Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor - Första äventyret


  • Please log in to reply
200 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 October 2008 - 11:14

Ni som vill ha egna trådar för att presentera egna äventyr med Nordens Stjärnor, kontakta mig (TFels), så ordnar jag det. I denna tråd presenterar Fredrik Superjelcander gruppens första äventyr. Fredrik, varsågod!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 October 2008 - 15:00

Spännande! :) Vad kan det vara för finurlig plott?

#3 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 19 October 2008 - 21:19

Sverige, kanske världens, hela existens är under ett hot som bara landets 6 största hjältar har en chans att bekämpa. Hornet ljuder och plikten kallar, de är vårt enda hopp. Alas, enter Nordens Stjärnor.

Jag ska inte ens låtsas utan direkt erkänna att jag bygger upp storyn på samma sätt som den bästa gruppintroduktions-serien någonsin, nämligen Giant Sized X-Men från 1975.

Sveriges största hjältar får var och en besök av en person som samlar ihop de för att gemensamt möta detta hot.
Storyn spelas ut, med lite oväntade twistar och ett försvinnande, och i slutet inser de att de kan göra mer nytta tillsammans än var för sig. Klassiskt, men skitbra.

Jag har hotet, aktörerna, och historien i stora drag redan klar. Det jag behöver hjälp med är att få karaktärerna levande och ge de deras egna unika röster.

Berättelsen börjar med att alla hjältarna får 1-2 sidor som direkt definierar deras person. Därför vill jag ha skaparnas hjälp med att beskriva situationen som i sin tur berättar om personens personlighet, kraft och del av ursprung. Är de redan etablerade hjältar eller har de inte upptäckt sina krafter ännu? Tänk på hur de olika X-men presenteras. Efter att ha läst de första en eller två sidorna om Nightcrawler, Colosus eller Storm känns det som att vi vet precis var vi har de. Hur ska NOX, Lon, Johnny Boy, Orientens Pärla, Otroliga Mannen och Pantern presenteras för första gången?

TIN behöver inte ha något, då jag tänker mig att han ska introducera under storyns gång och vara ett stort mysterium. Om det är ok med dig Tholin.

Posta ett minisynopsis här eller maila mig om ni vill hålla det hemligt, jelcander@hotmail.com .

---------------------------------------------------------------------

Jag är av åsikten att en grupp-serietidning inte är bättre än karaktärernas samverkan och gruppdynamiken. Därför är det av yttersta vikt för mig att jag känner var och en av medlemmarna för att kunna skriva hur de ska förhålla sig tillvarandra.

Efter att ha läst om de olika medlemmarna har jag fått de här bilderna:

JOHNNY BOY - REBEL ROCKER (Martial Artist, skapad av Dan Sjöström)
Macho, tufft yttre, lojal, påhittig, kompromisslös.
LON (Slasher, skapad av Hofling)
Bullrig, gåpåig, men också underhållande, inte den smartaste eller socialt smidigaste i gruppen.
OTROLIGA MANNEN (Mage, skapad av Daniel Schenström)
Envis, tror han vet bäst,
TIN (Brick, Gadgeteer, skapad av Daniel Thollin)
Förvirrad, tekniskt geni, humoristisk (medvetet och omedvetet)
ORIENTENS PÄRLA (Brick, skapad av Daniel Schenström)
Yngst i gruppen (14 år), snäll, lojal och ungdomligt naiv.
NOX (Mage, skapad av Viktor Matiesen)
Lojal, snäll och omtänksam, kunnig inom det spirituella.
PANTERN (Martial artist, skapad av Viktor Matiesen)
Naturälskare, trevlig, väluppfostrad

Här ser jag ett problem som gör att jag skulle vilja att vi fylde på med karaktärsdrag. Det största problemet är att det är många som saknar dåliga karaktärsdrag. Det är en alldeles för välfungerande grupp människor och det kommer att göra att det blir svårt att få fram dynamiken. Framförallt tjejerna är platta. De är alldeles för lika. Alla lojala, snälla, trevliga och ganska tråkiga. Saknar bl a ledaren och den smarta.

Har jag förstått de fel eller missat något viktigt?

Edited by SuperJelcander, 19 October 2008 - 21:22.


#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 October 2008 - 21:26

För Orientens Pärla skulle det passa med nåt sånt här:
Nadira är tillbaks i Turkiet för att hälsa på sina föräldrars familj. När hon hälsar på sin döende farmor ger denne henne en gåva, ett smyckesskrin med det magiska pärlhalsbandet. Den natten drömmer hon om andar, gamla orientaliska furstar och magiska pärlor. En jordbävning väcker henne, huset rasar ner över henne och lite på chans tar hon loss en pärla och märker att hon fått krafter.

Otroliga mannen tänkte jag skulle upptäcka sin kraft av att leta efter nåt och tänka, "lade jag inte X där" och hitta dem där, bara för att sen hitta samma X nån annan stans och komma på sin kraft. Hans ursprung är knutet till den första stora superhjälten i modern tid som tillsammans med Liemannen, Osynlige mannen, första Vita Duvan och kanske andra spöade nån skurk/monster/annat i hans hemstad. (Just den biten med förste hjälten behöver absolut inte vara med redan nu utan kan vara flashback långt senare.)


När det gäller karaktärsdrag för karaktärerna beror det på hur du tänkt skriva berättelsen, ska den vara modern med mänskliga karaktärer eller som Golden Age med bara totalt genomhyvens karaktärer? (Dedrups skrev jag ju som en tidstypisk berättelse, dvs utan några egentliga karaktärsdrag.) De mer personlighesdragsrika karaktärerna dyker ju upp i senare perioder, som Jeanne, Graviton.

Tydliga ledare har flera efterlyst. Själv så känner jag att som författare klarar jag mig utan dem och jag tror det visar sig i mina berättelser. Pantern är nog den bästa ledaren med sin militära bakgrund medans Otrolige mannen och Johnny Boy bägge tror de är den bästa ledaren...


Jag tänker i alla fall mig Orientens pärla som en slags medlare/diplomat i gruppen, lite lillgammal. Om man tänker sig Kitty Pryde som en ateistisk turkisk tjej så tror jag man träffar helt rätt.

Otrolige mannen är envis, och antar jämt att han har rätt tills nån överbevisar honom. Tystlåten och lugn när saker inte involverar honom eller om han tucker det är ointressant. Man skulle kunna kalla honom egoistisk och distanserad om man vill dra det till sin spets.

Edited by DanielSchenström, 19 October 2008 - 21:39.


#5 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 19 October 2008 - 22:32

[quote name='DanielSchenström' date='19 Oct 2008, 21:26' post='177731']
Jag har inte samma kläm på erorna som du Daniel. Jag är heller inte så bevandrad i amerikanska serier innan 1963 och Marvel. Men Marvel har alltid haft allt annat än perfekta hjältar, titta på Spider-Man, Fantastic Four och Hulk. De var allt annat än okomplicerade redan från starten, och det är i den stilen jag vill skriva den här berättelsen.

Vad det gäller dina hjältar så tänkte jag använda mig av jordbävningsincidenten för att introducera den 14-åriga Orientens Pärla. När hon kravlar sig upp ur bråtet möter hon personen som kallar henne till Nordens Stjärnor.

Men den Otroliga Mannen tänkte jag mig redan var aktiv och etablerad när han blev kallad till Nordens Stjärnor.

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 October 2008 - 22:44

Marvels grej, när de blev Marvel var just de imperfekta hjältarna, en motreaktion mot DC och sina egna tidigare hjältar. Jag tror det har en hel del med hur man berättar en berättelse också, om karaktären egentligen är viktig eller om det är krafterna typ.

Perioderna är inga måsten hur som helst så man kan göra en modern story i alla perioderna om man vill, de är ju bara menade som fingervisningar om var typer av berättelser passar bäst, och för att man ska kunna göra old schoolstilade äventyr och ha en bra plats för dem.

OM och OP kan fungera precis som du skriver i berättelsen.

#7 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 24 October 2008 - 16:05

Fria händer med Tin får du, jag litar på att du hittar på ngåot bra och spännande!

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 24 October 2008 - 17:07

NOX (Mage, skapad av Viktor Matiesen)
Lojal, snäll och omtänksam, kunnig inom det spirituella.
PANTERN (Martial artist, skapad av Viktor Matiesen)
Naturälskare, trevlig, väluppfostrad

Här ser jag ett problem som gör att jag skulle vilja att vi fylde på med karaktärsdrag. Det största problemet är att det är många som saknar dåliga karaktärsdrag. Det är en alldeles för välfungerande grupp människor och det kommer att göra att det blir svårt att få fram dynamiken. Framförallt tjejerna är platta. De är alldeles för lika. Alla lojala, snälla, trevliga och ganska tråkiga. Saknar bl a ledaren och den smarta.

Har jag förstått de fel eller missat något viktigt?


Okeeeej~ Hmmm... På med tänkarhatten, och låt mig få se... Tja, till att börja med, så extraknäcker hon som ett medium och medlem för en hårdrocksband (Jag bör ha nämnt det i hennes profil ^^'') Och gör henne mer en sexig gothic som du ser en. Om du känner några, kudos för dig och studera hur de beter sig.
Pantern... Tja, hon är uppfostrad i England, så lek lite med det. Typ att hon har det där stereotypiska attityden som en renhjärtig britt, dricker te och scones och liknande. Kolla på filmen Asterix och Britterna för att få in en viss kul bild.

Nånting annat?

#9 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 24 October 2008 - 17:17

Låter som att du fått en bra bild av hur Lon är. Man kan se honom som både nörden och sportfånen i en typisk high school-rulle.
Som Lon är han som du beskrev, Bullrig, gapig etc. Men när han är i mänsklig form återgår han till sin tysta, tillbakadragna karaktär. Som Alex är han extremt sluten och tystlåten och önskar inget hellre än att vara mer som Lon i vanliga fall.

Sen skulle han kunna jobba på valfritt gatukök innan han går med i NS, men detta lämnar jag helt till dig.

Tanken är att han älskar att laga mat, och jag har väl tänkt mig att han nån gång framöver lär sig "frammana" sina kattsinnen, t.ex bättre smak- och luktsinne när han lagar mat. nu snackar vi inte om någon James "Jag luktar till mig att någon inte har duschat på andra sidan kontinenten" Howlett, bara. Utan bara något som kan göra honom lite bättre i sitt yrke som kock :)

Edited by Hofling, 24 October 2008 - 17:21.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 October 2008 - 01:10

Om det här är första avsnittet, där dom samlas, borde verkligen alla ha kommit in i sina roller då? Tänker mig att flertalet av dom är nya på att använda sina krafter, kanske Nox till och med har svårt att kontrollera sina, ( hon frammanar ju andar) etc.

Kanske Otrolige Mannen dessutom i början beslutar sig för att tackla problemet ensam? Som en av dom sista hjältarna aktiv från den förra eran. Han kanske motsätter sig starkt i början till unga talanger som Orientens Pärla, för att han vet vad som kan hända om man ger sig in i superhjältandebranschen...

Pantern kan ju för övrigt också uppträda i början av historien utan sin uniform, kanske bara agent/representant för England, med kvinnlig finkostym.

Vore kanske roligt med en snabb scen mot slutet där dom får sina dräkter, innan slutfighten? Lite Fantastic Four över det hela. :)

#11 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 25 October 2008 - 11:34

Få se, vad finns att säga om Johnny Boy som ännu förblivit osagt? En hel del, kan jag gissa.

Man kan tänka sig att Johnny inte har behövt ta sig an några superstora hot förrän nu, utan bara tagit sig an saker som gatuvåld, vandalism och såna grejer. Så när han nu blir tvungen att anstränga sig hårdare än han behövt innan, inser han att han är mycket uthålligare än han först trodde, samt upptäcker sin läkeförmåga. Han kan förstås få en aha-upplevelse, typ "Visst ja, jag blev ju knivhuggen en gång och det blev inte ens ett ärr!"

Och om han inte har jobbat i team förut, kan han till en början vara lite för impulsiv och hårdhänt, vilket kan leda till ett och annat "Men vad f*n håller du på med?!" En annan orsak till det beteendet kan vara att han bara haft sina krafter en viss tid och varit något berusad av sin återvunna ungdom. Det är ett sätt för honom att förtränga de sämre stunderna i sitt liv, både under och efter sin raggarperiod.

Sedan vet jag inte om det hör till den här berättelsen eller om det kan användas senare, men jag tänkte förstås att han blir mer mogen och ansvarsfull senare, samt en god vän. Dock kan han fortfarande ha svårt för auktoriteter och att ta order från andra.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#12 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 27 October 2008 - 21:44

Oookej, få se om jag fattat rätt. Detta är läget för de olika individerna när de samlas till Nordens Stjärnor.

Johnny Boy: Aktiv ensam brottsbekämpa, mest småskurkar på gatorna.

Otroliga Mannen: Aktiv ensam brottsbekämpare, lite större skurkar, ibland inomhus.

Nox: Ung sexig goth-hustru som precis fått krafterna, men inte behärskar dom. Kan hon möjligtvis använda de till att låta några andar från döda musiker ta sig in i hennes kropp och göra att hon spelar förjävla bra gitarr????

Lon: Medelålders osexig singel-kock. Har haft möjlighet att bli Lon under längre tid (mutant?), men håller det hemligt. Jobbar på ett litet mathak och gör bättre mat än stället förtjänar.

Orientens Pärla: Mycket ung (14 år) tjej som precis fått sina krafter och direkt efter värvas till NS.

Pantern: Jobbar som soldat/spion/superhjälte för Engelska regeringen med bas i Sverige. Värvas av sin kille Greve von Lindén till Nordens Stjärnor och är en av de som sammankallar NS.

TIN: Hemligt

#13 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 October 2008 - 22:25

Låter helt OK för min del. :)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 October 2008 - 00:10

Oookej, få se om jag fattat rätt. Detta är läget för de olika individerna när de samlas till Nordens Stjärnor.

Nox: Ung sexig goth-hustru som precis fått krafterna, men inte behärskar dom. Kan hon möjligtvis använda de till att låta några andar från döda musiker ta sig in i hennes kropp och göra att hon spelar förjävla bra gitarr????

Ah-papapapapaja! Okej, för det första; för mycket "Shaman King" vibbar fick man här just nu. Inte för att det är en dålig manga, det är en skitbra manga, men det blir för mycket ripoff här. Nox använder aldrig andars förmågor och kunskaper för egen vinning, och det skulle inte heller funka även om hon ville (Du KAN ha ett skämt där hon tror det, men andarna säger rakt NEJ och hon skulle acceptera det glatt). Visst skulle hon kunna spela med typ Kurt Cobains ande och lärt sig spela av honom, för att hon har förmågan att låta spöken bli synliga när hon framkallar dem. Men hon skulle ALDRIG köra en koncert med en typ "Reunion of the Dead Rockers" eller nåt, såvida inte det var kris i en story som jag planerar. Men du fattar nog ^^''
Och för det andra, så får Nox sina krafter redan i tonåren när hon pluggar på gymnasiet eller i högskola pch hon blir nyfiken i vitt magi ocg råkar utföra det i en gammal fabrik och hamnar i Limbo och blir en nekromantiker efter det. Okej, nu vet jag inte hur gammal Nox skulle kunna vara när hon först blir medlem i NS, men om hon skulle vara mellan 18-20 år, då är hon säkert inte gift så vida inte hon gjorde det redan direkt efter hon tog examen eller nåt. Men huvudsaken är att Nox skulle nästan ha noll koll på sina krafter. Hon skulle säkert att ha räknat ut att hon kunde försvara sig själv mot potentiella ligister eller rånare eller annat, men hon skulle absolut inte inte vara en amatör med sina krafter när hon blir inbjuden till NS.
Jag har ett förslag om hur du kan introducera Nox, du kan visa henne vara i en kyrkogård och kanske typ leka med ett eller flera barns spöke eller prata med en gammal professor i skräcklitteratur. Du kan lista ut det ^^

Pantern: Jobbar som soldat/spion/superhjälte för Engelska regeringen med bas i Sverige. Värvas av sin kille Greve von Lindén till Nordens Stjärnor och är en av de som sammankallar NS.

Hmmm... Nja nja njaaa... Undrar om det skulle vara nåt. Okej, hon är ju en fd soldat som jobbar på en engelsk ambassad i Sverige, så jag ANTAR att hon skulle kunna en slags brittisk agent för att hon är ju fan PANTERN. Så det funkar nog. Men kör agent i stil med MI5 eller nåt.



DET är så det funkar XD

Edited by DarkPaladin300, 28 October 2008 - 00:20.


#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 October 2008 - 07:04

Otroliga Mannen: Aktiv ensam brottsbekämpare, lite större skurkar, ibland inomhus.


Menar du nåt speciellt med inomhus?

I övrigt helt okej med mig.

#16 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 28 October 2008 - 17:43

Otroliga Mannen: Aktiv ensam brottsbekämpare, lite större skurkar, ibland inomhus.


Menar du nåt speciellt med inomhus?

I övrigt helt okej med mig.


Nej det var mest ett skämt för att jag skrev att Johnny Boy möte skurkarna på gatorna.

Jag har lite problem med att sätta fingret på Nox. Det är uppenbart att du känner väldigt starkt för karaktären och jag vill däför inte göra något fel när hon introduceras. Jag håller henne därför ganska mystisk och mellan 18-20. Jag kommer också att köra en kyrkogårdsscen som du tipsade om när hon introduceras. När hon där kontaktas av NS tar hon av sig sin ring bakom ryggen och gömmer den. Sedan får det tolkas av läsaren och senare avslöjas vad det var för ring.

Gällande mangan hade jag inte en aning om att den fanns, men tack för varningen.

#17 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 October 2008 - 18:28

Jag har lite problem med att sätta fingret på Nox. Det är uppenbart att du känner väldigt starkt för karaktären och jag vill däför inte göra något fel när hon introduceras. Jag håller henne därför ganska mystisk och mellan 18-20. Jag kommer också att köra en kyrkogårdsscen som du tipsade om när hon introduceras. När hon där kontaktas av NS tar hon av sig sin ring bakom ryggen och gömmer den. Sedan får det tolkas av läsaren och senare avslöjas vad det var för ring.


Meh, det är lugnt, det är just därför du kör med denna tråd, för att bekräfta att du har en viss koll på alla figurer i denna serie. Men jag antar att jag är inte den enda som är något nervöst att se en figur man har skapat vara med i en serie man inte är deltagen som författare eller tecknare. Alla har varsin egen intryck på hur varje karaktär funkar och allt, men det är en viss skillnad på hur man skulle skildra typ Jeanne Nocturne som en psykopat i ett avsnitt, och sedan skildra henne som en resonlig röst av logik i en annan.
Jag tror garanterat på att många andra har haft samma problem i början med de nu välkända seriehjältar vi ser idag, men det är det som är lite kul att se hur andra författare eller tecknare väljer att utveckla en karaktär på ett sätt skaparen inte hade anat och ändå hålla sig troget på hur karaktären är, jag menar hur många versioner av Wolverine har vi inte sett?
Jag måste dock medge att jag är nervöst att se hur andra kommer att skildra mina figurer i sina serier, med tanke på att det här är mer eller mindre första gången jag har överlämnat egna figurer i en serieuniversum som många liksom jag har hjälpt att skapa.

Men medan vi är igång, så vill jag veta en sak, och det är angående Otroliga Mannen. Jag har lite svårt att begripa hans krafter och hur de funkar. Kan ni förklara det bättre för mig?

#18 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 October 2008 - 19:02

Eftersom det är min karaktär så är det väl min uppgift. Hans kraft baseras i princip på hans fantasi i kombination med möjligheter. Är det möjligt att en rånare har slängt en plånbok med pengar i en soptunna som OM står bredvid? Om det är så kan han hitta plånboken. Är det möjligt att spaken han står vid är den som stänger av självförstörelsemekanismen skurken riggat sitt slott med? Isåfall är det så.

Logiken bakom det som jag tänker det, men som det inte är meningen att OM själv ska veta är idén om ett oändligt antal parallella universum. Det som egentligen händer är att han får ptylar från dessa andra världar, eller att delar av vår värld byts mellan vår och en annan.

Då det enbart påverkar döda föremål så måste han vara finurlig. Om man står på ett trägolv och en snubbe springer mot honom med en kniv då kan han "tänka" att det är möjligt att knivbladet lossnar, eller att en planka brister under skurken, eller att skosnören går upp. Han måste tänka det aktivt och det han tänker händer.

Kraften kan påverka föremål inom 10 meter. Det måste vara troligt, det kan aldrig hända något otroligt som att sagda lossnade knivblad flyger iväg och skriver ett Z i en vägg eller så.

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 28 October 2008 - 19:23

Jaha, var det bara SÅ enkelt? Jamen dåså ^^

Så alltså, så han tänker alltså enligt kaos-teorin, att allting som han gör påverkar runt honom men han har mer kontroll över det? Som om han skulle hitta en fjärrkontroll, skulle han tänka att det aningen skulle släppa en stor kontainer eller starta igång en rullband som skurken står på?

#20 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 28 October 2008 - 20:16

Jupp, så skulle det kunna fungera, eller om han ser skurken på sagda rulbband skulle han kunna tänka "kan inte fjärrkontrollen till det ligga i verktygslådan här bredvid".

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 October 2008 - 03:15

Eftersom det är min karaktär så är det väl min uppgift. Hans kraft baseras i princip på hans fantasi i kombination med möjligheter. Är det möjligt att en rånare har slängt en plånbok med pengar i en soptunna som OM står bredvid? Om det är så kan han hitta plånboken. Är det möjligt att spaken han står vid är den som stänger av självförstörelsemekanismen skurken riggat sitt slott med? Isåfall är det så.

Logiken bakom det som jag tänker det, men som det inte är meningen att OM själv ska veta är idén om ett oändligt antal parallella universum. Det som egentligen händer är att han får ptylar från dessa andra världar, eller att delar av vår värld byts mellan vår och en annan.

Då det enbart påverkar döda föremål så måste han vara finurlig. Om man står på ett trägolv och en snubbe springer mot honom med en kniv då kan han "tänka" att det är möjligt att knivbladet lossnar, eller att en planka brister under skurken, eller att skosnören går upp. Han måste tänka det aktivt och det han tänker händer.

Kraften kan påverka föremål inom 10 meter. Det måste vara troligt, det kan aldrig hända något otroligt som att sagda lossnade knivblad flyger iväg och skriver ett Z i en vägg eller så.

Det här var intressant... Så han har krafter som fungerar lite som en kombination av Scarlet Witch's och Longshot's? Men om inget som är helt otroligt och närmast helt osannolikt kan hända, utan bara lite små och väldigt möjliga, varför har du då döpt han till Otrolige Mannen, och inte Möjlighetsmannen?? ;)

Det skulle ju kunna funka i engelsk översättning också, Possibility-Man, för Impossible Man är ju taget, av den där gröna äggskallen från Fantastic Four. ^^

Det här spann lite historie-ideér för mig faktiskt... Har en karaktär som ska vara unik i Multiversum, att det bara finns en, eftersom den kan existera på flera existensplan samtidigt, men drar ihop sig själv till en, för att vara korporeell. Vad skulle hända om den här gudalika varelsen råkade skaka hand med Omöjlige Mannen...? Hmm, där har man material nog för en cross-over tror jag! :)

Edited by PredaBot, 29 October 2008 - 03:18.


#22 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 October 2008 - 06:50

Jag har inte döpt honom, han har döpt sig själv till det. Som jag ser det såg han det själv som "otroligt". Han tyckte nog att det var otroligt att han jämt hittade det han behöver i relativt osannolika platser. Han är inte påläst om sannolikheter och möjlighet utan för honom ter det sig som otroligt, fantastiskt, omöjligt.

Möjlighetsmannen är ett bra namn dock.
Otroligt=Unbelievable, Omöjligt=Impossible

#23 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 29 October 2008 - 10:38

Jag har lite problem med att sätta fingret på Nox. Det är uppenbart att du känner väldigt starkt för karaktären och jag vill däför inte göra något fel när hon introduceras. Jag håller henne därför ganska mystisk och mellan 18-20. Jag kommer också att köra en kyrkogårdsscen som du tipsade om när hon introduceras. När hon där kontaktas av NS tar hon av sig sin ring bakom ryggen och gömmer den. Sedan får det tolkas av läsaren och senare avslöjas vad det var för ring.


Meh, det är lugnt, det är just därför du kör med denna tråd, för att bekräfta att du har en viss koll på alla figurer i denna serie. Men jag antar att jag är inte den enda som är något nervöst att se en figur man har skapat vara med i en serie man inte är deltagen som författare eller tecknare. Alla har varsin egen intryck på hur varje karaktär funkar och allt, men det är en viss skillnad på hur man skulle skildra typ Jeanne Nocturne som en psykopat i ett avsnitt, och sedan skildra henne som en resonlig röst av logik i en annan.
Jag tror garanterat på att många andra har haft samma problem i början med de nu välkända seriehjältar vi ser idag, men det är det som är lite kul att se hur andra författare eller tecknare väljer att utveckla en karaktär på ett sätt skaparen inte hade anat och ändå hålla sig troget på hur karaktären är, jag menar hur många versioner av Wolverine har vi inte sett?
Jag måste dock medge att jag är nervöst att se hur andra kommer att skildra mina figurer i sina serier, med tanke på att det här är mer eller mindre första gången jag har överlämnat egna figurer i en serieuniversum som många liksom jag har hjälpt att skapa.

Men medan vi är igång, så vill jag veta en sak, och det är angående Otroliga Mannen. Jag har lite svårt att begripa hans krafter och hur de funkar. Kan ni förklara det bättre för mig?


Då tror jag att jag har kläm på hur jag ska introdcera dom, samt lärt mig mer om de olika karaktärerna. Då kommer nästa fråga. Vill upphovsmännen godkänna och teckna de sidor där deras egna karkatärer introduceras och kontaktas av NS ( 1-2 sidor)?
Hade varit ganska häftigt, men kan också bli lite "kladdigt" och kanske störa rytmen. Vad tror ni?

#24 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 October 2008 - 17:37

Då tror jag att jag har kläm på hur jag ska introdcera dom, samt lärt mig mer om de olika karaktärerna. Då kommer nästa fråga. Vill upphovsmännen godkänna och teckna de sidor där deras egna karkatärer introduceras och kontaktas av NS ( 1-2 sidor)?
Hade varit ganska häftigt, men kan också bli lite "kladdigt" och kanske störa rytmen. Vad tror ni?


Låter okej för min del här... ^^ Men eftersom jag har två av mina karaktärer här, Nox och Pantern, ska jag teckna bägge två eller?

Edited by DarkPaladin300, 29 October 2008 - 17:38.


#25 TerrorTub

TerrorTub

    Senior Commander

  • Members
  • 261 posts
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala
  • Interests:Skräck.

Posted 29 October 2008 - 19:00

ja, jag vet inte hur du har tänkt slänga in TIN och beroende på när tecknandet ska utföras så vet jag inte om det funkar. Om TIN inte har någon självklar presentationssida, med tanke på vad du nämnde tidigare så blir det kanske lite lurigt. Eller? Måste det tecknas innan jul så kommer jag inte att kunna göra det...

Men jag tycker alltid det är roligt att se andra tolka mina figurer så... :)