Jump to content

Photo

"Dead means Dead"?


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 May 2010 - 16:59

Någon fler som har funderat kring det här? Kom själv att tänka på det för ett litet tag sen, då jag läste en gammal intervju med Joe Quesada. Han införde ju i början av 2000-talet policyn hos Marvel att "är man död, så är man död". Ma o inga fler av dom så superserie-typiska återuppståndelserna av det slag som t ex Green Lantern hos DC och Magneto hos Marvel.

( sen dess har han släppt på det här mantrat, det varade bara några år.)

Men nu när jag har tänkt på det, så tycker jag nog faktiskt att det var en bra grej. Dör en Nordens Stjärna så borde vi absolut inte laka ur den händelsen, det borde alltid vara en stor grej. Likaså om en bov eller dylikt blir dödad av t ex en NS.

Undantaget är kanske dom karaktärer som av sin natur inte riktigt lever ändå, som t ex kanske Tin som kan återuppbyggas och laddas in från en backup, eller kanske Ghast som redan är död ändå.

Vad säger ni, gott folk? :) Är ni med på tåget: "Dead means Dead"?

Jag själv är det iallafall, och det betyder att jag kommer aldrig att döda en karaktär inom NS, förutom mina egna. Och gör jag det, då ska det vara en oerhört bra anledning till det.

Döden ska inte vara billig.

#2 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 16 May 2010 - 17:47

Jag gillar det, men vissa kan kanske komma tillbaka som spöken eller som cyborgs? Fast annars gillar jag nog den där idéen med dead be dead.

Edited by Sret, 16 May 2010 - 17:54.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 May 2010 - 18:55

Håller med Predabot. Dead means dead. Men om man inte tydligt sett att figuren ifråga är död så kan denne återkomma, ungefär som Jokern alltid återkommer.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 17 May 2010 - 08:55

Jag håller med Thomas, om man inte ser själva landingen av det långa fallet, eller åtminstonde en KROPP som inte försvinner efteråt. Men om man VERKLIGEN vill ha en NS karaktär död, inkl en skurk, bör det vara episkt. Ungefär som Super Girl i Crisis on Infinite Earths, hennes död var efter en episkt strid mot... en superskurk vars namn undviker mig just nu.
Men ska då nån annan ta över namnet, som Robin?

#5 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 17 May 2010 - 09:34

Jag håller med allt som sagts så långt. Ifall man inte ser döden on-screen, så är det fullt möjligt att karaktärern kommer tillbaka. Annars, "dead means dead." SPOILERS: Fast jag tyckte att Blackest Night #8 hade den bästa serie-återuppståndelsen någonsin.

Vad gäller så kallade "legacy-karaktärer" så är det väl upp till de enskilda skaparna om de vill ta in en ny person med sammma kodnamn.

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 May 2010 - 12:48

Jag håller med om att det har gått inflation i död och återuppståndelse i superhjälteserier, så för min del får döden gärna vara permanent. Särskilt med tanke på att serierna om Nordens Stjärnor inte utspelas i kronologisk ordning. Man behöver ju inte sluta göra serier om någon bara för att den har dött. Det är bara att placera handlingen i en tidigare era.

#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 May 2010 - 16:06

Den Gröne Hämnaren, du är klok som en bok. Men samtidigt så är det viktigt att varje skapare ska kunna känna friheten att återuppliva sin egen figur om det är ett måste, även om jag personligen tycker att det bör undvikas så långt det går.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 May 2010 - 17:34

Ett hett ämne! Härligt. :D

Jag gillar det, men vissa kan kanske komma tillbaka som spöken eller som cyborgs?

Njää... Såvida det inte är en del av karaktärens origin, som Deathlok eller Spectre, så är jag inget vidare fan av dom lösningarna heller.

Jag håller med Thomas, om man inte ser själva landingen av det långa fallet, eller åtminstonde en KROPP som inte försvinner efteråt. Men om man VERKLIGEN vill ha en NS karaktär död, inkl en skurk, bör det vara episkt. Ungefär som Super Girl i Crisis on Infinite Earths, hennes död var efter en episkt strid mot... en superskurk vars namn undviker mig just nu.

Där håller jag faktiskt med, har man inte sett att personen dör, så är den inte död. Har för mig att det är nåt som förlagen använt också : "no body, no death." ( undrar om det inte är nåt som karaktärerna nämner ibland i serierna också...)

Vad gäller så kallade "legacy-karaktärer" så är det väl upp till de enskilda skaparna om de vill ta in en ny person med sammma kodnamn.

Arvs-karaktärer vet jag inte riktigt... Det brukar vara väldigt blandat resultat, tycker jag. Men visst, det är väl tillåtet? Dock så tycker jag vi kan lägga in en liten rekommendation där, att inte göra en "Kraven the Hunter" -typ av arvtagare, där arvtagaren ändå är löjligt lik föregångaren, utan snarare en Power Girl sorts arvekaraktär. Där arvtagaren delar viss symbolik, måtto och krafter, men i mångt och mycket försöker slå sig lös från sin förlaga, och bli sin egen karaktär så att säga. Ett annat lyckat exempel skulle nog vara Human Torch, som i princip bara blev inspirerad av serier han läste när han var ung. ( Hmm... det är lite som Flash då, antar jag.)

Den Gröne Hämnaren, du är klok som en bok. Men samtidigt så är det viktigt att varje skapare ska kunna känna friheten att återuppliva sin egen figur om det är ett måste, även om jag personligen tycker att det bör undvikas så långt det går.

Hmm... här känner jag nog att jag måste sätta emot. Död betyder trots allt död. När skulle det möjligen kunna vara ett måste att återuppliva en karaktär som man själv skapade, för att döda? Tror inte det är särskilt många serieskapare som kommer ha den driften, måste jag nog säga. Sen har vi ju lite andra regler, vad gäller kontinuiteten och världen, som vi alla kommer överens om att följa när vi gör NS, varför ge denna regel ett särskilt undantag?

Om jag får föreslå en kompromiss? Återupplivningen kan inte ske i en NS-serie, utan det måste ske i en mer eller mindre orelaterad serie av skaparen själv, fri från NS kontinuitet (och karaktärer) där denne serieskapare självklart har fritt spelrum att göra vad helst denne vill. ;)

Edited by PredaBot, 17 May 2010 - 17:34.


#9 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 May 2010 - 18:59

Låter bra Predabot!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 May 2010 - 19:52

Jag gillar principen. Det har ju blivit ren parodi bland en del av de kommersiella serieutgivarna. Det var nån dialog i en DC-tidning jag läst för några månader sen där de i princip förväntade sig att folk skulle komma tillbaks och att uppslutningarna på begravningarna inte var lika stora pga detta.

Det viktiga är ju bara att man enbart tar kål på sina egna karaktärer eller att folk är överens om händelsen eftersom det påverkar så mycket.

#11 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 18 May 2010 - 12:28

Har en längre tid kännt att det är så tråkigt att dessa stora bolag vill sälja mer när en serie går dåligt, genom att döda en karaktär. När Dark Phoenix eller Elektra dog var det en chock...idag är det skrattretande. Man väntar bara på hur dom kommer att komma tillbax....för dom kommer alltid t-bax. John jonzz visste man skulle komma t-bax, Nightcrawler kolade vippen liksom Captain Amerika... ALLA viste att de skulle komma eller e påväg t-bax. Boring!!!
Dör man så dör man. Det gör jag om jag dör.
Känner att det görs så spektakulära nummer med snygga bilder över hur folk är på begravningar och hur dom kommer ihåg dennes största stunder.
Dead means dead

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 May 2010 - 13:53

De flesta är nog överens om att döden i verkligheten är en rätt stor grej. Så ska det vara intressant att en superhjälte dör måste det också vara en stor grej. Och det är det ju inte om man utgår från att vederbörande kommer tillbaka igen. Just det eventuella tillbakakommandet vore ju också en stor grej, och känslan av det är vid det här laget oerhört svårt att få till. Ska någon återuppstå vill man ju att folk ska bli förvånade över det, och man vill att de i sin förvåning ska utbrista "Wow!" snarare än "Suck!". Kan man lyckas med det är det väl okej... men ärligt talat betvivlar jag att man kan det.

Ärvda superhjältetitlar kan funka. Men jag håller med om att det blir tråkigt om den nye hjälten bara är en kopia av sin föregångare. Den kan ju eventuellt försöka likna den förre så mycket som möjligt, men kanske inte nödvändigtvis lyckas med det. Fantomen bygger ju till exempel på att titeln går i arv och att folk ska tro att det är samma person hela tiden. Då måste man försöka likna den förre Fantomen men kommer ändå inte att bete sig exakt likadant, helt enkelt för att man är en annan person.

Att det finns spöken är ju etablerat. Om Nox kan prata med döda barn, kan hon väl prata med döda superhjältar också. Det kan dock bli tråkigt om man inte sätter vissa begränsningar för detta. Har vi kommit överens om vilka (över)naturlagar som gäller för spöken förresten? Dead means dead... men vad betyder det?

#13 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 May 2010 - 17:12

En kul grej vore ju om man återupplivade t ex Major Gripen på vanligt superserie-manér, bara för att ta livet av honom igen. :skull:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#14 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 May 2010 - 17:28

De flesta är nog överens om att döden i verkligheten är en rätt stor grej. Så ska det vara intressant att en superhjälte dör måste det också vara en stor grej. Och det är det ju inte om man utgår från att vederbörande kommer tillbaka igen. Just det eventuella tillbakakommandet vore ju också en stor grej, och känslan av det är vid det här laget oerhört svårt att få till. Ska någon återuppstå vill man ju att folk ska bli förvånade över det, och man vill att de i sin förvåning ska utbrista "Wow!" snarare än "Suck!". Kan man lyckas med det är det väl okej... men ärligt talat betvivlar jag att man kan det.

Jo, men det är det som kan misslyckas i många fall. Jag menar, vi alla minns hur djupt vi suckade varenda gång en karaktär i Dragon Balls dog, för att sedan bli återuppväckt. Det blev en parodi långt innan vi ens kallade det en parodi och läste serier som drev mycket med det som "X-Statix: Dead Girl" eller även "Blackest Night" och nu "Brightest Day". Okej, de två sistnämnda var seriösa om saken men jag personligen kände lite av ironin utav det hela. Men de två serierna var briljanta med att hålla läsaren på stämning ang. vem som skulle återuppstå som en Black Lantern, Cthulhu ska veta att jag var mycket positivt överraskad över hur bra det hela var, även om det var lite för kort i min smak. När X-Force blev X-Static på 90-talet, författaren häll dte hemligt med vem skulle dö i serien, att tecknaren Mike Allred fick teckna olika omslag flera gånger om. Visst var det en satir serie, men det är ett bra exemple på hur plötsligt en karaktär dör utan man anade det.
Men åter till döden i NS. Själva kruxet är ju som vi alla har påpekat att om vi verkligen ska offra en medlem i gruppen, måste det vara en riktigt tårdrypare. Och jag snackar inte möjligt om en långdraget scen med en farväl dialog, bör vi verkligen överraska läsaren. Men det kan ju vara svårt, Alan Moore har inte lyckats med det heller i ett par av sina serier och han är en elit författare i min åsikt. Men iaf, jag tror att största frågan är också om hjältar och skurkar dör, ska de även åldras? Kan inte ha dte ena utan det andra. Om vi kör döden i NS, måste vi även låta ålderdomen ta över.

Ärvda superhjältetitlar kan funka. Men jag håller med om att det blir tråkigt om den nye hjälten bara är en kopia av sin föregångare. Den kan ju eventuellt försöka likna den förre så mycket som möjligt, men kanske inte nödvändigtvis lyckas med det. Fantomen bygger ju till exempel på att titeln går i arv och att folk ska tro att det är samma person hela tiden. Då måste man försöka likna den förre Fantomen men kommer ändå inte att bete sig exakt likadant, helt enkelt för att man är en annan person.

Tja, Robin och Flash och defninitivt Blue Beetle har lyckats med denna legacy heroes rollen mycket bra. Och Fantomen... Ja, det är ju Fantomen och vi förväntar inget annat mer än det. Men i NS' fall... kan det vara svårt. Det kan beror på att vi beslöt att inte hålla serien i kronologiskt ordning vilket kan tugga rejält ifall i ena numret av SSS så ser man att folk sörjer över till exempel Vita Duvans död, för att sedan helt plötsligt visa att hon är helt levande i nästa. Inte för att vi skulle låta risken hända, men å andra var det risker i båda valen att antingen låta NS köras i canon eller inte.
Men om vi skulle tillåta död ska vara förbli i en eller två hjältar, då måste vi ha en efterföljare som inte bara är värdigt nog att bära namnet som det förra hjälten, utan även se till att den nya är... Tja, jag kan inte låte bli, men jag måte påminna att Blue Beetle III var en bra ersättare även om fansen bitchade som fan om det, men det är bara för att den förra dog på ett så pass ohederligt sätt. Så om vi ska ha ersättare, måste vi inkludera det i våra seriebibel.

Att det finns spöken är ju etablerat. Om Nox kan prata med döda barn, kan hon väl prata med döda superhjältar också. Det kan dock bli tråkigt om man inte sätter vissa begränsningar för detta. Har vi kommit överens om vilka (över)naturlagar som gäller för spöken förresten? Dead means dead... men vad betyder det?

Tja, det är en annan sak som kan tuggas rejält,vi vet ju om Nox' krafter och vad hon kan göra, men vi vet inget om det värld som de döda anländer i. För att vara ärligt, så har jag inte en så bra idéer om saken men vi bör diskutera om saken om hur The Dead World funkar, regler och annat.

#15 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 18 May 2010 - 18:25

Angående det där med att de skall åldras, det kan ju bli en kul grej när till exempel Ghast eller Tin som inte åldras märker hur de andra hjältarna långsamt blir äldre. Inga måsten men enbart som en kul grej.

Jag håller med om att vi behöver lite regler angående The Dead World.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 18 May 2010 - 18:56

Jag håller med om att vi behöver lite regler angående The Dead World.


Då gör vi så att vi öppnar en ny tråd där vi fokuserar helt på att skapa Dead World... Eller va vi nu ska egentligen kalla det

Predabot, kan du göra det? För att jag har fortfarande inte tillgång för forumet än, eller så har jag det utan att veta det... :rolleyes:

Edited by DarkPaladin300, 18 May 2010 - 18:57.


#17 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 May 2010 - 21:50

Hmm... att utveckla den "döda världen" var verkligen inget jag hade räknat med, får jag erkänna. Jag skulle kunna göra en ny tråd, men det känns som om att jag kanske omärkt har börjat spreta ut det här forumet nu. Egentligen kanske vi skulle ha haft allt i nån av "Eror", "Figurer", eller "Övrigt" -trådarna som vi traditionellt har hållt allt i. Vad säger ni? Ska jag göra en ny tråd? Och fortsätta med denna praxis när det kan kännas befogat?

Hmm... kanske ett omdöpande av denna tråd kan vara att föredra. Byta plats på titel och undertitel.

On topic så verkar det som om att den här regeln nog i princip är klubbad nu, va? :) Ska vi klura ut nån officiell text, och sen så ber jag Daniel inkludera det i en uppkommande version av skaparbibeln?

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 May 2010 - 09:26

Men iaf, jag tror att största frågan är också om hjältar och skurkar dör, ska de även åldras?

Det tycker jag absolut. Vi har ju delat in serierna i olika eror. Ska det vara någon poäng med det måste väl karaktärerna vara olika gamla i olika eror. Och eventuellt döda i de senare erorna. Hjälteprofilerna borde inte ange hur gammal någon är, utan vilket år personen är född... och när den dog i det fall att man har kommit fram till det.

Så om vi ska ha ersättare, måste vi inkludera det i våra seriebibel.

Givetvis. Och det som verkar ha glömts bort är att vi faktiskt redan har en superhjälte som har ärvt sitt namn. Vita Duvan, alltså.

För att vara ärligt, så har jag inte en så bra idéer om saken men vi bör diskutera om saken om hur The Dead World funkar, regler och annat.

Ja. Dels måste vi komma fram till vad som gäller och dels vad vi aldrig tänker avslöja.

#19 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 May 2010 - 10:31

Ja, jag tycker att vi försöker ¨få ihop en bra sammanfattande regel om Dead means Dead i NS och Daniel är den bästa att få det att låta logiskt.

Sant att Vita Duvan är den andra som är medlem i NS, men då bör vi ha en spinoff serie som fokuserar på den gamla gruppen som kan heta detsamma eller annat.

Ang Döda Världen, så... alltså när jag tänker på det så tänker jag en blandning mellan Cliver Barker, HP Lovecraft och Neil Gaiman med unik design av Tim Burton och HR Giger och sprött med David Lynch och David Cronenberg. Konstig blandning, jag vet men det bör funka som grund av hur vi vill ha världen bortom vårt eget.
Jag skulle vilja föreslå att vi ber Robert Jonsson, killen bakom skräck-rollspelet "Bortom" och som jag jobbar för som illustratör att skriva ned en grundläggande idé om "Dead World" (vars namn vi bara måste ersätta med nån bättre) och sen efter dte kan vi lägga till detaljer och förslag från alla här i forumet. Vad säger ni?

#20 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 19 May 2010 - 13:26

Ja, jag tycker att vi försöker ¨få ihop en bra sammanfattande regel om Dead means Dead i NS och Daniel är den bästa att få det att låta logiskt.

Sant att Vita Duvan är den andra som är medlem i NS, men då bör vi ha en spinoff serie som fokuserar på den gamla gruppen som kan heta detsamma eller annat.

Ang Döda Världen, så... alltså när jag tänker på det så tänker jag en blandning mellan Cliver Barker, HP Lovecraft och Neil Gaiman med unik design av Tim Burton och HR Giger och sprött med David Lynch och David Cronenberg. Konstig blandning, jag vet men det bör funka som grund av hur vi vill ha världen bortom vårt eget.
Jag skulle vilja föreslå att vi ber Robert Jonsson, killen bakom skräck-rollspelet "Bortom" och som jag jobbar för som illustratör att skriva ned en grundläggande idé om "Dead World" (vars namn vi bara måste ersätta med nån bättre) och sen efter dte kan vi lägga till detaljer och förslag från alla här i forumet. Vad säger ni?



Alla de där namnen säger mig ingenting. Är även för lat för att leta upp dem på internet. H. P. Lovecraft känner jag till och vem skulle inte känna igen Tim Burtons unika stil? Men de andra? Inte så stor koll.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#21 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 19 May 2010 - 14:33

Alla de där namnen säger mig ingenting. Är även för lat för att leta upp dem på internet. H. P. Lovecraft känner jag till och vem skulle inte känna igen Tim Burtons unika stil? Men de andra? Inte så stor koll.


Okej, tillåt mig att lista upp de killar du inte känner till med en populär franchice eller filmer som de har skapat.

Clive Barker = HELLRAISER, CANDYMAN, JERICHO

Neil Gaiman = CORALINE, MIRROR MASK

HR Giger = ALIEN, SPECIES

David Lynch = TWIN PEAKS, MOLHOLLAND DRIVE, ELEFANT MANNEN, THE STRAIGHT STORY

David Cronenberg = A HISTORY OF VIOLENCE, THE FLY, THE DEAD ZONE, VIDEODROME


Och säg inte att du inte har sett, eller känner till de här filmerna...

#22 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 19 May 2010 - 14:37


Alla de där namnen säger mig ingenting. Är även för lat för att leta upp dem på internet. H. P. Lovecraft känner jag till och vem skulle inte känna igen Tim Burtons unika stil? Men de andra? Inte så stor koll.


Okej, tillåt mig att lista upp de killar du inte känner till med en populär franchice eller filmer som de har skapat.

Clive Barker = HELLRAISER, CANDYMAN, JERICHO

Neil Gaiman = CORALINE, MIRROR MASK

HR Giger = ALIEN, SPECIES

David Lynch = TWIN PEAKS, MOLHOLLAND DRIVE, ELEFANT MANNEN, THE STRAIGHT STORY

David Cronenberg = A HISTORY OF VIOLENCE, THE FLY, THE DEAD ZONE, VIDEODROME


Och säg inte att du inte har sett, eller känner till de här filmerna...


Ah, tackar, jo jag har hört talas om minst en sak från varje, men enbart sett Coraline och Alien.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#23 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 May 2010 - 16:42

On topic så verkar det som om att den här regeln nog i princip är klubbad nu, va? :) Ska vi klura ut nån officiell text, och sen så ber jag Daniel inkludera det i en uppkommande version av skaparbibeln?


Skaparbibeln är inget jag håller på med längre, senaste postade versionen var min sista.

#24 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 May 2010 - 17:10

On topic så verkar det som om att den här regeln nog i princip är klubbad nu, va? :) Ska vi klura ut nån officiell text, och sen så ber jag Daniel inkludera det i en uppkommande version av skaparbibeln?


Vilken regel? Att död betyder död, men vill man återuppliva så kan man göra det med sin egen karaktär, men inte i en NS-serie? I så fall håller jag med!

Men när det gäller frågan om figurers åldrande så har Daniel beskrivit tidens gång ganska bra. Jag minns inte exakt hur, men han beskrev ungefär när erorna utspelas och därmed vilken tid som förflutit sedan tidigare. Jag tycker dock inte att figurerna av idag måste fortsätta åldras i samma takt. Vi får ju ut max tre avsnitt per år, så efter några avsnitt borde i så fall vissa ålderstecken redan börja synas. Vore nog inte så bra. Tänk lite på hur t ex DC gjort med Robin (Dick). Han var typ 12 från start och var det ganska länge. Sedan växte han ganska snabbt och blev Nightwing. Numera verkar Dick knappt åldras alls vad jag förstår, utom kanske på allra sistone. Åldrandet går alltså i olika takt beroende på vad som passar just för tillfället och kan rentav stå still. Jag ser inget problem med det för det behöver inte vara realistiskt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#25 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 19 May 2010 - 21:59

Jag föredrar om de åldras i vettig takt (om de inte har en ursäkt för att låta bli).

MEN

Det betyder inte att de behöver åldras i takt med utgivningen. Att det går fyra månader mellan publiceringen av två avsnitt betyder ju inte nödvändigtvis att de utspelas med fyra månaders mellanrum.

Bestäm helt enkelt vilket år ett äventyr utspelas och räkna lite matte, så vet vi hur gamla personerna är!

Men se till att inte låta alltför många holiday specials utspelas samma år! Det finns en gräns för vad en superhjälte kan hinna med på julafton!!

Ehm... Dödsriket var det också ja... Det första vi ska bestämma oss för är kanske om vi någonsin ska visa hur det ser ut. Döden bör väl hållas mystisk i någon grad? Kanske låter vi alla serier utspelas i de levandes värld, fast med besök av de döda.

Men även om det är så behöver vi komma överens om ett och annat. Det kanske är så att det inte finns någon "andra sida" utan att alla blir spöken när de dött. Hur kommer det i så fall att de flesta aldrig visar sig? Eller gör de det?

Och om det bara är vissa som blir spöken? Vad är det då som avgör det? Får man välja själv? Straffas man för att man har varit taskig? Måste man vara kvar för att man har något ouppklarat? Eller kan vi komma undan genom att helt enkelt säga att ingen vet?

Hur har vi det förresten med reinkarnation? Sysslar vi med så'nt?

Ja, frågorna blir gärna fler och fler...