Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor - Första äventyret


  • Please log in to reply
200 replies to this topic

#51 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2009 - 06:06

Låter som en jättebra plan! Och vill Predabot ha assistans så hjälper jag gärna till med färgläggningen.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#52 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 January 2009 - 06:46

Självfallet vill jag ha assistans. :)

Särskilt med flattandet, heh heh. ;)

#53 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 January 2009 - 06:47

Jag färglägger gärna, så varför inte sikta på 10an istället för 11an? :)

Nordens Stjärnor är i Färg, är helt klart det ultimata objektet för SSS första färgnummer. Och självfallet vill man ha mer än ett finger med i spelet på det numret.


Det beror förstås på hur lång serien ska vara då vi har 15 sidor som övre gräns för en serie till det numret. Vi håller även på att byta tryckeri och vi vet inte om de kan erbjuda vissa sidor i färg och vissa i svartvitt än.


Men ok, jag ska göra mitt bästa för att hinna till den föreslagna deadlinen men jag kan inte lova nåt då jag har andra åtaganden också.

#54 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 January 2009 - 06:49

Kan vi kanske hjälpa Redaktör Schenström på något vis då? Så att det blir bättre marginaler? :)

#55 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 January 2009 - 12:57

15 feb funkar för mig också

#56 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 07 January 2009 - 15:16

Jag ställer gärna upp med gratis färgläggning, ifall ni bestämmer er för att klämma in det i tian. Jag är inte den bäste, men jag är inte heller den sämste och har mycket tid över som tredjeringsstudent.

Edited by Virtus, 07 January 2009 - 15:18.


#57 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 07 January 2009 - 17:29

Kan vi kanske hjälpa Redaktör Schenström på något vis då? Så att det blir bättre marginaler? :)


Tja, jag kan tänka mig flera alternativ:

1: Ni skickar mig en 10 lax så jag kan anställa mina favorittecknare att teckna mitt material.

2: Ni skickar telefonnumret till er favoritdroglangare med billiga priser på uppers så jag kan skippa att sova i en månad.

3: Vi gjuter en DanielSchenström-mask sen får en av er gå förklädd som mig till jobbet.

4: Vi uppfinner en tidsmaskin som kan stoppa tiden ett tag.

5: Nån kommer hem till mig och tar över mitt spelledande och rollspelsförberedande ett tag.

6: Nån tuschar och/eller rentecknar mitt material.

7: Nån berättar den ultimata lösningen för att hålla teckningsentusiasmen och inspirationen uppe.


Nånstans där finns kanske ett vettigt förslag, men man vet aldrig.

#58 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 January 2009 - 17:59

Det ultimata förslaget: Rollspelarna kan spela serietecknare och rita åt Daniel.

Eller så tuschar jag Daniels sidor.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#59 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 08 January 2009 - 17:03

Ett förslag från mig är att om du känner att du jobbar med MIB (Mordet i Bunkern inte Men in Black) som jag också skrivet att du lägger det helt åt sidan för tillfället. Jag ser helre att de här sidorna blir klara först. Fast det beslutet tror och hoppas jag att du redan tagit.

Vad det gäller att färglägga de här sidorna så tycker jag att det låter toppenroligt och jag hoppades nästan att någon skulle föreslå det. Problemet med sidantalet är ju som vi tidigare sagt att om hela berättelsen ska vara med, och inte bara introduktionssidorna, så blir det mer än 15 sidor. Har inte exakt sidantal klart, men det ligger närmre 20-24.

Ett annat alternativ är att bara ha med de här intrdouktionssidorna plus en helsida med gruppbild. Det skulle då bli 11 sidor och fungera perfekt som intro/presentation av karaktärerna till andra manusförfattare och till deras första äventyr.

Jag tror personligen ganska mycket på att köra på det här 11 sidors alternativet. Vi vet att det kommer att bli klart och snyggt. Det kommer också att kännas rejält och blir inte bara en "start" som hänger i luften då vi redan fått läsa ett äventyr med den här gruppen i nr 8.

#60 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 January 2009 - 19:21

11 sidor? Rena barnleken. ;)

#61 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 January 2009 - 03:20

Ett förslag från mig är att om du känner att du jobbar med MIB (Mordet i Bunkern inte Men in Black) som jag också skrivet att du lägger det helt åt sidan för tillfället. Jag ser helre att de här sidorna blir klara först. Fast det beslutet tror och hoppas jag att du redan tagit.

Vad det gäller att färglägga de här sidorna så tycker jag att det låter toppenroligt och jag hoppades nästan att någon skulle föreslå det. Problemet med sidantalet är ju som vi tidigare sagt att om hela berättelsen ska vara med, och inte bara introduktionssidorna, så blir det mer än 15 sidor. Har inte exakt sidantal klart, men det ligger närmre 20-24.

Ett annat alternativ är att bara ha med de här intrdouktionssidorna plus en helsida med gruppbild. Det skulle då bli 11 sidor och fungera perfekt som intro/presentation av karaktärerna till andra manusförfattare och till deras första äventyr.

Jag tror personligen ganska mycket på att köra på det här 11 sidors alternativet. Vi vet att det kommer att bli klart och snyggt. Det kommer också att kännas rejält och blir inte bara en "start" som hänger i luften då vi redan fått läsa ett äventyr med den här gruppen i nr 8.

11 sidor låter ju smart! :)

Roligt att Virtus hänger på färgläggandet för övrigt. Ju fler desto bättre. Även roligt att det kom förslag från Jelcander och TFels som båda borde göra livet lite lättare för Redaktör Schenström. :D

SÅ! Vi är minsann på, tror jag. Jag antar att vi fortsätter fila på färgläggning och sånt även efter att dom första 11 sidorna är färdiga? Vad blir det för gruppbild som vi ska ha förresten? Tar vi bara och filar ihop dom tidigare färdiga Nordens Stjärnor-omslagen, eller ska vi ha en helt ny, ENORM 2-sidorsbild där?

#62 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 January 2009 - 07:51

Som vår residente glädjedödare är följande reglerna för färgnumret:


1. Manus lämnas in för godkännande i förhand, så att ingen sliter ut sig och blir refuserad, detta för att det innebär en massa mer arbete med färg, och att vi vill få det så bra som möjligt och kunna komma med idéer, konstruktiv kritik och tips i tid.

2. Max sidantal för en enskild skapares serie är 10 sidor, och om man är flera som samarbetar så blir det 15 sidor. Detta för att få med så många som vill som möjligt då vi hoppas att det blir ett normallångt nummer (dvs 56 sidor med omslag).

3. Fristående historier, fast man får givetvis använda figurer från tidigare eller kommande serier. Det ska vara lätt för en nykomling att förstå.


Vi måste ju som redaktörer följa våra egna regler. I den andra tråden för färgnumret har vi sagt att sånt som inte följer reglerna kan tänkas bli reservmaterial dock.

#63 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 12 January 2009 - 20:22

Ok, nu har vi tagit det här några vänder i redaktionen för att komma fram till ett beslut som glädjer så många som möjligt samtidigt som vi följer tidigare uppsatta regler, och vi har kommit fram till detta.

Alla i redaktionen har läst igenom hela manuset och anser att det håller hög klass och det är inlämnat i tid. Dock är det ingen fristående berättelse i detta utförande, men det löser vi genom att manusförfattaren (jag) lägger till en sida i början som presenterar Grevens uppdrag att samla ihop Sveriges 6 mäktigaste personer och bilda en svensk supergrupp. Ett uppdrag som får sin upplösning på det som kommer att bli sid 12 där han lyckats med uppdraget och första upplagan av Nordens Stjärnor är bildat. TA DA Problemet löst! Det är därför vi i red vill vara med på ett så tidigt stadium som möjligt för att tillsammans komma fram till bäst lösning. Historien har också fått ett namn "Bit för bit" heter den.

Det är duktiga tecknare och förgläggare till serien och alla verkar vilja hjälpas åt att göra den så bra som möjligt, så där är vi säkra.

Alltså är det GO för "Nordens Stjärnor - Bit för bit" till färgnumret.

Någon som är sugen på första sidan förresten?

#64 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2009 - 13:44

JODU!! :) Får man ta en titt?

#65 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 13 January 2009 - 16:59

Jo tack du. Det vo'la jädrit rolit!

Pred: Förresten, Om vi nu är fler som kan jobba ihop på färgläggandet, vem gör flattandet och vem gör highlightandet?

#66 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 13 January 2009 - 17:09

JODU!! :) Får man ta en titt?


Väldigt gärna. Det ska bara skrivas klart först. Slutet av veckan skulle jag tro.

Jag velar fortfarande mellan om det ska vara en åldrande greve som sitter och tänker tillbaka och skriver sina memoarer och på detta sätt berättar om hur det gick till när han samlade ihop medlemmarna till Nordens Stjärnor. Eller om det ska skildra när den unge greven får uppdraget, och isf av vem och varför han får det uppdraget. Eller om det ska visa den unge greven som på eget initiativ när han ser hur världen börjar hotas av allsköns konstigheter bestämmer sig för att samla ihop en egen hjältegrupp.

Min första tanke var att Greven samlade ihop de till ett specifikt uppdrag och att de efter detta uppdrag bestämde sig för att fortsätta tillsammans, men det fungerar inte om storyn ska fungera för sig själv eftersom det kräver att vi får reda på vad uppdraget är och också hur det går när de ska lösa det.

Så gärna fler förslag till varför Greven samlar Nordens Stjärnor.

#67 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 13 January 2009 - 17:31

Hmm... ett par hjältar är bara så bra som deras bovar... och oftast är det ju nått större som händer då en hjältegrupp formas.

Om man bortser från grupper som FF och X-men, som ju samlas för att dom inte har så mycket val, så är det generellt pga ett stort hot.

Avengers grundas pga att Loki manipulerar Hulk att kämpa mot olika hjältar, i ett försök att krossa sin bror. Ultimates för att göra sitt land ledande i genetisk krigsföring och för att besegra utomjordingar.

Även JLA samlas för att stoppa en utomjordisk invasion, både i första serien och i den animerade Justice League från för några år sen.

En tanke skulle ju kunna vara att det handlar om ett heroiskt arv som måste skyddas? Alltså, på 50-talet fanns det en hjältegrupp som tex Vita Duvan I var med i, under efterkrigstiden. Tror bestämt att Liemannen även var med i den. Gruppen bröts dock upp. Skulle kunna vara så att Greven är son till en av hjältarna, som har testamenterat att han måste sätta samman en grupp för att hjältarna i samhället ska komma fram mer, då det heroiska arvet från 2a världskriget håller på att gå förlorat, då hjältarna inte har nån sammanhållning längre.

En ny grupp behövs för att vara ledstjärna. :)

Det är väl en liten idé som jag har, iallafall.

#68 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 14 January 2009 - 15:01

och det är en idé som jag köper. Kanske inte uttalat att Greven berättar att han är någons son utan vi trycker bara på att han tycker tiden är inne och att det finns ett stolt arv att leva upp till.
Jag tänker mig att Greven ska berätta detta för läsaren med ett direkt tilltal. Som om läsaren kom på besök i hans fina hus och sätter sig ner och lyssnar på Greven när han berättar om hur det gick till när han samlade ihop den första, och bästa (?), versionen av Nordens Stjärnor. Vi ser det som genom ögonen på en person som kommer till Greven.

Greven:
- Jamen, stig på, stå inte bara där...Välkommen. Jag undrade just när ni skulle komma.
- Slå er ner. Får jag bjuda på något? ... Men då missunar ni inte mig en eftermiddagsmartini.

#69 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 14 January 2009 - 16:41

Greven:
- Jamen, stig på, stå inte bara där...Välkommen. Jag undrade just när ni skulle komma.
- Slå er ner. Får jag bjuda på något? ... Men då missunar ni inte mig en eftermiddagsmartini.


Det är en klassiker det, som de gamla TV-serierna som hade en gammal sagoberättare i introt. ^^

#70 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 14 January 2009 - 17:44

Greven:
- Jamen, stig på, stå inte bara där...Välkommen. Jag undrade just när ni skulle komma.
- Slå er ner. Får jag bjuda på något? ... Men då missunar ni inte mig en eftermiddagsmartini.


Det är en klassiker det, som de gamla TV-serierna som hade en gammal sagoberättare i introt. ^^


Exakty :D . Jag tänker på Kain i den där skräckserien som jag glömmer namnet på där han presenterar historier från sitt mysteriernas hus.

#71 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 14 January 2009 - 21:37

[...]
En tanke skulle ju kunna vara att det handlar om ett heroiskt arv som måste skyddas? Alltså, på 50-talet fanns det en hjältegrupp som tex Vita Duvan I var med i, under efterkrigstiden. Tror bestämt att Liemannen även var med i den. Gruppen bröts dock upp. Skulle kunna vara så att Greven är son till en av hjältarna, som har testamenterat att han måste sätta samman en grupp för att hjältarna i samhället ska komma fram mer, då det heroiska arvet från 2a världskriget håller på att gå förlorat, då hjältarna inte har nån sammanhållning längre.
[...]


[...]
Kanske inte uttalat att Greven berättar att han är någons son utan vi trycker bara på att han tycker tiden är inne och att det finns ett stolt arv att leva upp till.
[...]


Får inte glömma bort att den Supergruppen redan har ynglat av sig i Vita Duvan II, det är väl iof inget som säger att det inte kan finnas fler yngel.
Då skulle jag hellre se att Greven ingår i en större grupp/släkt som legat bakom händelser i historien, som sagda supergrupp (och även Liemannens "födelse").
Har för mig att det har spånats på att "den levande basen" skulle stå bakom vissa händelser, kan då inte vara så att Grevens ättlingar varit "vaktarna av basen" i
generationer och stått bakom kulisserna och styrt allt som har med hjältar att göra genom tiderna?

#72 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 January 2009 - 23:13

En intressant tanke, som mycket väl skulle kunna elevera Grevens roll. Men det känns lite konstigt.. Hur skulle det gå till egentligen? Basen skapar ju hjältar, lite oavsett vad man gör. Går väl inte riktigt att styra det hela, då det är tänkt att vara som en naturkraft.

Ett äpple faller alltid neråt...

Förvisso, om det har funnits som en sekt ända sen förhistorisk tid, med andra ord, sen Cro-Mag's tid, för 20 000 år sen, så skulle det ju verkligen vara något.

Kan vara så att diverse hemliga sällskap hittar den teknomagiska reliken som innehåller allt vetande och historia från den första supertidsåldern, vart eller vartannat årtusende.

Måhända Grevens släkt var bland dom som hittade den för några århundraden sen? Skulle vara intressant om Greven får reliken i arv, tillsammans med instruktioner om att sätta ihop en hjältegrupp, och att ge reliken till en av hjältarna, när "tiden är den rätta", för att få ut sitt arv eller dylikt.

Ja, tjosan! Här dyker det upp storyidéer på löpande band, minsann! Dock så behöver man kanske bara hinta väldigt vagt på detta, tills vi har hunnit tänka ut hur det ska bli.


Får jag kanske föreslå en sak dock? Kan vi hålla en snabb liten tävling för att designa Greven? Baserad på Jelcanders beskrivning. Det var en del som var lite besvikna med Grevens design, och kände att han inte var riktigt "solid" nog, för en såpass potentiellt viktig karaktär. Själv ser jag han som en lätt fusion av Snobbar som Jobbar och Willie Garvin, och skulle designa honom därefter. Modernare lite mer diskret klädsel, lite lätt stekig kanske.

#73 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 15 January 2009 - 19:25

Verkligen många intressanta idéer om varför Nordens Stjärmor samlas och om Grevens roll i det hela. Jag kommer att gå på PredaBots råd och inte avslöja någonting kring den historiska bakgrunden utan vara väldigt vag och lämna den här frågan öppen.

När det gäller Grevens design vill jag bara förtydliga/försvara den lite.

För det första är min teckning en karikatyr med kraftigt förstärkta drag. Dels för att jag inte kan teckna bättre, och dels för att jag ville vara säker på att framhäva hans särdrag.

För det andra är detta den design som gäller för Greven i de tidigaste historierna när han samlar ihop och verkar samman med den första uppställningen av Nordens Stjärnor. Detta gör han i en tid som påminner mycket om vårt tidiga 80-tal och Greven har tagirt med sig lite disco och flärd från 70-talet. Dessutom finns det exempel på mycket osmakligare dräkter från den här tiden. Power Man? Men hans klädsel och stil kommer säkert att förändras över tiden.

Och för det tredje är det just som en dräkt hans klädsel ska tänkas. De starka färgerna och det extrema snittet ska föra tankarna till en superhjältedräkt och det är lite den gimmicken Greven eftersträvar.

Sedan litar jag på att tecknare framöver använder sin egen touch för att göra Greven trovärdig och till sin egen. Jag har till exempel sett Dark Paladins skisser till Pantern-delen och tycker att han har fångat Greven på ett väldigt trevligt och trovärdigt sätt.

Usch, det lät lite mästrande med det där för det första, andra och tredje, och det var inte meningen. Jag gillar att få tänka ett varv till och tvingas ta ställning till var jag står.

#74 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 January 2009 - 20:54

Sedan litar jag på att tecknare framöver använder sin egen touch för att göra Greven trovärdig och till sin egen. Jag har till exempel sett Dark Paladins skisser till Pantern-delen och tycker att han har fångat Greven på ett väldigt trevligt och trovärdigt sätt.


Tja, du SA ju att han var inspirerat av Roger Moore, så det var inte så svårt, men tack för komplimangen plus det du skrev i mitt mail

#75 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 18 January 2009 - 10:42

Med tanke på att det är ganska känsligt och påverkar mycket av Nordens Stjärnors framtid har jag bestämt mig för att lägga upp den monolog av Greven som ska vara med på inledningssidan. Hur tycker ni att det här fungerar? Jag vet att det är pratigt, men jag har försökt hålla mig till ämnet och ändå framföra det på ett sätt som berättar om Grevens karaktär. Det kan bli en utmaning att få plats med det på en sida, men det är för lite som händer i rutorna för att låta det bli två sidor. Tycker jag iaf. Nåväl. Nu ska jag låta Greve Fredrick von Lindén komma till tals.

”Kom in…
Jamen, stig på, stå inte bara där. Välkommen. Jag undrade just när du skulle komma.

Slå dig ner. Får jag bjuda på något?
Ni tar inte illa upp om jag serverar mig en eftermiddagsmartini.

Nåväl, jag har förstått det som att du är här för att höra hur det gick till när jag samlade ihop den första uppställningen av Nordens Stjärnor.

Utan att gå in för mycket på vilka anledningarna jag hade att bilda Nordens Stjärnor kan jag säga att vi då levde i en tid då hotet från det paranormala och övermänskliga växte sig starkare och vi behövde ett unikt försvar mot detta. Vi har även vissa stolta traditioner och arv att ta hänsyn till när vi talar om övermänskliga relationer och beskydd. Om jag sedan även hade en egen agenda är egentligen ganska ointressant.

Jag har blivit kallad mycket i mina dagar. Självupptagen, manipulativ, framfusig, kvinnokarl, och andra mindre smickrande tillmälen. Men ingen kan anklaga mig för att vara en åskådare som inte bryr sig om vad som händer i världen och landet jag bor.

Och jag hade de godaste avsikter med Nordens Stjärnor, och jag är stolt över resultatet. Jag vågar drista mig till att säga att utan Nordens Stjärnor hade vi inte suttit här idag, i alla fall inte under lika fria och välmående premisser.

Hur jag kunde hitta dem?

Det hjälpte att jag har en icke oansenlig förmögenhet vilket gav mig möjlighet att under längre tid ha resurser att leta upp och följa dessa extraordinära personer. Du ska veta att jag faktiskt valde bort ett par personer som inte hade… hmm … de moraliska prioriteringarna jag sökte.

Låt oss sedan säga att jag själv inte är helt utan talanger. Jag är en god människokännare och kan vara väldigt övertygande.

Men som jag pratar på. Det är inte för att höra om mig som du har kommit. Nej nu ska du få höra hur det gick till när jag samlade ihop Nordens Stjärnor
- Bit för bit –”