Jump to content

Photo

Eror


  • Please log in to reply
221 replies to this topic

#51 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 11 February 2008 - 21:09

Så, veckans ämne är betjänten!

Samma regler gäller som tidigare och omröstningen håller på veckan ut (dvs till fredag midnatt).
Frågorna kommer från tidigare diskussioner i denna tråd. Det kommer garanterat uppföljningsfrågor på grund av att en del omröstningsfrågor beror på hur ni svarar i denna omröstning.

1. Ska betjänten vara man eller kvinna?

2. Är betjänten ihop med medlemmar ur gruppen?

3. Har det funnits mer än en betjänt?

4. Är betjänten länkad till basen i sig på något sätt?


SOm på svar på de två första frågorna, ska jag säga att jag hade en karaktär som skulle funka som den manlige betjänten, fast han var inte riktig en betjänt, utan han är en greve som beslöt att hänga med, för att han var i ett romantisk förhållande med Pantern. Jag tänkte att han skulle va den som uppdaterar gänget om vissa uppdrag och skurkar under briefing eller annat.

3. Njaaa... Tror inte det.

4. Inte egentligen.

#52 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 11 February 2008 - 21:20

1. Ska betjänten vara man eller kvinna? - KVINNAAA!! :D

2. Är betjänten ihop med medlemmar ur gruppen? - Nåjo, det har nog hänt. :)

3. Har det funnits mer än en betjänt? - Ne. Däremot kan det komma att finnas efterträdare, tycker jag.

4. Är betjänten länkad till basen i sig på något sätt? - Näe.

#53 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 February 2008 - 22:03

SOm på svar på de två första frågorna, ska jag säga att jag hade en karaktär som skulle funka som den manlige betjänten, fast han var inte riktig en betjänt, utan han är en greve som beslöt att hänga med, för att han var i ett romantisk förhållande med Pantern. Jag tänkte att han skulle va den som uppdaterar gänget om vissa uppdrag och skurkar under briefing eller annat.

3. Njaaa... Tror inte det.

4. Inte egentligen.


Jag har inte glömt bort Von Lindén (hoppas jag mindes namnet rätt), men jag tror han kommer få en annan roll än betjänt. Jag väntade på kvinna-man-omröstningen, innan jag tog upp honom igen bara, om greven blir en grevinna och gruppen får sitt första lesbiska par i henne och Pantern så kan det fortfarande fungera. Annars tror jag fortfarande på honom i den rollen som du beskriver, och kanske i det vi skrivit lite om tidigare som mellanhand mellan regeringen och gruppen.

Mina egna svar:

1. Ska betjänten vara man eller kvinna? -Kvinna, men det är viktigt att man förstår attdet inte är nåt underlägset i betjäntrollen.

2. Är betjänten ihop med medlemmar ur gruppen? -Nä, det tycker jag inte.

3. Har det funnits mer än en betjänt? -Nä, en duger.

4. Är betjänten länkad till basen i sig på något sätt? -Nej.

Edited by DanielSchenström, 11 February 2008 - 22:06.


#54 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 February 2008 - 15:51

Då ska vi se vad det spännande resultatet blir denna gång!

1: Betjänten är en kvinna.
2: Betjänten kan vara ihop med gruppmedlemmar.
3. Det är bara en betjänt i gruppens historia.
4. Betjänten är på intet sätt knuten till basen.

Vad tycker ni att bästa sättet att gå vidare med betjänten är? Att den som först tar med henne i en serie avgör hur hon ser ut och agerar? Att alla som är intresserade får en vecka på sig att presentera en betjänt i samma stil som huvudpersonerna och att vi röstar på dem? Eller nåt annat sätt?

Sen undrar jag om det är nåt mer ni tycker att vi behöver diskutera och rösta om angående gruppen och serien, annars börjar jag skriva vår seriebibel när betjänten är fixad.

#55 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 February 2008 - 17:42

Tja, det är väl kanske en tanke, att måhända bör basen faktiskt ha en naturlig fiende? :) En kosmisk livsform av okänt slag. Har lite svårt att föreställa mig hur en sån varelse skulle se ut, men måhända en sorts motpol som inte förändrar sig till bostäder åt lägre livsformer?

Hade varit intressant, med lite onda kosmiska varelser.

#56 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 February 2008 - 18:43

En nemesis är ju sjysst. Utveckla den och eventuella andra kosmiska väsen lite mer bara. Jag brukar inte vara inne på att skriva om sånt själv så jag har inga idéer att bjuda på själv i det här stadiet.

Något jag har tänkt på medans jag jobbade på synopsiset till storyn om Rubiks kub som hjärntvättar folk (dock omdöpt till Dedrups prisma på grund av upphovsrätt) var vilka karaktärer som fanns då. Vi har ju pratat lite om det men inte fastställt nåt. Här kommer ett förslag baserat på hur jag uppfattat karaktärerna och kan rimma illa med DarkPaladin300s idé om att hans karaktärer ursprungligen kom från en undergrupp/sidogrupp.
Sen tänkte jag att dräkterna kan ha förändrats med erorna, det tänker jag för mina karaktärer iaf.

Golden Age+alla andra eror:
Johnny Boy
Otroliga mannen
Orientens Pärla
Jeanne Nocturne
Lynx
Pantern
(Ingen av dem framstår som direkt ledargestaltmaterial så kanske hade de roterande ledarskap, eller var mest en samling individer utan en klar ledare.)

Kom under Silver Age:
Nox
Superstjärnan (blir den självklara ledargestalten, även om det inte betyder att gruppen har en ledare officiellt, bara att de naturligt följer hennes order)
Personligheten (hans skapelse i början av denna era skulle kunna räknas som gränsen mellan de första två erorna)

Kom under Bronze Age:
Plågaren
(Superstjärnans avhopp kan bilda gränsen mellan denna och föregående era, då skulle detta bli den så kallade splittringseran)

Kom under Modern Age:
Johnny Boy
Graviton (hon är här mest för att jag ser henne som gruppens yngsta medlem)
Vita Duvan (blir den nya ledargestalten för gruppen och kanske delar ett ledarskap när/om Superstjärnan kommer tillbaks.
Järnängeln (kan ha kommit under Bronze Age som skurk men här reformerats, det kan bilda en gräns mellan erorna)

Det här är min andra storyidé, dock mer i synopsisform än första delen. Åsikter och förlag välkomnas.

Nordens Stjärnor Story 2.

Panelupplägget är fritt. Jag litar på eventuell tecknare att göra nåt bra med det. Det är viktigt att miljöerna inte är speciellt researchade utan använd helst riktigt igenkänningsbara monument och liknande för att visa var vi är, sen hur det ser ut runt de monumenten är oviktigt.
Alla karaktärer ska se ut som de är skapade i Golden Age-perioden (ca 1938-1955). För Otroliga mannen kommer jag ha en look klar.

JB: Johnny Boy
P: Pantern
OM: Otroliga mannen
JN: Jeanne Nocturne
L: Lynx
U: Utomjordingen

1
Intropanel: Stanley (eller Thom Fred) Presenterar: Nordens Stjärnor - Bara de bästa superhjältarna Skandinavien kan erbjuda får plats i den berömda elitstyrkan.

Rubrik: Dedrups Dödliga Prisma!

Paneltext: Hallå där söta superserieliter! Om ni undrar varför vi börjar vår serie med en sån lugn scen är det av omtanke om våra kära huvudpersoner. Efter flera ansträngande strapatser tyckte vi de var värda åtminstine en panels lugn! Var inte oroliga dock, det här är fortfarande Nordens Stjärnor och inte Mitt livs novell.

(Det är tänkt att denna episod utspelar sig efter att gruppen fått sitt första riktiga högkvarter, en specialinredd gammal kaserngård från ett nyligen nerlagt regemente i Uppsala (S1 alltså). Eller nåt annat bra om nån har en vettig idé.)

2
Delar på sig.

3
Upptäcker att det är subliminala meddelanden i kuberna (genom Lynx sinnen eller Jeannes magi?)
-Det var en kort vila.

4
Drar till kontoret i Stockholm men upptäcker att hela byggnaden drivs av avancerade robotar (tänk nåt i stil med C3P0, Twiki från Buck Rogers och andra liknande 80-talsrobotar).

5
Hackar en dator och får reda på att det finns en fabrik utanför Vansbro i Dalarna. (De har dock hela tiden visar det sig varit övervakad av en skepnad som glatt berättar vilken överraskning som väntar dem i fabriken.)

6
Drar till fabriken, möter en väktare! En stor Prismarobot som gör det svårt att tänka. Otroliga mannen hittar en spegel som reflekterar strålarna och de andra kan spöa ner den. Striden är så lång som en tecknare vill, men den ska vara kortare än slutstriden.

7
Upptäcker en lucka som öppnar till ett djuuuuupt schakt och de klättrar ner och ser teknologi som de aldrig sett. En jordbävning inträffar.

8
Utomjording dyker upp och introducerar sig (först som människa i kåpa, Lynx attackerar och kåpan åker tillbaks.

L: Du är inte ens mänsklig!

Utomjordingen drar hela bakgrunden om hans ras som behöver slavar och soldater i sitt krig mot en annan ras och att deras plan är förstörd men att en grupp supervarelser är lika bra pris, och nu är de på väg genom världsrymden. Jordbävningen var det enorma ufot som de nu är inne i som lyfte!

9
Man fightas ordentligt på några sidor.

10
NS segrar, vänder ufot, men skurken aktiverar självförstörelse och precis när de når jordens atmosfär så sprängs det men NS hinner kasta sig ut. Nu befinner de sig mil ovan jordytan! Vad ska hända? Se nästa nummer!

Edited by DanielSchenström, 19 February 2008 - 20:25.


#57 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 18 February 2008 - 20:27

Jag vill inte verka petig, men för det första ska det vara Johnny Boy, medan namnet Rebel Rocker är ungefär som att Batman kallas "The Dark Knight" eller Daredevil "The Man Without Fear". Sen så fick inte Johnny sina krafter förrän 2003, när han var 65 år och fick förmågan att föryngra sig själv. Därmed inte sagt att han aldrig träffat Nordens Stjärnor på 50-talet när han var ung på riktigt, det kan han mycket väl ha gjort. Som sagt, inte meningen att gnälla, bara en korrigering.

Förutom det tyckte jag att det där utkastet såg ganska bra ut. Ser fram emot en mer utfleshad version.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#58 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 February 2008 - 21:59

Bara bra att du påpekar det, så att det inte blir fel.

Kommer redigera mina poster.

Nordens Stjärnor bildas på 80-talet så han lär inte ha mött dem under sina glansdagar tills hjärtattacken. Det betyder att han inte får vara med på det där äventyret.

#59 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 February 2008 - 10:05

Annars kan jag ju alltid ändra lite i Johnny Boys origin. Om jag gör så att han blir född 1933 istället för 1938 och att han får den där hjärtattacken redan 1983. Fast nu hade du ju redan redigerat det där såg jag, så jag kanske ska låta det vara som det redan är?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#60 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 February 2008 - 17:16

Du bestämmer, det handlar väl mest om han har varit med från början eller inte. Vad tycker du själv passar bäst?

Om han är född 33 så kan han ju vara en ung rebell ;) runt 51, det är ju eran för stora jänkare, läskiga motorcykelgäng och sånt.

#61 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 February 2008 - 19:03

Det kan npg vara en lien kul grej där, man behöver nog inte vara så nogrann med detaljer, speciallt när det gäller superhjältar.

Jag gillade idéen med Kubiken... Men är det upphovsrätt på den?

#62 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 February 2008 - 20:13

Ålrajt, då klubbar vi att Johnny Boy alltså född år 1933 och fick sina superkrafter vid 50 års ålder år 1983.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#63 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 February 2008 - 20:24

Det kan npg vara en lien kul grej där, man behöver nog inte vara så nogrann med detaljer, speciallt när det gäller superhjältar.

Jag gillade idéen med Kubiken... Men är det upphovsrätt på den?


Jupp. Den är upphovsrättsskyddad genom internationella patent och varumärkesskydd. Efter att ha läst den svenska lagtexten om upphovsrätt så känns det som att ens rätt att avbilda märken och sånt hänger på ett domstolsbeslut snarare än en klar laggräns vilket inte gör det värt att chansa.

#64 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 February 2008 - 20:39

Har vi bestämt något om hur detta med tiden i serien fungerar? Om det är realtid så är både Superstjärnan och Plågaren nutida och har ingen lång historia bakom sig. Men om det är som i Marvel, att tiden liksom glider och förskjuts så kanske det spelar mindre roll. Å andra sidan så behöver kontinuiteten i Nordens Stjärnor inte följa kontinuiteten i Plågarens och Superstjärnans egna serier, inte för min del i alla fall.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#65 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 February 2008 - 21:07

Jag tänker mig det som en slags Marveltime iaf, där det kanske gått en 4-5 år av åldrande under 80-08. När jag pluttade ut var jag kände att karaktärerna passa in i respektive era var det mer komplexiteten i karaktären, framtoningen och sånt som avgjorde. Plågaren som karaktär känns ju som en lite antihjälte typ Punisher eftersom han är så våldsam.
Jag tror att det är bäst om du bestämmer hur du vill ha det. Tror det är mest lättförståeligt om samma karaktär följer samma linje i alla serier de är med i för läsarnas skull. Jag tänker mig iaf första manuset jag presenterade som ligga långte efter Plågarens debut där han blivit lugnare och mer harmonisk.

Ett lämpligt omröstningsämne om inte alla är överens om en viss stil. Båda stilerna har ju sina charm.

#66 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 February 2008 - 22:11

Jag håller också på Marvel-tid. Men då blir det lite knepigt om vi börjar snacka årtal då gruppen bildades. Vi får vara lite luddiga där. Plågaren är en färsk hjälte som kanske varit aktiv några månader i Plågaren del 1. Och den utspelar sig i nutid. Samma sak med Superstjärnan som kommer att dyka upp i Halvhjärtat. Men jag håller fast vid att Nordens Stjärnors kontinuitet inte måste stämma helt överens med mina serier i övrigt, även om det är att föredra. Så jag godkänner att Plågaren hunnit bli lite äldre, likaså Superstjärnan.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#67 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 February 2008 - 22:18

Jag håller också på Marvel-tid. Men då blir det lite knepigt om vi börjar snacka årtal då gruppen bildades. Vi får vara lite luddiga där. Plågaren är en färsk hjälte som kanske varit aktiv några månader i Plågaren del 1. Och den utspelar sig i nutid. Samma sak med Superstjärnan som kommer att dyka upp i Halvhjärtat. Men jag håller fast vid att Nordens Stjärnors kontinuitet inte måste stämma helt överens med mina serier i övrigt, även om det är att föredra. Så jag godkänner att Plågaren hunnit bli lite äldre, likaså Superstjärnan.


Jo men, är inte det som är själva poängen med superhjältesvärldar, att den är delvis tidlös pch har ingen riktig specifik detalj på vilken tid den utspelar sig i, liksom Marvel, hur många versioner av X-Men, Spiderman Fantastic Four finns det? För att inte tala om Gruppbaserade superserier, som Justice League eller Teen Titans, ingen riktig canon i det hela, eller hur? Det enda som ändras. är i och med de olika tecknare som kommer och går med sina storylines och allt det där.

Apropå det, ska vi nån Frank Miller Era, typ nån som skapar en mörk och dyster version av nån ur Nordens Stjärnor som typ...Plågaren eller annat?

#68 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 February 2008 - 07:12

Det finns ju canon i superhjälteuniversumen, men eftersom tiden går långsammare där, samtidigt som serierna utspelas i "nutid" så måste man ibland justera vissa saker, som vilket krig som Iron Man skapades under eller när Fantastic Four drog iväg i sin raket. Man brukar räkna med ungefär 4 av våra år som ett serieår, men samtidigt så brukar barn och ungdomshjältar åldras fortare än vuxna hjältar.

Det har möjligen funnits 2 Fantastic Four exempelvis och det är vanliga och Ultimate Fantastic Four. Heroes Reborn-FF var ju original-FF undansparade av Franklin Richards.

DC däremot har ju verkligen haft olika versioner av sina hjältar, före och efter Crisis on Infinite Earths.

Vi har en mörkare era i Bronze Age där Superstjärnan lämnar serien, som tidigare kallades Splittringseran. Där passar mörkare storys in generellt.

Angående när gruppen bildas så är mina tankar såhär att "egentligen" så skapades gruppen av ett fiktivt seriebolag på 40-50-talet, men att 80-talet är det årtionde som nu är etablerat som vart den riktiga startåldern i universumet för att förklara att karaktärerna inte springer runt i rullatorer.
Det kan vara vettigt att undvika att skriva med årtal efter det dock, men det är samtidigt charmigt när man läser säg X-men och ser årtal här och var (som i Jeans begravning efter Dark Phoenix Saga) och sen räknar på hur gammal hon är under presidentvalet som gick i serien 98...

#69 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 February 2008 - 15:53

Jag tycker vi kan köra med en mer realistisk tidslinje. :) Med andra ord, vi kan ta med årtal om vi vill, för självfallet tycker jag att dom hjältar som debuterade på 50-talet ska vara betydligt äldre än dom från 2000-talet.

Om vi ska ha med att det går en hel del tid mellan erorna, så måste vi nog ta med en hel del åldrande på dom äldre karaktärerna, i mitt tycke. Det kommer kanske dock inte påverka alla av dom lika mycket, beroende på hur omänskliga dom är. Robotar och utomjordingar kanske håller sig unga betydligt längre än vanliga superhjältar, tex.

Var lite därför jag var inne på att betjänten har som kraft att bli yngre igen varje gång en ny definitiv era sätts igång. ^^

#70 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 February 2008 - 16:43

Jo, men det är alltid så svårt att hålla sig kvar i ett viss spår som man har tänkt sig och sen helt plötsligt kommer nån som presenterar en storyline som tar sig pt ett annat håll. Jag menar, hur många av har en viss idé av hur utvecklingen av erorna ska gå till, och att hålla koll flertal tecknare och författare, det är ju nästan omöjligt.

#71 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 February 2008 - 17:18

Alltså erorna är inte menade att ha många år mellan sig alls eller ens en dag utan bara vara en fingervisning om stilen på äventyren som passar in där. Man kan tänka sig att varje period kanske motsvarar 5-6 av våra år (1983-2008) i mängden händelser som inträffat i erorna och ungefär 5-6 år totalt i serievärlden så att Originalgänget är 6 år äldre än när de debuterade.

Kronologin i sig, vad som hänt när kommer växa fram främst via storysarna. En del kan ju komma att växa fram här under diskussioner också.

Jag har börjat skriva på seriebibeln och den kommer alla kunna ladda ner sen och även den kommer att kunna diskuteras och modifieras.

#72 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 February 2008 - 06:45

Då ingen sagt nåt mer om betjänten så röstar jag för att den som först tar med henne i en serie får börja definiera henne. Röstar ni med eller mot mig? Rösta fram till och med fredag.

Arbetet med seriebibeln går långsamt vidare. Just nu så är den 8-10 sidor och rubrikerna är:
Förord.
Skapare.
Allmänt om världen.
Kronologi.
Hjältarna.
Skurkarna.
Övriga personer.
Nordens stjärnors baser.
Publicerade serier.
Väntande manus.
Revisionshistoria.

Jag är just nu i hjältekapitlet där jag håller på att rensa upp så att det ska bli ett mer enhetligt språk med korrekt grammatik. I den färdiga versionen kommer alla karaktärer illustreras av de bilder som vi lagt upp.
Målet är att den ska vara klar till slutet av mars.

#73 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 February 2008 - 13:20

Jag tycker att det låter som en bra idé. Men är inte den enda storyn som har en snabb kameo med den kvinnlige betjänten i den där Plågaren och Graviton bekämpar den onde bocken?


Det var ingen dålig innehållsförteckning du har fått ihop och jag ser emot den första utkastet utav bibeln ^^

#74 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 February 2008 - 17:19

Jo, det är enda stället hon är med hittills. Det blir inte den första storyn som jag gör klart dock så om nån annan hinner före med hur hon ser ut exempelvis, så är det bara att anpassa sig efter det. Det är lite av nöjet med det för mig i alla fall.

#75 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 February 2008 - 17:59

Jag själv är ingen fan av blondiner, men får hela tiden för mig att Betjänten trots allt är blond. :)

Iallafall, anledningen att jag ville ha med lite mer som vanlig tid, är för att annars kan man ju inte etablera betydligt äldre hjältar, i JSA-stuk, i detta universum. :( Ingen Golden Age, nu i princip pensionerade hjältar som kan ledsaga eventuella yngre förmågor. :(

( gillar verkligen koncept som Earth-2 ^^ , men det tycker jag inte skulle passa här, för mycket rip-off, så då faller allt.)