Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor - Första äventyret


  • Please log in to reply
200 replies to this topic

#26 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 29 October 2008 - 20:03

Oj då. Jag hade inte riktigt väntat mig att jag skulle teckna också. Det betyder förstås inte att jag inte kan göra det. Men hur går det till då? Får vi manus att teckna efter, eller hittar vi på nåt själva? En deadline kan också vara bra att få veta...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#27 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 31 October 2008 - 09:44

Oj då. Jag hade inte riktigt väntat mig att jag skulle teckna också. Det betyder förstås inte att jag inte kan göra det. Men hur går det till då? Får vi manus att teckna efter, eller hittar vi på nåt själva? En deadline kan också vara bra att få veta...


Jag tänker mig att jag skriver manus på en eller två sidor per karaktär som jag sedan skickar till upphovsmannen/tecknaren. Sedan kan det givetvis göras förändringar under arbetets gång, men jag vill stå för manus så att tonen, rytmen och sidkompositionen ger ett sammanhängande intryck.

Om vi gör så här med olika tecknare då blir det så att Daniel Schenström och Viktor får teckna till båda sina, medan Hofling och Dan "bara" har vars en. Daniel T behöver inte göra någon till TIN då hans karaktär introduceras som en del av historien och hans bakgrund är okänd. En fördel med att göra så här är att vi jobbar parallellt och relativt snabbt får ihop de första 10 sidorna.

Är alla med?

#28 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 31 October 2008 - 11:24

Är alla med?


Säg bara hur vi ska skicka in sidorna, och då kommer jag göra sidorna innan du hinner säga "Bröllopsfyrverkerier"

#29 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 October 2008 - 13:59

Funkar för mig.

#30 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 31 October 2008 - 14:19

Jag är på som en 100 wattslampa i en snöstorm dold av träd.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#31 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 31 October 2008 - 20:54

Hoho, det här ju låter ju riktigt intressant. :D

Är extra roligt att man kommer se Hofling göra seriesidor, för det har jag aldrig sett faktiskt. :)

#32 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 31 October 2008 - 21:30

roligt att du tycker så, Preddan. Själv r jag mest orolig.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#33 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 November 2008 - 13:37

Bara så ni vet, så är jag ingen Jack Kirby direkt. Men det är ju min egen figur jag ska teckna, så det ska nog gå bra. Tuschar vi allting helt själva också, förresten?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#34 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 02 November 2008 - 19:19

Bara så ni vet, så är jag ingen Jack Kirby direkt. Men det är ju min egen figur jag ska teckna, så det ska nog gå bra. Tuschar vi allting helt själva också, förresten?


Verkligen jättekul att alla är så positiva. Det ska bli skitroligt att se vad det blir av det här. Jag ska i veckan börja skriva ihop manus, men jag skickar inte ut till någon innan jag har allas klart. Jag skulle tro att det blir ni själva som får tuscha era sidor, eller det får ni isf själva avgöra om ni vill göra eller om ni vill ha hjälp. Men det blir ni som får annonsera efter den hjälpen då. Jag har ingen tuschare som står beredd att rycka in eller som sagt att han/hon vill göra alla sidorna. Fast det kanske någon av er vill?

#35 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 07 December 2008 - 16:12

Bara så ni vet, så är jag ingen Jack Kirby direkt. Men det är ju min egen figur jag ska teckna, så det ska nog gå bra. Tuschar vi allting helt själva också, förresten?


Verkligen jättekul att alla är så positiva. Det ska bli skitroligt att se vad det blir av det här. Jag ska i veckan börja skriva ihop manus, men jag skickar inte ut till någon innan jag har allas klart. Jag skulle tro att det blir ni själva som får tuscha era sidor, eller det får ni isf själva avgöra om ni vill göra eller om ni vill ha hjälp. Men det blir ni som får annonsera efter den hjälpen då. Jag har ingen tuschare som står beredd att rycka in eller som sagt att han/hon vill göra alla sidorna. Fast det kanske någon av er vill?


Vill bara meddela att manusarbetet fortskrider, om än långsamt, framåt. Det är nog det svåraste jag skrivet och jag väger varje ord och fras på guldvåg. Det kommer att bli klassiskt Claremontskt så det sprakar om det, med ganska mycket text och mycket som händer på varje sida. Det är mellan 6 och 8 rutor på varje sida och det är betydligt fler än jag brukar använda. Det ska ta lite tid att läsa, men det ska vara värt varje sekund. En annan stor utmanint förutom att under 1-2 sidor presentera både krafter, lite bakgrund och personlighet, är att hitta rösten hos varje enskild karaktär. Jag tror jag lyckats bra än så länge men det är ni som kommer att ge den sluitgiltiga domen när ni får se vad jag gjort med era darlings.

#36 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 22 December 2008 - 23:11

God Jul alla!

Som julklapp till er har jag färdigställt de första 10 sidorna i NS första äventyret. Jag mailar alla så att ni får "er del" av manuset. I varje del har jag även bifogat ett förslag på sidkompositionen för att hjälpa och få layouten att kännas som att de olika delarna tillhör samma berättelse. Dessa finns också som pdf-fil om det är någon som vill ha den.

Jag vill jättegärna höra vad ni tycker.

Men nu tar jag ett par dagars juluppehåll från datorn. Tillbaka 26:e.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 December 2008 - 19:25

Jag har läst mina två karaktärers intron och är supernöjd. Nu ska det bli spännande att se varför Sverige behöver dem :)

#38 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 December 2008 - 19:57

Har läst igenom mitt manus och tycker det verkar spännande. Ska bli kul att ge mig på att teckna det, när jag väl sätter igång med det. :)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#39 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 27 December 2008 - 18:46

Har läst igenom mitt manus och tycker det verkar spännande. Ska bli kul att ge mig på att teckna det, när jag väl sätter igång med det. :)


Härligt! Då kan jag bocka av två av fyra. Vad tyckte ni andra?

#40 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 27 December 2008 - 20:24

Vad tyckte ni andra?


Då antar jag att det är visst min tur att svara. Jag har läst och granskat igenom båda två manus, och jag har bara ETT litet problem, och det är Nox's dräkt design. Som du vet, så har Nox mer eller mindre tre design på sin dräkt: Min design på det moderna eran, Daniel Schenströms design på Golden Era och Daniel Olséns design av okänd era. Jag gillar ju Schenströms design, men jag gillar Olséns lika mycket. Så jag har en liten konflikt angående det.

Men i övrigt, så gillar jag manusen skarpt ^^

#41 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 27 December 2008 - 21:42

Ritade färdigt mina sidor idag och scannade in dem. Blev inte helt nöjd först, eftersom det blev lite för just först och scannern inte fick med allt, men efter att jag fyllde i lite mer blev det betydligt bättre. Hoppas bara att det får godkänt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#42 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 December 2008 - 22:05

Även jag gillade min del av manuset, och jag tycker du har fångat Lons karaktär väldigt bra. ska sätta mig och skissa lite smått på det så snart som möjligt.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#43 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 29 December 2008 - 18:54

Även jag gillade min del av manuset, och jag tycker du har fångat Lons karaktär väldigt bra. ska sätta mig och skissa lite smått på det så snart som möjligt.


Wunderbar!
Alla nöjda. Ska direkt efer jag skrivet det här kolla upp dina sidor Dan. Mycket spännande.

Och du Viktor, gör Nox:s utseende precis som du vill. Tänk på att detta är innan hon blir Nox - Superhjälten och bara är Nox - ung lite mystisk flicka. Hon sitter säkert inte i superhjältedräkt när hon sitter på kyrkogården och läser Spöket på Canterville för två små barnandar.

#44 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 December 2008 - 18:59

Sen, angående det grafiska så finns det ju flera approacher så Fredrik, har du nåt önskemål?

Ska det se ut som det tecknats i modern tid, eller som det tecknats samtidigt som det utspelat sig, eller som det kom från en tid innan till och med Dedrups (som var tecknat i Golden Age/Silver Age-stil)?

#45 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 06 January 2009 - 20:13

Sen, angående det grafiska så finns det ju flera approacher så Fredrik, har du nåt önskemål?

Ska det se ut som det tecknats i modern tid, eller som det tecknats samtidigt som det utspelat sig, eller som det kom från en tid innan till och med Dedrups (som var tecknat i Golden Age/Silver Age-stil)?


Tja, det är inte lätt att svara på (därför jag dröjt 1 vecka med att göra det) men jag vill att det ska se hyfsat likriktat ut med ungefär samma grad av proffsighet. Vältecknat och vältuschat. Inte för skissigt och modernt. Rena figurer och konturer. Jag vet hur Daniel, Viktor och Hoffling tecknar och jag är säker på att det kommer att fungera. Har tagit hjälp av Tfels att göra Johnny Boy sidorna efter Dans förlaga. Givetvis efter att han okejat det. Men jag tar gärna emot ert arbete under arbetets gång för att kunna be er om justeringar innan det är helt klart.

Vi ska sätta deadline också. Vad tror ni om 15 februari?

/Gott 2009!

#46 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 06 January 2009 - 22:12

Funkar för mig. Hamnar någon i tidsnöd kanske jag kan hjälpa den genom att tusch-slava lite.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#47 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 06 January 2009 - 22:19

15e ska nog funka för min del. Har fått ordning på scannern nu, så jag kan börja jobba på sidorna ordentligt nu, utifrån småskisserna.

och som vanligt får gärna någon tuscha sidorna åt mig. *host host* :P

Edited by Hofling, 06 January 2009 - 22:20.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#48 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 06 January 2009 - 22:24

Onödigt tidigt i mina ögon. Som tidigast får det här plats i SSS #11 som med vår takt kommer ut tidigt 2010, eller om det är kort nog och nån färglägger i 10:an vars deadline lär bli i höst.

Hyffsade skisser till det datumet kan jag hinna med.

#49 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 06 January 2009 - 23:01

Onödigt tidigt i mina ögon. Som tidigast får det här plats i SSS #11 som med vår takt kommer ut tidigt 2010, eller om det är kort nog och nån färglägger i 10:an vars deadline lär bli i höst.

Hyffsade skisser till det datumet kan jag hinna med.


Förstår om det verkar tidigt med tanke på "pressläggning", men det är av två anledningar. Dels vill jag smida medan järnet är varmt och det fortfarande känns aktuelllt, och dels, och detta är rent själviskt, vill jag ha det klart så jag kan jobba med sidorna och resten av manuset under sportlovet som följer efter föreslagna datum.

#50 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 January 2009 - 04:29

Onödigt tidigt i mina ögon. Som tidigast får det här plats i SSS #11 som med vår takt kommer ut tidigt 2010, eller om det är kort nog och nån färglägger i 10:an vars deadline lär bli i höst.

Hyffsade skisser till det datumet kan jag hinna med.

Jag färglägger gärna, så varför inte sikta på 10an istället för 11an? :)

Nordens Stjärnor är i Färg, är helt klart det ultimata objektet för SSS första färgnummer. Och självfallet vill man ha mer än ett finger med i spelet på det numret.