Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor samlade i albumformat


  • Please log in to reply
637 replies to this topic

#26 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 September 2010 - 11:57

Tidningen är ju mer som en A4, men jag skulle gärna se att albumen hade lite större format, gärna i sidled, som franskbelgiska album.


Va? Tidningen är väl snarare i B5-format? Det är väl album som brukar vara A4? Eller menar du någon annan sorts album? Har du nå't exempel?

#27 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 15 September 2010 - 12:26

Ditto. Vi kör på med vanlig trade paperback, "Asterix-format" som jag skämtsamt kallar det är överkurs.

Jag hoppas dock att alla parter fortfarande har sina NS-serier, för jag förlorade TIFFarna till elvan och tolvan och alla filer Daniel skickat när min gamla stationära la av.

#28 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2010 - 17:48

Jag har vs Vengeance, Hatets vän och En hobby för alla på min dator.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#29 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 September 2010 - 18:43

Allt mitt finns kvar. Dock ska det mycket till för att man inte ska kunna få tillbaks sin data från en död dator. Det enklaste brukar vara att sätta i disken i en annan stationär dator som disk 2 och sen bara kopiera över allt. Jag finns också tillgänglig för nyskick vid behov.

#30 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 September 2010 - 19:38

Tidningen är i typ B5-format. Och tpb-formatet är samma fast med tjockare omslag och limmad rygg. "Vanligt" albumformat är ungefär som A4.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#31 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 11:04

Problemet är att jag ville ha en enkel lösning, och det finns inga fler persondatorer som har support för mitt USB-minne här hemma. Som tur var så har jag i stort sett alla viktiga anteckningar i huvudet, så det enda viktiga jag förlorade var Virtus nya officiella logo, vilket min polare Jamilyn skickade om helt enkelt.

Om vi siktar på tryck av Nordens Stjärnor - Volym 1 till spx 2012 så kan jag också tänka mig att färglägga ett äventyr. Dock tycker jag att om vi gör så, så kan vi väl fega och trycka bara 10-20 ex? Får överlägga det med Lars, Viktor och Johan.

#32 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 16 September 2010 - 16:06

Färglägger gärna jag med ett äventyr. Misstänker att det är CMYK som gäller men hur många färger, är det okej m nyanser osv?

#33 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2010 - 17:52

Om tryck sker på Ka-Blam är det RGB som gäller.

Virtus, varför bara 10-20 ex?

Vem är Johan?

Edited by TFels, 16 September 2010 - 17:55.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#34 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 18:25

För att man inte ska gå för mycket överbord med en samling av gamla äventyr när man ändå måste ta in 90-100 ex av SSS#17 i beräkningen till SPX 2012.

Har vi inte sagt det? Johan (Den Gröne Hämnaren) är våran fjärde redaktör.

#35 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2010 - 19:07

10-20 ex räcker knappt till de medverkande. Men du menar utöver medverkarex antar jag. Jag tror det går att sälja åtminstone 30 ex av ett album på spx. Men det är en senare fråga.

Jag visste inget om Johan. Grattis allihop!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#36 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 16 September 2010 - 19:14

Likväl så blir det dyrare än vanligt. Vi lägger frågan på is till dess.

#37 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 September 2010 - 19:18

Men vi är överens om att vi kan sätta igång med färgläggningsarbetet i alla fall?

#38 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 16 September 2010 - 19:47

Men vi är överens om att vi kan sätta igång med färgläggningsarbetet i alla fall?


Jamen, precis.... E d bara å sätta igång?

#39 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 September 2010 - 21:18

SKIIIT!!! Meddelanden jag skriver försvinner hela tiden!! Jävla knappar på ritbrädan... GRRRR!!!!

Men jo, det är bara att sätta igång. Och om ni jobbar i photoshop så är detta enkla fina trick, ett måste:
http://www.thegraphi...eview-photoshop
http://kelbytv.com/p...-gamut-warning/

Det får RGB-bilder att trycka halvdant iallafall. Det ena tricket, Gamut warning, ger er en liten varningstriangel när ni är inne i färgväljaren, om ni väljer en rgb-färg som inte kan tryckas. Det andra, cmyk-preview, visar er en approximation av vad er RGB-bild skulle se ut när den trycks.

Och det är helt klart dags att vi utannonserar vår nye redaktör! =)

Edited by PredaBot, 16 September 2010 - 21:21.


#40 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 17 September 2010 - 06:24

Tänk på att dessa tips gäller CMYK-tryck. På Ka-Blam trycker man inte med CMYK, utan med RGB. Om ni använder gamutvarningen så blir det ett sämre resultat, såvida SSS inte planerar att börja trycka med offset-teknik (dvs byta tryckeri).
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#41 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 17 September 2010 - 08:59

Åkej, men när man färglägger m RGB går det att färlägga m nyanser, "utsmetning" och effekter (sparsamt så klart)?

#42 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 17 September 2010 - 13:01

Har vi inte sagt det? Johan (Den Gröne Hämnaren) är våran fjärde redaktör.


Japp. Jag är den sjätte rangern, den sjunde bumbibjörnen, den femte sköldpaddan, den... eh... Ja, jag är alltså den nye killen.

Hur kommer det sig förresten att man kan trycka med RGB-färg? Kan man använda additiv färgblandning i... liksom... verkligheten?

#43 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 September 2010 - 14:51

Tror det är någon inställning hos Ka-Blam helt enkelt där deras kopieringsprogramvara och maskinvara gör konverteringen mellan formaten.

Åkej, men när man färglägger m RGB går det att färlägga m nyanser, "utsmetning" och effekter (sparsamt så klart)?


Absolut. Det finns inget du inte kan göra när det gäller toningar eller andra effekter. Kolla på baksidan på nummer 9 och i nummer 10 så ser du att det bara är att dundra på.

#44 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 17 September 2010 - 15:01

Tror det är någon inställning hos Ka-Blam helt enkelt där deras kopieringsprogramvara och maskinvara gör konverteringen mellan formaten.


Åkej, men när man färglägger m RGB går det att färlägga m nyanser, "utsmetning" och effekter (sparsamt så klart)?


Absolut. Det finns inget du inte kan göra när det gäller toningar eller andra effekter. Kolla på baksidan på nummer 9 och i nummer 10 så ser du att det bara är att dundra på.


Det tycker jag låter sketbra! Tack Daniel

#45 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 September 2010 - 11:33

Tror det är någon inställning hos Ka-Blam helt enkelt där deras kopieringsprogramvara och maskinvara gör konverteringen mellan formaten.


Så det är inte fråga om att man ska använda RGB, utan om att man kan använda RGB?

#46 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2010 - 13:51

På tryckeriets hemsida står det att RGB är det bästa.

"Color files are best sent in RGB mode. If your files are already in CMYK, then leave them that way. Don’t convert them back to RGB. You’ll only distort your colors by doing that."

http://ka-blam.com/printing/front/?p=4
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#47 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 September 2010 - 15:14

Tänk på att dessa tips gäller CMYK-tryck. På Ka-Blam trycker man inte med CMYK, utan med RGB. Om ni använder gamutvarningen så blir det ett sämre resultat, såvida SSS inte planerar att börja trycka med offset-teknik (dvs byta tryckeri).

Jag tror det blev nåt litet missförstånd när du läste mina små tricks, TFels. Tricksen ovan används faktiskt när man arbetar i RGB, trott eller ej.

Är vanligt bland professionella färgläggare att först jobba i RGB, men med dom här små tricksen, och sen konvertera till CMYK. Många plugins och effekter funkar bättre eller endast i RGB, så därför är det vanligt bland dom färgläggare som har tillgång till bäst tryckerier och papper, att jobba på det viset.

Och trots att Ka-Blam vill ha RGB-filer, så trycker deras makin i CMYK. Det gör nämligen dom allra flesta tryckmaskiner i världen. ( ett par fåtal har mer än 4 färger att blanda med, som t ex 6 färger, med en extra nyans av t ex blå eller grå.)

Ka-Blam konverterar helt enkelt RGB-filerna till sin egen CMYK-profil, som inte en enda kotte har nån idé om vad den är... Ej vet man heller vilken variant av RGB som dom använder heller. Dom två som används främst är ju då sRGB 1966 och Adobe RGB. Skulle mycket väl kunna vara så att dom konverterar filerna TVÅ gånger, och det är varför det ibland blir så fel.

sRGB -> Adobe RGB -> Okänd CMYK = En hemsk, hemsk röra. USCH!!!

Min nuvarande praktik är faktiskt på ett tryckeri som har en digital Print on Demand tryckpress, och där är jobb-schemat ungefär det ovan. Fast på tryckeriet som jag jobbar, så görs det en hel del original som ska tryckas, i en egen grafisk studio som självfallet jobbar i samma färgprofiler som tryckpressen använder.

Och dom annonserar även ut på sin hemsida detaljerna om vilka färgprofiler dom använder, och att man helst ska jobba i dom för att få rätt resultat.

Mer detaljer om hur det fungerar kan fås på Engelska, i nedanstående länk:
http://www.remindblo...op/#comment-592

#48 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2010 - 15:20

"Jag tror det blev nåt litet missförstånd när du läste mina små tricks, TFels. Tricksen ovan används faktiskt när man arbetar i RGB, trott eller ej."

Stämmer, det vet jag. Man kan jobba i RGB, och sedan konvertera till CMYK. Gamutvarningen visar vad i RGB som inte kommer att funka i CMYK. Stämmer det?

Förresten, kul att du är på ett tryckeri! Det är ju nyttigt för SSS att någon har dessa kunskaper! ^_^
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#49 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 September 2010 - 22:41

Jajjemen, det stämmer om Gamut-varningen det. Hjälper en att hålla sig lite på mattan när man jobbar.

Och jo, visst är det så att dom kunskaperna behövs... Lite hade man väl i bakhuvudet en önskan om att lära sig tryck för serieproduktionens skull när man fixade praktiken. ;)

#50 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 26 September 2010 - 19:26

Ännu en sak jag gjorde för att fördriva tiden... färglade den här gamla bilden. För att inspirera, kanske mig själv å andra, att ge sig in i färgläggningen till ett eventuellt NS-album.