Jump to content

Photo

Eror


  • Please log in to reply
221 replies to this topic

#26 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 January 2008 - 22:56

TJa, tänkte förstås att det skulle vara en eller två hjältar per guld till järn-ålder som hon varit involverad med. :)

Men jag trodde verkligen att alla fattade skillnaden mellan "Golden-Iron Age" utryckena och det förhistoriska. :o
Mig behövde du inte förklara det närmare för iallafall.

Edited by PredaBot, 14 January 2008 - 22:57.


#27 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 January 2008 - 06:46

Tar hellre det säkra före det osäkra så att det inte blir missförstånd, lite svårt att veta vad folk man aldrig mött vet eller inte.

#28 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 January 2008 - 09:16

Målet med diskussionerna här på forumet är att vi ska kunna sätta ihop en liten seriebibel för det här projektet, en skrift som sammanställer allt vi kommit fram till på ett bra sätt.

Deadline för nästa nummer, då vi hoppas kunna ha med vårt första äventyr med Nordens Stjärnor, ligger väl en 4 månader bort och tills dess så ska grundarbetet vara klart.

Så, jag tänkte att varje vecka kör vi ett fokusämne, och tar omröstningar där vi inte är överens med majoritetsprincipen som avgörande faktor.

Dessa fokusdiskussioner tänkte jag inleda med sammanfattningar och frågor om det vi sagt tidigare.

Denna vecka, fram till och med nästa måndag så gäller det Basen.

PredaBot och DarkPaladin300: Ni har ju varit inne på en spinoffserie behandlandes basens tidiga liv så det känns naturligt att försöka para ihop er på det projektet. Innan en sån serie publiceras är det ju bra om basen etablerats i själva huvudserien.

Det här är vad som sagts tidigare, med lite extramaterial som dök upp när jag skrev ner det:

-Basen är utomjordisk och landande på jorden under vad vi kallar stenåldern. (Var kom den ifrån? Finns det fler som den? Var är de andra?)

-Basen är mobil och föränderlig och kan bli stor som en bondgård eller liten som en lastbil. (Vilka färdsätt har den? Rymdfärd, undervattensfärd, teleportation, flygförmåga, svävförmåga, interdimensionell förflyttning?)

-Basen är levande. (Är den intelligent eller är det instinkt? Hur intelligent är den, kan den kommunicera, hur fri vilja har den, vad är dess, eller dess skapares mål? Hur livnär den sig? På jungfrublod? På superskurkar? Vad kan skada den och döda den? Vad får det för konsekvenser?

-Har basen tillhört nån annan innan Nordens Hjältar hittar den? (Återhittar, som det föreslagits tidigare har den vart på jorden, men sen hamnat i exil. (Av vilken anledning? Egen, nån annans?))

-Vad har den för andra förmågor? (Kan den skapa interiör? Är interiören flyttbar? Kan den skapa superkrafter? Levande varelser?)

-Basen verkar ha en förmåga att producera filer/böcker på de varelser som gruppen möter, och de uppdateras så fort gruppen lär sig nåt nytt?


Har jag missat nåt? Jag återkommer med mina funderingar på frågeställningarna.

#29 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 January 2008 - 15:40

Låter som du fått med det mesta. =) En hel del att svara på du, för övrigt... 0_0

#30 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 January 2008 - 21:25

Vet inte om det bara var Predabot och DP300 som fick komma med idéer, men jag har kläckt några själv:

Förutsatt att basen har nån form av medvetande, tycker jag det skulle vara logiskt om den förhindrade bråk mellan hjältarna. Det kan ju hända nån gång att gruppmedlemmarna blir osams och ryker ihop, så det skulle den nog inte tolerera. Hur vet jag inte riktigt, men elstötar skulle nog vara lite väl extremt.

Vad sägs om att den blir upptäckt av några som den kallat dit via en undermedveten länk, ungefär som när Clark hittar kristallen som skapar Fortress of Solitude i 'Superman The Movie'?

Förslag till kraftkälla: Basen hämtar energi ifrån organiskt liv. Den trivs bäst där det finns gott om djur, växter eller liknande. Inte så att den suger livet ur allting som en slags vampyr, utan det är mer symbiotiskt. Om den t.ex. landar vid ett sjukhus frisknar patienterna till snabbare och om den finns i en skog blir träd som håller på att vissna bättre. Om en massdöd inträffar nära basen påverkas den på ett negativt sätt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#31 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 January 2008 - 21:43

Det är meningen att alla får/ska vara med. Det var just att PredaBot kläckt hela idén med att basen kommit hit i forntiden och lite om storyidéer om tiden då och DarkPaladin300 verkade gilla det.

Gillar symbiosidén.

Clark blir kallad av kristallen då den har information han ska ha. Vad har basen för behov av hjältarna så att den vill ha dit dem, eller är det nån speciell av dem som den vill ha? Mysterier, mysterier...

(Sånt här behöver ju inte avslöjas direkt i serierna, men vi kan behöva veta det. Jag har ju undandragit en story, den om vad som händer med Nadira när hennes kraftpärlor tar slut för att jag inte vill spoila det, så den som har en serieidé som den vill överraska med kan säga att de har idén men inte vill posta den öppet. Sånt tar vi i pm och i seriebibeln sedan om det är nåt som påverkar de andras arbeten.)

#32 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 24 January 2008 - 21:56

Jag ska försöka komma ihåg att PM'a när jag kommer på några svar, Daniel.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#33 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 January 2008 - 22:24

All right. Då kör vi. :)

Basen har en rudimentär form av medvetande, alltså, den tänker inte alls på samma nivå eller sätt som en människa. Den kan inte kommunicera med människor genom tal eller dylikt, utan den använder sig ibland av sin föränderliga form för att kommunicera, genom bilder eller att "skulptera" sin kropp. Händer inte ofta dock, i min mening, utan snarare när den är tex skadad.

Själv anser jag att basen är en extradimensionell livsform, så då ska den också förflytta sig på det viset. ^^ Ofta då en superhjälte-era går mot sitt slut, så gör den ett "hopp" eller "glid" till en ny lämplig tidpunkt/plats för att starta en ny cykel.

Har faktiskt haft tankar på att dess näring kommer från superskurkar på något vis... idéen med symbios är förvisso lockande den med. Och jag undrar om man inte kan kombinera de två... Basen fungerar som sagt som ett katalyserande batteri för förändringar i verkligheten som kan ge upphov till superkrafter och dylikt. "Potential-vågor" som någon slipad 50-tals vetenskapsman skulle kunna kalla det.

Måhända den behöver överskotts-energin från superskurkar för nåt särskilt? Men för att få den, så måste den skapa hjältar först. Sen kommer skurkarna av sig självt. Självfallet har basen tillhört andra sedan tidigare, då det är lite av grunden för några av mina egna idéer. :D

Om basen dör eller blir alltför allvarligt skadad, så har det GROVA och då menar jag GROVA konsekvenser för rymdtidsväven i dess närhet. Hur stort det skulle sträcka sig kan man ju fråga sig dock.

#34 Ryden

Ryden

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 25 January 2008 - 03:28

Hade vart häftigt om basen var lite som ringen i Sagan om Ringen, hur den har en vilja och påverkar händelser utan att egentligen kunna kommunicera eler inverka fysiskt. Jag vet inte vad jag talar om!

#35 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 25 January 2008 - 10:29

Jag tror jag förstår vad du menar, Ryden. Det var ungefär så jag tänkte och du lyckades nog uttrycka det bättre än jag gjorde.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#36 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 January 2008 - 20:39

Dagarna går fort ibland, men jag tycker idéerna ni kommer med är bra så jag sammanställer det bara såhär:

Verkar som vi är överens om det mesta av basens egenheter. Så det som står här nedan är dess egenskaper och under det en bunt frågor som det inte sagts nåt sånt som vi röstar om fram till och med fredag. Notera att det dykt upp nån följdfråga här och där och att jag lagt dit det med att den skapar filer på varelser som gruppen möter, en idé som uppkom i och med att jag skrev första manusutkastet till min första idé med gänget. Känn er fria att rösta bort det om ni vill.

Basen är medveten och har en vilja, men är inte intelligent på samma sätt som en människa, agerar på instinkt för att påverka vissa skeenden som att förhindra slagsmål hjältar imellan. Basen kan skulptera om sig för att uttrycka känslor, som att den är skadad och liknande. Den kan anta olika skepnader, från underjordiska grottkomplex till bondgårdar utanför Växjö till påbyggnadsmoduler på Kaknästornet och är mobil ibland.

Den är ett levande väsen som får sin energi från en positiv symbios med natur och varelser som har goda konsekvenser för alla partner som är involverade som att hela sjuka. Ifall dess omgivning utsätts för något skadligt skadas även den.

Den behöver skurkars superkrafter för att (kunna hoppa till nästa tid/dimension där den behövs?)

Basen kan färdas genom olika dimensioner. När en period är över (när skurkar är besegrade?) flyttar den.

Basen är en katalysator för superkrafter som uppkommer efter att den nåt en viss period (för att bekämpa skurkar som dykt upp?) Första gången den kom till jorden var under vår stenålder, men efter det så gick den i exil ett tag. Var den kom ifrån, annat än nånstans i rymden är okänt.

Dess modus operandi är alltså att samla kraft och växa sig starkare så att den kan hoppa till en ny period där nästan all kraft går ut att skapa potentiella nya superhjältar. I och med infångade skurkar blir den starkare och kan hoppa vidare? Viss del av dess potentialkraft ger upphov till oväntade saker (som monster?)

Om den skadas eller dör påverkas den potential för förändring som superkrafterna den skickat ut och allt annat som kommit av det. Tidsväven, verkligheten som skapats sedan senaste anländandet ändras.

Omröstningsfrågor:
Är basen unik eller finns det flera?
I modern tid, har den tillhört en skurk innan eller återfanns den av en av hjältarna?
Kan den skapa interiör och lösa objekt när den förvandlar sig till en byggnad?
Kan basen producera filer/böcker på de varelser som gruppen möter, som uppdateras så fort gruppen lär sig nåt nytt?

Edited by DanielSchenström, 28 January 2008 - 20:41.


#37 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 28 January 2008 - 22:52

Dagarna går fort ibland, men jag tycker idéerna ni kommer med är bra så jag sammanställer det bara såhär:

Verkar som vi är överens om det mesta av basens egenheter. Så det som står här nedan är dess egenskaper och under det en bunt frågor som det inte sagts nåt sånt som vi röstar om fram till och med fredag. Notera att det dykt upp nån följdfråga här och där och att jag lagt dit det med att den skapar filer på varelser som gruppen möter, en idé som uppkom i och med att jag skrev första manusutkastet till min första idé med gänget. Känn er fria att rösta bort det om ni vill.

Basen är medveten och har en vilja, men är inte intelligent på samma sätt som en människa, agerar på instinkt för att påverka vissa skeenden som att förhindra slagsmål hjältar imellan. Basen kan skulptera om sig för att uttrycka känslor, som att den är skadad och liknande. Den kan anta olika skepnader, från underjordiska grottkomplex till bondgårdar utanför Växjö till påbyggnadsmoduler på Kaknästornet och är mobil ibland.

Den är ett levande väsen som får sin energi från en positiv symbios med natur och varelser som har goda konsekvenser för alla partner som är involverade som att hela sjuka. Ifall dess omgivning utsätts för något skadligt skadas även den.

Den behöver skurkars superkrafter för att (kunna hoppa till nästa tid/dimension där den behövs?)

Basen kan färdas genom olika dimensioner. När en period är över (när skurkar är besegrade?) flyttar den.

Basen är en katalysator för superkrafter som uppkommer efter att den nåt en viss period (för att bekämpa skurkar som dykt upp?) Första gången den kom till jorden var under vår stenålder, men efter det så gick den i exil ett tag. Var den kom ifrån, annat än nånstans i rymden är okänt.

Dess modus operandi är alltså att samla kraft och växa sig starkare så att den kan hoppa till en ny period där nästan all kraft går ut att skapa potentiella nya superhjältar. I och med infångade skurkar blir den starkare och kan hoppa vidare? Viss del av dess potentialkraft ger upphov till oväntade saker (som monster?)

Om den skadas eller dör påverkas den potential för förändring som superkrafterna den skickat ut och allt annat som kommit av det. Tidsväven, verkligheten som skapats sedan senaste anländandet ändras.

Omröstningsfrågor:
Är basen unik eller finns det flera?
I modern tid, har den tillhört en skurk innan eller återfanns den av en av hjältarna?
Kan den skapa interiör och lösa objekt när den förvandlar sig till en byggnad?
Kan basen producera filer/böcker på de varelser som gruppen möter, som uppdateras så fort gruppen lär sig nåt nytt?


Jag tycker nog personligen att det ska finnas fler än en, kanske som också försökte ta sig till Jorden, fast energin räckte inte ända fram och de kraschlandade på de andra planeterna i solsystemet? Vissa kanske påverkas olika av de olika himlakropparnas gravitation och miljö, vilket skulle ge dom små skillnader med den som är på Jorden? Kanske kunde bli en historia om någon fiende till gruppen som försöker göra sig eller sina lakejer kraftfullare genom att leta upp dem, eller vad säger ni?

Det kunde ju vara intressant om en skurk haft den i sin ägo tidigare, men om den lever på skurkars energi... det blir lite krångligt där.

Om den kan skapa lösa objekt som interiör så borde den kunna skapa böcker/filer på varelser de möter, då det låter logiskt.

Intressant det där med att ifall den förstörs så kan den riva sönder tid/rymdväven. Kunde ju vara ett fint upplägg för nån egen motsvarighet till "Crisis on Infinite Earths eller nåt liknande. Ja, det var i alla fall mina röster. ^_^

#38 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 January 2008 - 19:43

Att basen blir skadad av om något hemskt händer i dess närhet ( tex en regnskog utplånas av en atombomb) vet jag inte om jag håller med om, men kanske att den kan känna av en psykisk backlash? Vilket yttrar sig som att det blir en rejäl oreda i hjältarnas hus då den "krampar" i brist på ett bättre ord.

Ej heller att det bör finnas nån större mängd av den. Tänkte först att den bör vara unik, men kom sen på tanken att måhända det bara brukar finnas en per verklighet? Och ibland hoppar en till över till en annan bas's "revir"/universum, då dess livscykel går mot sitt slut, och den måste fortplanta sig. Alternativt att dom gör det då en ålder nästan nått sitt slut, och all energi som behövs snart är färdigsamlad.

Filer och interiörer låter logiskt, men lösa delar av dess massa bör den inte kunna skapa allt för många saker av, utan endast ett par fåtal saker ibland. Alltså, det mesta av superhjältarnas möbler, har dom skaffat själva. =)

#39 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 January 2008 - 14:16

För att samarbetet ska fungera med så få problem som möjligt så måste opponeringar komma innan sammanställningar, alltså innan de datum som jag sätter upp. (Och det går att oppnonera sig mot datum också, innan slutdatumet passerats om någon av er tycker att det behövs mer diskussionstid.)

I princip blir det så att alla saker som skrivs gäller under dessa fokusdiskussionsperioder om ingen motsätter sig idén. Om någon motsätter sig en diskussion inte når en gemensam lösning - då går det till omröstning. Efteråt är det för sent.

Eftersom jag inte vart tillräckligt tydlig om detta så lägger jag därför till denna omröstningsfråga (som gäller till samma tid som de ovan):

Tar basen skada när saker tar skada i dess närhet på grund av dess symbios?

(Sen, tänk på att man kan ändra på saker på rätt sätt. Om någon vill skriva om basen under ett äventyr, eller flera då en viss funktion är annorlunda så är det okej så länge man förklarar det på nåt snyggt/ballt/coolt sätt i serien. Den förklaringen behöver inte vara helt förklarad utan nåt i stil med "något hände under dimensionsresan X" funkar också.
Fel sätt att ändra saker är att ändra på etablerade fakta utan förklaring, speciellt när man leker i en period där en eller flera andra etablerat hur läget är.)

Det blir en massa snack om regler, och det trots att jag är en ganska antiregler-person. De finns här av två anledningar jag hoppas ni tycker är vettiga: Att arbetet ska gå smidigt trots många inblandade och att vår series kontinuitet ska fungera trots att vi kommer hoppa runt i den så att läsare kan hänga med.

#40 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 January 2008 - 17:49

Jag börjar tycka att basen blir lite väl komplicerad. Som nån figur i Sims som man måste måste hålla koll på hela tiden. Risken finns att fokus förskjuts från de äventyr man vill skriva till berättelser om hur basen sköts om.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 January 2008 - 18:04

Jag håller inte med. Det är inte mer än Fantastic Fours äventyr förskjuts för att de har portaler till den negativa zonen, tidsmaskin och Reeds miljoner andra uppfinningar. Den är inte en sim som behöver el, smörjas, betalas räkningar på med mera.
Basen tar den plats författaren vill, inte mer. Dvs 0 till huvudperson.

#42 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 January 2008 - 19:31

Jag upplever det som ganska komplicerat. Blir snurrig när jag läser allt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#43 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 January 2008 - 19:54

Du får läsa det långsammare ;)

Om du tycker nåt är oklart så säg till bara så kan vi förklara det på ett klarare sätt. Om inte så är det som sagt bara att ignorera de komplicerade delarna av basen när du skriver storys. I de tre storyidéer jag själv har ser man inget alls av att basen är levande på nåt sätt. (Fast i första manuset nämner jag att den kan producera böcker med information om superskurkar, fast inte hur eller varför.)

#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 January 2008 - 17:59

Mina omröstningssvar:

Är basen unik eller finns det flera? - Flera.
I modern tid, har den tillhört en skurk innan eller återfanns den av en av hjältarna? - Skurk först.
Kan den skapa interiör och lösa objekt när den förvandlar sig till en byggnad? - Fast interiör.
Kan basen producera filer/böcker på de varelser som gruppen möter, som uppdateras så fort gruppen lär sig nåt nytt?? - Jupp.
Tar basen skada när saker tar skada i dess närhet på grund av dess symbios? - Jupp

#45 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 01 February 2008 - 23:44

Är basen unik eller finns det flera? - Flera. Men dom bör inte synas i serien särskilt mycket.
I modern tid, har den tillhört en skurk innan eller återfanns den av en av hjältarna? - ICKE tillhört någon bov. ^^
Kan den skapa interiör och lösa objekt när den förvandlar sig till en byggnad? - Delvis Fast interiör.
Kan basen producera filer/böcker på de varelser som gruppen möter, som uppdateras så fort gruppen lär sig nåt nytt?? - Jodå.
Tar basen skada när saker tar skada i dess närhet på grund av dess symbios? - NEJ. Saker i dess närhet tar dock skada då basen blir skadad. M.ao tvärtom.

#46 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 February 2008 - 12:32

När jag sammanställer Nordens Stjärnor-bibeln så kommer jag att ta med alla förslag och frågor som dyker upp under omröstningar och diskussioner så att inga idéer faller bort. De enda idéerna jag inte kommer ta med där är de som röstas bort.

Om ni tycker nån tolkning av era svar är fel så säg till bara, det är ju inte alltid klara svar ni kommer med > :)

Ok, resultatet blir då:

Basen är en av flera, men vad som hänt med de andra är okänt tills nån manusförfattare tar tag i det.

Basen har i modern tid tillhört någon skurk/skurkgäng innan Nordens Hjältar kommer över det.

Den kan skapa interiör och vissa lösa objekt.

Om den tar skada av annan massiv skada i sin omgivning - det kan vi inte komma överens om så då får den frågan stå osvarad till diskussionen avgörs här eller i serien. Däremot kan vi vara överens om att symbiosen fungerar åt ett håll, omgivningen tar skada om den tar skada.


Nästa fokusdiskussion kommer att bli betjänten och jag kommer med en sammanfattningspost senare i helgen.

#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 February 2008 - 15:22

Hmm... såvitt jag vet, så är det bara du och jag som svarade på den senaste frågeställningen, och där blev det ju dött lopp angående om den tillhört nån skurk? Eller är det jag som missuppfattat?

Om den tillhört nån skurk så skulle det ju iof. kanske kunna förklara varför det skulle vara ett hål mellan den moderna eran och 80-tals eran. :)

Så, beroende om du har nån liknande idé om konsekvenserna av detta ( eftersom basen lever på skurkenergi, så tror jag nog att boven måhända har nån sorts "kosmisk medvetenhet", funderat ut hur basen påverkar världen, så han gömt undan den på nåt vis, fick-universum, kraftfält etc., istället för att bo i den.)

#48 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 February 2008 - 17:16

Virtus svarade på alla frågorna också, så det var hans svar som avgjorde i den frågan. (Och ett som inte var ett glasklart ja eller nej, vilket föranledde den meningen.)

Det jag tänkte på angående en skurk var nåt i stil med att en snubblar över basen när den återvänt från exil och inser potentialen den har. Samtidigt blir skurken svagare av det men givetvis så vägrar han lyssna på det örat när nån medskurk/rådgivare påpekar det då han är så säker på sin egen förmåga att utnyttja basen till sin fördel. Det i sig kan sen bli det övertag som gör att Nordens Hjältar kan spöa honom över huvud taget.

Och det kan vara ett äventyr som du nämner som kan vara skiljegränsen mellan två perioder i gruppens liv, det skulle kunna öppna för Jelcanders idé att gruppens första högkvarter är nåt sunkigt ställe och att de jobbar upp sig.

Edited by DanielSchenström, 02 February 2008 - 17:16.


#49 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 February 2008 - 18:02

Så, veckans ämne är betjänten!

Samma regler gäller som tidigare och omröstningen håller på veckan ut (dvs till fredag midnatt).
Frågorna kommer från tidigare diskussioner i denna tråd. Det kommer garanterat uppföljningsfrågor på grund av att en del omröstningsfrågor beror på hur ni svarar i denna omröstning.

1. Ska betjänten vara man eller kvinna?

2. Är betjänten ihop med medlemmar ur gruppen?

3. Har det funnits mer än en betjänt?

4. Är betjänten länkad till basen i sig på något sätt?

#50 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 11 February 2008 - 19:30

1. Spelar ingen roll.
2. Till och från, mest i hemlighet.
3. Nej.
4. Nej.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier