Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor: Cyan och Guld


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 May 2009 - 05:00

Här kommer Lars Predabot att presentera sin serie!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#2 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 May 2009 - 08:44

Här kommer Lars Predabot att presentera sin serie!


Jaha, och vart är Lars?? XD

#3 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 May 2009 - 15:38

JAG SOV! XD

Iallafall, här kommer synopsis. :) ( löpande)

----------------------------------------------
Cyan och Guld
Posted Image

Serien introducerar karaktären Spore, en extradimensionell livsform, ett levande kosmiskt mätinstrument skickad för att studera den levande basen som utgör NS högkvarter.

Historien utspelar sig i den moderna eran, i nutid. Vi får främst följa 3 karaktärer, Spore, Orientens Pärla och Lon, under ett antal timmar, en höstkväll. Vintern är väg, och allt eftersom historien målas upp så börjar allt mer snö att falla.

Historien kommer att drivas fram i stort av olika element som kräver stiliserad färgläggning. Färgläggningen kommer med andra ord att spela en stor roll i historieberättandet, med främsta influensen från DC’s Outsiders Annual #1.

När historien börjar så är Orientens Pärla oroad över att hennes pärlhalsband som ger henne hennes krafter håller på att ta slut. Hon har varit lite deppig och ur fas ett tag, och ursäktar sig från de få andra i NS som är där den kvällen, och drar sig ut på patrull för att skingra sina tankar.

Just som hon lämnar Basen, får vi se Lon. Han har det inte så bra ställt just nu han heller, eftersom hans Lo-krafter har börjat ta över hans intellekt mer och mer. Nåt han har fruktat länge. Han har därför inte varit i tjänst dom senaste dagarna, och har börjat låsa in sig varje kväll ( utan dom andra i NS vetande), i en särskild bur som han rekvirerat från statens nästan färdigbyggda superförvaringsanstalt.

Denna kväll så hinner han inte låsa in sig dock, utan djuret inom honom skriker efter frihet och kommer ut innan nyckeln ens sitter i låset. Han beger sig ut i höstnatten han med.

Samtidigt som dessa världsliga ting föregår, så exploderar rum och tid utanför vårt solsystem!
En multiversal singularitet har öppnats, men stängs lika fort. Men innan den stängs så rusar ett föremål som påminner om ett tillplattat ägg, med ett fåtal öppningar, ut ur den.

Historien skiftar sedan mellan Orientens Pärla och hennes jakt efter ett par småtjuvar som rånat systembolaget, Lons jakt efter samma tjuvar ( men han jagar de av en annan anledning…) och hur Spore närmar sig jorden, Stockholm och den Levande Basen, medan dess avancerade apparatur spelar in allt som den kommer förbi. Alla tre historier kommer samman i slutet, när dom tre möts i en konfrontation. Hela historien har gått i lugna och grådaskiga färgtoner, med stora inslag av Cyan, blå och grön, tills nu. I slutet så antar Spore sin humanoida form i en blixt av guld, och hälsar både NS och läsarna:

”HAa-Ll-Åå”.

Jag kommer att sköta, manus, plot, färgläggning, och textning i serien. =) Förhoppningsvis kan jag hitta någon som är intresserad av det resterande, att teckna. XD

Edited by PredaBot, 27 May 2009 - 23:03.


#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 May 2009 - 18:18

JAG SOV! XD

Iallafall, här kommer synopsis. :) ( löpande)


Tja, det var på tiden XD

Men seriöst, bra synopsis ^^

#5 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 May 2009 - 07:21

Mycket intressant idé! Men jag saknar en beskrivning över vad den slutliga konfrontationen innebär för de inblandade. På något sätt bör ju konfrontationen bli ett steg framåt/bakåt för de inblandade. Och så bör Spores närmande till jorden (innan hon kommit fram) ha inverkan på Lon och Pärlan, eller tvärtom (men den inverkan behöver inte vara särskilt tydlig/uttalad). Detta för att slutet sedan ska bli mer meningsfullt.

Men nu ska ju inte jag bestämma detta. Du har säkert egna idéer eller visioner. Jag tycker bara det är viktigt att de olika delarna i innehållet knyts samman på nåt sätt. Lycka till med denna spännande idé!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#6 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 27 May 2009 - 21:10

Paladin: Tackar. ^^

TFels: Jodå, tanken är att anledningen att Spore cirklar runt och möter dom är för att man kommer se att Spore's avsökningar visar på det komplexa symbiotiska förhållandet mellan NS och basen. :) Sen när dom möts upp, så baserar Spore sin humanoida form på Orientens Pärlas benstruktur, fast mer idealiserat.

Strålningen som Spore avger påverkar dom även psioniskt, och får dom att rycka upp sig lite grann, särskilt då Lon som omvandlas till en mer mänsklig form igen. Det borde förvisso kanske ha framgått mer i Synopsis. Fick inte riktigt plats i första förlagan.

Edited by PredaBot, 27 May 2009 - 21:11.


#7 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 January 2010 - 22:35

Hur går arbetet med manuset?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 January 2010 - 03:14

Dåligt. :\ Har liksom inte riktigt kunnat komma igång. Mestadels får jag erkänna för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det till ett traditionellt seriemanus. Då handlar det ju om rutor och dylikt, beskriva vad som bör ske. Har bara skrivit i novell-liknande form innan, och det är ju helt annorlunda. Lättare måste jag nog säga.

Vad tror ni? Kanske man skulle skriva manuset i novell-form och sen försöka höra med en av våra andra redaktörer på SSS om att göra en adaption?

#9 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 17 January 2010 - 19:15

Dåligt. :\ Har liksom inte riktigt kunnat komma igång. Mestadels får jag erkänna för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det till ett traditionellt seriemanus. Då handlar det ju om rutor och dylikt, beskriva vad som bör ske. Har bara skrivit i novell-liknande form innan, och det är ju helt annorlunda. Lättare måste jag nog säga.

Vad tror ni? Kanske man skulle skriva manuset i novell-form och sen försöka höra med en av våra andra redaktörer på SSS om att göra en adaption?


O jag känner igen det, var så när jag skulle skriva mitt första seriemanus, jag håller med om att det känns lättare att skriva det i novell-form.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 January 2010 - 21:08

Jag brukar skriva ned ett synopsis först. Det beskriver scen för scen vad som händer. Sedan visualiserar jag händelserna i huvudet, delar upp i rutor och lägger till dialog. Det kan se ut såhär.


Sid 1-------------------------------

Ruta 1
Lämna lite plats till logotypen. En mörk och regnig kväll i en gränd. Plågaren hänger från en vägg (ungefär som Spindelmannen) medan Lon står på gatan. De tittar båda nedåt mot samma sak på marken, som inte riktigt syns. I bildens nedre kant skymtar en hand som sticker upp lite slött. Det är en misshandlad killes hand som hamnat i en lite bruten ställning.
Plågaren: Det här är den tredje sönderslagna snubben vi hittar samma kväll.
Lon: Fysatan… Förmodligen är vi något på spåren, Gabriel.
Plågaren: Kalla mig för helskotta inte mitt civila namn när vi är ute. Jag heter Plågaren!

Ruta 2
Plågaren och Lon är vid mannen som ligger misshandlad och medvetslös på gatan. Lon böjer sig ned mot mannen.
Lon: Ursäkta då, herr Plågare!
Lon: Jag anropar Superstjärnan och kör lite konstgjord, så kan du leta efter förövaren.

Sid 2-------------------------------

Ruta 1
Plågaren letar småspringande ledtrådar på marken. I bakgrunden skymtar man Lon som ger konstgjord andning åt den misshandlade mannen.
Plågaren tänk: Sabla förbannade regn! Och man blir ju inte direkt muntrare av att vi hittat ett antal misshandlade män i gränderna de senaste dagarna. Bara att hoppas att Superstjärnans läkande krafter kan rädda dem.
Plågaren tänk: Och inte ett spår efter förövaren. Det är ett proffs!

Ruta 2
Plågaren tittar uppåt himlen, där man ser silhuetten av den flygande Superstjärnan.
Plågaren tänk: Ok, där är hon. Superstjärnan, nationens frälsning, alltings räddare.
Plågaren tänk: Jag drar vidare och letar upp förövaren, så gör Superstjärnan jobbet och räddar snubben.

Ruta 3
Superstjärnan landar vid Lon och den misshandlade mannen, som fortfarande är medvetslös.
Superstjärnan: Bra insats, Lon. Jag tar över nu.
Lon: Tur det, hans andning är mycket svag.

Ruta 4
Superstjärnan håller sina händer mot den medvetslöses huvud. Kring hennes huvud och händer och kring mannens huvud skimrar ett svagt ljus. Lon ser sig om.
Lon: Och var tog Putte Plågare vägen? Vi är ju ett team! Hallå? Plågge?
Lon: Hallåååå?

Ruta 5
Plågaren hoppar mellan hustaken.
Plågaren tänk: Men sablar vad påfrestande han kan vara, Lon! Jag vet att jag borde vänta på honom, men jag pallar inte just nu. Jag föredrar faktiskt att han är sitt civila jag, den inbundne Alex. Honom skulle jag stå ut med!
Plågaren: Men jösses, vad händer där borta!?

Ruta 6
Plågaren håller upp sin ena armled mot munnen och talar i nån sorts kommunikationsradio runt handleden innanför dräkten.
Plågaren: Plågaren till högkvarteret. Begär förstärkning!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 January 2010 - 00:26

Thomas, tack för tipsen och exemplet. :) Ska nog försöka göra ett försök så fort vi fått in senaste numret i lådan, så att säga.

#12 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 25 January 2010 - 22:30

Hur går jobbet med att skriva om den till serieform?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 February 2010 - 15:39

Ska faktiskt sätta mig ner och äntligen sätta igång så fort datorn är igång och nr 11 av SSS är i hamn. Fick lite inspiration till mer delar av storyn, och lite hur berättandet kommer att ske. :) Det blir lite djärva drag, som man får se om man ror i hamn. Bla några sidor med parallella rutor, så att man får vända på tidningen för att kunna följa storyn.

#14 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 15 February 2010 - 21:49

Jag vet att den ska endast handla om tre karaktärer, men du nämnde att några andra skulle synas i den, får man fråga vilka? Eller har du helt skippat det helt? Är nämligen mest nyfiken nämligen.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#15 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 15 February 2010 - 23:01

Bla några sidor med parallella rutor, så att man får vända på tidningen för att kunna följa storyn.


Jag tycker faktist inte det är en så bra idé. Tänk ifall du läser en bok och på en sida är texten helt plötsligt tryckt up-och-ned. Att vända boken är enkelt men läsaren tappar känslan och halkar ur historien. Det är samma sak med en serie.

#16 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 20 February 2010 - 20:01

Jag ska överväga en annan lösning, Olsén. :) Kan helt enkelt göra parallela rutor ( man ser två händelseförlopp samtidigt, sidan delas i två) stående istället för liggande.

Ska skicka dig ett mail med detaljer på maskot-bilden igen förresten.

#17 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 August 2011 - 00:49

Well?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 12:58

Well?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 25 September 2011 - 18:37

Jag har skrivit två sidor tror jag... XD Kanske att man lägger upp dom, så ni får ett hum om det hela? =)

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 September 2011 - 19:12

Vore kul!!! :D
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 September 2011 - 19:15

All right gossar, här har vi det som jag har hittills! =)

Det är inte mycket, men det ger en del idéer om hur serien kommer att se ut, och lite vilka sorters teman som det kommer röra sig om.

Attached Files



#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 September 2011 - 19:28

Spore är ju skön, så detta lovar gott! När utspelas den? Precis före Hatets vän eller? Jag tänkte på snöfallet där som ju pågår i Hatets vän. Vet de andra om vilken Spores agenda är? Träffar hon Greven i detta avsnitt?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 September 2011 - 23:33

Den utspelas ganska innan Hatets vän ja. =) Dock så handlar det nog inte om timmar, utan åtminstone en vecka eller två, då dom flesta verkar ha vant sig en aning vid hennes närvaro, och vice versa.

Nej, dom andra vet inte allt om Spore's agenda, utan det är en del detaljer som är dolda för dom. Men sen så är det även en del detaljer av hennes uppdrag som hon är omedveten om själv också! ^^

Hon träffar inte Greven i detta avsnitt. Är inte så många NS-figurer med, mestadels Orientens Pärla och Lon.

#24 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 01 October 2011 - 14:45

Jag har läst synopsiset nu. Du skriver att Spore vid ett tillfälle radar upp alla NS-medlemmar. Ska det vara de som är aktuella då, alla som vart med, eller skulle man kunna hinta om kommande och tidigare personer som påverkats av basen, de som fått sina krafter därifrån?

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 October 2011 - 15:20

Det är främst dom som är på plats just då, som det gäller. =)

Och man kommer se lite hur basens quantum-vibrationella manipulationsnät sträcker sig, lite hur det fungerar, då det ändrar naturlagarna i dom ögonblicken, och tillåter supervarelser att skapas. Antingen genom att tillåta exo-multiversiella energier som "Magi" att påverka dom, eller att det förvrider dom konventionella naturlagarna just nog.

Som jag ser det, så har i princip alla fått sina krafter därifrån, antingen direkt, genom gamla ekon från forntiden, eller genom indirekta förändringar i naturlagarna som i sin tur leder till att vissa får krafter.

Det är som ett nät i Universum, som sprider sig ut och tunnas ut ju längre bort man kommer, men linjerna finns kvar, om än små och tunna.

Edited by PredaBot, 02 October 2011 - 15:21.