi vill kan vi göra en "Wanda" (dvs att låta en magiker ta bort alla oönskade element.)

Gillar inte magi-spåret ni var inne på. Känns som det lätt kan bli fånigt i mitt tycke. I Superhjälte-historia kan det vara lite onödigt om det kretsar mycket kring magi? Om de redan har superkrafter vad tillför magi-temat då? Eller är det så ni menar att magin och superkrafterna var ett och samma? Det drar sig lite i mig när jag tänker på magi-rdén.
För min del är inte magi en större del än något annat. Jag ser det bara som en naturlig del i ett superhjälteuniversum. Folk som Zatanna, Merlin, Morgana LeFey, Shaman, Goblin Queen, Phantom Stranger, Captain Marvel och saker som exempelvis Supermans svaghet mot det är ju bara några få exempel från våra konkurrenter.

Jag vill gärna ha ett universum som precis som de två storas kan innehålla andra dimensioner, rymdresor, tidsresor, underjordiska okända humanoida riken, glömda dinosauriedalar, fiktiva undervattensriken, jordnära berättelser och helt out-there berättelser.



Gruppnamnet/serienamnet:
Apropå inget, Freddielicious, hade du namnet Nordens Hjältar som namn på dina nordiska hjältar? Tänkte att det vore en sjysst kandidat annars, låter likt Rymdens Hjältar.

Fråga till er: Vad sägs om att kalla gruppen för Stjärnorna?

Just Stjärnorna i sig är jag inte så förtjust i rakt upp. Det hade passat i sista eran med Superstjärnan som ledargestalt. Men kanske ett dubbelnamn? Nordens Stjärnor, Nordstjärnorna, Sveriges Stjärnor... jag vet inte. Stjärnorna kan vara vad de och andra kallar dem i vardagsmun.
Vi kan alltid kalla Söndringseran för Stjärnfallseran och på sätt ge en nudge från det förra samarbetsprojektförslaget, det som inte resulterade i nåt tyvärr. (Det var också en cool idé, som presenterades på vårt förra forum.)

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 October 2007 - 13:55

Tack Daniel, för denna fina sammanställning!

Vi har alltså hittills fyra moderna eror + en förhistorisk. Är det någon som vill klämma dit ännu en era? Var? Gör det nu!

10. Förhistorisk (föreslaget är att högkvarteret finns redan då)
20. Namnlös (den moderna gruppen bildas)
30. Framgång (en berömd super-superhjälte leder gruppen)
40. Splittring (super-superhjälten har dött, gruppen funkar dåligt)
50. Superstjärnan (nutid, man samlas kring en ny ung hjälte)

Som sagt, vid behov, kläm in ännu en era och beskriv den kort!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 October 2007 - 18:22

Så, nu har jag fläskat ut en av mina serieidéer.

Två-tre av gruppens medlemmar är satta att sitta på den oönskade julaftonsvakten när larmet går från Gävle: Bocken har fått liv!

Gruppen drar ut och möter två skurkar: Pitchfork och Mystic. Pitchfork kan frammana, skjuta och styra eld genom sin magiska/teknologiska tveudd. Mystic kan ge döda ting liv och kontrollera dem. Pitchfork och Mystic är inte ute efter pengar eller världserövring den här gången utan bara jävlas då de hatar julen. Så det blir lite motsättningar med gänget när de slår sönder delar av Gävle och skrämmer folk.
20 sidor superhjälte/skurkaction med mycket humor och dialog. Har dragit upp huvuddragen sida för sida.

Kommer troligen använda Plågaren och Polly och funderar på en tredje karaktär.

Ska bara hitta en tecknare. Jag lämnar det mesta fritt och ger den hjälp som behövs/önskas. Jag kan göra breakdowns innan om det önskas.
Jag vill gärna att serien är klar till nästa deadline, som är satt så långt bort att det inte finns nån än.

Designer finns för skurkarna, ska bara scanna in dem.

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 October 2007 - 21:01

Ser gärna att mina figurer används av andra serieskapare. Det vore ju festligt om det enda som stod kvar av centrala Gävle vid historiens slut, är julbocken.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 January 2008 - 17:18

Okej, det är dags att tycka till, under denna veckan, fram till nästa fredag så kör vi omröstning om specifika sakers varande eller inte varande. Läs min jättepost ovan för mer utförliga beskrivningar. Om nåt inte är med här som exempelvis utomjordningen så beror det på att det är inte nåt som behövs röstas om utan som vem som helst kan skapa om denne vill.
Det blir demokrati helt enkelt, alla får vara med och rösta oavsett om de är med i skapandet eller inte.
Det här är också en plats för diskussion och frågor, är nåt oklart, har jag missat nåt. Säg till bara.


1. Betjänt eller inte?
2. Är gruppen fristående eller underställd nån organisation? (Staten, EU exempelvis.)
3. Håller sig gruppen i Sverige eller rör de sig internationellt?
4. Levande varelse som bas eller inte?
5. Ska vi ha klart fastställda eror eller inte?
6. Ska magi existera eller inte?
7. Ska andra övernaturliga element finnas eller inte? (Typ vampyrer, drakar, andar)
8. Ska det finnas sciencefictionelement eller inte? (Typ tidsresor, parallella existensplan och världar)

Lägger mina egna svar här separat.

1. Ja. Kan bilda ett sjysst radarpar för Plågarens assistent Polly.
2. Fristående för det mesta, men på god fot med regeringen och andra laguppehållande organisationer.
3. I Sverige.
4. Levande bas. Många intressanta idéer som kan komma därifrån.
5. Erorna i sig tycker jag är en bra idé, men de behöver inte vara helt tokfastställda. De är bra som en slags grundläggande berättelsestämning för författare. Man kan snarare sammanställa dem med de olika erorna inom amerikanska serier tycker jag.
6. Existera.
7. Ja.
8. Ja.

#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 January 2008 - 20:37

Okej, det är dags att tycka till, under denna veckan, fram till nästa fredag så kör vi omröstning om specifika sakers varande eller inte varande. Läs min jättepost ovan för mer utförliga beskrivningar. Om nåt inte är med här som exempelvis utomjordningen så beror det på att det är inte nåt som behövs röstas om utan som vem som helst kan skapa om denne vill.
Det blir demokrati helt enkelt, alla får vara med och rösta oavsett om de är med i skapandet eller inte.
Det här är också en plats för diskussion och frågor, är nåt oklart, har jag missat nåt. Säg till bara.


1. Betjänt eller inte?
2. Är gruppen fristående eller underställd nån organisation? (Staten, EU exempelvis.)
3. Håller sig gruppen i Sverige eller rör de sig internationellt?
4. Levande varelse som bas eller inte?
5. Ska vi ha klart fastställda eror eller inte?
6. Ska magi existera eller inte?
7. Ska andra övernaturliga element finnas eller inte? (Typ vampyrer, drakar, andar)
8. Ska det finnas sciencefictionelement eller inte? (Typ tidsresor, parallella existensplan och världar)


1: Ja, jag tycker att vi ska nån typ som uppdaterar hjälterna med info och liknande, som Alpha ur Power Rangers eller den där bruden från Power X-Treme.
2: Tja, det KAN vara lite skoj att EU kan ha nåt att göra med gruppen, men då måste jag svara i fråga tre...
3: Om gruppen ska underställd av EU, då BÖR de hållas internationellt, för att då kan de röra runt i Europa.
4: Alltså, jag tror att det här kommer att vara en enorm debatt över allt annat, för att även om det LÅTER som en bra idé, det är nånting med det hela som får mig att hamna i Nej-kategorin. När jag tänker på "levande varelse som bas", tänker jag på den sunkiga sci-fi kult serien Vexx som handlade om en enorm ryndskepp som var en levande trollslända och jag tyckte att även om konceptet var kul, så gillade jag inte serien. Och jag är ganska säker på att om vi skulle köra med det här, vi skulle säkert få en jävla massa negativa svar om saken.
5: Nja, jag tycker att vi ska fram och tillbaka till olika eror och ha en viss tecknare som passar bäst under den "tiden".
6: Självklart
7: Ja, det vore ganska skoj...
8: Ja. Är det inte så i nästan ALLA superhjälteserier?

#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 January 2008 - 20:49

Håller med om att Lexx suger sta.

#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 03 January 2008 - 20:57

Håller med om att Lexx suger sta.


Hahaha, fan, trodde inte att nån kom ihåg den serien. Fast det är ju klart, när man är med i såna sajts, så... Men iallafall, då får vi verkligen se till att basen inte hamnar i den kategorin, för att bra idéer tenderar att vara sunkig

#17 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 03 January 2008 - 22:11

Sen sög ju inte Lexx enbart för att det var en trollslända, utan den var ganska kass överlag med usla skådespelare, grymt fula kulisser och alldeles för mycket användande av bluescreen med usla animerade bakgrunder ;) . Se bara på zombielönnmördaren med Amy Whinehouse-frisyr.

För att svara på frågorna;

1. Ja, det tycker jag allt.
2. Jag tycker den ska vara ganska så fristående, men att de ändå har kontakter inom regeringen
3. Mestadels inom Sverige, men inte utan att då och då åka utomlands (Man kan ju inte svara ja på 8an annars ;) )
4. Utifrån det som redan har diskuterats så tror jag nog att det skulle kunan fungera
5. Jag citerar dig här, Daniel; "Erorna i sig tycker jag är en bra idé, men de behöver inte vara helt tokfastställda. De är bra som en slags grundläggande berättelsestämning för författare. Man kan snarare sammanställa dem med de olika erorna inom amerikanska serier tycker jag." Sammanfattar bra vad jag tycker.
6. Jawohl
7. Ja, det tycker jag allt.
8. Självklart ska det finnas sådant. Som DarkPaladin300 säger, sånt finns väl i alla serier? Lite rymdresor osv hör ju allt till

Edited by Hofling, 03 January 2008 - 22:13.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 January 2008 - 23:07

1. Betjänt, ja.
2. I stort sett fristående men med connections. Kanske har nån myndighetsperson en hållhake eller spion?
3. Främst i Sverige.
4. Levande bas, ok, men inte ett måste.
5. Eror, väldigt löst beskrivna
6. Magi, helst inte. Det blir så regel-löst då.
7. Vampyrer mm, ja fast begränsat.
8. Scifi ja, men tidsresor är svårt att fixa snyggt.

Jag vill helst se en liten kärntrupp av hjältar av vilka några "alltid" deltar, för att ge gruppen en identitet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 January 2008 - 18:38

Så, nu är det nästa fredag :)

Resultaten blir då:

Betjänt: Jamenjavisst! Vad ska betjänten vara? En sträng headmistress? En omvårdnadbetonad äldre gentleman? En allt-i-allo med hängselbyxor och golvmopp? En AIrobot som ständigt utvecklas? Basens "barn"?

Fristående eller organisationsanknutet: Fristående men med kontakter inom regeringen. Kanske en "liaison" vad det nu heter på svenska, typ som en kontaktperson som gruppen meddelar när nåt dumt händer och som också ger gruppen regeringsuppdrag då och då?

Sverige eller internationellt: Internationellt vann, även om sverige kommer vara med mycket.

Levande bas: Den lever och frodas! Jag har en idé med att den formar ett bibliotek där varje varelse eller filur som gruppen springer på får en bok/fil som de sen kan läsa. Ett mysterium är då hur den får den infon. Hade tänkt knyta an till den idén i mitt manus till "Bocken brinner".

Eror: Jo, det ska vi ha. Från eror som liknar den oskuldsfulla "allt-kan-hända"-guldåldern till den lortiga och våldsamma järnåldern runt Images uppdykande.

Magi: Finns, och hur stor del det spelar är upp till varje manusförfattare att använda, vilket i sin tur förstås beror på vilka karaktärer de har med och vilka/vad de möter.

Övernaturligheter: Snudd på ett lika rungande ja som för betjänten. Blir väl som med magi att varje manusförfattare sätter sina gränser.

Sciencefictionelement: Jodå!

#20 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 January 2008 - 19:51

Så, vaddå, är det här det slutgiltiga resultatet eller?

#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 January 2008 - 00:41

Det slutgiltiga resultatet av den här omröstningen. Se det som fastslagandet av just de här 8 frågorna. Några av dem, som betjänten, basen och sånt måste ändå fyllas ut. Det kan göras via diskussion, eller om någon tar upp det i en serie.

#22 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 13 January 2008 - 16:02

Betjänt: Tja, jag har ju en annan karaktär som hette Greve von Lindén och skulle funka som den som sköter PR och såna grejer och har ett förhållance med Pantern. Om ni vill, kan jag för försöka få ihop en färdigt profil av Greven.

Fristående eller organisationsanknutet: Fristående men med kontakter inom regeringen. Ja, nu kan jag inte låta bli att antingen ha en TV där en mörk figur med EU märket bakom och briefar för gänget om olika grejer, eller ha en snubbe som i Inspector Gadget där kommisarien dyker upp här och var.

Levande bas: Även om jag inte gillar idén, så hoppas att andra tecknare, och kanske du Daniel kan fixa ihop en bra design av basen.

Eror: Okej, men min fråga är om om vi ska köra strikt från guld åldern till nutid, eller kan man få köra som man vill på måfå?

Magi: Tja, så länge det blie inte i stil med House of M, då är jag nöjd.

Övernaturligheter: Tja... Det beror ju på vad man menar, typ UFO eller varulvar...?

Sciencefictionelement: Undrar om man kunde ha en saga där gänget träffar en alternativ värld i still med Bizarro?

#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 January 2008 - 19:32

Röstningen är ju klar, men diskussionen går vidare.

Gör färdigt karaktärerna när du vill/har tid. Vi har ju ett ganska stort gäng redan nu, men ju fler som görs färdigt desto mer valmöjligheter vid skapandet av storys.

När det gäller basens design så gillar jag idén med att den kan ändra utseende och är flyttbar så hur exakt den ser ut från story till story kan variera. Den kanske inte funnits med gruppen genom alla eror utan hittats under nåt äventyr. Kanske har den tillhört en skurk eller skurkgäng först?

Eror: Inte i ordning. Storysarna kan skrivas precis hur man vill, i vilken era man vill. Fredrik gillar old-school, jag har en vurm för serier som de var i slutet av USA:s 80-tal, andra gillar Image fartfyllda stil. Vi publicerar storysarna allt efter att de kommer in och hur de passar temamässigt och sidantalsmässigt. Idén är att ha en del med i varje nummer från och med nummer 7.
Med tiden så kommer vissa saker växa fram, som vilka gruppmedlemmar som var med när och då är det ju snudd på underförstått att man inte motsäger såna saker med flit.

Magi: När det gäller såna jättestorys så får vi hålla en öppen dialog. Det är en gemensam serie och det måste fortsätta vara demokratiskt och förstående.

Övernaturligheter: Det gällde alla övernaturligheter. Själv räknar jag ufo:n och utomjordingar som sciencefictionelement snarare än övernaturligheter.

Sciencefictionelement: Självklart kan du det. En sån story blir starkare ju längre serien hållt på så att man känner karaktärerna väl nog för att förstå när nån är tvärtom.

#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2008 - 19:53

Betjänten är ju en bra idé, och för att hålla den annorlunda från andra sådana ( host-avengers-host) så har jag följande förslag:

Betjänten kan vara kvinnlig. :) En varm och omtänksam person som jämt kämpar på. Hon har faktiskt en superkraft, som innebär att varje gång som huset ändrar form, så blir hon ung på nytt! Med andra ord, betjänten har varit med ända sen guldåldern, och har några år på nacken, men blir i regel ganska ofta ung igen.

Skulle mycket väl ha kunnat vara ihop med flera av hjältarna i det förflutna. Alternativt, om detta förslag icke gillas helt, så kan det kombineras eller ersättas med tanken att den gamla hushållerskan fortfarande jobbar kvar, men att hon nu dessutom har hjälp av sitt barnbarn. Självfallet en tilldragande tös även det. ^^

Så... kom just att tänka på vad förgrundsgestalten för stenålderseran ska vara för en filur? Måhända att han är historiens mäktigaste hjälte? Som Black Bolt, eller bör han vara något mer av en kombination av Conan och Captain America? Tror att Både grejor som inhumans, Conan, och filmen 50 000 BC bör insupas som inspiration. En kombination av allt. Förhistoriska djur/stammar, genetiskt förbättrade människar, mörka gudar och magi. Allt kan och bör kombineras i denna era, för att särställa den från andra versioner, som bara fokuserat på en av dessa koncept.

Trevligt att vara tillbaka i svängarna förresten, med lite idéer. :)

#25 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 January 2008 - 22:35

Kvinnlig betjänt tycker jag låter bra, jag känner faktiskt inte till någon grupp eller hjälte som har det.

Vad jag ska säga om henne i övrigt utifrån din idé vet jag faktiskt inte, annat än att jag ogillar idén med att hon vart tillsammans med en bunt av hjältarna. Inget fel med att vara promiskuös, men det är ett drag mer för nån av seriens huvudpersoner tycker jag.

Det finns ingen stenåldersera annat än den riktiga stenåldern ur seriens perspektiv. Det vi har är lösa eror baserade på de amerikanska serieerorna, guld (1930-1956), silver (1956-1970), brons (1970-1985), järn (1985-nu) med feelingen från dessa och hittills obestämda hjältar som var aktiva då (detta bestäms genom serierna som görs).

Det hindrar inte en story om basens barndom under stenåldern förstås med alla ingredienser du nämnde ovan.