Jump to content

Photo

Övrigt


  • Please log in to reply
434 replies to this topic

#401 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 August 2016 - 12:57

Ok, då testar vi. Kolla om ni kan öppna den: https://www.dropbox....uiden7.pdf?dl=0

Böt till Dropbox istället för min hemsida då filen är så stor att jag måste använda FTP-program istället för en inbyggd uppladdare.



#402 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 August 2016 - 15:55

Wow! Fantastiskt bra jobbat! Här kommer några iakttagelser.

 

S 9 Spider-venom ska stavas med litet v (men inte så viktigt)

S 23 Hypermans hemplanet Exodus finns inte med

s 27 Just Revenge menar att de är mäktigare än NS

s 32 Ett mellanslag för mycket mellan Kalabalik och i

s 155 Vita Duvan II är även med i Smugglarna

s 165 Ingen bild på Just Revenge, det borde det väl vara?

s 170 Besökta städer. Har de inte varit i Örebro? Enköping?

S 174 Vengeance ska stavas med ett a efter e även om det är fel stavat på bilden (Vengence är en gammal felstavning som ändrats).

S 181 Oscar Odour är inte längre med och jobbar på Monstermakaren. I den serien medverkar: Greven, Tin, Otroliga mannen, Lon, Nox, Orientens Pärla och Johnny Boy.

S 182 I Bonden medverkar: Greven, Tin, Nox och Ghast.

S 182 I MacBig och Kompani medverkar: Greven, Nox, Lon, Otroliga mannen, Plågaren och Tin.

Tack för en mycket strong insats!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#403 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 August 2016 - 16:53

Om de sakerna är det enda att påpeka känns det ändå som ganska lyckat :) Ändringarna ovan kommer med i nästa guide som kommer någon gång.

 

2 saker dock:

"s 165 Ingen bild på Just Revenge, det borde det väl vara?

s 170 Besökta städer. Har de inte varit i Örebro? Enköping?"

 

Jag glömde bort att ha med bilden på Just Revenge, sorry. Kanske blir det en miniuppdatering med den bilden, bilden på Bloodhand, Magiska Markus och White Witch som jag också glömde bort att lägga till.

I besökta städer har jag bara haft med det som varit med i de publicerade berättelserna. När var Örebro med?



#404 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 August 2016 - 17:22

Örebro var nog inte med. Jag har förväxlat det med Uppsala tror jag. Så glöm det.

 

Ser fram emot de saknade bilderna, om du hinner med det.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#405 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 28 August 2016 - 23:07

Det enda jag efter en snabb titt kan komma på som borde ändras är om Bloodhand, kanske ändra priset han alltid begär, det och att den fina bilden på honom inte är med, eller jag kanske missade den?


Edited by Sret, 28 August 2016 - 23:11.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#406 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 01 September 2016 - 22:53

Örebro är INTE med!? Detta ger mig oerhört blodad tand att skapa ett äventyr i Örebro. I och för sig utspelar sig mitt publicerade äventyr "List och Styrka" i Örebro men det är ändå inte en del av Superserierna.



#407 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 12 September 2016 - 19:26

Halloj!

 

Här är läsarguiden till Nordens stjärnor. Den är klar textmässigt, så till vida ni inte hittar fel i den. Det som ska tillkomma är lite fler bilder. Som ni kommer att märka är mycket ändrat från skaparguiden och det med flit förstås. Denna ska bara ha med sådant som man kan läsa sig till i serien, eller möjligen gissa sig till. Sista sidan ska bli lite roligare än vad den är nu så den ser lite mer lockande ut. Jag låter den ligga uppe i detta skick några veckor så folk hinner kolla och kommentera.

 

http://www.griffinde...lasarguide1.pdf



#408 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 September 2016 - 15:53

Bra gjort som vanligt Daniel.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#409 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2016 - 05:44

Bra jobb där! Ska läsa den och återkomma om det är något.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#410 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 September 2016 - 11:31

Snyckert, Daniel!

 

Jag har tittat igenom båda väldigt hastigt, och påstött ett par grejer att märka an på:

  • Det tyska ordet von i namn brukar stavas med gement v. Bör vara så även i Grevens fall.
  • Det har tidigare sagts att John MacVaughns artistnamn är Otrolige mannen. Är det inaktuellt?
  • Bildtexten till sidan 14 har hamnat längst upp på sidan 15.
  • På sidan 24 står det "Det namn som är vita". Ska man vara noga med grammatiken bör det vara "De namn som är vita" eller "Det namn som är vitt" och så vidare gällande böjning av övriga ord i stycket.


#411 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 26 September 2016 - 16:46

Danke!

 

Jag ger det en vecka till, sen postar jag en färdigare version.



#412 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 24 September 2018 - 01:34

Eftersom Stjärntornet eventuellt debuterar i album 2 så har jag hjort en karta över den. Här är första våningen som en liten försmak. Eller första våningen... det är den 3:e våningen, men den första att bli klar. Mer följer.

 

stjarntorn3.jpg



#413 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 September 2018 - 09:02

Här har vi resten av kartorna. Ritning på Silverstjärnan kommer.

 

stjarntorn1-2.jpg

 

stjarntorn4-6.jpg

 

stjarntorn7-9.jpg



#414 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 October 2018 - 18:18

Silverstjärnans utsida. Insidan och detaljerna kommer.

 

silverpilenutsida.jpg



#415 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 October 2018 - 22:41

Liten skaparguideuppdatering:

 

FÖRFÄRLIGA FYRAN (Skapad av Daniel Schenström)
Förfärliga fyran är en superskurkgrupp som var samtida med Folkets väktare. Nordens stjärnor har slagits mot dem någon gång mellan deras grundande och Dedrups dödliga prisma. Deras fyra medlemmar är svenska Mörkermannen, norska Viga Vera, finska Kristallkvinnan och danska Vildöga.

 

Dessa har en design och ska ritas. Deras krafter förklaras i korta stycken i sektionen för ofärdiga personer.

 

SKUGGORNAS KÅPA (Skapad av Daniel Schenström)
Telepat som dödades av Doktorn i skapandet av Personligheten.

 

URBERGET (Skapad av Daniel Schenström)
Superskurk med förmågan att rota sig fast i underlaget. Supertålig och stark.

 

Har design, ska ritas.

 

VERKLIGHETEN (Skapad av Daniel Schenström)

(Ingen hybris här inte). Multiversalt medvetande. Får en komplett profil med bild.

 

 

 

Betjäntens design är nu fastställd då hon dyker upp i Peral och TFels Dedrups dårskap som kommer i albumet Volym 2.

 

En bunt nya serier, mestadels humorserier, stripar och enrutesbilder.

 

Kosmiska väsen
Dessa varelser liknar gudar, men de är ännu mäktigare. De föddes vid multiversumets födelse och kan påverka verkligheten i flera dimensioner. De är förkroppsliganden av aspekter av verkligheten och uppfattas olika av olika personer beroende på hur betraktarens sinnen fungerar. Vissa gudar kan vara ättlingar till dessa.

Verkligheten har som uppgift att se till att naturlagarna i verkligheten fungerar och rättar till dem när de inte fungerar.

Framtiden är okänt vad den gör.

Tid är okänt vad den gör.

Kaos är okänt vad den gör.

Möjligheten är okänt vad den gör.



#416 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 October 2018 - 00:49

Nytt appendix. Det har tagit mig fram till nu att komma på den här idén som borde kunna öppna upp för lättare skapande av Nordens stjärnor-berättelser för den som vill det.

 

Appendix 7: Verklighetens funktion

I Nordens stjärnors värld finns en varelse kallad Verkligheten. Med honom som ursäkt kan du strunta i allt vad kontinuitet heter och vad som är etablerat eller inte i denna värld. Så du kan skapa fritt utan att läsa nåt annat än detta i hela guiden. Rekommendationen är dock att du läser åtminstone Appendix 1 som kortfattat tar upp rättigheter kring figurerna och serien.



#417 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 October 2018 - 02:20

Så har vi då insidan av Silverstjärnan:

 

silverstjarnanint.jpg



#418 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 October 2018 - 16:21

Stjärnön, den konstgjorda ö i Stockholms skärgård som Stjärntornet står på.

 

stjarnon.jpg


Storleksjämförelse mellan gruppens olika flygplan.

 

planstorlek.jpg



#419 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 20 December 2018 - 11:39

God jul allihop!

Här bjuder jag på en förtitt på Skaparguiden som den ser ut idag. Mycket nytt sedan förra gången och mer kommer så klart i den färdiga versionen som kommer strax efter Album 2 kommit ut.

 

http://www.griffinde...rguiden8jul.pdf



#420 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 21 December 2018 - 20:21

Endast en sak från mitt håll, angående Bobby, det nämns inget om det vi sade att hans muskelmassa ökar ju mer han äter och därmed hans styrka. Sedan att jag ser du nämner Virus utomjordingar två gånger på två olika sätt på galaxkartan. Tänkte bara fråga dig om det lite snabbt, är det en miss eller en baktanke som jag inte känner till? Men även lite nytt om Mort har tillkommit. Jag klagar inte, även om det är min karaktär så hade jag inte många planer för honom, bara hans andra besök då han kommer tillbaka med några syskon för att öppna en permanent portal för krigare från sin dimension. (Hade tänkt skriva hans första framträdande, och avsluta det hela med hans ord "Ni tror mig vara stark? Jag är svag i min värld. Minns detta."

En annan sak, Vita duvan II dras in i Morts dimension och vi förväntar oss att hon skall överleva fem minuter ensam mot monster som inte bara är lika starka som honom, men många mycket starkare än honom? Tänk på det, Mort är en spejare, vad är starkare än en spejare? En krigare,(Haft funderingar på att skapa en karaktär till denna roll, och denna skulle kunna slå Mort medvetslös med ett, för dem, löst slag) men jag vill först se vart det hela utvecklas sig innan jag som skapare ger mig in i det hela. Så jag undrar mest, hur i hela friden kunde Vita Duvan II överleva i en värld där styrka=makt? Tänk då vilken styrka härskarna har för att förtrycka allt de inte gillar.

Med det sagt, så gillar jag tankarna, även om de väcker vissa frågor (Skal jag beskriva mer om Mellanvärlden? Önskas det så kan jag göra det). Skall bli mer än kul att se hans första framträdande.


Edited by Sret, 21 December 2018 - 20:52.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#421 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 December 2018 - 02:17

Angående Bobby så missade jag att muskelmassan ökade också, det stämmer, så jag ska föra in det, men att han blir starkare av att äta står med.

 

Ja, det finns två virusraser som beskrivs på olika sätt två gånger i olika inlägg av dig. Jag har ju inte alla inlägg refererade men det verkade som två olika raser. Förra gången skrev du nåt i stil med att du trodde att det skulle vara en och samma, och så länge nåt inte är tydligt som att säga att det är definitivt en virusras så kör jag på den större möjligheten, eller försöker förklara alternativen i texten. Det är nog i texten jag inte är konsekvent gentemot kartan. Jag ska kolla upp grundanteckningarna och se varför jag tolkade det som två olika. Eller ska jag bara ta det som att du vill att det ska vara en och fixa kartan?

 

När jag skrev om Mort och Vita duvan II så kunde jag bara utgå från den information som du hade gett, jag kan ju inte gissa mig till extra information. Det stod ju inget att han räknas som svag eller vart i rangordningen han ligger exempelvis. I vår värld har det ju funnits många tider och platser där styrka varit makt men vanligt folk har ju ändå funnits och levt, av olika anledningar. Att styrka innebär makt betyder ju inte att folk slår ihjäl varandra hela tiden, man vill kanske ha folk som arbetar med mat och tillverkning att leva för att det är praktiskt.

Han har ju i tusentals år hållt på att speja och kolla vad andra dimensioner/universum går för så han borde ju ha gjorts så stark att han kan utföra det han ska även om han möter lite motstånd. En spejare är så stark, eller svag som dess skapare gör den, man kan ju ha en stark spejare exempelvis som helt ensam kollar av en dimensions styrka och sen ha många men svagare krigare så det finns ju inget självklart med ena eller andra metoden.

 

Utifrån det har jag utgått att duvans förmåga att flyga och bli osynlig kan gör att hon håller sig levande. Men det hon upplever där, hålla sig undan, stjäla mat, se hur deras samhälle ser ut ärrar henne.

 

Om du tycker det är för fel så kan hon alternativt sugas eller flyga in i ett annat universum från en annan portal och vara i en dimension som Mellanvärlden håller på att besegra men inte är färdiga med igen. Eller så kan jag bara flytta händelsen till en annan story.

 

Jag kan få med hans "avskedshälsning" i storyn om du vill.

 

 

Jag tycker att du ska skriva det vi behöver veta om Mellanvärlden, Mort och andra figurer och företeelser som du hittat på så man kan använda dem utan missförstånd.



#422 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 December 2018 - 20:49

Jag klagar inte, jag blev bara lite förvånad det är allt. Mest för att jag troligtvis har glömt det mesta ändå, som att Vita Duvan II kan bli osynlig.

Två virusarter? Jag kan bara minnas en, men jag tror att felet kan vara från min sida, kan ha skrivit så att det låter som två olika. Fast det är hur jag misstänker hur det är, kan ha fel, skadar inte att ha två som kanske är fiender?

Sedan blir allt säkert bra oavsett hur du gör så jag skall nog inte lägga mig i för mycket.

Sedan har jag, vill jag minnas kanske inte skrivit här men i mitt egna sinne, bestämt mig för att se hur det jag skapar utvecklas i andras händer. Jag menar Gromköping fick ett helt eget liv bland skaparna.

Visst, jag kan se vad jag kan komma med mer om Mellanvärlden. Men jag gillar att ha den lite mystisk, fast jag har nu på senare år lärt mig att det är bättre att skapare vet mer än läsarna.

Du behöver inte lägga till eller ta bort något för min skull. Jag får skylla mig själv att jag inte var snabb nog att nämna det :D Jag lägger skulden på att forumet har varit så tyst och då har jag lämnat mycket åt ödet.

Sedan har jag två manus i huvudet, ett med Orms första framträdande och ett stort manus där flera skurkar och hjältar kommer att framträda där Nekro är huvudskurk, i ett manus som kallas Nekropolis där första framträdandet utav den magiska juvelen Fröet/Världsstenen (inte bestämt namnet ännu) framkommer.


Edited by Sret, 24 December 2018 - 22:24.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#423 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2019 - 21:09

God jul allihop!

Här bjuder jag på en förtitt på Skaparguiden som den ser ut idag. Mycket nytt sedan förra gången och mer kommer så klart i den färdiga versionen som kommer strax efter Album 2 kommit ut.

 

http://www.griffinde...rguiden8jul.pdf

 

Trevligt att se en ny version! (Jo, visst jag tror fortfarande att wikin skulle ha många fördelar mot pedeäffen. Men jag kan väl få tycka det är trevligt ändå!!) Kikar igenom den väldigt snabbt och roas av orsaken till existensen av vissa dubbelgångare. Tin-grejen kände jag ju till sedan tidigare, men att också Otrolige mannen har en dubbelgångare har jag nog inte uppfattat förrän nu. Och anledningen till denne är att han hade en annan dräkt i en serie? Ligger det närmre till hands att förklara detta genom att det är fråga om en dubbelgångare från en annan dimension än genom att han testade att ha en annan dräkt vid något tillfälle? Nåväl, vilket som funkar väl om man gör något intressant av det.



#424 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 March 2020 - 11:17

Nu, för de som efterfrågat det finns första versionen av en mer kortfattad guide upplagd. Denna innehåller bara det jag bedömt vara det allra viktigaste, och om det fallit bort nåt som andra tycker är viktigt så får ni tycka till.

 

http://www.griffinde...uidenlight1.pdf

 

Arbetet med nästa version av stora guiden pågår men inväntar släppet av album 2.



#425 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 20 March 2020 - 18:00

Nu, för de som efterfrågat det finns första versionen av en mer kortfattad guide upplagd. Denna innehåller bara det jag bedömt vara det allra viktigaste, och om det fallit bort nåt som andra tycker är viktigt så får ni tycka till.

 

http://www.griffinde...uidenlight1.pdf

 

Arbetet med nästa version av stora guiden pågår men inväntar släppet av album 2.

Skall ta och läsa igenom den en dag för mina karaktärer och komma med åsikter, men ser fram emot nästa stora guide.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.